Fremsat den 10. april 2013 af Henning
Hyllested (EL), Stine Brix (EL), Per Clausen (EL) og Frank Aaen
(EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af loven om
Rejsegarantifonden
Folketinget opfordrer regeringen til inden
udgangen af 2013 at fremsætte forslag om en ændring af
loven om Rejsegarantifonden.
Ændringen skal:
- Omfatte alle
flyselskaber, der beflyver de danske lufthavne.
- Sikre, at alle
flyselskaber indbetaler et beløb på 5 kr. pr. rejsende
til opbygning af fondsformuen, således at den rejsende ikke
skal betale for dette.
- Sikre en reel
beskyttelse af de rejsende mod tab ved et flyselskabs konkurs,
således at både billetten, eventuel hjemtransport, og
følgeomkostninger dækkes.
- Sikre, at de
rejsende ikke lades i stikken i udlandet, hvis flyselskabet, de
rejser med, går konkurs, ved at Rejsegarantifonden aktivt
hjælper de strandede rejsende.
- Indføre en
bagatelgrænse, så det kun er udgifter til billetter og
hjemrejse over et vist beløb, der dækkes af ordningen.
Selvrisikoen kan i givet fald være et fast beløb pr.
billet og udgøre 500 kr.
-
Pålægge flyselskaberne pligt til at oplyse om
konkursgarantien og de rejsendes rettigheder i øvrigt ved
køb af billetten, herunder tilkøb af
konkurssikring.
- Omfatte et
fælles rejseankenævn, der behandler klager fra rejsende
om rejseydelser.
- Sikre en
garantistillelse, så flyselskaberne tager ansvar for den
forretning, de udøver.
Bemærkninger til forslaget
Ugennemsigtighed om konkurssikring
Den seneste ændring af
Rejsegarantifondsloven, som trådte i kraft den 1. januar
2010, havde til formål at sikre de rejsende mod tab ved et
flyselskabs konkurs. Dette skulle ske, ved at de rejsende blev
tilbudt et frivilligt køb af en obligatorisk udbudt
konkurssikring i forbindelse med køb af flybilletter fra
flyselskaber, der er etableret i Danmark.
Det har imidlertid vist sig, at reglerne ikke
har levet tilstrækkeligt op til deres formål, og at de
rejsende ofte står uden mulighed for at overskue,
hvornår og hvordan der kan købes en frivillig
konkurssikring.
En undersøgelse i Forbrugerrådets
blad TÆNK viste, at ca. 15 pct. af de rejsende erindrer, at
de har fået tilbudt en konkurssikring inden for de seneste 2
år. Samtidig tilkendegiver over 80 pct., at de ønsker
at tilkøbe en konkurssikring, mens ca. 70 pct. siger, at
denne gerne må være en obligatorisk del af
billetprisen, jf. »Forbrugerpanel om kenskab til og erfaring
med tilbud om sikring mod flykonkurs«.
Rejsegarantifondens årsrapport fra 2011
viser, at i 2010 købte ca. 180.000 rejsende konkurssikring
til en flybillet eller til billeje i udlandet. Året efter
faldt tallet til ca. 125.000.
Selv om der kan være sket en mindre
stigning i 2012, hvor flere flyselskaber er kommet til, er
situationen stadig utilfredsstillende set i relation til, at 11
millioner passagerer rejste fra danske lufthavne.
