Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 31. maj 2013
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti har stillet 2
ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9.
april 2013 og var til 1. behandling den 14. maj 2013.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til social- og integrationsministeren til
skriftlig besvarelse, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og LA) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse. Mindretallet kan dog stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (DF) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) vil redegøre for sin
indstilling til beslutningsforslaget ved 2. behandling.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti
og Radikale Venstre er enige med forslagsstilleren i, at
inddragelse af familie og netværk er vigtig, når et
barn har brug for særlig støtte. Det er med til at
sikre, at kommunen får afdækket både ressourcer
og relationer i familien eller netværket, som kan indgå
i de løsninger, der skal findes til gavn for barnet.
Partierne finder dog, at serviceloven allerede i dag i
fornødent omfang pålægger kommunerne at sikre
inddragelse af familien ikke kun i forbindelse med udredningen, men
i alle faser af sagens behandling. Endvidere finder partierne ikke
anledning til at lovgive om, at kommunerne skal anvende bestemte
metoder. På den baggrund kan Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti og Radikale Venstre ikke støtte
beslutningsforslaget.
Dansk Folkepartis beslutningsforslag
omhandler obligatorisk brug af familierådslagning i
anbringelsessager. Dansk Folkeparti har et stort ønske om,
at familie og netværk i langt højere grad skal
inddrages i anbringelsessager i form af metoden
familierådslagning.
Dansk Folkeparti finder det vigtigt, at man
i fællesskab finder gode løsninger for barnet,
familien og netværket. Det giver større tryghed
fremadrettet for familien, netværket og barnet. I
familierådslagning er barnet eller den unge den vigtigste
person. Sammen med initiativtageren skal forældrene til
barnet eller den unge beslutte, hvem der skal deltage i familiens
netværk. Erfaringerne viser, at familier og slægt meget
gerne vil hjælpe. Familier, som selv har været igennem
en familierådslagning, vil også gerne anbefale metoden.
Familierådslagning er et møde, hvor barn og
forældre sammen med slægt, venner og andre
betydningsfulde personer omkring familien samles for at
drøfte, om der er ressourcer i netværket, der kan
anvendes til at løse familiens og især barnets
problemer.
I en række kommuner i Sverige
anvendes familierådslagningsmodellen meget systematisk i alle
sager, og i nogle svenske kommuner er det et krav, at der
gennemføres en familierådslagning, inden der tages
stilling til, hvilken indsats der skal sættes i værk
over for et barn.
Hos Ombudsmanden ligger en række
klager fra børn, forældre, bedsteforældre og
andre personer i de anbragte børns netværk, som ikke
mener, det er rimeligt, at de ikke har samvær med
børnene eller ikke har så meget samvær, som de
kunne ønske sig. Også de anbragte børn klager.
Hvis nogen fra netværket har ressourcer til at yde
hjælp, som familien er positivt stemt over for, bør
denne mulighed kunne tænkes ind i planlægningen.
Dette beslutningsforslag
understøtter den nuværende lovgivning og
Socialstyrelsen, som arbejder for at udbrede kendskabet til
metoden. Men trods dette har Dansk Folkeparti erfaret, at metoden i
flere tilfælde ikke bliver anvendt i det omfang, den kunne,
og at loven ikke altid bliver forvaltet efter hensigten i praksis.
Derfor mener Dansk Folkeparti, at der skal gøres yderligere.
Ved at gøre metoden obligatorisk sikrer vi, at
netværket og familien bliver inddraget i
anbringelsessager.
Der står i servicelovens § 47,
at kommunalbestyrelsen skal overveje, hvordan der kan ske en
systematisk inddragelse af familie og netværk, og
ifølge Barnets Reform har barnet ret til samvær og
kontakt med forældre og netværk, herunder
søskende, bedsteforældre, øvrige
familiemedlemmer og venner. Men desværre vidner praksis om
noget andet, og vi kan se, at målsætningen for
netværksanbringelser halter langt bagefter i forhold til
vores nabolande. Det kan Folketinget gøre noget ved. Frem
for at kommunalbestyrelsen blot skal overveje dette, ønsker
Dansk Folkeparti, at netværkets ressourcer skal
afdækkes.
