Fremsat den 11. april 2013 af Ole Birk
Olesen (LA), Simon Emil Ammitzbøll (LA), Mette Bock (LA),
Leif Mikkelsen (LA) og Anders Samuelsen (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af opkrævning af
grundskyld
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte forslag til ændring af reglerne om
opkrævning af grundskyld. Forslaget indeholder
følgende elementer:
1) Lovkravet om
opkrævning af mindst 16 promille kommunal grundskyld skal
ophæves.
2) Kommuner, der
ikke justerer grundskylden og således oplever, at provenuet
fra grundskylden vokser hurtigere end inflationen,
pålægges en bod svarende til 100 pct. af merprovenuet.
Tilsvarende modtager kommuner, som - f.eks. grundet reduktion af
grundskyldspromillen - oplever, at provenuet vokser mindre end
inflationen, en kompensation på 100 pct. af mindreprovenuet.
En eventuel manko mellem kompensation og bod til/fragår det
samlede bloktilskud.
3)
Grundskyldsprovenuet skal gradvis udfases fra udligningsgrundlaget
over en 10-årig periode. Da grundpriserne i det
væsentligste afspejler forskelle i leveomkostninger mellem
landets kommuner, bør grundskyldsprovenuet ikke indgå
i den kommunale udligning. Det er en indkomstoverførsel fra
borgere med høje leveomkostninger til borgere med lave
leveomkostninger.
Bemærkninger til forslaget
I Danmark beskattes ejendomme igennem
ejendomsværdiskatten og den kommunale grundskyld. Og selv om
der i mange år skulle have været ro om boligskatterne
med skattestoppet, så er grundskylden fortsat med at stige,
for grundskylden har aldrig været omfattet af
skattestoppet.
Grundskylden er en ulogisk og uretfærdig
skat, som vil få større betydning for danske
boligejere i de kommende år, bl.a. som følge af
kommuneaftalen indgået i januar 2013.
Den nuværende konstruktion af
grundskylden er kritisabel. Den uhensigtsmæssige konstruktion
af grundskylden betyder, at boligejere oplever
boligskattestigninger i krisetider, da der er en tidsmæssig
forskydning fra vurderingen fra SKAT, til skattestigningen
træder i kraft. Dette betyder således, at
grundskyldsstigningerne er med til at forstærke prisfaldet
på boligmarkedet. Følgelig er det problematisk,
når man som boligejer i en krisetid yderligere rammes af
stigende grundskyld. Grundskylden fungerer således som en
boligskat, der forværrer økonomiske udsving. Mens den
gennemsnitlige salgspris for en byggegrund faldt med godt 9 pct. i
perioden fra 2009 til 2011, så betød den seneste
vurdering fra SKAT, at en gennemsnitlig grund skulle være
blevet 12 pct. mere værd i samme periode (Nyhed fra
Realkreditforeningen, den 26. marts, 2012:
http://www.realkreditforeningen.dk/nyheder/nyt/2012/marts/ejendommelig-ejendomsvurdering-fra-skat).
Ejendomsskatterne er i de seneste 10 år
steget betydeligt som konsekvens af stigende kommunal grundskyld. I
perioden fra 2002 til 2011 er grundskylden steget med 58,6 pct.
(2011-12, KOU alm. del - svar på spørgsmål 119:
http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/kou/spm/119/svar?/883824/1120379.pdf).
I 2011 indkrævede kommunerne ca. 20,5
mia. kr. i grundskyld, i 2012 steg tallet til ca. 20,9 mia. kr., og
i 2013 forventes grundskylden at indbringe kommunerne ca. 22,4 mia.
kr. (NYT fra Danmarks Statistik, Nr. 34, den 24. januar, 2013:
http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2013/NR034. pdf). Det er
altså betydelig mere end året før, på
trods af at værdien af boliger slet ikke er steget i samme
omfang.
Den kommunale grundskyld vil i de kommende
år fortsætte med at stige markant i en række
kommuner. Således vil grundskylden fra 2012 til 2013 i et
gennemsnitligt enfamilieshus stige i alle danske kommuner. Nogle
kommuner er mere udsat end andre. Således vil grundskylden
fra 2012 til 2013 stige med 2.778 kr. i Frederiksberg Kommune, med
2133 kr. i Københavns Kommune og med 589 kr. i Skanderborg
Kommune. Og for at gøre ondt værre vil grundskylden,
som følge af nye vurderinger af grundværdien fra SKAT,
fortsætte med at stige de næste 13 år i
Frederiksberg Kommune, de næste 6 år i
Københavns Kommune og de næste 8 år i
Skanderborg Kommune. Grundskyldsstigninger i de tre kommuner vil
således, når den besluttede stigning er indfaset og ved
uændret grundværdi, være steget med 58.067 kr. i
Frederiksberg Kommune, 13.918 kr. i Københavns Kommune og
5.497 kr. i Skanderborg Kommune (Analyse fra Danske Bank, Danske
Research, den 11. juni, 2012:
http://danskeanalyse.danskebank.dk/link/grundskyldflash100612/$file/grundskyld_flash_100612.
pdf). Stiger vurderingerne af grundværdien fra SKAT i
perioden, vil stigningen blive endnu større. Samlet set er
der tale om en ganske massiv skatteforøgelse for de danske
boligejere.