Nedenstående tabel over, hvordan
flyselskaberne udbyder konkurssikring, kan måske vise en del
af forklaringen:
Selskabernes konkurssikring
Hvordan købes konkurssikring i
dag? | Flyselskab | Er inkluderet i prisen på
flybilletter | Brussels Airlines | Tilbydes i forbindelse med
billetkøb | Air Canada Air Greenland Atlantic Airways Austrian Airlines Finnair Icelandair LOT - Polish Airlines | Tilbydes umiddelbart efter
billetkøb | Blue 1 SAS | Tilbydes via mail, blanket eller
andet | Air France Czech Airlines KLM Lufthansa Swiss International Airlines | Kontor eller call center skal kontaktes
vedr. konkurssikring | Air China British Airways BMI British Midland International Cathay Pacific Egyptair EL AL - Israel Airlines Emirates Gulf Air Iberia JAT Airways Pakistan International Airways Qatar Airways Singapore Airlines South African Airways Sun-Air of Scandinavia TAP Portugal Airlines Thai Airways |
|
Af de over 60 forskellige flyselskaber, der i
dag beflyver danske lufthavne, er ca. 35 selskaber registreret i
Rejsegarantifonden, mens én af de største
aktører på markedet, Norwegian, står helt uden
for ordningen. Samtidig er der flere selskaber, der ikke har ladet
sig registrere, og/eller har afventet Norwegiansagen mod
Rejsegarantifonden. Dertil kommer, at flere flyselskaber har solgt
konkurssikringen på en så uigennemskuelig måde,
at de rejsende har haft ringe mulighed for at tilkøbe
denne.
Desuden er der enkelte rejseudbydere, der
samtidig med konkurssikringen tilbyder en privat forsikring til 75
kr.
Selskaberne tilbyder således
konkurssikringen på en så forskelligartet og
uigennemskuelig måde, at de rejsende enten ikke kan skelne
mellem tilbuddene eller har ringe mulighed for at sikre sig.
Forbrugerrådet har oplyst, at
rådet har modtaget flere henvendelser, der har
bekræftet, at de rejsende i en periode havde svært ved
at finde konkurssikringen eller aldrig havde opfattet, at de havde
fået tilbudt en sådan under bookingprocessen for det
konkursramte Cimber/Sterling.
Dette skete efter en periode, hvor
konkurssikringen først havde haft en fremtrædende
plads på selskabets hjemmeside, men siden var blevet flyttet
til en undermenu i bookingprocessen. Det er nærliggende at
tolke det således, at salget af konkurssikringer må
have været lavere end tidligere, og at flere rejsende end
ellers befandt sig i en uholdbar situation, da Cimber/Sterling gik
konkurs.
På nuværende tidspunkt er der
ingen tegn på, at der er optræk til en
fælleseuropæisk løsning, hverken i EU eller i
andre internationale fora, hvorfor der skal stræbes efter en
udvidet dansk forbrugerbeskyttelse på dette område.
Der er derfor behov for gennemsigtighed
omkring konkurssikring ved køb af flybilltter.
Selskaber
uden for Rejsegarantifonden
På baggrund af dommen i Østre
Landsret den 4. juli 2012 i sagen anlagt af Norwegian mod
Rejsegarantifonden er det sandsynligt, at flere selskaber vil melde
sig ud af Rejsegarantifonden, fordi de i tråd med Norwegian
ikke opfatter sig som registreringspligtige, og der vil være
endnu færre selskaber tilbage, hvor de rejsende kan
købe konkurssikring, jf. artiklen »Norwegian går
fri af Rejsegarantifonden«, den 4. juli 2012, dr.dk.
I dommen blev der især lagt vægt
på, at de flyselskaber, der bør registreres i
Rejsegarantifonden, har et fysisk salgskontor i Danmark. Dette til
trods for at flybilletter i dag sjældent sælges ved
personligt fremmøde på det fysiske kontor.
Størstedelen af salget sker i dag via internettet.
Den nuværende lovgivning er altså
utidssvarende og tager slet ikke højde for, hvordan
salgssituationen reelt er. For at sikre at samtlige flyselskaber
omfattes af lovgivningen, skal der derfor tages højde for
dette ved ændring af lov om en rejsegarantifond.
Foruden de rejsendes manglende mulighed for at
beskytte sig indebærer den utidssvarende ordning også
en konkurrenceforvridning, idet de selskaber, der står uden
for ordningen, opnår en konkurrencefordel over for de
selskaber, der er etableret i Danmark med fysisk kontor, hvilket
efter dommen vil sige selskaber med enten hovedkontor,
datterselskab og/eller salgskontor m.v.
Rejegarantifondens beholdning
Fra danske lufthavne rejste ca. 14 millioner
passagerer i 2011, herunder rejsende i transit eller i transfer.
Ses der alene på den, der rejste direkte fra danske
lufthavne, lå tallet på ca. 11 mio. Der er tale om
både private og forretningsrejsende.