Ifølge lovgivningen i dag skal
barnet anbringes så tæt som muligt på sine vante
omgivelser, så kontakten til barnets vante miljø i
videst muligt omfang kan bibeholdes og barnet herved også kan
bevare kontakten til familie og venner. Ofte ender barnet eller den
unge i en plejefamilie eller på et opholdssted hos ukendte
mennesker. Familierådslagning har vist sig at have en positiv
effekt. Bl.a. er sandsynligheden for, at børn og unge, som
er anbragt i familiepleje, genforenes med deres familie, 28 pct.
større i de sager, hvor man har anvendt
familierådslagning.
Med Barnets Reform fik barnet ret til
samvær, så det blev udvidet til at omfatte
søskende, bedsteforældre eller andre nære
familierelationer. En undersøgelse, DR har lavet, viser, at
de danske kommuner generelt er langt fra at leve op til
landspolitikernes ønske om at anbringe flere børn i
netværk tæt på frem for hos ukendte plejefamilier
eller på opholdssteder. Det er på trods af, at mange
undersøgelser viser, at netværksanbringelser har en
gavnlig effekt for anbragte børn og unge.
Vi har efterhånden også
så meget forskning og viden, der peger i retning af, at
netværksanbringelser bringer børnene en god udvikling
og trivsel, og det er jo netop hele formålet med den sociale
indsats over for udsatte børn og unge. Det kan godt
være, at man angående familierådslagning finder
ud af, at der et sted er meget få ressourcer, men så
bør man gøre brug af de ressourcer, der er. Omvendt
kan det godt være, at der er rigtig mange ressourcer, og at
man derfor kan støtte med foranstaltninger af forskellig art
og herved undgå, at barnet skal anbringes.
Dansk Folkeparti mener, at tabet er
uendelig stort ved ikke at gøre forsøget for barnet,
den unge og ikke mindst familien og netværket. Metoden
sikrer, at der tages udgangspunkt i barnets behov.
Formålet med familierådslagning
er at gøre en tidlig og helhedsorienteret indsats for
barnet, familien og netværket. Nogle kommuner har så
allerede erfaret, at det giver meget gode, holdbare
løsninger i enkelte sager, når forældre,
søskende og det øvrige netværk inddrages.
Dansk Folkeparti er opmærksomt
på, at mange § 50-undersøgelser ofte har
været fyldt med fejl og mangler.
Dansk Folkeparti havde håbet, at
Folketingets partier kunne bakke op om dette beslutningsforslag.
Dette var ikke tilfældet, da flere partier ikke ville
lægge sig fast på en metode, så derfor er Dansk
Folkeparti villig til at imødekomme de andre partier, da det
vigtigste for Dansk Folkeparti er, at familiens og netværkets
ressourcer bliver afdækket og inddraget. Dansk Folkeparti har
derfor stillet ændringsforslag nr. 1 og 2.
Dansk Folkeparti finder det vigtigt, at
barnet bevarer kontakten til familien, også til
bedsteforældre, tanter, onkler eller andre personer, som er
knyttet til barnet. Det er desværre det, vi har hørt,
ofte ikke sker. Der kan så være nogle grelle
tilfælde, hvor det ikke er til barnets bedste, og dem skal
der tages højde for, så det altid er barnet, der er i
centrum.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (V
og KF):
1)
Efter »familierådslagning« indsættes:
»eller andre metoder, der inddrager familien og
netværk,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til teksten
2) I
1. punktum indsættes efter
»familierådslagning«: »eller andre metoder,
der inddrager familien og netværk,«.
[Ændringen medfører,
at der kan benyttes andre metoder end familierådslagning,
så længe familien og netværket bliver inddraget i
anbringelsessager]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Dansk Folkeparti foreslår med
ændringsforslagene at give mulighed for, at der kan benyttes
andre metoder end familierådslagning, så længe
familien og netværket inddrages i forbindelse med en
anbringelsessag i de sager, hvor tungtvejende grunde ikke taler
imod.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S)
Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm
Andersen (RV) Uffe Elbæk (RV) Pernille Vigsø Bagge
(SF) Anne Baastrup (SF) fmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille
Skipper (EL) Hans Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Louise Schack Elholm (V)
Karen Ellemann (V) Sophie Løhde (V) Eyvind Vesselbo (V)
Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René
Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker
(DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte
Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 111
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende B 111
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministeren vil lave en
undersøgelse af, hvor mange kommuner, der arbejder med
inddragelse af netværket i forbindelse med en
anbringelsessag, og hvordan de gør det, til social- og
integrationsministeren |
|