For at reducere skadevirkningen af den
problematiske boligskat og neutralisere effekten af, at
beskatningsgrundlaget i årene fremover stiger hurtigere end
inflationen, og for at imødekomme danske boligejere, som
alle rammes af stigende grundskyld, foreslås tre konkrete
ændringer:
1) Lovkravet om
opkrævning af mindst 16 promille kommunal grundskyld skal
ophæves.
2) Kommuner, der
ikke justerer grundskylden og således oplever, at provenuet
fra grundskylden vokser hurtigere end inflationen,
pålægges en bod svarende til 100 pct. af merprovenuet.
Tilsvarende modtager kommuner, som - f.eks. grundet reduktion af
grundskyldspromillen - oplever, at provenuet vokser mindre end
inflationen, en kompensation på 100 pct. af mindreprovenuet.
En eventuel manko mellem kompensation og bod til/fragår det
samlede bloktilskud.
3)
Grundskyldsprovenuet skal gradvis udfases fra udligningsgrundlaget
over en 10-årig periode. Da grundpriserne i det
væsentligste afspejler forskelle i leveomkostninger mellem
landets kommuner, bør grundskyldsprovenuet ikke indgå
i den kommunale udligning: Det er en indkomstoverførsel fra
borgere med høje leveomkostninger til borgere med lave
leveomkostninger.
Ad 1. Lovkravet om
opkrævning af mindst 16 promille kommunal grundskyld skal
ophæves. Det er ikke fornuftigt, at kommuner i kraft af
minimumsgrænsen har pligt til at opkræve grundskyld.
For den enkelte boligejer er det størrelsen på den
kommunale grundskyldspromille, der er afgørende, i forhold
til hvor hårdt boligejeren rammes af kommende
grundskyldstigninger som følge af nye vurderinger af
grundværdien. Kommuner, der ønsker at
imødekomme konsekvenserne af de højere vurderinger
for grundværdier ved at holde borgere skadesfri, skal have
muligheden for at sænke grundskyldspromillen betydeligt. Det
foreslås således at ophæve minimumsgrænsen
på 16 promille for kommunal grundskyld. En sådan
ophævelse af den arbitrære nedre grænse på
16 promille vil give kommuner muligheden for at imødekomme
boligejere ved at sænke grundskyldspromillen, men samtidig
fastholde en uændret kommunal indtægt fra
grundskylden.
Ad 2. Stigende
grundskyldsprovenu skal medføre bod. De kommunale
incitamenter til at holde opkrævningen af grundskyld i ro er
i dag yderst begrænsede, og selv om det er fornuftigt, at
højere kommunale indtægter fra grundskylden modregnes
af et tilsvarende lavere bloktilskud fra staten, kommer dette ikke
de ramte boligejere til gode.
De økonomiske skadevirkninger ved
stigende grundskyld foreslås derfor imødegået,
ved at kommuner, der ikke justerer grundskylden og således
oplever, at provenuet fra grundskylden vokser hurtigere end
inflationen, pålægges en bod svarende til 100 pct. af
merprovenuet. Tilsvarende modtager kommuner, som - f.eks. grundet
reduktion af grundskyldspromillen - oplever, at provenuet vokser
mindre end inflationen, en kompensation på 100 pct. af
mindreprovenuet. En eventuel manko mellem kompensation og bod
til/fragår det samlede bloktilskud.
Ad 3. Grundskyld
udfases af kommunal udligning. Den kommunale udligning skal ikke
som i dag straffe og dermed forhindre kommuner at sænke
grundskyldspromillen for at imødekomme de højere
grundværdivurderinger. Udligningsreglerne skal derfor
ændres, således at stigninger i
grundskyldsværdier ikke får indflydelse på den
kommunale udligning.
Da grundpriserne i det væsentligste
afspejler forskelle i leveomkostninger mellem landets kommuner,
bør grundskyldsprovenuet ikke indgå i den kommunale
udligning: Det er en indkomstoverførsel fra borgere med
høje leveomkostninger til borgere med lave leveomkostninger.
Grundskyldsprovenuet skal derfor gradvis udfases fra
udligningsgrundlaget over en 10-årig periode.
Forslagets konkrete ændringer er
grundlæggende selvfinansierende, idet ændringerne vil
betyde, at kommuner kan fastholde samme skatteindtægt fra en
lavere grundskyldspromille som følge af
grundværdistigningerne. De nævnte mekanismer skaber
således muligheder og incitamenter for kommuner til at
fastholde grundskylden i kroner og øre, ligesom boligejere
forsikres mod eventuelt kommende grundskyldsstigninger.
De konkrete ændringer vil sikre, at en i
forvejen økonomisk ødelæggende og ulogisk
boligskat ikke i de kommende år påfører danske
boligejere en uhensigtsmæssig og yderst kritisabel
skattebyrde. Det er således oplagt at sætte ind over
for det i forvejen alt for høje danske skattetryk ved at
reducere betydningen af en ellers voksende grundskyld. Endvidere
vil dette reelt bidrage til regeringsgrundlagets
målsætning om at holde boligskatterne i ro i
indeværende valgperiode.
Skriftlig fremsættelse
Ole Birk Olesen
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af opkrævning af grundskyld.
(Beslutningsforslag nr. B 119)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.