Skriftlig fremsættelse (29. februar
2012)
Kulturministeren
(Uffe Elbæk)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v. og folkeoplysningsloven
(Udvidelse af børneattestordningen)
(Lovforslag nr. L 99)
Formålet med lovforslaget er at styrke indsatsen over
for seksuelle overgreb mod børn. Lovforslaget er en
opfølgning på anbefalingerne fra en
tværministeriel arbejdsgruppe om børneattestreglerne,
hvis redegørelse blev offentliggjort i december 2011.
Folketinget vedtog i 2005 lov om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v. (lov nr. 520 af 21. juni 2005). En børneattest er et
dokument, der indeholder oplysninger om afgørelser, dvs.
domme m.v., om visse seksualforbrydelser begået mod
børn under 15 år. Loven indebærer, at
myndigheder, virksomheder, foreninger m.v. skal indhente en
børneattest hos Rigspolitiet, inden de ansætter eller
beskæftiger personer, der som led i udførelsen af
deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år. Pligten til at indhente børneattest omfatter
navnlig pædagoger i daginstitutioner,
idrætstrænere for børn, spejderledere,
plejefamilier m.v.
Hovedindholdet i lovforslaget er en udvidelse af
personkredsen, der skal indhentes børneattest på. Det
foreslås, at også personer, hvis arbejdsfunktion ikke i
sig selv indebærer direkte kontakt med børn, men hvor
personen på trods heraf fast færdes blandt børn
og derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med
børn, omfattes af reglerne. Som eksempel på personer,
der fremover vil kunne omfattes af pligten til at indhente
børneattest, kan nævnes havepersonale i
daginstitutioner og tilsynsførende i svømmeklubber.
Lovforslaget skal således sikre, at der indhentes
børneattest i alle sammenhænge, hvor et
ansættelsesforhold giver mulighed for at skabe et
tillidsforhold mellem et barn og en voksen.
Børneattestloven sætter rammerne for, at
vedkommende minister kan fastsætte, hvilke myndigheder,
institutioner m.v., der skal indhente børneattest, og
på hvilke ansatte. Det er derfor en konsekvens af
lovforslaget om at udvide personkredsen i
børneattestordningen, at der skal laves nye
bekendtgørelser om indhentelse af børneattest. Det
vil af bekendtgørelserne fremgå, hvilke konkrete
institutioner og arbejdsfunktioner børneattestordningen
udvides med inden for hvert ministeriums ressortområde.
Bekendtgørelserne vil blive udformet så ensartet som
muligt.
Lovforslaget indeholder endvidere en konsekvensændring i
reglerne i folkeoplysningsloven om betingelser for modtagelse af
tilskud, da reglerne henviser til børneattestloven.
Lovforslaget vil medvirke til en styrket indsats over for
seksuelle overgreb mod børn, samtidig med at der opretholdes
en fornuftig balance mellem behovet for at beskytte børn og
unge uden at pålægge foreninger, institutioner m.v. for
store administrative byrder.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni
2012.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.