Igen, forskellen på at diskutere det her for et halvt år siden og at diskutere det i dag er jo, at det nu er blevet en del af en godkendelse af en finanspagt, som skal godkendes af EU-Domstolen.
Det er EU-Domstolen, der skal tage stilling til, om budgetloven er i overensstemmelse med finanspagten.
Derfor må man også gå ud fra, at senere ændringer af budgetloven skal kunne godkendes af EU-Domstolen, ellers er det hele jo noget pjat – for nu at sige det på den måde.
Det er derfor, det er meget alvorligt, at vi i løbet af foråret binder os til en budgetlov, som et eller andet sted er bundet op på en finanspagt, hvor tolkningen af finanspagten ligger i EU.
Jeg vil da sige, at det er meget afgørende.
Når folk skal tage stilling til, om det er en god idé med finanspagten, er det da meget afgørende, om folk ved, om budgetloven vil indeholde et forslag om regulering af overførselsindkomsterne – altså, hvis vi ikke kan overholde loftet for statens udgifter, begrænser vi antallet af førtidspensionister, sætter satsen på førtidspension ned, eller hvad det nu kan være, altså regulerer udgiftssiden.
Men det kunne jo også være på indtægtssiden, nemlig at staten forpligter til at finde nye indtægter, hvis det viser sig, at budgetloven ikke holder.
Det kan man gøre ved at lægge skat på bankerne – for at tage et andet emne, som vi har diskuteret i dag – eller ved at sige, at de, der har allermest, bliver sat lidt op i skat.
Det er den slags tanker, som befolkningen er nødt til at have lidt kendskab til, inden de skriver under på den første del, for man kan ikke skrive under på første del uden at vide i hvert fald noget om, hvad den anden del indeholder.