Fremsat den 29. februar 2012 af ministeren
for videregående uddannelser (Morten Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om adgangsregulering
ved videregående uddannelser
(Obligatorisk digital kommunikation ved
ansøgning om optagelse på videregående
uddannelser og adgang til delegation af kompetence)
§ 1
I lov nr. 319 af 16. maj 1990 om
adgangsregulering ved videregående uddannelser foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om, at ansøgning og
øvrig kommunikation om optagelse på en
videregående uddannelse skal ske helt eller delvist digitalt.
Ministeren kan herunder fastsætte regler om obligatorisk
anvendelse af et bestemt digitalt system og sikker
identifikation.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte nærmere regler om, i hvilke tilfælde
ansøgning uanset bestemmelsen i stk. 2 kan indgives i
papirform, og hvilke afgørelser og meddelelser der uanset
bestemmelsen i stk. 2 kan afgives i papirform.«
2. I
§ 2 indsættes som stk. 2-4:
»Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed under ministeriet
eller andre statslige myndigheder efter forhandling med vedkommende
minister til at udøve de beføjelser, der i denne lov
er tillagt ministeren.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 2, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 4. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 2.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Det er regeringens mål, at al kommunikation
mellem borgere, virksomheder og det offentlige skal foregå
digitalt inden udgangen af 2015. Det indebærer bl.a. en
målsætning om, at mindst 80 pct. af al offentlig post
samt 80 pct. af alle ansøgninger, anmeldelser og
indberetninger, der er omfattet af lovgivning, på
borgerområdet foretages digitalt inden udgangen af 2015.
Lovforslaget har til formål at sikre, at også
ansøgning til og optagelse på en videregående
uddannelse fremadrettet skal gennemføres digitalt.
Ved regeringsdannelsen den 3. oktober 2011 blev
universitetsuddannelserne og øvrige videregående
uddannelser med enkelte undtagelser samlet under samme ressort.
Ansøgning om optagelse til hovedparten af disse uddannelser
har siden 1977 været koordineret i ét fælles
optagelsessystem, Den Koordinerede Tilmelding (KOT), og det har
siden 2004 været muligt for de uddannelsessøgende at
ansøge helt eller delvis digitalt gennem den webbaserede
optagelsesportal optagelse.dk. Med forslaget bemyndiges ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser til at
fastsætte regler om obligatorisk anvendelse af en
nærmere bestemt digital løsning ved ansøgning
om optagelse på en videregående uddannelse, der er
eller bliver omfattet af det fælles optagelsessystem.
Obligatorisk anvendelse af digital kommunikation
kræver klar lovhjemmel.
Efter universitetslovens § 8 a kan
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser i dag fastsætte regler om, at kommunikation
mellem universitetet og studerende og ansøgere til
universitetets uddannelser helt eller delvis skal ske digitalt.
Tilsvarende generel bemyndigelse findes ikke for uddannelser udbudt
af professionshøjskoler og erhvervsakademier m.v. Med
nærværende lovforslag tilvejebringes derfor en generel
lovhjemmel til, at ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser for alle uddannelser omfattet af
ministerens ressort kan fastsætte regler om, at
kommunikationen vedrørende ansøgning om optagelse
på disse uddannelser kun kan ske ved anvendelse af et bestemt
digitalt system, herunder obligatorisk brug af en nærmere
bestemt sikker identifikation. En afledt effekt af lovforslaget vil
være, at ministre med ansvar for videregående
uddannelser uden for Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelsers ressortområde får
mulighed for at fastsætte tilsvarende regler på deres
ministerområde, jf. lovens § 3. Hjemlen
foreslås indsat i lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser, der som udgangspunkt bemyndiger
ministre, der har videregående uddannelser inden for deres
ressortområde, til at fastsætte regler om
adgangsregulering for disse.
2. Gældende ret
Den Koordinerede Tilmelding (KOT) har siden 1977
koordineret optagelsen til hovedparten af landets
videregående uddannelser. Formålet med KOT er at
koordinere optagelsen, så hver ansøger bliver optaget
på den højest mulige prioritet ud fra den
prioriteringsrækkefølge, som ansøgeren angiver
og ud fra de indberetninger, som KOT modtager fra
uddannelsesstederne. Ansøgning kan i dag ske manuelt eller
digitalt via optagelse.dk. Ved den manuelle ansøgning
indsendes ansøgningsskema på papir enten fra det
trykte KOT-hæfte eller udprintet fra optagelse.dk. Ved
digital ansøgning skal den uddannelsessøgende
gå ind i optagelsessystemet med sin NemID og opgive de
nødvendige oplysninger digitalt. Optagelsesproceduren kan i
dag kun gennemføres fuldt ud digitalt, hvis der ikke skal
vedlægges bilag. Den fulde digitale løsning anvendes
derfor fortrinsvis af ansøgere i kvote 1, som udelukkende
søger på baggrund af karaktergennemsnittet fra den
adgangsgivende eksamen. For ansøgere med dansk
adgangsgivende eksamen efter 2004 trækker optagelsessystemet
eksamensresultaterne direkte fra eksamensdatabasen, som rummer
informationer indberettet fra gymnasieskolerne. For øvrige
ansøgere kan ansøgningsproceduren i dag kun
foregå delvist digitalt, da dokumentation for adgangsgivende
eksamen, erhvervserfaring eller anden påkrævet
dokumentation skal indsendes på papir, uanset en eventuel
digital indgivelse af ansøgningsskema.
