Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 30. maj 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
beslutningsforslaget. Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Dansk
Folkepartis, Socialistisk Folkepartis og Venstres medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2,
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 10.
april 2013 og var til 1. behandling den 17. maj 2013.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Betina
Hvejsel, Hemmet og LGBT.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse med
de under nr. 1 og 2 stillede ændringsforslag.
Flertallet mener ikke, at
transkønnethed er en medicinsk eller psykiatrisk lidelse.
Alle mennesker har en kønsidentitet. Transkønnethed
omhandler den situation eller tilstand, hvor en person oplever en
forskel mellem sit biologiske køn og oplevelsen af egen
kønsidentitet.
Danmark følger WHO's internationale
diagnoseklassifikationssystem, ICD-10, der er en oversigt over
årsagerne til menneskers kontakt med sundhedsvæsenet.
Den rummer også grupper, som ikke er syge, f.eks. gravide,
raske nyfødte og indlagte, raske ledsagere.
I ICD-10 indgår transseksualitet i
kapitel V om »psykiske lidelser og adfærdsmæssige
forstyrrelser«, nærmere bestemt i gruppe F64 om
»kønsidentitetsforstyrrelser«, i et afsnit om
forskellige tilstande og adfærdsmønstre, som oftest er
vedvarende og fremtræder som udtryk for personens
karakteristiske livsstil og holdning til sig selv. Diagnosen
indgår således ikke under et afsnit om sindssygdomme.
En kønsidentitetsforstyrrelse er karakteriseret ved et
ønske om at leve og blive anerkendt som medlem af det
modsatte køn, og er sædvanligvis ledsaget af en
følelse af ubehag eller utilstrækkelighed ved egne
anatomiske kønskarakteristika og et ønske om
hormonbehandling eller kirurgisk behandling for at ændre
på tilstanden.
Der er altså ikke tale om en somatisk
eller psykiatrisk lidelse, og klassifikationen indebærer
ikke, at sundhedsvæsenet betragter transkønnede som
psykisk syge.
Partierne anerkender, at det for
transseksuelle kan virke krænkende, at transseksualitet
optræder i en gruppe benævnt
»kønsidentitetsforstyrrelser«. Derfor hilser
partierne det velkommen, at der allerede i WHO's bestyrelse
behandles et forslag fra en arbejdsgruppe om at flytte
kønsidentitetsforstyrrelser fra kapitlet om psykiske
lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser, og at en
alternativ ikkestigmatiserende kategori indføres i den
næste version af diagnoseklassifikationen. Et samlet EU
støtter dette forslag.
Partierne mener, at det fortsat er
nødvendigt at have en diagnose for transkønnethed som
forudsætning for behandling. En diagnose sammenfatter
resultatet af den faglige udredning, så der kan tilbydes en
relevant behandling på et fagligt forsvarligt grundlag.
Når en patient udredes, kan
både somatiske og psykiatriske undersøgelser
være relevante. Det gælder for alle patienter. Hvad der
præcis indgår i den faglige udredning, må
overlades til de relevante sundhedspersoner efter en konkret
vurdering af patienten. Det er ikke mindst afgørende,
når der er tale om komplekse og indgribende behandlinger, som
ofte er uigenkaldelige.
Partierne noterer, at regeringen har nedsat
en tværministeriel arbejdsgruppe, der ser på
mulighederne for juridisk kønsskifte uden kastration m.v.,
på grundlag af en beskrivelse af behandlingstilbuddene til
transkønnede. Det er planen, at arbejdsgruppens arbejde
sluttes i 2013.
Partierne hilser det endelig velkommen, at
Sundhedsstyrelsen arbejder på en ny vejledning om udredning
og behandling af personer med kønsidentitetsproblemer, der
bl.a. præciserer kravene til udredning og behandling af
transseksuelle. Vejledningen vil tage udgangspunkt i de
internationale »Standards of Care« fra World
Professional Association for Transgender Health, 7th edition.
Som noget nyt vil vejledningen også
omhandle tilfælde, hvor personen ikke ønsker fuldt
kønsskifte, og udredning og behandling af børn og
unge under 18 år. Endvidere vil vejledningen omhandle
behandlingen på Sexologisk Klinik og (i et vist omfang)
også behandling i praksissektoren.
Vejledningen udarbejdes på baggrund
af en dialog med repræsentanter for FATID og LGBT, samt
dialog og møde med relevante specialfunktioner m.v. i
sygehusvæsenet.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse med det under nr. 3 stillede
ændringsforslag.
Mindretallet finder, at transpersoner er en
af de grupper, som er mest udsat for diskrimination og
hadforbrydelser. Selv fra det offentlige, som stadig kategoriserer
transseksualisme som en diagnose på den psykiatriske
diagnoseliste, møder transpersoner diskrimination. For
Enhedslisten er det afgørende, at Danmark gør op med
denne diskrimination af transpersoner og følger
anbefalingerne fra Amnesty-Danmark og LGBT-DK om at fjerne
transseksualisme fra den danske sygdomsliste.
