Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 31. maj 2013
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9.
april 2013 og var til 1. behandling den 14. maj 2013.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL og LA) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti
og Radikale Venstre afviser forslaget, selv om partierne er enige i
målsætningen om at understøtte kommunerne i at
træffe hurtige og rigtige afgørelser og derved
øge borgernes retssikkerhed.
Kommunerne skal sikre borgerne den rigtige
indsats ud fra en helhedsvurdering af borgernes behov.
Det må lægges til grund, at
kommunerne i deres afgørelser har en vilje til at overholde
lovgivningen. Kommunerne skal derfor ikke straffes
økonomisk, hvis en kommunal afgørelse ændres i
klagesystemet. Forslaget om økonomisk kompensation er
desuden administrativt tungt, kan medføre merudgifter og
vurderes ikke at gøre kommunerne dygtigere til at
træffe flere rigtige afgørelser i første
instans.
Midlet er i stedet initiativer til
understøttelse af kommunernes sagsbehandling. Der er i den
senere tid gennemført en række af sådanne
initiativer, herunder en række vejledningsinitiativer fra
Ankestyrelsen til sagsbehandlerne i kommunerne, udvikling af en
voksen udredningsmetode og omlægningen af klagesystemet, der
bl.a. giver bedre muligheder for at udvælge principsager, der
er egnede til at vejlede kommunerne på landsplan. I 2013
gennemføres endvidere undersøgelser af både
kommunernes brug af serviceniveauer og efterlevelsen af
ankesystemets afgørelser.
Dansk Folkeparti finder det rimeligt,
at hvis en kommune træffer en forkert afgørelse og
borgeren får medhold i Ankestyrelsen, så får
borgeren en kompensation. Kommunerne skal i dag træffe
afgørelse ud fra en konkret, individuel vurdering af
borgerens forhold på baggrund af den gældende
lovgivning.
Virkeligheden er også, at kommunernes
økonomi kan være en faktor, der påvirker
afgørelsen, når kommunerne skal have økonomien
til at hænge sammen, og det kan somme tider være
på kant med loven. Dansk Folkeparti er blevet gjort
opmærksom på, at nogle kommuner
prøvekører de her sager. Der er derved nogle
uhensigtsmæssigheder, som Dansk Folkeparti ønsker at
rette op på med det her beslutningsforslag, og kompensationen
skal tjene to formål.
For det første skal den være
et plaster på såret, fordi borgeren i en periode har
måttet tåle en forringelse, mens klagesagen har
kørt. For det andet skal det være et forebyggende
element og et signal om, at man skal være omhyggelig med at
træffe de rigtige beslutninger i første omgang.
Der er i dag flere muligheder for at
hjælpe kommunerne med at træffe de rigtige
afgørelser, og det er da også blevet nævnt i
dag. Kommunerne kan hente hjælp og rådgivning i
tvivlstilfælde, de kan ringe til VISO, som så
også kan være behjælpelig i forhold til
rådgivning af kommunerne.
Den myndighed, som har truffet den forkerte
beslutning, skal afholde udgiften til kompensationen, og
kompensationen skal stå i et rimeligt forhold til det gode,
borgeren har manglet, og så er det Ankestyrelsen, der skal
udmåle kompensationens størrelse. Dansk Folkeparti er
overbevist om, at sådan en kompensationsordning i forbindelse
med en klagesag vil være en motivation for kommunerne til
hurtigt og effektivt at træffe de rigtige
afgørelser.
Et eksempel er, at Horsens Kommune for
nylig tabte en sag i forhold til BPA-ordningen. Den sag har
været omtalt i en række medier. Det var borgeren,
som fik medhold, fordi kommunen ikke var berettiget til at
udmåle BPA'en efter servicelovens § 83. Der er tale
om en borger, som lider af muskelsvind, og som vandt den her
sejr, som efterfølgende kan komme flere andre mennesker med
handicap til gode.
Det handlede om, at Horsens Kommune ville
have hendes hjælpeordning kraftigt beskåret og i stedet
for tilbød hjemmehjælp, og hun fik så
færre timer. Men nu har hun fået Ankestyrelsens ord
for, at det ikke var i orden. Og det er jo netop for at undgå
disse sager, at Dansk Folkeparti mener, at kompensation vil
være en effektiv og præventiv løsning.
Nogle borgere har også en ekstra
udgift i forbindelse med at få frataget deres hjælp.
For ikke så lang tid siden var der et indslag i nyhederne
på TV 2, hvor en borger også havde fået frataget
sin hjælp og blev nødt til at undersøge, om hun
kunne købe hjælp et andet sted. Og der er jo
også en udgift i forhold til det.
Dansk Folkeparti havde håbet, at der
havde været større opbakning til beslutningsforslaget
under 1. behandling, men det var desværre ikke
tilfældet.
Enhedslisten støtter
beslutningsforslaget. Den nuværende tilstand er ikke holdbar.
Kommunerne kan fratage borgere ydelser på baggrund af
kommunens vurdering. Borgeren kan klage over afgørelsen, men
der kan gå mange måneder, før sagen er afklaret,
hvor borgeren lever for ingen eller en meget lavere indtægt.
Hvis borgeren får medhold, sker der ingenting i forhold til
kommunen, ud over at den skal tilbagebetale/genoptage
udbetalingerne til borgeren. Det er stødende for
retsbevidstheden. Det bedste ville være, at klager over stop
for visse basale ydelser havde opsættende virkning, hvilket
ville overflødiggøre forslaget om kompensation. Men i
betragtning af, at Folketingets flertal i anden forbindelse har
forkastet dette princip, vil Enhedslisten støtte
beslutningsforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S)
Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm
Andersen (RV) Uffe Elbæk (RV) Pernille Vigsø Bagge
(SF) Anne Baastrup (SF) fmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille
Skipper (EL) Hans Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Louise Schack Elholm (V)
Karen Ellemann (V) Sophie Løhde (V) Eyvind Vesselbo (V)
Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René
Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker
(DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte
Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 110
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | 1. udkast til betænkning | 2 | 2. udkast til betænkning |
|