Fremsat den 29. februar 2012 af
Kulturministeren (Uffe Elbæk)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v. og folkeoplysningsloven
(Udvidelse af
børneattestordningen)
§ 1
I lov nr. 520 af 21. juni 2005 om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v., som ændret ved lov nr. 429 af 29. maj 2008, foretages
følgende ændringer:
1. § 2, stk. 1 og 2, affattes således:
»Vedkommende minister fastsætter
nærmere regler om indhentelse af børneattest, jf.
stk. 3, inden myndigheder og private fysiske og juridiske
personer ansætter eller beskæftiger personer, der som
led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt
med børn under 15 år, såfremt ansættelses-
eller beskæftigelsesforholdet har karakter af fast
tilknytning. Vedkommende minister fastsætter endvidere
nærmere regler om indhentelse af børneattest, jf.
stk. 3, inden myndigheder og private fysiske og juridiske
personer ansætter eller beskæftiger personer, der som
led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt
børn under 15 år og derved har mulighed for at
opnå direkte kontakt med disse børn, såfremt
ansættelses- eller beskæftigelsesforholdet har karakter
af fast tilknytning. Vedkommende minister kan fastsætte
regler om tilsyn.
Stk. 2. Vedkommende
minister kan tilsvarende fastsætte regler om indhentelse af
børneattest for de i stk. 1 nævnte fysiske
personers ægtefæller, samlevere, hjemmeboende
børn og andre, såfremt de pågældende, som
følge af det i stk. 1 nævnte ansættelses-
eller beskæftigelsesforhold, har mulighed for at opnå
direkte kontakt med børn under 15 år. Vedkommende
minister kan fastsætte regler om tilsyn.«
§ 2
I lov om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og
daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 854 af 11. juli 2011, foretages
følgende ændringer:
1. § 4, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Folkeoplysende foreninger efter stk. 1, skal i forbindelse med
ansøgning om tilskud eller anvisning af lokaler afgive
erklæring om, at foreningen indhenter børneattester, i
det omfang foreningen ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år samt
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver
færdes fast blandt børn under 15 år og derved
har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse
børn, jf. lov om indhentelse af børneattest i
forbindelse med ansættelse af personale m.v. Pligten til at
afgive erklæring gælder også, selv om foreningen
på tidspunktet for erklæringen ikke ansætter
eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen
af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år eller personer, der som led i udførelsen af deres
opgaver færdes fast blandt børn under 15 år og
derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse
børn.«
2. § 45, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Foreningen skal i forbindelse med ansøgning om tilskud eller
anvisning af lokaler afgive erklæring om, at foreningen
indhenter børneattester, i det omfang foreningen
ansætter eller beskæftiger personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år samt personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt
børn under 15 år og derved har mulighed for at
opnå direkte kontakt med disse børn, jf. lov om
indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v. Pligten til at afgive
erklæring gælder også, selv om foreningen
på tidspunktet for erklæringen ikke ansætter
eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen
af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år eller personer, der som led i udførelsen af deres
opgaver færdes fast blandt børn under 15 år og
derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse
børn.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juni 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Udvidelse af
børneattestordningen | 2.1. | Lovforslagets baggrund | 2.2. | Gældende ret | 2.2.1. | Indhentelse af børneattest | 2.2.2. | Omfanget af pligten til at indhente
børneattest | 2.2.3. | Indhentelse af børneattest på
frivillig basis samt indberetningscirkulæret | 2.2.4. | Konsekvenser af
børneattestreglerne | 2.3. | Lovforslagets nærmere indhold | 2.3.1. | Overvejelser om betingelsen "direkte
kontakt til børn under 15 år" | 2.3.1.1. | Ændringer i bekendtgørelserne
udstedt med hjemmel i børneattestloven | 2.3.2. | Overvejelser om betingelsen "fast
tilknytning" | 2.3.3. | Ægtefæller, samlevere,
hjemmeboende børn og andre | 2.4. | Persondataretlige aspekter | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner, kommuner | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder m.v. | 9. | Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | |
|
1. Indledning
Det ligger regeringen meget på sinde at
sikre, at vores børn og unge kan færdes trygt i
skoler, institutioner og til fritidsaktiviteter. Forældre
skal med ro i sindet kunne aflevere deres børn i ansattes
varetægt med en forventning om, at det tillidsforhold, der
naturligt opstår mellem børn og voksne, ikke
misbruges.
Folketinget vedtog i 2005 lov om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v. (lov nr. 520 af 21. juni 2005). Loven trådte i kraft 1.
juli 2005.
En børneattest er et dokument, der
indeholder oplysninger om afgørelser, dvs. domme m.v., om
visse seksualforbrydelser begået mod børn under 15
år. Børneattesten minder om en traditionel
straffeattest men adskiller sig bl.a. ved, at oplysningerne
på en børneattest fremgår i længere
tid.
Børneattestreglerne indebærer, at
myndigheder, virksomheder, foreninger m.v. (private fysiske og
juridiske personer) skal indhente en børneattest hos
Rigspolitiet, inden de ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år.
Formålet med børneattestloven er at
styrke indsatsen over for seksuelle overgreb mod børn ved at
medvirke til at forhindre, at der i f.eks. dagtilbud eller
idrætsforeninger ansættes personer, der er dømt
for sådanne krænkelser. Loven har endvidere et
præventivt sigte i forhold til at afholde personer
dømt for seksuelle overgreb mod børn fra at
søge jobfunktioner, der indebærer direkte kontakt til
børn under 15 år. Børneattestordningen kan ikke
forhindre, at børn udsættes for seksuelle overgreb,
men ordningen er et vigtigt redskab i indsatsen for at forhindre
krænkelser foretaget af voksne uden familiær relation
til det krænkede barn.
Der er siden lovens ikrafttræden udstedt et
stigende antal børneattester. I 2011 blev der udstedt ca.
250.000 børneattester, der i 70 tilfælde var
"positive", dvs. de indeholdt oplysninger om, at ansøgeren
tidligere var dømt m.v. for seksuelle overgreb mod
børn.
Dette lovforslag har til formål at udvide
børneattestordningen og derved skabe grundlaget for en
yderligere styrkelse af indsatsen over for seksuelle overgreb mod
børn. Forslaget indebærer, at den kreds af personer,
der i dag skal indhentes børneattest på, udvides,
så det sikres, at alle relevante arbejdsfunktioner bliver
omfattet af børneattestordningen.
Lovforslaget er udarbejdet på baggrund af
anbefalinger fra en tværministeriel arbejdsgruppe om
børneattestordningen. Arbejdsgruppens redegørelse
"Redegørelse for reglerne om børneattester" blev
offentliggjort i december 2011. Redegørelsen indeholder
bl.a. en anbefaling om, at børneattestordningen udvides,
så flere personer bliver omfattet af pligten til at indhente
børneattest.
Det er regeringens opfattelse, at lovforslaget
vil medvirke til en styrket indsats over for seksuelle overgreb mod
børn, samtidig med at der opretholdes en fornuftig balance
mellem behovet for at beskytte så mange børn og unge
som muligt uden at pålægge foreninger, institutioner
m.v. for store administrative byrder.
2. Udvidelse af
børneattestordningen
2.1. Lovforslagets baggrund
I december 2010 nedsattes en
tværministeriel arbejdsgruppe om børneattestordningen.
Arbejdsgruppen blev nedsat som følge af to
beslutningsforslag fra henholdsvis Dansk Folkeparti og Socialistisk
Folkeparti, der begge lagde op til at udvide den kreds af personer,
der skal indhentes børneattest på. Derudover
ønskede Dansk Folkeparti i sit beslutningsforslag at udvide
børneattestordningen til at omfatte eksisterende
ansættelsesforhold og ikke kun nyansættelser, som det
er tilfældet i dag. Arbejdsgruppen bestod af følgende
ministerier: Justitsministeriet, Finansministeriet, Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse, Erhvervs- og Vækstministeriet,
Beskæftigelsesministeriet, Ministeriet for Børn og
Undervisning, Social- og Integrationsministeriet,
Miljøministeriet, Ligestillings- og Kirkeministeriet samt
Kulturministeriet.
Arbejdsgruppen har haft til opgave at se
på, om der er behov for at foretage justeringer i den kreds
af personer og institutioner, der i dag er omfattet af pligten til
at indhente børneattest - herunder hvad konsekvenserne vil
være ved at udvide børneattestordningen til også
at omfatte eksisterende ansættelsesforhold. Arbejdsgruppen
har også set på, om børneattesten bør
indeholde flere oplysninger. Det har ikke været hensigten, at
der skulle foretages en gennemgribende ændring af
børneattestordningens formål og struktur men derimod
en optimering af den eksisterende ordning.
Arbejdsgruppens redegørelse blev
offentliggjort den 6. december 2011 og indeholder en række
konkrete anbefalinger til en udvidelse af
børneattestordningen.
Arbejdsgruppen har bl.a. anbefalet, at der
foretages en udvidelse af den personkreds, der i dag skal indhentes
børneattest på, så børneattestordningen
fremover også omfatter personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt
børn under 15 år og derved har mulighed for at
opnå direkte kontakt med børn. Arbejdsgruppen har i
den forbindelse peget på en række konkrete
institutioner m.v. og arbejdsfunktioner, der bør omfattes af
pligten til at indhente børneattest.
Arbejdsgruppen har endvidere anbefalet, at
betingelsen om at personen skal være fast tilknyttet
institutionen, foreningen m.v., før der er pligt til at
indhente børneattest, bør fremgå direkte af
børneattestloven, hvilket ikke er tilfældet i dag.
