Tilføjelse til betænkning
afgivet af Transportudvalget den 28. maj 2013
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9.
oktober 2012 og var til 1. behandling den 15. november 2012.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transportudvalget. Udvalget afgav betænkning den
9. april 2013. Beslutningsforlsaget var til 2. behandling den 23.
april 2013, som blev afbrudt, hvorefter beslutningsforslaget blev
henvist til fornyet behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har, efter at have genoptaget
behandlingen, behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har, efter beslutningsforslaget
blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, stillet 4
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Spørgsmålene og
transportministerens svar herpå er optrykt som bilag til
tilføjelse til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (DF og EL) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkeparti bemærker:
Med beslutningsforslaget har Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget ønsket at skabe klarere
regler for cabotagekørsel ved at få præciseret,
at der kun kan køres tre ture inden for 7 dage. Det er
beklageligt, at et flertal ikke ønsker denne stramning af
fortolkningen af cabotageforordningen. Der har, mens
udvalgsbehandlingen har stået på, været signaler
fra transportministeren om at indføre regler i stil med de
finske regler, som netop er blevet strammet. Dansk Folkeparti vil
naturligvis følge op på, om ministeren indfrier disse
løfter.
Der har under udvalgsbehandlingen
været divergerende svar fra transportministeren på det
samme spørgsmål, hvorfor svarene på
øvrige spørgsmål må tages med et vist
forbehold. Denne forvirring i forhold til at svare korrekt anser
Dansk Folkeparti for et bevis på, hvor uklart
cabotageforordningen er fortolket, og at der er brug for en
opstramning, hvis ikke det danske transporterhverv skal miste endnu
flere virksomheder.
Enhedslisten bemærker:
Enhedslistens medlemmer af udvalget
henleder opmærksomhenden på, at det med vedtagelsen af
EU-forordning nr. 1072/2009 blev tilladt vognmandsvirksomheder fra
et EU-land at foretage tre nationale transporter i et andet EU-land
- såkaldt cabotagekørsel. Tilladelsen gælder dog
kun, hvis den finder sted i tilknytning til en international
transport i det land, hvor cabotagekørslen
efterfølgende finder sted.
Den internationale transport må ikke
have som sit primære formål at skaffe sig adgang til at
udføre cabotagekørsel i en anden medlemsstat. Ej
heller må cabotagekørsel udføres på en
sådan måde, at der skabes en permanent og
løbende aktivitet i en værtsmedlemsstat.
Tværtimod skal kørslen have midlertidig karakter.
Alligevel må det konstateres, at
Trafikstyrelsens (og Europa- Kommisionens) fortolkning af reglen om
de tre cabotagekørsler i tilknytning en international
transport netop fører til, at der skabes en permanent og
løbende aktivitet, at aktiviteten ikke er af midlertidig
karakter, og at de internationale transporter klart
tilrettelægges med det formål at kunne
gennemføre cabotagekørsel i Danmark - alt sammen i
strid med EU-forordningen.
Det er kritisabelt, at Trafikstyrelsen
fortsætter med at fortolke reglerne om cabotagekørsel
i strid med EU-forordningen. Det er åbenlyst, at forordningen
er selvmodsigende. Dette beslutningsforslag vil rette op på
en del af problemet, nemlig ved at indføre en karenstid, som
gør det vanskeligere at systematisere internationale
transporter og dermed mindre attraktivt at spekulere i
cabotagekørsel.
