Fremsat den 4. april 2013 af Henning
Hyllested (EL), Christian Juhl (EL), Finn Sørensen (EL) og
Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om genforhandling af Danmarks
dobbeltbeskatningsaftale med Irland
Folketinget pålægger regeringen at
optage forhandlinger med Irland om ophævelse af de dele af
dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Irland (overenskomst
til undgåelse af dobbeltbeskatning og forhindring af
skatteunddragelse, for så vidt angår indkomstskatter),
som muliggør, at ansatte ved det irske luftfartsselskab Ryan
Air, der har base (bopæl) i Billund, ikke beskattes i
Danmark, men kun i Irland, hvor selskabets virkelige ledelse har
sit sæde.
Bemærkninger til forslaget
Gennem de seneste år har
luftfartbranchen oplevet en stigende tendens til alternative
ansættelsesformer, der må mistænkes for at have
til formål at omgå regler for social sikring og
arbejdsmiljø, at undgå overenskomster om løn-
og arbejdsvilkår med de faglige organisationer på
området og minimere eller helt undgå beskatning af
indkomster.
En særlig udfordring opstår,
når udenlandske operatører som Ryan Air
påbegynder decideret produktion i Danmark og opretter en
»homebase«, hvor medarbejdere har deres base (og
bopæl) i Danmark, men i henhold til dobbeltbeskatningsaftalen
med Irland er skattepligtige til Irland. Indkomstskatten i Irland
for lavtlønnede er meget lavere end i Danmark - under 20
pct. - og med det meget lave lønniveau, som Ryan Air
aflønner sit personale med (1.000-1.400 euro om
måneden), forekommer det sandsynligt, at medarbejderne i
Billund praktisk taget ikke betaler skat overhovedet.
(»Ryanair-ansatte slipper for at betale skat i
Danmark«, www.dr.dk/nyheder, den 10. januar 2013).
Som udgangspunkt er man skattepligtig til det
land, hvor man har bopæl. Men dobbeltbeskatningsaftalen med
Irland undtager »vederlag for personligt arbejde i
tjenesteforhold, der udføres ombord på et skib eller
et luftfartøj, som et foretagende i en kontraherende stat
anvender i international trafik …«. Her er det muligt
at beskatte efter reglerne i den stat, »hvori foretagendets
virkelige ledelse har sit sæde.«
(dobbeltbeskatningsaftalens artikel 15, stk. 3), jf.
bekendtgørelse nr. 115 af 3. november 1993 af overenskomst
af 26. marts 1993 med Irland til undgåelse af
dobbeltbeskatning og forhindring af skatteunddragelse, for så
vidt angår indkomstskatter.
Richardt Tabori Kraft, partner og
skatteekspert i revisionsselskabet Deloitte, har oplyst, at et
lignende »smuthul« kun findes i ganske få af de
øvrige dobbeltbeskatningso?ve?ren?skomster mellem Danmark og
andre lande. (»Ryanair-ansatte slipper for at betale skat i
Danmark«, www.dr.dk/nyheder, den 10. januar 2013).
Ryan Air etablerede sig i 2012 med base i
Billund Lufthavn. De ansatte i basen i Billund er udlændinge
- fortrinsvis fra Portugal og Østeuropa. En af dem udtaler
til DR: »For mig er det en fin løn. Det er meget mere,
end jeg kan tjene i mit oprindelige hjemland. Men det hænger
kun sammen for mig, fordi jeg ikke skal betale dansk indkomstskat.
Hvis jeg skulle betale skat i Danmark, ville jeg ikke have
råd til at bo her med den løn.«
(Udtalelsen er givet anonymt, da Ryan Air
forbyder sine ansatte at tale med pressen). Lønnen er som
nævnt mellem 1.000 og 1.400 euro om måneden.
EU har i forordning 465/2012 om social sikring
(Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 465/2012
af 22. maj 2012 om ændring af forordning (EF) nr. 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger og forordning (EF) nr.
987/2009 om de nærmere regler til gennemførelse af
forordning (EF) nr. 883/2004) valgt hjemmebasen som kriterium for,
i hvilket land det flyvende personale er sikret med hensyn til
sociale forhold. Det vil sige, at de ansatte på Ryan Airs
base i Billund efter alt at dømme har ret til forskellige
former for social sikring i Danmark såsom sikring ved sygdom,
invaliditet, alderspension, arbejdsulykker, arbejdsløshed,
familieydelse. Det vil derfor også være naturligt, at
de betaler skat til den danske stat.
De etablerede danske flyselskaber - med
ordentlige løn- og arbejdsforhold qua indgåelse af
overenskomster med de faglige organisationer på området
- er pressede af den øgede konkurrence, herunder på
beskatning af personalet, og der bliver derfor skåret i
antallet af arbejdspladser.
Indtoget af udenlandske flyselskaber med
alternative ansættelsesformer og/eller ekstraordinær
skattebegunstigelse, som irske Ryan Air, betyder en forøget
konkurrence på løn-, arbejds- og
ansættelsesvilkår og er derfor en kilde til
konkurrenceforvridning og social dumping.
Det er således forslagets formål
at bringe et af de konkurrenceforvridende forhold til ophør,
nemlig den skattebegunstigelse, der finder sted, af det irske
flyselskab Ryan Air, og bringe skatteforholdene på
området for luftfart i overensstemmelse med
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Irlands formål: ».
. . forhindring af skatteunddragelse for så vidt angår
indkomstskatter.« (Overenskomstens indledende
bemærkninger).
Skriftlig fremsættelse
Henning Hyllested
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
genforhandling af Danmarks dobbeltbeskatningsaftale med Irland.
(Beslutningsforslag nr. B 102)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.