Endelig har arbejdsgruppen anbefalet, at indholdet af en
børneattest udvides, så den også omfatter
eventuelle domme m.v. vedrørende straffelovens
§ 223, når forholdet er begået over for et
barn under 15 år. Straffelovens § 223
kriminaliserer bl.a. samleje med personer under 18 år, der er
den skyldiges adoptivbarn, stedbarn eller plejebarn, eller som er
betroet den pågældende til undervisning eller
opdragelse.
Dette lovforslag er udarbejdet på baggrund
af arbejdsgruppens anbefalinger.
Lovforslaget medfører ændringer i
børneattestloven og folkeoplysningsloven. Der skal derudover
foretages ændringer i de bekendtgørelser, der er
udstedt med hjemmel i børneattestloven.
Justitsministeriet har i forbindelse med
arbejdsgruppen tilkendegivet, at de som følge af dette
lovforslag vil foretage de nødvendige ændringer i
kriminalregisterbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr.
218 af 27. marts 2001 om behandling af personoplysninger i Det
Centrale Kriminalregister) samt i indberetningscirkulæret
(Justitsministeriets cirkulære nr. 63 af 29. juli 2005 om
politiets indberetning af straffesager vedrørende seksuelt
misbrug af børn m.v.).
2.2. Gældende ret
Børneattestordningen indebærer, at
myndigheder, virksomheder, foreninger m.v. (private fysiske og
juridiske personer) skal indhente en børneattest, inden de
ansætter eller beskæftiger personale, der som led i
udførelsen af deres opgaver, skal have direkte kontakt med
børn under 15 år.
2.2.1. Indhentelse af
børneattest
En børneattest er et dokument, der
indeholder oplysninger om afgørelser, dvs. domme m.v., om
visse seksualforbrydelser begået mod børn under 15
år. De afgørelser, der fremgår af en
børneattest, er oplysninger fra kriminalregisterets
efterforskningsdel, som er eller har været optaget i
kriminalregisterets afgørelsesdel. Udover domme kan det
f.eks. være tiltalefrafald eller bøder vedtaget
udenretligt.
Det er Rigspolitiet, der i medfør af
kriminalregisterbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr.
218 af 27. marts 2001 om behandling af personoplysninger i Det
Centrale Kriminalregister) udsteder børneattester.
Udstedelsen sker efter anmodning fra en arbejdsgiver og
forudsætter accept fra den person, som attesten
vedrører.
Børneattesten minder om en traditionel
straffeattest. I modsætning til en straffeattest, der
indeholder oplysninger om flere typer forbrydelser, indeholder en
børneattest dog kun de oplysninger, der fremgår af
kriminalregisterbekendtgørelsens § 36, dvs.
oplysninger om visse seksualforbrydelser begået mod
børn under 15 år. Oplysningerne på en
børneattest fremgår desuden typisk i længere tid
- men aldrig i kortere tid - end det er tilfældet ved en
traditionel straffeattest. Det nærmere tidsrum varierer alt
afhængig af, hvilken type krænkelse og sanktion der er
tale om. Domme for grove sædelighedsforbrydelser
fremgår af børneattesten, indtil den registrerede
fylder 80 år.
2.2.2. Omfanget af pligten til
at indhente børneattest
Pligten til at indhente børneattest
fremgår af de enkelte bekendtgørelser, som er udstedt
med hjemmel i børneattestloven (lov nr. 520 af 21. juni
2005). Loven er en rammelov, der danner grundlag for, at
vedkommende minister med hjemmel i loven kan fastsætte
nærmere regler for, hvornår det er lovpligtigt at
indhente børneattest. Det fremgår af
bemærkningerne til børneattestloven (Folketingstidende
2004-2005, 2. samling, Tillæg A, side 7181), at vedkommende
minister er den minister, som det pågældende
område henhører under. Det vil sjældent give
anledning til tvivl, hvem der er vedkommende minister, f.eks. er
det kulturministeren, der fastsætter regler om indhentelse af
børneattester på idrætsområdet, mens det
er ministeren for børn og undervisning, der fastsætter
reglerne for dagplejere.
Der kan dog forekomme helt særlige
tilfælde, hvor der kan opstå tvivl om, hvem der er
"vedkommende minister", når det drejer sig om
erhvervsdrivende, hvis forhold reguleres af flere forskellige
ministres lovgivninger, f.eks. selskabslovgivning, skattelovgivning
og miljølovgivning m.v. I sådanne tilfælde vil
vedkommende minister i forhold til spørgsmålet om
kompetencen til at fastsætte regler om pligten til at
indhente børneattester være erhvervs- og
vækstministeren, der generelt har ressortansvar for
erhvervsvirksomheder, og som derfor mest naturligt fastsætter
regler for virksomheder, der ansætter personale til f.eks. at
holde opsyn i legerum, hvor der er offentlig adgang.
Følgende ministerier har på
nuværende tidspunkt udstedt bekendtgørelser om
indhentelse af børneattest: Ligestillings- og
Kirkeministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet, Ministeriet
for Børn og Undervisning, Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse, Social- og Integrationsministeriet,
Miljøministeriet, Kulturministeriet samt Justitsministeriet
(der har overtaget ressortområdet fra det tidligere
Ministerium for Flygtninge, Indvandrere og Integration).
Bekendtgørelserne under de forskellige ministerier er
opbygget på samme måde og er afgrænset i forhold
til de enkelte ministeriers ressortområder.
Bekendtgørelserne indeholder alle en
opremsning af, hvilke myndigheder, institutioner, foreninger m.v.,
der har pligt til at indhente børneattest, inden de
ansætter eller beskæftiger personale i
arbejdsfunktioner, der indebærer direkte kontakt med
børn under 15 år. Derudover fremgår det af de
enkelte bekendtgørelser, hvilke konkrete arbejdsfunktioner,
personen skal ansættes eller beskæftiges i, før
der er pligt til at indhente en børneattest. Pligten til at
indhente børneattest forudsætter derfor, at både
institutionen, foreningen m.v. og den arbejdsfunktion, som personen
skal ansættes eller beskæftiges i, er omfattet af den
relevante bekendtgørelse.
På Kulturministeriets område skal
bl.a. alle idrætsforeninger, danse-, musik-, ballet- og
rideskoler samt fitnesscentre indhente børneattester, inden
de ansætter eller beskæftiger personer f.eks.
trænere, instruktører, holdledere m.v., der skal
være fast tilknyttet institutionen, og som gennem deres
arbejdsopgaver skal have direkte kontakt til børn under 15
år.
Den grundlæggende betingelse, der regulerer
personkredsen og dermed pligten til at indhente børneattest,
er, at personen som led i varetagelse af sin arbejdsfunktion skal
have direkte kontakt med børn under 15 år. Betingelsen
har til formål at målrette indhentelsen af
børneattester og betyder bl.a., at idrætsforeninger
skal indhente børneattest på en person, der
træner børn. Det tilsvarende vil derimod typisk ikke
være tilfældet, hvis idrætsforeningen
ansætter en træner for et voksenhold, idet dennes
arbejdsopgaver som udgangspunkt ikke indebærer direkte
kontakt med børn under 15 år. Betingelsen er
nærmere beskrevet under afsnit 2.3.1.
Børneattestordningen finder anvendelse
på personer, der ønskes ansat eller beskæftiget
i institutionen, foreningen m.v. Det fremgår af
bemærkningerne til børneattestloven, at der med
beskæftigelse i lovens forstand hovedsageligt sigtes til
frivillige, ulønnede personer og lignende som f.eks.
trænere og holdledere. Forældre, der f.eks. modtager
børnehavebesøg i anledning af en fødselsdag,
som hjælper ved en turneringsdag i klubben, eller på
skift kører børn til sportskampe, skal derimod ikke
anses som beskæftiget i lovens forstand og er derfor ikke
omfattet af reglerne. Det samme gælder forældre, der
deltager i spejderlejre, fodboldskoler og lignende, når
børnene er ledsaget af trænere, ledere m.v.
Enkeltmandsvirksomheder, der udbyder tjenester
rettet mod børn under 15 år f.eks. privatpraktiserende
psykologer, festklovne og tryllekunstnere, er ikke omfattet af
børneattestordningen. Begrundelsen for dette er, at
personerne i disse virksomheder i sagens natur ikke er i et
ansættelses- eller beskæftigelsesforhold.
Det er endvidere en forudsætning for
pligten til at indhente børneattest, at det fra
ansættelsens eller beskæftigelsens start er hensigten,
at den pågældende person skal være fast
tilknyttet myndigheden, institutionen, foreningen m.v. Denne
betingelse kan udledes af forarbejderne til
børneattestloven, ligesom betingelsen fremgår af de
bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i
børneattestloven. Betingelsen er nærmere beskrevet
under afsnit 2.3.2.
Børneattestreglerne har et forebyggende
sigte og finder anvendelse på ansættelsestidspunktet.
Reglerne gælder kun i forbindelse med nyansættelser,
hvilket indebærer, at der f.eks. ikke pligt til at indhente
børneattest på personer, der er ansat eller
beskæftiget før lovens ikrafttræden i 2005,
ligesom der heller ikke er pligt til at indhente børneattest
løbende i et ansættelses- eller
beskæftigelsesforhold.
2.2.3. Indhentelse af
børneattest på frivillig basis samt
indberetningscirkulæret
I tilfælde, hvor der ikke er pligt til at
indhente børneattest, har myndigheder, foreninger m.v. i
medfør af kriminalregisterbekendtgørelsen mulighed
for at indhente en børneattest på frivillig basis.
