Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Spørgsmål 451
Offentligt
Transportministeren3. april 2013
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:TRU alm. del
Spørgsmål 451
I forbindelse med anlæggelse af metrotrappe fra gågadedelen af Frederiks-borggade – på gadens absolut smalleste og mest befærdede sted - til de for-skellige perroner på Ny Nørreport bedes ministeren gøre rede for følgende:• Har Københavns Brandvæsen gjort indsigelse mod placeringen af en metro-trappe på gadens absolut smalleste sted, hvilket vil gøre det vanskeligt for ud-rykningskøretøjer at køre ind i området.• Er der taget højde for, at rækværket omkring trappen fra dag ét vil blive enpopulær parkeringsplads for cykler.• Indgår det i overvejelserne, at placeringen af en ny trappe i Frederiksborg-gade kan føre til butiksdød i trappens umiddelbare nærhed.• Hvorvidt der er udarbejdet et kommuneplantillæg vedr. metro-trappen i Fre-deriksborggade, og er dette ikke tilfældet, da bedes gjort rede for årsagenhertil.• Hvorfor der ikke har været afholdt høring om placeringen af en ny metrotrap-pe i Frederiksborggade på gadens absolut smalleste og mest befærdedested.• Hvorfor beboerforeninger, butikslaug mv. i området omkring Nørreport ikkehar modtaget svar på deres henvendelser til Trafikstyrelsen og ministeriet ianledning af placeringen af en metrotrappe i Frederiksborggade.• Tidslinien i planlægningen af placeringen af en metrotrappe i Frederiksborg-gade, fra ideens undfangelse frem til Finansudvalgets godkendelse af Akt-stykke 62.• Hvorvidt der under planlægningen af en ny metrotrappe har været drøftet al-ternative placeringer, og har dette været tilfældet, da bedes gjort rede for,hvorfor disse er blevet fravalgt.• Hvorvidt der er sket beregninger af en metropassagerers evt. tidsbesparelseved at kunne gå direkte ned til metroperronerne ad den nye trappe i Frede-riksborggade.• Foreligger der en ekstern vurdering af, om der overhovedet er behov for enny metrotrappe i Frederiksborggade.• Når ministeren i et brev til naboer til Nørreport Station d. 26. marts 2013 bl.a.anfører, at "den forbedrede adgangsvej vil få flere passagerer end ellers til attage metroen til og fra Nørreport station, og disse vil kunne blive et plus forhandelslivet i gaden", beror dette så på en mavefornemmelse, eller er derforetaget beregninger, som viser dette.• Er det indgået i overvejelserne forud for beslutningen om at anlægge metro-trappen, at Købmagergade/Frederiksborggade igennem længere tid har væretgravet op i forbindelse med andet projekt, og at gaden i dag er nyanlagt medny belægning for et betydeligt beløb.• Om ministeren kan tilslutte sig det synspunkt, at trappens placering er etlevn fra dengang, der stadig kørte biler i det sydlige spor i Nørre Voldgade.1/2
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] ogtil [email protected].På udvalgets vegne
Benny Engelbrechtformand
2/2