Børne- og Undervisningsudvalget (BUU) Alm. del

Samling: 2012-13

Spørgsmål 217

Ministrenes kommentarer udbedes til henvendelse fra Dansk Døves Landsforbund om pres på tegn/tegnsprogsmiljø på grund af øget inklusion, jf. BUU alm. del – bilag 229. Ministrenes bedes herunder oplyse: a. Hvilke overvejelser giver henvendelsen anledning til ift. evalueringen af kommunalreformen? b. Hvordan inkluderes døvfødte børn bedst i folkeskolen? c. Hvordan sikrer man et undervisningsmiljø for døvfødte børn, således at disse ikke mister faglighed? d. Hvad kan ministrene oplyse, om den måde, som andre lande har indrettet sig på mht. undervisningsmiljø og skoletilbud til børn med høretab, og hvilke overvejelser giver dette evt. ministrene anledning til? e. Hvor mange institutioner og institutionspladser for døve børn er blevet nedlagt de senest år? f. Hvor mange døve børn er der i Danmark, hvor mange af disse har fået foretaget cochlear implant-operation, og hvor mange har ikke? g. Kan ministrenes bekræfte, at 41 pct. af døvfødte børn i Østdanmark og 91 pct. af døvfødte børn i Vestdanmark ikke har et alderssvarende talesprog ved skolestart? h. Hvor mange timer pædagogisk støtte bør tildeles døvfødte børn i daginstitutioner og er f.eks. 6 timer ugentligt en rimelig støtte?
Dato: 23-05-2013
Status: Endeligt besvaret
Emne: undervisning til unge med særlige behov

Endeligt svar

Dokumentdato: 20-06-2013
Modtaget: 20-06-2013
Omdelt: 21-06-2013

BUU alm del - svar på spm. 217 om ministerens kommentar til henvendelse fra Dansk Døves Landsforbund om pres på tegn/tegnsprogsmiljø på grund af øget inklusion, fra børne- og undervisningsministeren og social- og integrationsministeren

Svar_1 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 23-05-2013
Modtaget: 23-05-2013
Omdelt: 23-05-2013

Spm. om ministerens kommentar til henvendelse fra Dansk Døves Landsforbund om pres på tegn/tegnsprogsmiljø på grund af øget inklusion, til børne- og undervisningsministeren og social- og integrationsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version