Fremsat den 4. april 2013 af Peter Skaarup
(DF), Pia Adelsteen (DF), Kim Christiansen (DF), Kristian Thulesen
Dahl (DF), Søren Espersen (DF) og Dennis Flydtkjær
(DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrket beskyttelse af personnummeret
Folketinget pålægger regeringen ved
begyndelsen af folketingsåret 2013-14 at fremsætte
lovforslag, der sikrer, at der skabes hjemmel til, at personer, der
har været udsat for misbrug af deres cpr-nummer, kan skifte
cpr-nummer. Desuden forventes regeringen at tage initiativ til at
fremtidssikre personnummerregisterets sikkerhedsforanstaltninger,
så det er bedst muligt sikret mod læk, f.eks. ved
hacking af registeret, der i værste fald kan betyde, at det
eskalerende identitetstyveri i Danmark sker centralt og ikke kun i
forbindelse med den enkeltes brug af sit cpr-nummerr.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med forslaget er at få
styrket personnummerbeskyttelsen, så misbrug af cpr-numre
(identitetssvindel) gøres langt vanskeligere, end det er i
dag. Forslagsstillerne mener, at et væsentligt tiltag i
forhold til at bekæmpe identitetssvindel vil være, at
der skabes mulighed for at skifte cpr-nummer. Dette kan enten ske,
ved at der skabes hjemmel til, at det nuværende cpr-nummer
kan skiftes i tilfælde af identitetstyveri og -svindel, eller
ved at personnummerregisteret reformeres, så en persons
cpr-nummer gøres til et »grundpersonnummer«, der
ikke kan eller skal bruges i konkrete systemer hos offentlige
myndigheder, banker m.v. I stedet genereres et relevant antal
områdespecifikke numre ud fra grundpersonnummeret, og disse
anvendes i forbindelse med den enkeltes konkrete
identifikationsbehov. De genererede områdespecifikke numre
skal uden videre kunne ophøre med at have gyldighed og skal
således let kunne afløses af et tilsvarende
nygenereret nummer, hvis det første opsnappes og misbruges
(identitetssvindel). Desuden forventes regeringen at tage initiativ
til at fremtidssikre personnummerregisterets
sikkerhedsforanstaltninger, så det er bedst muligt sikret mod
hacking m.v., der i værste fald kan betyde, at
identitetstyveriet sker centralt og ikke kun i forbindelse med den
enkeltes brug af sit cpr-nummer.
Konsekvenser
af identitetstyveri
Der har i de senere år været et
stigende problem med identitetstyveri og misbrug af identitet.
Omfanget er svært at identificere præcist, men det er
bl.a. forsøgt gjort i rapporten
»Identitetstyveri« fra 2009 af Peter Kruize, Det
Juridiske Fakultet, Københavns Universitet. (Se også
artiklen »Flere danskere oplever identitetstyveri«,
jp.dk den 18. juni 2011 kl. 23.45). Det stigende omfang skyldes
især den teknologiske udvikling og internettets muligheder,
og myndighederne har ikke efter forslagsstillernes opfattelse
på samme tid haft de nødvendige redskaber eller
prioriteret området i stort nok omfang til at forhindre og
forebygge denne udvikling.
Der er efter forslagsstillernes opfattelse
ingen tvivl om, at identitetstyveri og svindel med identiteter er
en ubehagelig og krænkende oplevelse for offeret, som
må leve i konstant usikkerhed for at blive misbrugt af tyven,
der f.eks. har stjålet offerets cpr-nummer. Ofrene mister
kontrollen over deres egen identitet og har ikke chance for at
forhindre misbruget, samtidig med at de mødes med skepsis,
hvis de påstår, at det ikke er dem, der f.eks. har
købt en dyr vare på nettet. Offeret kan jo stå i
den situation, at offeret ikke har den fjerneste idé om,
hvem gerningsmanden er - eller hvordan den pågældende
er kommet i besiddelse af offerets identitetsoplysninger - men hvor
det i hvert fald kan konstateres, at der løbende dumper
regninger og rykkere ind ad offerets brevsprække. Der er
endvidere eksempler på, at identitetstyve har hævet
ofrenes løn, oprettet nye konti i ofrenes navne og
ændret ofrenes adresse flere gange, selv om familien ikke er
flyttet.
