I forbindelse med anlæggelse af metrotrappe fra gågadedelen af Frederiksborggade – på gadens absolut smalleste og mest befærdede sted - til de forskellige perroner på Ny Nørreport bedes ministeren gøre rede for følgende:
• Har Københavns Brandvæsen gjort indsigelse mod placeringen af en metrotrappe på gadens absolut smalleste sted, hvilket vil gøre det vanskeligt for udrykningskøretøjer at køre ind i området.
• Er der taget højde for, at rækværket omkring trappen fra dag ét vil blive en populær parkeringsplads for cykler.
• Indgår det i overvejelserne, at placeringen af en ny trappe i Frederiksborggade kan føre til butiksdød i trappens umiddelbare nærhed.
• Hvorvidt der er udarbejdet et kommuneplantillæg vedr. metro-trappen i Frederiksborggade, og er dette ikke tilfældet, da bedes gjort rede for årsagen hertil.
• Hvorfor der ikke har været afholdt høring om placeringen af en ny metrotrappe i Frederiksborggade på gadens absolut smalleste og mest befærdede sted.
• Hvorfor beboerforeninger, butikslaug mv. i området omkring Nørreport ikke har modtaget svar på deres henvendelser til Trafikstyrelsen og ministeriet i anledning af placeringen af en metrotrappe i Frederiksborggade.
• Tidslinien i planlægningen af placeringen af en metrotrappe i Frederiksborggade, fra ideens undfangelse frem til Finansudvalgets godkendelse af Aktstykke 62.
• Hvorvidt der under planlægningen af en ny metrotrappe har været drøftet alternative placeringer, og har dette været tilfældet, da bedes gjort rede for, hvorfor disse er blevet fravalgt.
• Hvorvidt der er sket beregninger af en metropassagerers evt. tidsbesparelse ved at kunne gå direkte ned til metroperronerne ad den nye trappe i Frederiksborggade.
• Foreligger der en ekstern vurdering af, om der overhovedet er behov for en ny metrotrappe i Frederiksborggade.
• Når ministeren i et brev til naboer til Nørreport Station d. 26. marts 2013 bl.a. anfører, at "den forbedrede adgangsvej vil få flere passagerer end ellers til at tage metroen til og fra Nørreport station, og disse vil kunne blive et plus for handelslivet i gaden", beror dette så på en mavefornemmelse, eller er der foretaget beregninger, som viser dette.
• Er det indgået i overvejelserne forud for beslutningen om at anlægge metrotrappen, at Købmagergade/Frederiksborggade igennem længere tid har været gravet op i forbindelse med andet projekt, og at gaden i dag er nyanlagt med ny belægning for et betydeligt beløb.
• Om ministeren kan tilslutte sig det synspunkt, at trappens placering er et levn fra dengang, der stadig kørte biler i det sydlige spor i Nørre Voldgade.
Dato: 03-04-2013
Status: Endeligt besvaret
Emne:
transportplanlægning