Dette kan være relevant i eksisterende
ansættelsesforhold, f.eks. hvis en forening hvert år
ønsker at indhente børneattester på samtlige af
sine trænere, samt i forhold til personer, der skal varetage
arbejdsfunktioner, som ikke er omfattet af den relevante
bekendtgørelse. Muligheden for at indhente
børneattest på frivillig basis forudsætter dog,
at betingelserne i kriminalregisterbekendtgørelsen er
opfyldt - herunder at personen som led i varetagelse af sin
arbejdsfunktion skal have direkte kontakt med børn under 15
år. Kriminalregisterbekendtgørelsen har altså
den samme afgrænsning af personkredsen som i
børneattestloven.
Børneattestordningen skal endvidere ses i
sammenhæng med det såkaldte
indberetningscirkulære (Justitsministeriets cirkulære
nr. 63 af 29. juli 2005 om politiets indberetning af straffesager
vedrørende seksuelt misbrug af børn m.v.), hvorefter
Rigsadvokaten kan underrette arbejdsgivere m.v., hvis personer i
eksisterende ansættelsesforhold m.v. bliver sigtet i visse
sager om seksuelt misbrug af børn, og en række
nærmere betingelser i øvrigt er opfyldt.
Børneattestloven,
kriminalregisterbekendtgørelsen og
indberetningscirkulæret supplerer således hinanden og
skaber rammerne for, at der i videst muligt omfang ikke
ansættes eller beskæftiges personer, der enten er eller
har været involveret i sager om seksuelt misbrug af
børn under 15 år.
2.2.4. Konsekvenser af
børneattestreglerne
Børneattestloven regulerer ikke, hvorvidt
den pågældende myndighed, institution, forening m.v. er
berettiget til at ansætte en person med en "positiv"
børneattest, dvs. som har registreringer på
børneattesten. Det er op til den enkelte myndighed,
virksomhed eller forening m.v. at beslutte, hvem de vil
ansætte. Børneattesten giver alene et oplyst
beslutningsgrundlag.
Institutioner, foreninger m.v., der ikke
indhenter børneattester i overensstemmelse med reglerne, kan
idømmes bødestraf. Det skal fremgå af de
enkelte bekendtgørelser udstedt med hjemmel i
børneattestloven, hvis en overtrædelse af pligten til
at indhente børneattest kan straffes.
Derudover indeholder folkeoplysningsloven et krav
om, at foreninger m.v. kun kan få støtte efter
folkeoplysningsloven, hvis de i forbindelse med ansøgningen
om støtte afgiver en erklæring om, at de indhenter
børneattester i overensstemmelse med reglerne i
børneattestloven. Afgives der en urigtig erklæring,
kan støtten bortfalde, ligesom der kan fremsættes krav
om tilbagebetaling af allerede modtaget støtte.
2.3. Lovforslagets
nærmere indhold
Dette lovforslag har til formål at udvide
børneattestordningen, så det sikres, at der indhentes
børneattest i alle relevante sammenhænge. Lovforslaget
er baseret på anbefalingerne fra den tværministerielle
arbejdsgruppe om børneattestordningen.
Regeringen foreslår, at den personkreds,
der i dag skal indhentes børneattest på, udvides,
således at også personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt
børn under 15 år og derved har mulighed for at
opnå direkte kontakt med disse børn, bliver omfattet.
Dette vil indebære, at der også skal indhentes
børneattester på personer, hvis arbejdsfunktion ikke i
sig selv indebærer direkte kontakt med børn, men hvor
personen på trods heraf fast færdes blandt børn
og derved har mulighed for at opnå en sådan direkte
kontakt med børn. Det kan f.eks. være
tilsynsførende i svømmehaller eller havepersonale i
dagsinstitutioner. Der vil som følge heraf være behov
for at foretage ændringer i børneattestlovens
§ 2, stk. 1, samt konsekvensændringer i
folkeoplysningslovens § 4, stk. 4, og
§ 45, stk. 3, der henviser til ordlyden af
børneattestlovens § 2, stk. 1, og i
kriminalregisterbekendtgørelsens § 36. Der vil
herudover være behov for at justere indholdet i de
bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i
børneattestloven samt i Justitsministeriets
indberetningscirkulære. Forslaget er nærmere beskrevet
under afsnit 2.3.1.
Regeringen foreslår endvidere, at det
fremover skal fremgå direkte af børneattestloven, at
pligten til at indhente børneattest forudsætter, at
personer skal være "fast tilknyttet" myndigheden,
institutionen, foreninger m.v. Betingelsen har hidtidig været
en fast bestanddel af samtlige bekendtgørelser udstedt med
hjemmel i børneattestloven, og den foreslåede ordlyd
svarer i det væsentligste til lovens forarbejder. Forslaget
indebærer en ændring af børneattestloven og er
nærmere beskrevet under afsnit 2.3.2.
Bekendtgørelserne vil fortsat indeholde en nærmere
definition af begrebet "fast tilknytning".
Regeringen foreslår desuden, at den
nuværende § 2, stk. 2, i
børneattestloven udvides. Bestemmelsen vedrører
personer bosat hos f.eks. dagplejere og plejefamilier og som
derigennem vil kunne få en direkte kontakt med børn.
Bestemmelsen giver mulighed for, at vedkommende minister kan
fastsætte regler om indhentelse af børneattest for
ægtefæller, samlevere og hjemmeboende børn til
ansatte eller beskæftigede, der som led i udførelsen
af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år, såfremt de pågældende personer vil
kunne få direkte kontakt med børnene. Regeringen
foreslår, at der til opremsningen af personkredsen
tilføjes "og andre", således at vedkommende minister
har mulighed for at fastsætte regler om indhentelse
børneattest på andre personer, end dem der direkte er
nævnt i bestemmelsen. Dette kan f.eks. være relevant
ved logerende eller bofæller. Forslaget er nærmere
beskrevet under afsnit 2.3.3.
På baggrund af arbejdsgruppens anbefaling
om, at indholdet af en børneattest udvides, jf. afsnit 2.1,
så den fremover også vil indeholde oplysninger om
afgørelser, dvs. domme m.v. for overtrædelse af
straffelovens § 223 begået mod børn under 15
år, har Justitsministeriet tilkendegivet, at de i forbindelse
med dette lovforslag vil ændre
kriminalregisterbekendtgørelsen i overensstemmelse
hermed.
Regeringen har derimod ikke fundet anledning til
at udvide børneattestordningen til at omfatte eksisterende
ansættelsesforhold. Arbejdsgruppen har redegjort for
konsekvenserne ved en sådan udvidelse, og på denne
baggrund er det regeringens vurdering, at en sådan udvidelse
ikke vil være hensigtsmæssig.
Begrundelsen for dette er, at en
lovændring, der fastsætter, at en arbejdsgiver har
pligt til at indhente en børneattest på allerede
ansatte, vil være et brud med dansk tradition for regulering
af det arbejdsretlige område. En sådan ændring
vil desuden kollidere med sædvanlige arbejdsretlige
grundsætninger, bl.a. fordi det vil være en indblanding
i arbejdsgivers ledelsesmæssige adgang til at
iværksætte kontrolforanstaltninger for at sikre
arbejdets normale gang. Dette skal ses i lyset af, at der ville
være tale om ansættelsesforhold, der har eksisteret i
mere end 5 år, uden at arbejdsgiver tidligere har haft
anledning til at betvivle den ansattes person eller arbejdsydelse.
En sådan indblanding vil kunne anses for krænkende for
lønmodtageren.
Derudover kan det overvejes, om udvidelse af den
lovpligtige indhentelse af børneattester til også at
omfatte eksisterende ansættelsesforhold reelt vil
medføre en øget beskyttelse af børn under 15
år i forhold til den beskyttelse, som følger af
Justitsministeriets indberetningscirkulære, jf. afsnit 2.1.3.
Indberetningscirkulæret giver mulighed for at arbejdsgiveren
efter omstændighederne kan underrettes, hvis en ansat eller
beskæftiget person, der som led i udførelsen af sine
opgaver har direkte kontakt med børn under 15 år,
bliver sigtet eller dømt for seksuelle krænkelser mod
børn.
Endelig vil en eventuel inddragelse af
eksisterende ansættelsesforhold indebære
væsentlige administrative og økonomiske konsekvenser
for de institutioner m.v., som er omfattet af reglerne.
2.3.1. Overvejelser om
betingelsen "direkte kontakt til børn under 15 år"
Myndigheder, institutioner, foreninger m.v. skal
indhente børneattest inden de ansætter eller
beskæftiger personale i arbejdsfunktioner, der
indebærer direkte kontakt med børn under 15 år.
Betingelsen om "direkte kontakt til børn under 15 år"
er helt central i børneattestordningen, da den
afgrænser den omfattede personkreds. Betingelsen har til
formål at målrette indhentelsen af
børneattester. Dermed sikres det, at institutioner m.v. ikke
unødigt indhenter børneattester på personer,
som ikke har direkte kontakt med børn og ikke færdes
blandt børn.
Hverken børneattestloven eller de
relevante bekendtgørelser udstedt med hjemmel i loven
indeholder en udtrykkelig definition af begrebet "direkte kontakt".
Ud fra lovens forarbejder må det imidlertid lægges til
grund, at begrebet direkte kontakt hovedsagligt omfatter kontakt,
som giver mulighed for at skabe et tillidsforhold mellem barnet og
den voksne, og som ligger udover en kortvarig og
enkeltstående kontakt, f.eks. det at ekspedere et barn i en
butik.