Senest har BT beskrevet, hvordan dj'en og
radiostation-ejeren Philip Lundsgaard har fået stjålet
sit kørekort, der lå hos Hørsholm Kommune.
Efterfølgende har han været udsat for et sandt
mareridt, da ukendte gerningsmænd udnyttede hans cpr-nummer
til at købe dyre varer over internettet.
Lidet betryggende var der således den
25. oktober 2012 indbrud hos Borgerservice i Hørsholm,
der ligger på rådhuset. Her blev der stjålet
omkring 100 pas og 20 kørekort, herunder altså Philip
Lundsgaards kørekort, hvoraf hans cpr-nummer fremgår.
Materialet lå i et opbrydeligt skab. Omkring en måned
efter tyveriet fra Borgerservice i Hørsholm fik Philip
Lundsgaard en meddelelse fra et inkassofirma, hvoraf det fremgik,
at den iPad, han havde købt over nettet, ikke var
blevet betalt. Problemet var bare, at Philip Lundsgaard aldrig
havde købt en iPad. Det havde de personer, som var i
besiddelse af hans nye kørekort og dermed cpr-nummer til
gengæld gjort. Det samme gentog sig ifølge BT ikke
længe efter, hvor det drejede sig om skitøj for flere
tusinde kroner. Begge gange kontaktede Philip Lundsgaard politiet
og sin advokat. Efter Philip Lundsgaard kontaktede politiet og ved
hjælp af hans advokat gjorde det klart for
inkassofirmaerne, hvordan sagen lå, er inkassosagerne blevet
droppet. Men siden han ikke kan få et nyt cpr-nummer, er der
ikke meget, han kan gøre for at forhindre fremtidige
online-køb ved hjælp af hans stjålne
kørekort og cpr-nummer. Han kan blot melde det til politiet,
hvis det sker igen. (Se bt.dk den 17. dec. 2012: »Kendt DJ
offer for identitetstyveri: Det kan ødelægge mit
liv«).
En åbenlys kilde til problemerne er
desuden, at persondataloven ikke overholdes. Der findes
desværre for mange eksempler på, at erhvervsdrivende i
forbindelse med handler forlanger personoplysninger, de ikke
lovligt kan kræve, og de opbevarer dem måske for
lemfældigt eller giver dem måske endda videre enkeltvis
eller som lister med kundeoplysninger. Forbrugerne kan utvivlsomt
også blive bedre til at beskytte egne personoplysninger. Selv
om der således er tale om store sikkerhedsproblemer i de
mønstre, der er i vores handelsliv, mener en førende
ekspert på it-kriminalitetsområdet, Joseph Kiniry, at
et mindst lige så stort potentielt problem med
personnummerbeskyttelsen og med stjålne
identiteter ligger et helt andet sted.
Det nuværende personnummerregister er
forældet, og det udgør i sig selv en kilde til
usikkerhed. Rigtig mange personfølsomme oplysninger i det
danske samfund er bundet til cpr-nummeret, og alle cpr-numre
er samlet i et stort register, der potentielt kan hackes. På
BT's spørgsmål om, hvorvidt hackere som eksempelvis
Anonymous vil kunne få adgang til cpr-registeret, svarer
Joseph Kiniry:
»Anonymous ville godt kunne få
adgang til registrene. Det ville tage lang tid - måske seks
måneder - men det ville formentlig kunne lade sig
gøre. Men det er ikke kun trusler udefra, man skal bekymre
sig om. Også folk inden for systemet kan potentielt
lække fortrolige oplysninger«. (Se bt.dk den 18.
december 2012: »Identitetstyveri er en bombe under
cpr-registeret«).
Også Forbrugerrådet er kritisk
over for det nuværende cpr-register og især den
manglende sikkerhed, der omgærder brugen af cpr-nummeret i de
mange sammenhænge, danskerne bruger det. Jurist i
Forbrugerrådet Anette Høyrup har til Jyllandsposten
udtalt: »Problemet er, at cpr-nummeret blev opfundet i en
ikke-digital tid. I dag ligger danskernes cpr-numre alle mulige
steder, og det øger risikoen for identitetstyveri«.