Anvendelsen af optagelse.dk til hel eller delvis
digital ansøgning har været stigende siden starten i
2004. Stigningen har været særligt markant de seneste 2
år, hvor den procentvise andel af digitale ansøgere er
steget fra 25 pct. i 2010 til 50 pct. ved optaget i 2011.
3. Lovforslagets indhold
En fuldt ud digitaliseret
ansøgningsprocedure vurderes at ville forenkle processen for
såvel de uddannelsessøgende som for de
uddannelsesinstitutioner, der modtager og behandler
ansøgningerne. For institutionernes vedkommende vil det
forenkle behandlingen af ansøgningerne, hvis alle
ansøgninger kan importeres direkte i de administrative
systemer, og alle bilag foreligger digitalt direkte knyttet til den
enkelte ansøgning. For den uddannelsessøgende vil den
samlede ansøgningsprocedure blive mere overskuelig, og der
bliver større sikkerhed for, at den påkrævede
dokumentation vedlægges ansøgningen.
Gennemførelse af fuld digitalisering
betyder, at der fremadrettet kun undtagelsesvis vil blive mulighed
for ikke digital ansøgning. Optagelsesproceduren vil dermed
udvikle sig i samme retning som SU, hvor det med lov nr. 1408 af
27. december 2008 blev obligatorisk for de
uddannelsessøgende at søge digitalt samt at modtage
afgørelser og meddelelser om SU i digital form. Det vurderes
bl.a. på baggrund heraf, at det kan forudsættes, at de
uddannelsessøgende som hovedregel har et
tilstrækkeligt it-kompetenceniveau til selvstændigt at
benytte computere til at foretage ansøgningen digitalt.
På baggrund af de seneste års stigning
i antal digitale ansøgninger vurderes det, at den
igangværende tekniske videreudvikling af optagelse.dk
umiddelbart vil bidrage til yderligere vækst i brugen af den
digitale ansøgning. Videreudviklingen skal i første
omgang bl.a. sikre, at den krævede dokumentation kan
tilknyttes ansøgningerne som indscannede bilag, og at
systemet har den fornødne kapacitet og funktionalitet,
også for udenlandske ansøgere og ansøgere med
f.eks. synshandicap.
Endelig foreslås det at give ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser hjemmel til
at bemyndige en under Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser oprettet styrelse eller tilsvarende
institution eller efter forhandling med vedkommende minister en
anden statslig myndighed til at udøve de beføjelser,
der efter loven er tillagt ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser.
Det foreslås endvidere, at ministeren
får mulighed for at afskære klageadgangen i de
tilfælde, hvor ministeren har delegeret sine kompetencer til
en underordnet myndighed. Retstilstanden for borgeren vil i disse
situationer være uændret. Borgeren har stadig mulighed
for at klage over en afgørelse. Lovforslaget fjerner
således ikke nogen klagemuligheder for borgeren. Der er alene
tale om at flytte klagesagsbehandlingen fra en myndighed til en
anden myndighed.
Hvis gældende ret giver en borger mulighed
for at klage over en uddannelsesinstitutions afgørelser til
ministeren, så vil ministeren delegere kompetencen til at
behandle klagen over uddannelsesinstitutionens afgørelser
til en styrelse. Klagen skal derfor nu indbringes for en styrelse i
stedet for departementet. Styrelsens afgørelser vil
være endelige, ligesom den hidtidige ressortministers
afgørelser har været endelige.
Øvrige klagemuligheder, der er fastsat ved
lov eller regler udstedt i medfør af lov, berøres
ikke af nærværende lovforslag.
4. Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
I forbindelse med udmøntningen af
lovforslaget forventes der udgifter til udvikling af optagelse.dk.
Midlerne er afsat på Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelsers område. Lovforslaget vurderes
således ikke at have økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner.
5. Administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
En fuldt ud digitaliseret
ansøgningsprocedure vurderes at ville forenkle processen for
de videregående uddannelsesinstitutioner. Forslaget har ingen
administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forpligtelse til at anvende den digitale
ansøgning betyder, at ansøgerne skal anvende computer
med netforbindelse samt i fornødent omfang apparatur til
indscanning af bilag, der ikke allerede foreligger digitalt. Det
vil være et krav, at den uddannelsessøgende er i
besiddelse af sikker identifikation, samt at øvrig
kommunikation mellem den studerende, uddannelsesinstitutionerne og
Den Koordinerede Tilmelding kan foregå digitalt, herunder at
den uddannelsessøgende er tilsluttet e-boks. For udenlandske
studerende og andre, der ikke måtte have mulighed for at
få NemID, skal anden sikker identifikation m.v. anvendes.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Lovforslagets forhold til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10. Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Københavns Universitet, Aarhus Universitet,
Syddansk Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet,
Danmarks Tekniske Universitet, Handelshøjskolen i
København, IT-Universitetet i København,
Arkitektskolen Aarhus, Den Danske Filmskole, Det
Informationsvidenskabelige Akademi, Det Jyske Musikkonservatorium,
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium,
Kunstakademiets Billedkunstskoler, Rytmisk Musikkonservatorium,
Statens Teaterskole, Syddansk Musikkonservatorium og
Skuespillerskole, Designskolen Kolding, Dramatikeruddannelsen,
Skuespillerskolen ved Aarhus Teater, Professionshøjskolen
UCC, Professionshøjskolen Metropol, University College
Sjælland, University College Lillebælt, University
College Syddanmark, VIA University College, University College
Nordjylland, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademi
Lillebælt, Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi
Kolding, Københavns Erhvervsakademi, Erhvervsakademi Syd,
Erhvervsakademiet Dania, Erhvervsakademi Sjælland,
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy,
Ingeniørhøjskolen i København,
Ingeniørhøjskolen i Århus, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Københavns Maskinmesterskole,
Fredericia Maskinmesterskole, Århus Maskinmesterskole, MARTEC
Frederikshavn, SIMAC Svendborg, ACE Denmark -
Akkrediteringsinstitutionen, Advokatrådet, Akademiet for de
Tekniske Videnskaber, Akademikernes Centralorganisation,
Akademiraadet, Akademisk Arkitektforening, Danish Institute for
Study Abroad, Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Konservative
Studerende, Danmarks Liberale Studerende, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Arkitektur Center, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Kunstnerråd, Danske Arkitektvirksomheder,
Danske Erhvervsskoler, Danske Designere, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske
Kunsthåndværkere, Danske Landskabsarkitekter, Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, Dansk Ungdoms Fællesråd, Datatilsynet,
DDA (Danish Design Association), Det Centrale Handicapråd,
Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Fagligt Fælles Forbund, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbruger- og
Konkurrencestyrelsen, Foreningen til Unge Handelsmænds
Uddannelse, Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende, HK/Stat,
Højteknologifonden, Ingeniørforeningen i Danmark, KL,
Kulturministeriets Rektorer (KUR), Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, LO, Nordisk KonservatorForbund,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rektorkollegiet for
de maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Rådet for de
grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de
Gymnasiale Uddannelser, Rådet for Teknologi og Innovation,
Sektorforskningens Direktørkollegium og
Søfartsstyrelsen.
| | | Sammenfattende
skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Forventet lettelse af
optagelsesprocedure | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Krav om anvendelse af digital procedure ved
optagelsesansøgning, herunder brug af bestemt sikker
identifikation og digital kommunikation | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Lovforslagets forhold til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
(Lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser)
Til nr. 1 (§ 1, stk. 2 og 3)
Bestemmelsen giver ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser hjemmel til at
fastsætte regler om, at ansøgning og øvrig
kommunikation om optagelse på en videregående
uddannelse skal ske helt eller delvist digitalt. Ved kommunikation
forstås både kommunikation fra
uddannelsesinstitutionerne og Den Koordinerede Tilmelding til
ansøger og omvendt. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om, hvilket digitalt system og hvilken sikker identifikation
der skal anvendes. Bemyndigelsen forventes anvendt til
fastsættelse af regler om hel eller delvis obligatorisk
anvendelse af den digitale ansøgningsprocedure på
optagelsesportalen optagelse.dk.
Det foreslås i stk. 3, at ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan fastsætte
regler om, hvornår ansøgning kan indgives i papirform,
og hvornår afgørelser og meddelelser kan afgives i
papirform. Der vil herefter være mulighed for at
fastsætte regler, hvorefter ansøgninger, der
kræver indsendelse af særlig dokumentation for forhold,
der har betydning for afgørelsen om optagelse, ikke eller
kun delvist skal indgives gennem optagelse.dk.