Lovens forarbejder indebærer, at reglerne
finder anvendelse i de tilfælde, hvor barnet er overladt i
personens eller institutionens varetægt. Det kan være
tilfældet, hvor en spejderleder tager barnet med på
spejderlejr, eller hvor barnet overlades pædagoger i
daginstitutioner eller til børnepassere i særlige
afdelinger for børn f.eks. legerum. Ordningen er dog ikke
begrænset hertil og vil således også kunne finde
anvendelse, hvor der ikke nødvendigvis etableres et
egentligt varetægtsforhold, f.eks. hvor børn
besøger museers eller bibliotekers børneafdelinger.
Derimod omfatter ordningen ikke tilfælde, hvor barnet altid
er ledsaget af forældre eller andre voksne f.eks. ved
forældre/barn gymnastik.
Lovens forarbejder indeholder ikke et krav om, at
personen skal have barnet på tomandshånd. Når
forældrene overlader barnet i trænerens varetægt
og efterlader barnet alene (dvs. uden den ansvarlige
forældre) hos træneren, vil der skulle indhentes
børneattest - uanset om træneren har barnet på
tomandshånd eller er sammen med andre trænere og
børn.
Reglerne omfatter både tilfælde, hvor
den ansatte eller beskæftigede skal have direkte kontakt med
en fast gruppe af børn f.eks. i daginstitutioner eller
idrætsforeninger, samt tilfælde hvor der typisk ikke er
den samme grad af kontinuitet i gruppen af børn, f.eks. hvor
børnepassere fast fører tilsyn i et legerum med
offentlig adgang.
Betingelsen direkte kontakt skal ses i
sammenhæng med betingelsen om, at personen skal have en "fast
tilknytning" til myndigheden, institutionen, foreningen m.v., jf.
afsnit 2.3.2, idet kontakten med børn skal indebærer
en vis grad af kontinuitet og være af en vis varighed.
Den nuværende betingelse om "direkte
kontakt" betyder, at personer, der ikke som led i udførelsen
af deres arbejdsopgaver har direkte kontakt med børn under
15 år, men som i forbindelse med deres arbejdsopgaver
færdes fast på samme steder, som børn opholder
sig, falder uden for den nuværende personafgrænsning.
Disse personer omfattes dermed ikke af pligten til at indhente
børneattest. Det vil i sådanne situationer heller ikke
være muligt på frivillig basis i medfør af
kriminalregisterbekendtgørelsen at indhente en
børneattest, idet kriminalregisterbekendtgørelsen
indeholder et tilsvarende krav om, at arbejdsfunktionen
indebærer direkte kontakt til børn under 15 år,
jf. afsnit 2.2.3.
De arbejdsfunktioner, som i dag falder uden for
pligten til at indhente børneattest, fordi de ikke
indebærer direkte kontakt med børn under 15 år,
er f.eks. havepersonale i daginstitutioner, pedeller i
fritidsklubber og tilsynspersonale i svømmehaller.
Fælles for disse personer er, at deres arbejdsfunktioner som
udgangspunkt ikke indebærer direkte kontakt med
børn.
Afhængig af de konkrete
omstændigheder kan varetagelsen af disse persongruppes
arbejdsopgaver dog betyde, at de færdes fast blandt
børn under 15 år og derved får mulighed for at
opnå direkte kontakt med børn.
Børneattestordningens vigtigste
område er tilfælde, hvor ansættelsen eller
beskæftigelsen skaber grundlag for et tillidsforhold mellem
den voksne og barnet. Det er regeringens opfattelse, at dette
også kan tænkes at forekomme i forhold til en person,
der fast færdes, hvor der er børn til stede, men hvis
arbejdsfunktion ikke i sig selv indebærer direkte kontakt med
børn. Sådanne personer vil, fordi de færdes fast
samme steder som børn, være kendte ansigter for
børnene. De vil derved have mulighed for på eget
initiativ at iværksætte og opbygge et tillidsforhold
til børnene, uanset at dette ikke følger direkte af
deres arbejdsopgaver.
Regeringen forslår derfor, at
børneattestordningen udvides til også at omfatte
personer, der via deres arbejdsopgaver færdes fast på
steder, hvor der er børn under 15 år, og som derved
har mulighed for at opnå direkte kontakt med
børnene.
Lovforslaget ændrer ikke ved den
grundlæggende betingelse om, at personen skal ansættes
eller beskæftiges i myndigheden, institutionen, foreningen
m.v., før der er pligt til at indhente børneattest.
Der vil således - uanset den foreslåede udvidelse -
fortsat ikke skulle indhentes børneattest på
forældre eller andre frivillige, der f.eks. hjælper til
ved et fodboldstævne eller på skift kører
børnene til håndboldkamp.
Det forhold, at den ansatte ind imellem ser et
barn eller har enkeltstående opgaver, hvor der er børn
til stede, eller kortvarigt er i kontakt med børn, vil ikke
i sig selv indebære en pligt til at indhente
børneattest. Det afgørende er, om personen fast
færdes blandt børn og herved har muligt at skabe et
tillidsforhold.
Den foreslåede udvidelse indebærer en
ændring i børneattestlovens § 2,
stk. 1, således at det fremgår, at pligten til at
indhente børneattest også omfatter personale, der som
led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt
børn under 15 år og derved har mulighed for at
opnå direkte kontakt med disse børn. Der vil endvidere
være behov for at foretage konsekvensændringer i
folkeoplysningslovens § 4, stk. 4, og
§ 45, stk. 3, der henviser til
børneattestlovens § 2, stk. 1, samt i de
bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i loven. Der vil
derudover være behov for at foretage en tilsvarende
konsekvensændring i kriminalregisterbekendtgørelsen,
da bekendtgørelsen regulerer, hvornår Rigspolitiet kan
udstede børneattester.
Kriminalregisterbekendtgørelsen henhører under
Justitsministeriet, der i forbindelse med arbejdsgruppen har
tilkendegivet, at ministeriet vil foretage de nødvendige
ændringer i overensstemmelse med dette lovforslag.
2.3.1.1. Ændringer i
bekendtgørelserne udstedt med hjemmel i
børneattestloven
Den nærmere regulering af hvilke
institutioner m.v. samt konkrete arbejdsfunktioner, der er omfattet
af pligten til at indhente en børneattest, fremgår af
de enkelte ressortministeriers bekendtgørelser.
Da bekendtgørelsernes nærmere
indhold er udarbejdet på baggrund af den nuværende
personafgrænsning i børneattestlovens § 2,
stk. 1, og derfor kun omfatter arbejdsfunktioner, der
indebærer direkte kontakt med børn under 15 år,
vil en udvidelse som beskrevet under afsnit 2.3.1 indebære
behov for justeringer i bekendtgørelserne. De enkelte
ministerier har derfor gennemgået bekendtgørelsen
på deres ressortområde og fremkommet med forslag til,
hvilke konkrete justeringer der bør foretages.
I forbindelse med denne gennemgang har flere
ministerier endvidere fundet, at en række
bekendtgørelser bør opdateres, så alle
relevante institutioner m.v. og arbejdsfunktioner bliver omfattet
af pligten til at indhente børneattest. Disse
ændringer har ikke nødvendigvis sammenhæng med
den foreslåede udvidelse af børneattestlovens
§ 2, stk. 1.
Inden for Kulturministeriets område
foreslås bekendtgørelsen udvidet med følgende
institutioner, foreninger m.v.: Museer, zoologiske anlæg og
dyreparker, kunsthaller,
nødhjælpsorganisationer/velgørenhedsorganisationer,
orkestre og kor, teatre og teaterskoler, forfatter- og filmskoler
for børn og unge, skoler for kreative håndværk,
radio- og tv-stationer samt biblioteker med børneafdelinger
eller aktiviteter for børn. Bekendtgørelsen
foreslås udvidet med følgende arbejdsfunktioner:
Børnepassere, formidlere samt pedeller og andet teknisk
personale.
De nye bekendtgørelser vil have samme
ikrafttrædelsestidspunkt som ændringen af
børneattestloven.
2.3.2. Overvejelser om
betingelsen "fast tilknytning"
Pligten til at indhente børneattest
forudsætter, at personen via sin ansættelse eller
beskæftigelse skal have fast tilknytning til myndigheden,
institutionen, foreningen m.v. Betingelsen fremgår ikke af
børneattestlovens ordlyd men kan udledes af lovens
forarbejder, hvor det fremgår at:
"Kontakt af
enkeltstående og kortvarig karakter omfattes som udgangspunkt
ikke. Ordningens vigtigste
anvendelsesområde er tilfælde, hvor ansættelsen
eller beskæftigelsen skaber grundlag for et tillidsforhold
mellem den voksne og et barn. "
Betingelsen om "fast tilknytning" er en fast
bestanddel af samtlige bekendtgørelser udstedt med hjemmel i
loven. Betingelsen er nærmere defineret i
bekendtgørelserne; i Kulturministeriets
bekendtgørelse § 2, stk. 2, fremgår det
således, at:
"Ved fast tilknytning efter
stk. 1, forstås, at det ud fra ansættelsens eller
beskæftigelsens begyndelse er hensigten, at personens
tilknytning til myndigheden, foreningen m.v. skal have mere end
enkeltstående eller kortvarig karakter. I disse tilfælde skal børneattest
være indhentet, inden personen tiltræder som ansat
eller beskæftiget. Børneattest skal dog under alle
omstændigheder indhentes efter stk. 1, senest 3 uger
efter det tidspunkt, hvor en person har været tilknyttet
myndigheden, foreningen m.v. i mere end 3 måneder og inden
for dette tidsrum i mindst 3 tilfælde eller i en
sammenhængende periode af mere end 1 uges varighed har
fungeret som træner, instruktør, holdleder eller
lærer, jf. stk. 1, forudsat at personen fortsat skal
være tilknyttet myndigheden, foreningen m.v."