(Se artiklen »Forbrugerrådet: Cpr-nummeret er
forældet« på jp.dk, publiceret den 16. juli
2012).
Mulighed for
at skifte personnummer
I foråret 2012 behandlede Retsudvalget
på baggrund af det voksende problem med identitetstyveri et
beslutningsforslag fra forslagsstillerne om en særskilt
straffelovsparagraf om identitetstyveri med en strafferamme
på 2 års fængsel, som man har det i Norge. Som
led i udvalgsbehandlingen afholdt Retsudvalget den 8. maj 2012 en
åben høring om identitetstyveri, herunder om, hvad der
kan gøres for at forhindre misbrug af andres
personoplysninger og identitet. Her kunne man notere sig, at
Digitaliseringsstyrelsen, politiet og andre har påbegyndt et
arbejde med at styrke råd og vejledning, herunder en
bevidsthedskampagne til forbrugere og virksomheder - en strategi,
der er i tråd med de bestræbelser på sikker
information, man i et stykke tid har haft glæde af i
Norge.
På høringen fik udvalget desuden
indblik i, at man i Norge har været i færd med at
undersøge, hvilke tekniske designs der ville kunne tages i
brug for at beskytte cpr-numre bedre, herunder designs, der giver
mulighed for at skifte personnummer. I Norge har man ifølge
organisationen NORSIS, som deltog på Retsudvalgets
høring, set på en model, der opererer med et
grundpersonnummer, hvorfra et antal områdespecifikke
personnumre kan genereres og nygenereres, i fald et eller flere af
en persons områdespecifikke personnumre er blevet misbrugt,
eller hvis der er grund til at tro, at det vil ske.
Så vidt vides har den danske regering
ikke offentligt forholdt sig til sådanne nytænkende
løsningsmodeller. I sit indlæg under 1. -behandlingen
af B 3 om identitetstyveri den 17. januar 2012 lød det
imidlertid fra justitsministeren:
»Et af de spørgsmål, som
har været rejst i sagerne om identitetsmisbrug og
identitetstyveri, vedrører Det Centrale Personregister,
altså cpr-lovgivningen. Der vil jeg bare til slut sige, at
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at der ikke i
dag i cpr-loven er hjemmel til, at en person, der udsættes
for identitetstyveri, kan få udstedt et nyt personnummer. Men
ministeren har oplyst, at man vil tage initiativ til, at vi
iværksætter drøftelser mellem Økonomi- og
Indenrigsministeriet og Justitsministeriet med henblik på at
undersøge, om der kan være tilfælde, hvor
tildeling af et nyt personnummer kan have en effekt i henseende til
netop at forhindre yderligere identitetsmisbrug«.
Der har mellem Økonomi- og
Indenrigsministeriet og Justitsministeriet været afholdt
sådanne drøftelser med henblik på at
afdække tilfælde, hvor tildeling af nyt personnummer
kan have en effekt i henseende til at forhindre yderligere
identitetsmisbrug. Men der er stadig ingen tilkendegivelser endsige
ambitiøse udmeldinger fra regeringen om, at man snarest vil
reformere det danske personnummerregister, så systemet er
sikret bedst muligt mod centrale læk og samtidig indrettet,
så dets lovhjemmel, grundlæggende principper og
funktionalitet understøtter, at borgerne kan identificere
sig med personfølsomme oplysninger uden at frygte, at et
eventuelt identitetstyveri og et efterfølgende misbrug ikke
kan stoppes effektivt, fordi man er bundet livslangt til netop det
cpr-nummer, der er blevet opsnappet og misbrugt.
Forslagsstillerne mener, at en reform, der i
nødvendigt omfang styrker sikkerheden omkring cpr-registeret
centralt og den enkeltes konkrete brug af personnummeret, herunder
med muligheden for at udskifte det eller de personnumre, der
anvendes konkret, er vigtig at få gennemført hurtigst
muligt i Danmark, så vi effektivt kan få bremset den
stigende svindel med danske identiteter.
Forslagsstillerne opfordrer Folketingets
øvrige partier til at støtte forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
styrket beskyttelse af personnummeret.
(Beslutningsforslag nr. B 100)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.