Hvis der er forældre, der er døde, så kan det være andre regler, der gør sig gældende i forhold til samvær, hvis vi er inde at tale om forældreansvarsloven.
Der er der nogle regler om, at man kan have samvær med andre end sine forældre, hvis den ene forælder er død.
De regler er vi i disse øjeblikke ved at gøre lidt lempeligere.
Men når det drejer sig om de andre børn, altså dem, hvis forældre ikke er døde, så er det sådan, at efter servicelovens § 47 skal kommunalbestyrelsen overveje, hvordan der kan ske en systematisk inddragelse af familie og netværk.
Inddragelse af børns forældre og øvrige netværk er et helt centralt aspekt af indsatsen, fordi vi jo ved, at det er forældre og netværk, som har den største betydning for et barns udvikling.
Med Barnets Reform, som er godt et år gammel, blev det jo endvidere understreget, at kommunerne ved afgørelser om samvær foruden samvær med forældre også skal træffe afgørelse om samvær med søskende, øvrige familie og netværk.
Det her er altså noget, der er fokus på.
Det er en indsats, som vi, som jeg redegjorde for i min tidligere besvarelse, gør utrolig meget for at udbrede ved kurser, ved partnerskab med KL, ved at sørge for, at alle er opmærksomme på, at det her er et vigtigt redskab og et redskab, man skal anvende.
Vi kommer ikke til at lave en detailregulering af, hvordan de skal anvende en bestemt metode eller et bestemt værktøj ude i kommunerne, men vi har regler om, at man skal inddrages og oplyses, og der skal de for at leve op til de forpligtelser i loven også overveje familierådslagning.