De øvrige bekendtgørelser
indeholder en stort set enslydende definition af betingelsen "fast
tilknytning".
Regeringen finder, at det vil være
hensigtsmæssigt at tydeliggøre denne eksisterende
betingelse ved, at den fremgår direkte af
børneattestloven. Regeringen foreslår derfor, at det i
lovens § 2, stk. 1, tilføjes:
"såfremt
ansættelses- eller beskæftigelsesforholdet har karakter
af fast tilknytning. "
Formuleringen vil være i overensstemmelse
med, hvad der allerede gælder i dag og dermed gøre det
klart, at pligten til at indhente børneattest
forudsætter, at det fra ansættelsens eller
beskæftigelsens begyndelse skal være hensigten, at
personens tilknytning til myndigheden, institutionen, foreningen
m.v. skal have mere end enkeltstående eller kortvarig
karakter.
I forarbejderne til den nuværende
børneattestlov fremgår det, som det er citeret
ovenfor, at "kontakt af enkeltstående og kortvarig karakter
omfattes som udgangspunkt ikke", mens det i
bekendtgørelserne fremgår, at "det ud fra
ansættelsens eller beskæftigelsens begyndelse er
hensigten, at personens tilknytning til myndigheden, foreningen
m.v. skal have mere end enkeltstående eller kortvarig
karakter", jf. overfor. Selvom kontakten i det første
tilfælde relaterer sig til "børn" og i det andet
tilfælde til "institutionen", kan de dog ikke umiddelbart
adskilles.
Det er regeringens opfattelse, at formuleringen
"enkeltstående eller kortvarig"
bør anvendes i stedet for "enkeltstående og kortvarig", da sidstnævnte kan
medføre en utilsigtet indsnævring af personkredsen.
Formuleringen bliver dermed i overensstemmelse med ordlyden af
bekendtgørelserne udstedt med hjemmel i
børneattestloven.
Det er fortsat hensigten, at de enkelte
bekendtgørelser skal indeholde en nærmere definition
af, hvad der i forhold til det område, som
bekendtgørelsen vedrører, nærmere ligger i
betingelsen "fast tilknytning". Definitionen vil dog altid skulle
ligge inden for ordlyden af børneattestlovens § 2,
stk. 1, og indebærer derfor, at der ikke vil kunne
fastsættes regler om, at der er pligt til at indhente
børneattest på personer, hvor ansættelses- eller
beskæftigelsesforholdet ikke har karakter af fast
tilknytning.
2.3.3. Ægtefæller,
samlevere, hjemmeboende børn og andre
Det følger af børneattestlovens
§ 2, stk. 2, at vedkommende minister kan
fastsætte regler om indhentelse af børneattest for
ægtefæller, samlevere og hjemmeboende børn til
ansatte eller beskæftigede, der som led i udførelsen
af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år, såfremt de pågældende personer vil
kunne få direkte kontakt med børnene. Der er ikke
tilknyttet en minimumsalder til disse personer, men registreringer
på en børneattest forudsætter i sagens natur, at
personen er over den kriminelle lavalder.
Bestemmelsen har særligt sigte på
situationer, hvor den beskæftigede person udfører sine
arbejdsopgaver i eget hjem f.eks. dagplejere eller plejefamilier. I
disse situationer vil der være mulighed for, at den ansatte
persons ægtefælle, samlever eller hjemmeboende
børn opholder sig i hjemmet sammen med børnene og
derigennem har mulighed for at opnå direkte kontakt med
børnene og opbygge et tillidsforhold. Bestemmelsen giver
mulighed for, at der kan fastsættes regler om indhentelse af
børneattest for disse personer i forbindelse med en
ansættelse eller en beskæftigelse, men også i
situationer hvor der sker løbende ændringer på
bopælen i et eksisterende ansættelses- eller
beskæftigelsesforhold uanset ansættelses- eller
beskæftigelsestidspunktet f.eks. i tilfælde, hvor en ny
samlever flytter ind hos en dagplejer. Eventuelle
ansættelsesretlige konsekvenser for den ansatte eller
beskæftigede som følge af pligten til at indhente
børneattest på dennes ægtefælle, samlever
eller hjemmeboende børn skal vurderes efter de almindelige
ansættelsesretlige regler og principper, ligesom udlevering
af personfølsomme oplysninger vil bero på de
almindelige behandlingsregler i persondataloven og
forvaltningsloven.
Det er regeringens opfattelse, at muligheden for
at fastsætte nærmere regler for indhentelse af
børneattest på ægtefæller, samlevere og
børn, også kan være relevant i forhold til andre
persongrupper som f.eks. logerende eller bofæller hos
dagplejere og plejefamilier.
Regeringen foreslår på denne
baggrund, at den nuværende § 2, stk. 2, i
børneattestloven ændres, således at der til
opremsningen af personkredsen tilføjes "og andre".
Børneattestloven vil herefter fremadrettet indeholde en
hjemmel til også at udstede administrative regler om
indhentelse af børneattest i forhold til andre personer, der
vil kunne opnå en direkte kontakt med børn.
Det skal bemærkes, at den eksisterende
mulighed for at fastsætte regler om indhentelse af
børneattester på ægtefæller, samlevere og
børn endnu ikke er udnyttet. Begrundelse for dette er, at
kriminalregisterbekendtgørelsen, der regulerer Rigspolitiets
mulighed for at udstede børneattester, på
nuværende tidspunkt ikke giver mulighed for, at der kan
udstedes børneattester på ægtefæller,
samlevere og hjemmeboende børn, der vil kunne få
direkte kontakt til børn under 15 år.
Justitsministeriet har i forbindelse med arbejdet
i arbejdsgruppen tilkendegivet, at
kriminalregisterbekendtgørelsen forventes revideret,
så den nødvendige hjemmel til at udstede
børneattester på ægtefæller, samlevere,
hjemmeboende børn og andre er til stede.
2.4. Persondataretlige
aspekter
En børneattest indeholder følsomme
personoplysninger om strafbare forhold. Behandling af sådanne
oplysninger kræver normalt forudgående udtalelse
og/eller tilladelse fra Datatilsynet.
Børneattestloven indeholder en undtagelse
til reglerne i persondataloven om forudgående udtalelse
og/eller tilladelse til behandling af personoplysninger, hvilket
betyder, at myndigheder, institutioner, foreninger m.v. som
indhenter børneattester på grundlag af regler udstedt
i medfør af lovens § 2, ikke skal foretage
anmeldelse til eller indhente forudgående udtalelse eller
tilladelse fra Datatilsynet i henhold til lov om behandling af
personoplysninger kapitel 12 og 13 (persondataloven).
Persondatalovens øvrige bestemmelser er ikke fraveget.
Baggrunden for denne undtagelse fremgår af
lovens forarbejder, som bl.a. henviser til, at
børneattestens indhold af personfølsomme oplysninger
skal ses i forhold til, dels at den pågældende person
selv giver samtykke til indhentelse af børneattesten, dels
at reglerne har til formål at bidrage til at opfylde et
væsentligt samfundsmæssigt formål, nemlig at
undgå seksuelle overgreb mod børn begået af
personer, som specifikt søger børnerelaterede
job.
Hensigten med at justere
personafgrænsningen er at sikre, at personer, som
søger børnerelateret arbejde, i videst muligt omfang
er omfattet af ordningen. Deri ligger en erkendelse af, at
børnerelateret arbejde ikke kun er arbejde, hvor den ansatte
har direkte kontakt med børn. Omfattet er også
arbejde, hvor den ansatte har mulighed for at opnå direkte
kontakt med børn, fordi arbejdet indebærer, at man
færdes fast blandt børn.
Det er Kulturministeriets opfattelse, at de
hensyn, der talte for at undtage børneattestordningen fra
persondatalovens regler om pligt til at foretage anmeldelse til og
indhente en udtalelse fra Datatilsynet, fortsat vil gøre sig
gældende ved en udvidelse af den relevante personkreds i
overensstemmelse med dette lovforslag.
Regeringen finder på denne baggrund, at
børneattestlovens undtagelse fra persondatalovens regler om
anmeldelsespligt m.v. bør opretholdes.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner, kommuner
De foreslåede udvidelser af
børneattestordningen indebærer, at der på
årsbasis skal indhentes flere børneattester.
Lovforslaget samt justeringerne af de bekendtgørelser, der
er udstedt med hjemmel i loven, vil således medføre
øgede økonomiske og administrative byrder for
både staten, regionerne og kommunerne.
Arbejdsgruppen har i samarbejde med Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet og Erhvervsregulering (CKR)
beregnet disse øgede byrder. Beregningen er baseret på
tilbagemeldinger fra de enkelte ressortministerier. Ministerierne
har foretaget en et skøn over, hvad de foreslåede
udvidelser vurderes at medføre af ændringer inden for
de enkelte ministeriers ressortområder, og hvor mange
yderligere børneattester der derfor skal indhentes pr.
år.
Det er CKRs vurdering, at den foreslåede
udvidelse af børneattestordningen vil medføre, at der
på årsbasis skal indhentes yderligere ca. 9.000
børneattester udover de ca. 250.000, som indhentes efter de
gældende regler. Størstedelen af det øgede
antal børneattester - ca. 6.000 pr. år -
vedrører institutioner m.v. henhørende under staten,
regionerne og kommunerne.