Enhedslisten tilkendegiver hermed, at
Enhedslisten stemmer for beslutningsforslaget. Enhedslisten
henviser i øvrigt til sit betænkningsbidrag til
beslutningsforslag nr. B 108 fremsat af Enhedslisten.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for afgivelse af tilføjelse til betænkning ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tilføjelsen til betænkning.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i tilføjelsen til
betænkning.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Jesper Petersen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen
(RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning
Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike
Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 11 omdelt efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr. | Titel |
---|
6 | Betænkning afgivet den 9. april
2013 | 7 | 1. udkast til tilføjelse til
betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende B 11 omdelt efter afgivelse af
betænkning
Spm.nr. | Titel | 4 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for de centrale aspekter i den af Finland netop vedtagne lov
vedrørende cabotagekørsel, til transportministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm. , om der er tiltag i den finske lov
om cabotagekørsel, der med fordel vil kunne overføres
til dansk lovgivning, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om en redegørelse for
konklusionerne på den minihøring, som
Europa-Parlamentet afholdt om cabotagekørsel og dens sociale
konsekvenser, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. , om ministeren kan oplyse, om
ministeren fastholder sin besvarelse af B 11 - spm. 4, hvoraf det
fremgår, at det skulle være udgået af de finske
regler, at »Som lejlighedsvise transporter betragtes ikke
transporter, som udføres i henhold til en aftale, der
gælder indtil videre eller længere end en uge, og
heller ikke transporter med et køretøj, som har
udført mere end 10 transporter i Finland inden for de
seneste tre måneder«, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til transportministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmål 4-7 og transportministeres svar
herpå er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes redegøre for de
centrale aspekter i den af Finland netop vedtagne lov
vedrørende cabotagekørsel, herunder de benyttede
virkemidler for at komme ulovlig cabotagekørsel til livs, og
komme med en vurdering af, om den vedtagne lovgivning efter
ministerens opfattelse er i overensstemmelser med EU-forordningen
på området?
Svar:
Trafikstyrelsen har over for mig oplyst, at
styrelsen har gennemgået de nye finske regler og har
forstået dem, som følger:
»Den finske godskørselslov er
ændret for så vidt angår cabotagekørsel
med virkning fra den 25. april 2013 på følgende
områder:
Der er indført krav om, at
transportkøberen eller dennes stedfortræder inden
indgåelse af aftale om transport skal undersøge, om
transportøren har ret til at udføre transporten som
cabotagekørsel, og om transportøren er registreret i
momsregistret.
Desuden er definitionen af en cabotagetur
blevet præciseret. Efter den finske definition af en
cabotagetur slutter den første cabotagetur, når lasten
losses første gang, den anden cabotagetur slutter, når
lasten losses anden gang, og den tredje cabotagetur slutter,
når lasten losses tredje gang. Det er nu præciseret, at
som losning anses også frakobling af en lastet trailer fra
den trækkende enhed, uden at lasten losses, undtagen hvis det
drejer sig om at flytte traileren inden for et parkerings- eller
lagerområde. Samtidig synes følgende sætninger
at være udgået af de finske regler: »De i stk. 1,
omhandlede transporter [cabotagekørsel] må kun
udføres lejlighedsvist. Som lejlighedsvise transporter
betragtes ikke transporter, som udføres i henhold til en
aftale, der gælder indtil videre eller længere end en
uge, og heller ikke transporter med et køretøj, som
har udført mere end 10 transporter i Finland inden for de
seneste tre måneder.
Endvidere er der indført krav om, at
køretøjer fra andre EU-lande, der udfører
cabotagekørsel i Finland, skal anmeldes til
køretøjsregistret inden syv døgn efter, at
køretøjet er kommet ind i Finland.
Endelig er der indført krav om, at der
ved udførelse af cabotagekørsel i Finland skal
medføres et CMR-fragtbrev enten i papir- eller elektronisk
form.«
Spørgsmålet om tiltagenes
overensstemmelse med EU-retten kan være vanskeligt at
bedømme. Den finske definition af en cabotagetur strider mod
den fortolkning, som EU-Kommissionen har givet, hvorefter en
cabotagetur kan omfatte flere af- og/eller pålæsninger.
EU-kommissionen har dog ikke for nærværende rejst en
sag mod Finland for overtrædelse af reglerne. Der må
endvidere stilles spørgsmålstegn ved kravet om
registrering. Det vil i sidste ende være EU-domstolen, der
afgør om de finske regler er i overensstemmelse med
EU-retten.«
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes vurdere, om der er tiltag i
den finske lov om cabotagekørsel, der med fordel vil kunne
overføres til dansk lovgivning?
