Lad mig lige præcisere bare for at runde det sidste af – for jeg er da bange for, at diskussionen kan gå hen at blive helt afsporet – at det her forslag har intet som helst med retssikkerhed at gøre.
Jeg forventer nøjagtig den samme retssikkerhed, i forbindelse med at andre advokater kan komme ind og udføre noget af det her arbejde, som når Kammeradvokaten gør det.
Så de to ting kan jeg slet ikke se kombineret sammen.
Udgangspunktet i Danmark er, at statens arbejde skal i udbud, og det gælder også advokatarbejde for 276 mio.
kr.
om året.
Ikke desto mindre har det været sådan siden 1684, at man har brugt et bestemt privat advokatfirma, og vi er mig bekendt det eneste land i verden, der har den ordning.
Det er jo i sig selv noget mærkværdigt.
Hvor det dengang var kongen, der havde et behov for at have fortrolige rådslagninger, er det sådan i dag, at der løser Kammeradvokaten alle tænkelige advokatopgaver.
Det er vigtigt for mig at præcisere, at det ikke er højereliggende grundlovssager osv., vi beskæftiger os med for 276 mio.
kr.
om året.
Det er alle tænkelige advokatopgaver, lige fra banale inkassosager til ejendomshandler, tinglysninger, ekspropriationer, retssager overalt i Danmark.
Langt den overvejende del af de her sager kunne med fordel udføres af lokale kontorer med kendskab til det område, der skal eksproprieres, til den bygning, der skal handles, til det konkursbo, hvis aktiver skal realiseres, eller til den entreprise, der nu skal være syn og skøn over, og som ligger ude lokalt.
En holstebroadvokat vil efter min opfattelse alt andet lige kunne føre en huslejesag i Holstebro bedre og væsentlig billigere end den advokat, der skal transporteres fra Vester Farimagsgade i København til Holstebro.
Den førstnævnte advokat, holstebroadvokaten, har det lokalkendskab, der skal til – han behøver ikke at overnatte, han behøver ikke at have rejsetid både ud og hjem, og han behøver ikke at spilde tid på at sætte sig ind i lokale forhold.
Det ved han, og det ved han på fuldt betryggende måde.
Jeg gentager:
Dette har intet med retssikkerhed at gøre for nogen som helst.
Så han kunne sagtens repræsentere staten og til væsentlig billigere penge, men han har ingen mulighed for at komme i betragtning i dag.
Ud over at det har formodningen for sig, at kammeradvokatordningen på den måde er væsentlig dyrere, må jeg medgive, at det er vanskeligt at føre noget videnskabeligt bevis for, om Kammeradvokaten er dyrere end andre advokater – og hvorfor er det det?
Det er det, fordi vi i dag har en kammeradvokataftale, hvoraf det udtrykkeligt fremgår, at staten ikke kan fordre tidsregnskab.
Det er altså – undskyld jeg siger det – en besynderlig passus, der står der, og jeg synes det er ret tankevækkende.
Jeg kan ikke se den andre steder, forhåbentlig da ikke i statens kontrakter.
Apropos økonomi fremgår det af samme aftale, at staten får 33 pct.
i rabat på sædvanlige salærer, og det er altså vel at mærke i en branche, hvor der ikke findes takstmæssige salærer, og hvor det ikke er muligt at indhente kontroltilbud.
Det er det, jeg kalder elastik i metermål.
Man får rabatten, før man får prisen – det tror jeg ikke vi ville bryde os om, hvis vi skulle ud at handle for vores egne penge i hvert fald.
Jeg kan kun citere, hvad den tidligere partner hos Kammeradvokaten Søren Skov Knudsen har udtrykt i Politiken den 7.
maj 2011.
»Umiddelbart er det også svært at forstå, at det kan være muligt at give denne rabat.
Det er ikke sandsynligt, at andre advokatfirmaer skulle tjene så meget, at de med et fradrag på en tredjedel af samtlige salærer stadig ville kunne tjene penge.
Man må mene, at Kammeradvokaten ville være en fattig mand, hvis han overholder klausulen om 33 procent rabat på alle salærer i forhold til sædvanligt advokatsalær«.
Det er altså skrevet af en tidligere partner på kammeradvokatkontoret.
Hvordan kunne udbuddet så organiseres?
Ja, det behøver vel ikke være så umuligt, som det nu angives fra flere sider.
Lad mig bemærke, at der vil være fagområder, hvor det nuværende kontor måske vil være den eneste og mest betryggende budgiver – det kunne eksempelvis være på skatteområdet – men til gengæld er der masser af andre fagområder som ejendomshandler, tinglysninger, entrepriser, mangelsager, forældremyndighedssager, sociale sager osv., som andre med fordel kunne byde ind på.
Det gælder også de advokater, der skriver artikler og lærebøger og underviser på universitetet og har gjort sig til specialister på konkrete områder.
De har i dag ingen mulighed for at byde ind på statens arbejde.
Derudover kunne der tænkes et geografisk opdelt udbud.
Hvorfor skal kammeradvokaten som nævnt rejse fra København til Sønderborg eller Hjørring med transportudgifter og transporttid, overnatning, lokalforberedelse osv., når der er tale om en ganske ukompliceret sag, der kunne være løst med lokal assistance, eksempelvis med en advokat med møderet for Højesteret?
Så har vi da også retssikkerheden fuldstændig betrygget og til langt billigere penge.
Der kunne også tænkes enkeltsagsudbud – jamen der kunne tænkes meget.
Med forslaget ønsker Venstre en konkurrence på området.
Vi ønsker en gennemsigtighed i forbruget af statens midler, og vi ønsker en udlægning af statslige arbejdspladser til provinsen.
Jeg har dog noteret, at flere ordførere er positivt indstillet over for en eller anden revideret ordning, og det glæder jeg mig til at kigge på i udvalget.