Det indebærer også, at
transkønnethed ikke skal betragtes som en psykisk sygdom i
praksis. Det vil sige, at det ikke skal høre under det
psykiatriske speciale, at der ikke behøver at være en
psykiater tilknyttet, og at der ikke automatisk skal
gennemføres en psykiatrisk udredning, men kun såfremt
der er en konkret faglig begrundelse for en sådan udredning.
Transpersoner skal naturligvis stadig kunne modtage behandling via
det offentlige, men udredning og behandling skal
tilrettelægges med mulighed for at kunne afgive et informeret
samtykke til en eventuel behandling. Dermed skal det ikke
være det offentliges opgave at diagnosticere
kønsidentitet. Det er kun den enkelte selv, som kan
afgøre sin kønsidentitet.
Ved at gå foran og fjerne
transseksusalitet fra den danske sygdomsliste kan Danmark samtidig
skabe international debat om transpersoners vilkår og
måden, hvorpå de mødes af sundhedssystemet og
resten af samfundet. Danmark kan også bruge en
selvstændig beslutning om at fjerne transkønnethed fra
listen over psykiske sygdomme til lægge et pres på WHO,
når et nyt internationalt diagnoseklassifikationssystem skal
udformes.
Enhedslisten støtter herudover, at
Danmark arbejder videre i samarbejde med andre lande på at
ændre det internationale sygdomsklassifikationssystem,
så diskriminationen af transpersoner fjernes.
Enhedslisten kan ikke støtte
»regeringens« ændringsforslag, som vil
ændre hele forslaget, således at Danmark ikke skal
gå foran og fjerne diagnosen af transkønnede fra den
psykiatriske diagnoseliste.
Enhedslisten mener desuden, at det er helt
afgørende, at der indføres regler, som
muliggør juridisk kønsskifte, og at
behandlingsmulighederne for transpersoner bliver bedre, at det
bliver muligt for transpersoner under 18 år at få
behandling, og at det bliver muligt at modtage behandling flere
steder end på Sexologisk Klinik, Rigshospitalet.
På denne baggrund kan Enhedslisten
ikke støtte de ændringsforslag, som et flertal i
udvalget har stillet, som betyder, at Danmark ikke er forpligtet
til at ændre på klassifikationen af transkønnede
i sygdomssystemet, før WHO ændrer på det
internationale klassifikationssystem.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag til folketingsbeslutning om
transkønnedes placering og benævnelse i WHO's
diagnoseklassifikation.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til teksten
2)
Teksten affattes således:
»Folketinget opfordrer regeringen til
at arbejde for en ændring af WHO's diagnoseklassifikation og
dets danske version i forhold til benævnelsen af de personer,
som ønsker kønsmodificerende behandling,
således at diagnosen ikke optræder under overskriften
»forstyrrelser«.«
[Ændring af
klassifikationssystemet]
Af et mindretal
(EL):
3) Som
2. pkt. indsættes:
»Regeringen skal endvidere arbejde
for, at diagnosen fjernes fra WHO's sygdomsliste.«
[Fjernelse af diagnosen
»transseksuelle« fra WHO's sygdomsliste]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det foreslås, at regeringen skal
arbejde for, at WHO's klassifikationssystem ændres
således, at kønsidentitetsforstyrrelser flyttes fra
kapitlet om psykiske lidelser og adfærdsmæssige
forstyrrelser til en alternativ ikkestigmatiserende kategori, der
indføres i den næste version af
diagnoseklassifikationen.
Forslagsstillerene mener, at det fortsat er
nødvendigt at have en diagnose for transkønnethed som
forudsætning for behandling. En diagnose sammenfatter
resultatet af den faglige udredning, så der kan tilbydes en
relevant behandling på et fagligt forsvarligt grundlag.
Til nr. 3
Det foreslås, at regeringen skal
arbejde for, at diagnosen »transseksuelle« fjernes fra
WHO's sygdomsliste.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
Sophie Hæstorp Andersen (S) fmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav
(S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF)
Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Gitte Lillelund Bech (V) Liselott Blixt (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind
Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte
Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 116
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Henvendelse af 16/5-13 fra LGBT | 2 | Henvendelse af 19/5-13 fra Betina Hvejsel,
Hemmet | 3 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende B 116
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor mange transkønnede
der er blevet kønsskifteopereret i Danmark inden for de
sidste 5 år, samt hvor mange der er blevet afvist, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvor mange af de
transkønnede, som er blevet opereret i Danmark inden for de
sidste 5 år, som efterfølgende har modtaget
psykiatrisk behandling, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm. , om ministeren kender til
tilfælde, hvor transkønnede har fortrudt deres
kønsskifteoperation, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have
for de transkønnedes muligheder for at få en
kønsskifteoperation, hvis man fjerner dem fra sygdomslisten
over psykiske lidelser, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/5-13 fra LGBT, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
19/5-13 fra Betina Hvejsel, Hemmet, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
|