Svar:
Cabotageudvalget, hvis opgave har været
at undersøge, hvordan den ulovlige cabotage kan elimineres
mest effektivt, er i færd med at afslutte sit arbejde, og vil
i løbet af få dage sende en rapport til mig.
Jeg er bekendt med, at der i rapporten er
forslag, der er inspireret af den finske lovgivning. Jeg ser frem
til at gennemgå rapportens forslag og vil herefter vurdere,
hvilke forslag der skal til for at komme den ulovlige
cabotagekørsel til livs.
Jeg skal i øvrigt henvise til mit svar
på spørgsmål 4.
Spørgsmål 6:
Ministeren bedes redegøre for
konklusionerne på den mini-høring, som
Europaparlamentet afholdt d. 23. april 2013 vedrørende
cabotagekørsel og dens sociale konsekvenser.
Svar:
Der foreligger ikke et officielt
mødereferat, men i et nyhedsbrev fra Europa-Parlamentets
Komite for Transport og Turisme fra den 26. april 2013 er der en
kort beskrivelse af høringen.
Det fremgår af nyhedsbrevet, at der
på høringen blev præsenteret to
undersøgelser, Sociale og arbejdsmæssige forhold for
vognmænd og Udvikling og udførelse af cabotage ad vej
i EU.
Cabotagekørsel udgør
ifølge nyhedsbrevet kun 1,2 pct. af transporter
udført af vejtransportvirksomheder i EU.
Der er i de seneste år sket to
væsentlig ting på området. Den første er
en ændring af reglerne vedrørende
cabotagekørsel på midlertidig basis. Den anden er EU's
udvidelser.
Undersøgelserne viser, at der er
få beviser på et effektivt internationalt samarbejde i
håndhævelsen af de nuværende regler.
Undersøgelserne konkluderer også, at
liberaliseringsprocessen siden 1990'erne har bidraget til at
forringe arbejdsmiljøet for både hjemmehørende
og ikke-hjemmehørende chauffører. I den
efterfølgende debat var både de fleste eksperter og
mange parlamentsmedlemmer af den opfattelse, at tiden ikke var
moden til yderligere åbning af markedet. I stedet for skulle
vægten lægges på styrkelse af
håndhævelse af de eksisterende regler.
At der ikke skal ske yderligere liberalisering
af cabotagekørsel på nuværende tidspunkt, og at
der skal ske en styrkelse af håndhævelsen af de
eksisterende regler, er i overensstemmelse med den erklæring,
som fem lande, herunder Danmark, gav på
rådsmødet den 11. marts i år.
Spørgsmål 7:
Ministeren bedes oplyse, om han fastholder sin
besvarelse af B 11 - spm. 4, hvoraf det fremgår, at det
skulle være udgået af de finske regler, at »Som
lejlighedsvise transporter betragtes ikke transporter, som
udføres i henhold til en aftale, der gælder indtil
videre eller længere end en uge, og heller ikke transporter
med et køretøj, som har udført mere end 10
transporter i Finland inden for de seneste tre
måneder«. Der henvises i den forbindelse til, at 2.
afsnit i § 6 a i den finske lov tilsyneladende er
uændret, jf.
http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2006/20060693: »De
transporter som avses i 1 mom. får utföras endast
tillfälligt. Som tillfälliga transporter betraktas inte
transporter som utförts med stöd av ett avtal som
gäller tills vidare eller längre än en vecka och
inte heller transporter med ett fordon som har utfört mer
än 10 transporter i trafik inom Finland under de senaste tre
månaderna.«
Svar:
Trafikstyrelsen har over for mig oplyst, at
styrelsen har rettet henvendelse til det finske
transportministerium, der har oplyst, at den pågældende
bestemmelse fortsat er gældende.