Tak.
Enhedslisten har fremsat forslag om, at der skal skabes klare regler for, hvad det vil sige at være enlig forsørger og enlig pensionist, så den nødvendige indsats mod socialt bedrageri kan foregå i respekt for borgernes retssikkerhed.
Vi mener, at man skal tage udgangspunkt i Ældre Sagens forslag, som siger, at man er reelt enlig, hvis man har en selvstændig bolig som egen folkeregisteradresse, hvis der er tale om en reel bolig med tilhørende almindelige forbrugsafgifter, og hvis det kan dokumenteres, at man selv betaler de almindelige forbrugsafgifter.
Det er en klar, enkel definition.
Den vil give en masse borgere ro i sindet.
Den vil løfte borgernes retssikkerhed mange meter.
Den vil frigøre ressourcer i kommunerne, som kan bruges til en bedre service for borgerne.
Alle andre partier end Liberal Alliance vil stemme imod.
De vælger at vende det døve øre til de mange, der har efterlyst klare regler.
Det gælder f.eks.
Dansk Socialrådgiverforening, Kommunernes Landsforening, det store flertal af kommunerne, en række socialchefer, Ældre Sagen, Den Sociale Retshjælp og fremtrædende eksperter i socialret.
Klare regler har ikke mindst været efterlyst af mange, mange borgere, der er bekymrede for, om de nu overholder reglerne, opskræmt af de mange sager om socialt bedrageri og visse kommuners aggressive adfærd i kontrollen af borgerne.
Men hvad sker der, når borgerne henvender sig til kommunen for at få at vide, hvad reglerne er?
Så kan de ikke få noget svar.
Den enlige mor kan ikke få at vide, hvor meget samkvem hun må have med eksmanden, og hvor meget samarbejde de må have om børnenes tarv, selv om de jo skal have dette samarbejde i henhold til forældreansvarsloven.
Den enlige pensionist kan ikke få klar besked om, hvor meget de må være sammen med deres ven.
Er det kommunen, der er noget galt med?
Nej, det er reglerne.
De gældende regler bygger nemlig på, at der er et stort rum for, at myndighederne kan skønne, om der er tale om et ægteskabslignende forhold, der defineres som et samlivsforhold, der kan føre til ægteskab eller registreret partnerskab efter dansk ret.
Med sådan et regelgrundlag er det ganske enkelt ikke muligt at give borgerne et klart svar på, hvad de må og hvad de ikke må.
Det er ikke bare Enhedslistens konklusion.
Jeg vil gerne citere fra et svar, som Statsforvaltningen Sjælland har givet til en borger den 16.
april 2013.
Jeg citerer:
Der er ikke, heller ikke efter de seneste principafgørelser på området, nogen endegyldig facitliste, og vi har som myndighed derfor ikke grundlag for at vejlede borgerne i, hvordan de helt præcis skal indrette sig for at være berettiget til ydelser som enlige.
Det er da en tilståelsessag, der vil noget, men det preller af på regeringspartierne, på Venstre og på Dansk Folkeparti.
Vi har ikke konkret kunnet få at vide, hvad der er i vejen med vores forslag, ud over at det er for stift og for firkantet.
Den socialdemokratiske ordfører, fru Maja Panduro, var nok den mest ærlige.
Hun frygter, at hvis man følger Enhedslistens forslag, vil det for nogle være en tjekliste i, hvordan man så kunne omgå reglerne.
Det er da også en tilståelsessag.
Det må ikke være for nemt at snyde, så skidt være med, at de gældende regler åbner for vilkårlighed fra myndighedernes side og giver usikkerhed og utryghed for en masse retskafne borgere.
Problemet forstærkes af, at myndighederne blot skal sandsynliggøre, at borgerne begår socialt bedrageri, og at de på den baggrund kan stoppe borgernes sociale ydelser og kræve dem tilbagebetalt.
Det er herefter op til borgeren at anke sagen og bevise sin uskyld gennem et langstrakt sagsforløb, hvor ofte meget udsatte borgere må leve på et eksistensminimum, indtil sagen bliver afklaret, og mange borgere giver op på forhånd.
Problemet bliver endnu større, når regeringens forlig med højrefløjen om kontanthjælpsreformen træder i kraft.
Fremover vil også samlevende kontanthjælpsmodtagere blive udsat for mistænkeliggørelse og vilkårlige afgørelser på dette grundlag.
Problemet er, at denne lovgivning bygger på regler, som blev skabt i 1925, da ligestilling ikke var på dagsordenen, og da samlivsformer, som er blevet almindelige og udbredte i dag, blev betragtet som den rene utugt og anormalitet.
Det er på tide, at vi får gjort op med det.
Ministeren henviser så til, at der er nedsat nogle arbejdsgrupper, og at man gerne vil kigge på reglerne.
Jeg er ikke særlig optimistisk, når man af samme minister og flertallet får at vide, at man grundlæggende er godt tilfreds med reglerne, som de er.
Men selvfølgelig vil Enhedslisten, hvis det bliver stemt ned i dag, hvad det jo nok bliver, følge meget nøje og opmærksomt med i det her arbejde, og så er der jo i hvert fald den afklaring, at Enhedslisten ved man, hvor man har i det arbejde.
Vi ser frem til at få at vide, hvor vi har regeringspartierne.