Ud fra disse tal vil en obligatorisk ordning,
hvor der indbetales 5 kr. pr. passager, som minimum give en
beholdning i Rejsegarantifonden på ca. 55 mio. kr.
årligt. Fonden vil dermed hurtigt kunne opbygge en
beholdning, der vil kunne modstå selv større
konkurser.
I lighed med den nuværende lovgivning
bør der være et loft over det maksimale beløb,
som fonden disponerer over til udbetaling i tilfælde af
konkurs. Det betyder, at den obligatoriske indbetaling suspenderes,
når loftet nås, og først genoptages, når
beholdningen falder under loftet. Loftet skal fastlægges
således, at fonden kan modstå mindst et par
større selskabers konkurser. Flybranchen er i disse år
særdeles turbulent, og konkurser er ikke ualmindelige. Inden
for de senere år har der været tre større
konkurser, der har berørt et stort antal danske
rejsende.
Med hensyn til garantistillelse skal det
tilstræbes, at der sikres en ensartet og let adgang for
Rejsegarantifonden til at få flyselskaberne til at stille
fornuftige garantier, der medfører, at selskaberne tager
ansvar for deres forretning. Det kan således overvejes at
indføre en minimumsgrænse for selskaber, der kun
befordrer få passagerer eller har få afgange, så
disse er fritaget for at skulle stille en garanti.
Selvrisiko
på flybilletter
Ligeledes bør det overvejes at
indføre en selvrisiko for de rejsende, f.eks. på et
fast beløb pr. billet, således at kun udgifter til
flybilletten og evt. hjemrejse over et vist beløb
dækkes af ordningen.
Sanktionsmuligheder
For at sikre at både danske og
udenlandske selskaber retter sig efter Rejsegarantifondens krav og
anvisninger, skal manglende efterlevelse heraf kunne få
betydning for selskabernes ret til at beflyve danske lufthavne. En
udstedelse af en licens til at kunne beflyve danske lufthavne skal
være betinget af, at selskaberne tilslutter sig
Rejsegarantifonden.
Reguleringen og håndhævelsen skal
bygge på et integreret samarbejde mellem Trafikstyrelsen,
andre trafikale myndigheder samt Rejsegarantifonden.
Flyselskabernes manglende efterlevelse skal således efter
luftfartsreguleringen kunne medføre enten påbud,
bøde eller i sidste ende fratagelse af muligheden for at
beflyve danske lufthavne.
Alternative
løsninger
Andre løsninger som f.eks. frivillig
tegning af en privat forsikringsordning eller en udvidelse af den
eksisterende rejseforsikring vil medføre, at prisen for
konkurssikring vil blive væsentlig højere, at der vil
være ringere dækning, og at dækningen kun vil
gælde for visse flyselskaber. De ordninger, der i dag
udbydes, koster 50-100 kr. og dækker i flere tilfælde
kun billettens pris. Det betyder, at der ikke er dækning for
en eventuel meget dyrere hjemtransport eller anden form for
hjælp for de rejsende, der er strandet i udlandet. Hertil
kommer, at der kan være flyselskaber, som forsikringsbranchen
ikke ønsker at forsikre imod, da disse udgør en for
stor risiko.
Øvrige kommentarer
Der skal tillige pålægges
selskaberne en oplysningspligt over for de rejsende om rettigheder
ved konkurs, herunder hvordan og hvorledes der kan opnås
hjælp i tilfælde af en konkurs.
Det bør ligeledes præciseres, at
ordningen omfatter et fælles rejseankenævn for
pakkerejser og flyrejser som forudsat ved lovens tilblivelse.
Endelig skal det præciseres, at
ændringerne i dette beslutningsforslag udelukkende
gælder for private rejser. Forretningsrejsende er
dækket af arbejdspladsbetalte ordninger. Inkluderes
forretningsrejsende i ordningen, vil dette belaste
Rejsegarantifondens dækningsområde.
Skriftlig fremsættelse
Henning Hyllested
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af loven om Rejsegarantifonden.
(Beslutningsforslag nr. B 117)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.