Omkostningerne ved proceduren ved indhentelsen af
en børneattest for offentlige virksomheder/institutioner er
beregnet til at udgøre ca. 62 kr. pr. attest, idet det for
denne type virksomhed/institution tager ca. 10 minutter at indhente
en børneattest. Indhentelse af 6.000 børneattest pr.
år indebærer således økonomiske og
administrative omkostninger for staten, regionerne og kommunerne
svarende til ca. 375.000 kr. pr. år. Forslaget skal
forhandles med de kommunale parter.
Hertil kommer de øgede udgifter til
Rigspolitiets behandling af de modtagne anmodninger. Det er
Rigspolitiets umiddelbare vurdering, at deres økonomiske og
administrative omkostninger ved behandlingen af en
børneattest er ca. 25 kr. pr. attest. Idet Rigspolitiet skal
behandle samtlige anmodninger om børneattester
uafhængig af, om der er tale om en offentlig myndighed eller
en privat virksomhed, vil Rigspolitiet skulle behandle yderligere
9.000 børneattester pr. år svarende til ca. 225.000
kr. pr. år.
De samlede økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne, kommunerne vurderes på
denne baggrund at udgøre ca. 600.000 kr. pr. år.
Konsekvenserne er altovervejende af administrativ karakter.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Som nærmere beskrevet under afsnit 3
indebærer den forslåede udvidelse af
børneattestordningen, at der skal indhentes flere
børneattester, hvilket har økonomiske og
administrative konsekvenser til følge, herunder også
for erhvervslivet samt civile enheder (frivillige foreninger
m.v.).
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet og Erhvervsregulering (CKR) har på baggrund af
tilbagemeldinger fra de relevante ministerier vurderet, at ud af de
9.000 børneattester, som forventes at skulle indhentes pr.
år som følge af dette lovforslag, vil andelen for
private virksomheder udgøre ca. 1.500 børneattester
pr. år.
Omkostningerne ved proceduren ved indhentelsen af
en børneattest for private virksomheder er beregnet til at
udgøre ca. 62 kr. pr. børneattest, idet det for
private virksomheder tager ca. 10 minutter at indhente en
børneattest. Det vurderes på denne baggrund, at de
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
på årsbasis udgør ca. 93.000 kr. Konsekvenserne
er altovervejende af administrativ karakter.
Dertil kommer de økonomiske og
administrative konsekvenser for civile enheder. Civile enheder
defineres som enheder, der organiserer aktiviteter, hvis
formål ikke er at tjene penge. Der er således tale om
enheder, der udfører arbejde af frivillig karakter f.eks.
folkeoplysning, socialt arbejde, sportsaktiviteter m.v. Det er CKRs
vurdering, at ud af de 9.000 børneattester, som forventes at
skulle indhentes pr. år som følge af dette lovforslag,
vil andelen for civile enheder udgøre ca. 1.500
børneattest pr. år.
Omkostningerne ved proceduren ved indhentelsen af
en børneattest for civile enheder er beregnet til at
udgøre ca. 89 kr. pr. børneattest, idet det for
civile enheder tager ca. 15 minutter at indhente en
børneattest. Forskellen i tidsforbruget i forhold til
private virksomheder og offentlige institutioner m.v. skyldes, at
frivillige foreninger m.v. generelt har mindre erfaring med
administration end virksomheder/institutioner. Det vurderes
på denne baggrund, at de økonomiske og administrative
konsekvenser for civile enheder på årsbasis
udgør ca. 134.000 kr. pr. år. Konsekvenserne er
altovervejende af administrativ karakter.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget indebærer, at borgerne efter
begæring fra en institution, myndighed eller forening m.v.
omfattet af lovforslaget skal give samtykke til indhentelse af
børneattest for at kunne opnå ansættelse eller
beskæftigelse.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er i overensstemmelse med EU's
databeskyttelsesdirektiv (direktiv 95/46/EF, jf. EF-Tidende 1995 L
281).
8. Hørte myndigheder
m.v.
Et lovudkast blev sendt i den bred høring
den 14. december 2011. En liste over høringsinstanserne er
optrykt som bilag 1 til
lovforslaget.
| | | 9. Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Der vil være begrænsede
administrative konsekvenser forbundet med at indhente og udstede
børneattester. Disse skønnes at udgøre i alt
ca. 0,4 mio. kr. i 2012 og 0,6 mio. årligt i 2013 og
følgende år | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet samt civile enheder (frivillige foreninger
m.v.) | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet samt civile enheder (frivillige foreninger
m.v.) | Ingen | Der vil være begrænsede
administrative konsekvenser forbundet med at indhente og udstede
børneattester. Disse skønnes at udgøre i alt
ca. 0,1 mio. kr. i 2012 og 0,2 mio. årligt i 2013 og
følgende år | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Borgerne skal efter begæring fra en
institution, myndighed eller forening m.v. omfattet af lovforslaget
give samtykke til indhentelse af børneattest for at kunne
opnå ansættelse eller beskæftigelse. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget er i overensstemmelse med
EU's databeskyttelsesdirektiv (direktiv 95/46/EF, jf. EF-Tidende
1995 L 281) | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget indebærer en ændring af
børneattestlovens § 2, stk. 1 og 2, der
fastsætter børneattestordningens
anvendelsesområde.
Det fremgår af børneattestlovens
§ 2, stk. 1, at vedkommende minister
fastsætter nærmere regler for, hvilke myndigheder,
institutioner, foreninger m.v., som skal indhente
børneattest, inden de ansætter eller beskæftiger
personale i arbejdsfunktioner, der indebærer direkte kontakt
med børn under 15 år. Betingelsen om "direkte kontakt
til børn under 15 år" er helt central i
børneattestordningen, da den har til formål at
målrette indhentelsen af børneattester. Der henvises i
øvrigt til lovforslagets afsnit 2.3.1.
Det foreslås, den personkreds, der i dag
skal indhentes børneattester på, udvides, så den
fremover også omfatter personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt
børn under 15 år og derved har mulighed for at
opnå direkte kontakt med disse børn. Dette vil
indebære, at der også skal indhentes
børneattester på personer, hvis arbejdsfunktion ikke i
sig selv indebærer direkte kontakt med børn, men hvor
personen på trods her af har mulighed for at opnå en
sådan direkte kontakt med børn. Begrundelsen for dette
er, at disse personer fast færdes, hvor der er børn
til stede, og derved har mulighed for på eget initiativ at
iværksætte og opbygge et tillidsforhold til
børnene, uanset at dette ikke følger direkte af
personernes arbejdsopgaver. Eksempler på dette kan være
pedeller i fritidsklubber eller tilsynspersonale i
svømmehaller. Børneattesten skal også for disse
personer indhentes i forbindelse med, at personen ansættelses
eller beskæftiges i institutionen, foreningen m.v.
Idet børneattestloven er en rammelov, der
danner grundlag for at den relevante minister med hjemmel i loven
har fastsat nærmere regler for, hvornår det er
lovpligtigt at indhente børneattest, skal der som
følge heraf foretages justeringer i de relevante
bekendtgørelser. Det vil sjældent give anledning til
tvivl, hvem der er vedkommende minister, f.eks. er det
kulturministeren, der fastsætter regler om indhentelse af
børneattester på idrætsområdet, mens det
er ministeren for børn og undervisning, der fastsætter
reglerne for dagplejere. Der kan dog forekomme helt særlige
tilfælde, hvor der kan opstå tvivl om, hvem der er
"vedkommende minister", når det drejer sig om
erhvervsdrivende, hvis forhold reguleres af flere forskellige
ministres lovgivninger, f.eks. selskabslovgivning, skattelovgivning
og miljølovgivning m.v. I sådanne tilfælde vil
vedkommende minister i forhold til spørgsmålet om
kompetencen til at fastsætte regler om pligten til at
indhente børneattester være erhvervs- og
vækstministeren, der generelt har ressortansvar for
erhvervsvirksomheder, og som derfor mest naturligt fastsætter
regler for virksomheder, der ansætter personale til f.eks. at
holde opsyn i legerum, hvor der er offentlig adgang.
De nye bekendtgørelser vil have samme
ikrafttrædelsestidspunkt som ændringen af
børneattestloven.
Det foreslås endvidere, at betingelsen om,
at personen skal være fast tilknyttet institutionen,
foreningen m.v., før der er pligt til at indhente
børneattest, fremover fremgår direkte af
børneattestloven. Betingelsen er i dag en fast bestanddel af
samtlige bekendtgørelser udstedt med hjemmel i loven og kan
udledes af forarbejderne til den nuværende
børneattestlov. Betingelsen vil således være i
overensstemmelse med, hvad der allerede gælder i dag og
dermed gøre det klart, at pligten til at indhente
børneattest forudsætter, at det fra ansættelsens
eller beskæftigelsens begyndelse skal være hensigten,
at personens tilknytning til myndigheden, institutionen, foreningen
m.v. skal have mere end enkeltstående eller kortvarig
karakter. Det er fortsat hensigten, at de enkelte
bekendtgørelser skal indeholde en nærmere definition
af, hvad der i forhold til det område, som
bekendtgørelsen vedrører, nærmere ligger i
betingelsen "fast tilknytning". Definitionen vil dog altid skulle
ligge inden for ordlyden af børneattestlovens § 2,
stk. 1, og indebærer derfor, at der ikke vil kunne
fastsættes regler om, at der er pligt til at indhente
børneattest på personer, hvor ansættelses- eller
beskæftigelsesforholdet ikke har karakter af fast
tilknytning. Der henvises i øvrigt til lovforslagets afsnit
2.3.2.
