Virkeligheden er jo den, at man også søger derhen, hvor pladserne er, og det er klart, at hvis der er lukket eksempelvis i Svendborg, så kommer der sikkert heller ikke flere ansøgere, for så har man søgt andre steder.
Men jeg spørger stadig væk ind til det, fordi de virkemidler, der er til at støtte områderne, jo er at placere uddannelser eller andre ting derude.
Der skal jo en offensiv strategi til, sådan at der faktisk kommer en struktur, der måske signalerer, at det er her, der er plads; det er her, man skal søge.
Så trækker man elever til området, i modsætning til at man bare konkluderer, at der kommer det antal ansøgere, der plejer at komme.
Så jeg efterlyser bare udvikling og aktiv handling i forhold til at indrette sig, sådan at man påvirker det at fastholde uddannelser.
Noget af det vanskeligste ved at fastholde uddannelser er jo, at hvis det bliver for tyndbenet, så er det også sværere at få lærere.
Så er der den konkrete sag i Svendborg, som jo bør interessere ministeren meget.
Jeg vil ikke afæske ministeren nogen garantier i dag overhovedet – ikke på nogen områder og hverken mundtligt eller skriftligt – men sagen er jo, at maskinmesteruddannelsen kun er en lille del af uddannelsen i Svendborg, og at der også er en række andre ting, der
skal
honoreres.
Og det er jo derfor, at man sagtens, hvis man ser det lidt ovenfra, kunne sige:
Her er en oplagt mulighed for at styrke et område, som ville kunne tiltrække ansøgere.
Jeg troede bare, at Svendborg var noget, det især havde haft ministerens interesse at kæmpe for.
Derfor vil jeg sige til ministeren, at jeg har undret mig over, at det ikke er sket.