Det foreslås derudover, at den
nuværende § 2, stk. 2, i
børneattestloven, udvides. Bestemmelsen giver i dag mulighed
for, at vedkommende minister kan fastsætte regler om
indhentelse af børneattest for ægtefæller,
samlevere og hjemmeboende børn til ansatte eller
beskæftigede, der som led i udførelsen af deres
opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år, såfremt ægtefællen, samleveren eller
det hjemmeboende barn som følge af ansættelses- eller
beskæftigelsesforholdet vil kunne få direkte kontakt
med børnene. Dette kan f.eks. være relevant i forhold
til dagplejere og plejefamilier. Bestemmelsen omfatter dels
muligheden for at fastsætte regler om indhentelse af
børneattest på disse personer i forbindelse med
nyansættelser dels i tilfælde af løbende
ændringer på bopælen i et eksisterende
ansættelsesforhold uanset ansættelses- eller
beskæftigelsestidspunktet, f.eks. i det tilfælde hvor
en ny samlever flytter ind hos en dagplejer. Det foreslås, at
der til den omfattede personkreds tilføjes "og andre",
så vedkommende minister har mulighed for at fastsætte
regler om indhentelse børneattest på andre personer,
end dem der direkte er nævnt i bestemmelsen. Dette kan f.eks.
tænkes relevant i forhold til logerende og bofæller
m.v. hos dagplejere og plejefamilier.
Med henblik på at ensrette ordlyden af
børneattestlovens definitioner, foreslås det, at der
foretages en konsekvensændring i forslaget til
børneattestlovens § 2, stk. 2, jf. ovenfor,
så "vil kunne få direkte kontakt med børn under
15 år" erstattes af "har mulighed for at opnå direkte
kontakt med børn under 15 år" svarende til
definitionen i den foreslåede § 2, stk. 1, i
børneattestloven.
Til § 2
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af
§ 4, stk. 4, i folkeoplysningsloven er en
følge af forslaget om at udvide personkredsen i lov om
indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v. (børneattestloven)
§ 2, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
Folkeoplysningslovens § 4, stk. 1,
indeholder en bestemmelse om, at foreninger m.v. kun kan få
støtte efter folkeoplysningsloven, hvis de i forbindelse med
ansøgningen om støtte afgiver en erklæring om,
at de indhenter børneattester, i det omfang foreningen
ansætter eller beskæftiger personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år, jf. reglerne i
børneattestloven.
§ 4, stk. 1, foreslås derfor
ændret, så ordlyden er i overensstemmelse med den
foreslåede ændring af børneattestlovens
§ 2, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af
§ 45, stk. 3, i folkeoplysningsloven er en
følge af forslaget om at udvide personkredsen i lov om
indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v. (børneattestloven)
§ 2, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
Folkeoplysningslovens § 45,
stk. 3, indeholder en bestemmelse om, at distriktsforeninger
m.v. kun kan få støtte efter folkeoplysningsloven,
hvis de i forbindelse med ansøgningen om støtte
afgiver en erklæring om, at de indhenter
børneattester, i det omfang foreningen ansætter eller
beskæftiger personer, der som led i udførelsen af
deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år, jf. reglerne i børneattestloven.
§ 45, stk. 3, foreslås
derfor ændret, så ordlyden er i overensstemmelse med
den foreslåede ændring af børneattestlovens
§ 2, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juni 2012.
Da reglerne om indhentelse af børneattest
gælder fremadrettet, dvs. de finder anvendelse på
nyansætter, vil de bekendtgørelser, som skal udstedes
som følge af dette lovforslag, alene finde anvendelse
på personer, der ansættes eller beskæftiges efter
den relevante bekendtgørelses ikrafttræden.
I det omfang, der fastsættes regler om, at
der skal indhentes børneattest på
ægtefæller, samlevende, hjemmeboende børn og
andre, der som følge af et ansættelses- eller
beskæftigelsesforhold vil kunne opnå direkte kontakt
med børn under 15 år, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1, vil reglerne tilsvarende alene finde anvendelse i forhold
til personer, der efter den relevante bekendtgørelses
ikrafttræden, omfattes af reglerne. Det betyder, at reglerne
f.eks. vil kunne finde anvendelse på en logerende, der efter
bekendtgørelsens ikrafttræden flytter ind hos en
dagplejer, uanset hvornår dagplejeren i øvrigt er
ansat. Derimod vil reglerne ikke finde anvendelse, hvor den
logerende allerede inden bekendtgørelsens ikrafttræden
var bosat hos en dagplejer, der på dette tidspunkt er i et
ansættelses- eller beskæftigelsesforhold.
Bilag 1
Høringsliste
AC Børnehjælp
Advokatrådet
Air Alsie A/S
Amatørernes Kunst og Kultur Samråd
Amnesty International
Ankestyrelsen
ANTV
AOF Danmark
Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik
Arriva Tog A/S
ASF Dansk Folkehjælp
Axis
Bazooka FM
BEL AIR Aviation A/S
BenAir A/S
Beredskabsstyrelsen
Beskæftigelsesministeriet
Bibliotekarforbundet
Bibliotekslederforeningen
Blindefonden
Brønderslev Forfatterskole
BUPL - Forbundet af Pædagoger og Klubfolk
Børn og Familier
Børne- og Kulturchefforeningen
Børne- og Ungdoms TV (BUT)
Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund
Børnefonden
Børnerådet
Børnesagens Fællesråd
Børns Vilkår
Care Danmark
Center for frivilligt Socialt Arbejde
Center for Ligebehandling af Handicappede
Center for Små Handicapgrupper
Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark (C. A. T. )
Charlottenborg Kunsthal
CHC Denmark ApS
Cimber Sterling A/S
CO 10
Copenhagen AirTaxi A/S
Daginstitutionernes Landsorganisation
DanCopter A/S
Danish Air Transport A/S
Danmarks Aktive Forbrugere
Danmarks Biblioteksforening
Danmarks Idræts-Forbund
Danmarks Kirketjenerforening
Danmarks Kordegneforening
Danmarks Lærerforening
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Privatskoleforening
Danmarks Provsteforening
Danmarks Rejsebureau Forening
Danmarks Teaterforening
Danmarks Vejlederforening
Dansk Amatørkor Union
Dansk AmatørMusik Union
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Bibliotekscenter
Dansk Blindesamfund
Dansk Børnefond
Dansk Cyklistforbund
Dansk Danseteater
Dansk Erhverv
Dansk Firma Idrætsforbund
Dansk Flygtningehjælp
Dansk Folkeoplysnings Samråd
Dansk Friskoleforening
Dansk Husflidsselskab
Dansk Industri
Dansk International Nødhjælp
Dansk Kirkemusiker Forening
Dansk Kollektiv Trafik
Dansk Live
Dansk Magisterforening
Dansk Musikbiblioteksforening
Dansk Musiker Forbund
Dansk Musikpædagogisk Forening
Dansk Oplysnings Forbund
Dansk Organist og Kantor Samfund
Dansk Psykiatrisk Selskab
Dansk Psykolog Forening
Dansk Røde Kors
Dansk Skuespillerforbund
Dansk Socialrådgiverforening
Dansk Sygeplejeråd
Dansk Taxi Råd
Dansk Ungdoms Fællesråd
Danske Advokater
Danske Biludlejere
Danske Busvognmænd
Danske Fysioterapeuter
Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger
Danske Handicaporganisationer
Danske Orkesterdirigenter
Danske Regioner
Danske Skoleelever
Danske Sømands- og Udlandskirker
Danske Taxivognmænds Arbejdsgiverforening
Danske Teatres Fællesorganisation
Danske Underviserorganisationers Samråd
Datatilsynet
DATS - Landsforeningen for Dramatisk Virksomhed
De Danske Skytteforeninger
De Frie Samarbejdende MVU-institutioner
De Samvirkende Invalideorganisationer
De Samvirkende Menighedsplejer
Den Almindelige Danske Lægeforenin g
Den Danske Dommerforening
Den Danske Hjælpefond
Den Danske Præsteforening
Den Jyske Opera
Den Kristne Producentkomité
Det Centrale Handicapråd
Det Informationsvidenskabelige Akademi
Det Kgl. Bibliotek
Det Kgl. Teater
Det Landsdækkende Sendesamvirke (DLS)
Det Økologiske Råd
DILEM
Direktorat for kriminalforsorg
ditlokaltv-jammerbugt
Domstolstyrelsen
DSB
DSB S-tog a/s
DSBFirst Danmark A/S
Efterskoleforeningen
Efterskolernes Lærerforening
Ergoterapeutforeningen
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
Execujet Europe A/S
Fagligt Fælles Forbund 3F
Falck DRF Luftambulance A/S
Familieplejen i Danmark
Familiestyrelsen
FBU-Forældrelandsforeningen for Børn og
Ungdomsbistand
FlexFlight ApS
FOLA Landsforeningen af forældre til børn i
daginstitutioner
Folkekirkens Nødhjælp
Folkekirkens Ungdomskor
Folkeligt Oplysnings Forbund
Folketeatret
Folkevirke
Fonden Børnehjælpsdagen
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet
Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte
Forbundet af Offentligt Ansatte
Foreningen af Danske Døgninstitutioner
Foreningen af Danske Kirkegårdsledere
Foreningen af Danske Kunsthaller
Foreningen af Katolske skoler i Danmark
Foreningen af Kristne Friskoler
Foreningen af ledere for af sundhedsordninger for børn og
unge
Foreningen af Politidirektører i Danmark
Foreningen af Præliminære Organister
Foreningen af Socialchefer i Danmark
Foreningen af Sognemedhjælpere i Danmark
Foreningen EP-Danmark
Foreningen for Limousine Vognmænd
ForældreLANDSforeningen
Frederiksberg Kommune
Frie Børnehaver og Fritidshjem
Frie Grundskolers Lærerforening
Frie Skolers Lærerforening
Friluftsrådet
Fritid & Samfund
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd
Fyens Stift
Fællesrådet for tv-sendesamvirker i Danmark
Gentoftebibliotekerne
Haderslev Stift
Helico ApS
Helsingør Stift
HK/Kommunal
HLTV Hele Lollands TV
HORESTA
Hovedstadens Sygehusfællesskab
Håndværksrådet
Institut for Menneskerettigheder
International Børnehjælp - Verdens Børn
ISOBRO
Jammerbugt kommune
Jet Time A/S
Kennedy Centret
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
Kommunernes Landsforening
Kommunernes Skolebiblioteksforening
Kristelig Fagbevægelse
Kristelig forening for bistand for Børn og Unge
Kræftens Bekæmpelse
Kulturarvsstyrelsen
Kulturelle Samråd I Danmark
Kunststyrelsen
Kvindecenterfonden Dannerhuset
Københavns Kommune
Københavns Stift
Københavns Teater
Københavns Ungdoms-TV
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere
Landsforeningen af Aktive Bedsteforældre
Landsforeningen af Menighedsråds
Landsforeningen af Opholdssteder og Skolebehandlingstilbud
Landsforeningen af ungdomsskoleledere
Landsforeningen BOPAM
Landsforeningen Ligeværd
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre
Landsorganisationen i Danmark
LandTV Midtvest
Langeland Kommune
Liberalt Oplysnings Forbund
Lilleskolerne
Lolland-Falster Stift
LUX 1
Lægeforeningen
Læger Uden Grænser
Lærernes Centralorganisation
Lærestuderendes Landskreds
Manuelle Fags Samråd
Mellemfolkeligt Samvirke
Midtjyske Jernbaner A/S
MVU-rådet, formand Hans Stige
Mødrehjælpen af 1983
Nationalmuseet
Naturhistorisk Museum
NEWCOPTER ApS
NOAH-Trafik
Nordjyske Jernbaner A/S
North Flying A/S
Odense Centralbibliotek
Odense Teater
Offentligt Ansattes Organisationer
Operation Dagsværk
Oplysningsforbundenes Fællesråd
Organisationen for Danske Museer (ODM)
Plan International Danmark
Plejeforældrenes Landsforbund
Politidirektøren i København
Primera Air Scandinavia A/S
Private Gymnasier og Studenterkurser
Producentforeningen
Projektrådgivningen
Pædagogstuderendes Landssammenslutning
Radio 100FM
Radio 10FM
Radio Vejlefjord
Radioerne
Red Barnet
Refusionsudvalget
Regionstog A/S
Ribe Stift
Rigsadvokaten
Rigspolitichefen
Rigsrevisionen
Roskilde Stift
Rådet for Erhvervsrettede Uddannelser,
Uddannelsesstyrelsen
Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde
Rådet For Sikker Trafik
Rådet for Socialt Udsatte
SAML (Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet)
Sammenslutningen af Institutioner for Erhvervshæmmede
SAS Danmark A/S
SBS Radio A/S
Sendesamvirke Kanal Hovedstaden
Sendesamvirke Region Bornholm
Sendesamvirke Region Fyn
Sendesamvirke Region Midt-Vest
Sendesamvirke Region Nord
Sendesamvirke Region Syd
Sendesamvirke Region Øst
Sendesamvirke Region Østjylland
Servicestyrelsen
Skole og Samfund
Skolelederforeningen
Socialchefforeningen, Rødovre Kommune
Socialistisk Oplysningsforbund
Socialpolitisk Forening
Socialpædagogernes Landsforbund
SOS Børnebyerne
Stairway Danmark
Star Air A/S
STARLING AIR V/PETER NORDQUIST
Statens Kunstråd
Statens Museum for Kunst
Statsbiblioteket
Statsforvaltningerne
SUN-AIR of Scandinavia A/S
Sundhedsstyrelsen
TABUKA
Tandsundhed Uden Grænser
Taxinævnet i Region Hovedstaden
Teatrenes Interesse Organisation (TIO)
Terres des Hommes
Thisted Kommune
Thomas Cook Airlines Scandinavia A/S
Trafikselskaberne i Danmark
TV GLAD (Hovedstaden)
TV GLAD (Syd)
Udlændingeservice
Udviklings- og Formidlingscenteret på
Handicapområdet
U-landshjælp fra Folk til Folk
U-landsorganisationen IBIS
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Udviklingscenter
Ungdommens vel
Ungdomsringen
UNICEF
UNI-FLY A/S
Us-Radio
Vejlebibliotekerne
Viborg Stift
Videns- og Formidlingscentret for København og
Esbjerg
Zoologisk Have i København
Økonomisk Forening for persontransport
Ønskefonden
Aalborg Stift
Aalborg Teater
Aalborgbibliotekerne
Århus Folkekirkelige TV (FK-TV)
Århus Stift
Aarhus Teater
Bilag 2
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov nr. 520 af 21. juni 2005 om
indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v., som ændret ved lov nr.
429 af 29. maj 2008, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. § 2, stk. 1 og 2, affattes
således: | § 2.
Vedkommende minister fastsætter nærmere regler om
indhentelse af børneattest, jf. stk. 3, inden
myndigheder og private fysiske og juridiske personer ansætter
eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen
af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år. Vedkommende minister kan fastsætte regler om
tilsyn. | | »Vedkommende minister fastsætter
nærmere regler om indhentelse af børneattest, jf.
stk. 3, inden myndigheder og private fysiske og juridiske
personer ansætter eller beskæftiger personer, der som
led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt
med børn under 15 år, såfremt ansættelses-
eller beskæftigelsesforholdet har karakter af fast
tilknytning. Vedkommende minister fastsætter endvidere
nærmere regler om indhentelse af børneattest, jf.
stk. 3, inden myndigheder og private fysiske og juridiske
personer ansætter eller beskæftiger personer, der som
led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt
børn under 15 år og derved har mulighed for at
opnå direkte kontakt med disse børn, såfremt
ansættelses- eller beskæftigelsesforholdet har karakter
af fast tilknytning. Vedkommende minister kan fastsætte
regler om tilsyn. | Stk. 2.
Vedkommende minister kan tilsvarende fastsætte regler om
indhentelse af børneattest for de i stk. 1 nævnte
fysiske personers ægtefæller, samlevere og hjemmeboende
børn, såfremt disse vil kunne få direkte kontakt
med børn under 15 år. Vedkommende minister kan
fastsætte regler om tilsyn. | | Stk. 2.
Vedkommende minister kan tilsvarende fastsætte regler om
indhentelse af børneattest for de i stk. 1 nævnte
fysiske personers ægtefæller, samlevere, hjemmeboende
børn og andre, såfremt de pågældende, som
følge af det i stk. 1 nævnte ansættelses-
eller beskæftigelsesforhold, har mulighed for at opnå
direkte kontakt med børn under 15 år. Vedkommende
minister kan fastsætte regler om tilsyn.« | | | | | | § 2 | | | I lov om støtte til
folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende
foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet,
jf. lovbekendtgørelse nr. 854 af 11. juli 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. § 4, stk. 4, affattes
således: | Stk. 4.
Folkeoplysende foreninger efter stk. 1 skal i forbindelse med
ansøgning om tilskud eller anvisning af lokaler afgive
erklæring om, at foreningen indhenter børneattester, i
det omfang foreningen ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år, jf. lov om
indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v. Pligten til at afgive
erklæring gælder også, selv om foreningen
på tidspunktet for erklæringen ikke ansætter
eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen
af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år. | | »Stk. 4.
Folkeoplysende foreninger efter stk. 1, skal i forbindelse med
ansøgning om tilskud eller anvisning af lokaler afgive
erklæring om, at foreningen indhenter børneattester, i
det omfang foreningen ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år samt
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver
færdes fast blandt børn under 15 år og derved
har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse
børn, jf. lov om indhentelse af børneattest i
forbindelse med ansættelse af personale m.v. Pligten til at
afgive erklæring gælder også, selv om foreningen
på tidspunktet for erklæringen ikke ansætter
eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen
af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år eller personer, der som led i udførelsen af deres
opgaver færdes fast blandt børn under 15 år og
derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse
børn.« | | | | | | 2. § 45, stk. 3, affattes
således: | Stk. 3.
Foreningen skal i forbindelse med ansøgning om tilskud eller
anvisning af lokaler afgive erklæring om, at foreningen
indhenter børneattester, i det omfang foreningen
ansætter eller beskæftiger personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år, jf. lov om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v. Pligten til at afgive erklæring gælder også,
selv om foreningen på tidspunktet for erklæringen ikke
ansætter eller beskæftiger personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år. | | »Stk. 3.
Foreningen skal i forbindelse med ansøgning om tilskud eller
anvisning af lokaler afgive erklæring om, at foreningen
indhenter børneattester, i det omfang foreningen
ansætter eller beskæftiger personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år samt personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt
børn under 15 år og derved har mulighed for at
opnå direkte kontakt med disse børn, jf. lov om
indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v. Pligten til at afgive
erklæring gælder også, selv om foreningen
på tidspunktet for erklæringen ikke ansætter
eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen
af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år eller personer, der som led i udførelsen af deres
opgaver færdes fast blandt børn under 15 år og
derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse
børn.« | | | | | | § 3 | | | Loven træder i kraft den 1. juni
2012. | | | |
|