Bemyndigelsen muliggør, at ministeren kan
fastsætte regler om undtagelse af visse ansøgninger
fra persongrupper eller enkeltpersoner, som ikke kan få eller
vil have praktiske vanskeligheder ved at skaffe sig den offentlige
digitale signatur NemID. Dette kan f.eks. være på grund
af udlandsophold. Undtagelsen vil også kunne anvendes, hvis
der er andre årsager, hvorefter vedkommende efter en konkret
vurdering ikke bør være omfattet af obligatorisk
digital kommunikation i forbindelse med optagelsen.
Det skal bemærkes, at forslaget tillige
åbner mulighed for, at der kan fastsættes tilsvarende
regler om hel eller delvis obligatorisk anvendelse af en bestemt
digital ansøgningsprocedure for videregående
uddannelser uden for Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelsers område. Dette følger
af den gældende formulering af lovens § 3, der
bemyndiger vedkommende minister til at fastsætte regler i
henhold til lovens §§ 1 og 2.
Til nr. 2 (§ 2, stk. 2-4)
Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan ulovbestemt delegere sine
beføjelser til myndigheder under Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser efter almindelige
forvaltningsretlige regler. Beslutningen om, at en kompetence
overlades mere permanent f.eks. af en minister til en styrelse,
bør imidlertid af hensyn til borgernes mulighed for at kunne
vide, hvem der er rette myndighed, altid angives i en
bekendtgørelse, jf. pkt. 4 i Justitsministeriets vejledning
nr. 153 af 22. september 1987 om udarbejdelse af administrative
forskrifter. Det foreslås derfor, at der i de respektive love
indsættes en hjemmel for ministeren til at bemyndige en under
ministeriet oprettet styrelse eller tilsvarende institution til at
udøve de beføjelser, der i loven er tillagt
ministeren. Ministeren kan herefter i en bekendtgørelse
udnytte adgangen til at delegere opgaver og beføjelser til
en statslig myndighed under ministeriet.
Bemyndigelseshjemlen i stk. 2 er formuleret, så den kan
rumme statslige myndigheder, som organisatorisk er underordnet
styrelser placeret direkte under ministeriet. Ministeren kan
således efter den foreslåede bestemmelse delegere sine
beføjelser efter loven til enhver myndighed inden for
ministeriets administrative hierarki uanset myndighedens placering
i det administrative hierarki, herunder myndigheder, som er
underordnet styrelser. For at sikre, at ministeren - hvis der
træffes beslutning om flytning af institutioner under
ministeriet - kan henlægge eventuelle myndighedsopgaver
dertil, hvis dette findes hensigtsmæssigt, foreslås
bestemmelsen derfor formuleret således, at ministeren
også kan bemyndige myndigheder uden for ministeriet til at
udøve de beføjelser, der i loven er tillagt
ministeren.
Det foreslås på den baggrund, at
bemyndigelsesbestemmelsen formuleres, sådan at ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser efter
forhandling med vedkommende minister kan bemyndige andre statslige
myndigheder til at udøve de beføjelser, som i de
respektive love er tillagt ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser. Der er alene tale om statslige
myndigheder. Der kan således ikke i medfør af de
foreslåede bestemmelser ske delegation til private
virksomheder eller organisationer. Omfanget af delegationen til den
pågældende statslige myndighed skal ske efter
forhandling med vedkommende minister.
Det foreslås i stk. 3, at ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser får hjemmel til
at fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 2, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages, hvilket betyder, at ministeren også kan
afskære klageadgangen fra organisatorisk underordnede
statslige myndigheder til styrelserne eller fra andre statslige
myndigheder. Ministeren kan f.eks. således ikke blot
afskære påklage til ministeren, men også
påklage til styrelserne. Muligheden for at afskære
klageadgang knytter sig kun til afgørelser på
områder, som er delegeret fra ministeren i henhold til loven.
Således vil ministeren ikke i denne bestemmelse have hjemmel
til at afskære klageadgang, der i øvrigt er fastsat i
lovgivningen m.v.
Med stk. 4
får ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser hjemmel til at fastsætte
regler om udøvelsen af de beføjelser, som en anden
statslig myndighed efter forhandling med vedkommende minister
bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 2.
Bestemmelsen omhandler de tilfælde, hvor ministeren udnytter
sin adgang til at delegere beføjelser til andre statslige
myndigheder uden for Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser.
Til § 2
(Ikrafttræden)
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. august 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 319 af 16. maj 1990 om adgangsregulering
ved videregående uddannelser foretages følgende
ændringer: | | | | § 1.
Undervisnings- og forskningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om adgangsregulering ved institutioner med
videregående uddannelser. | | 1. I § 1 indsættes som stk. 2 og 3: »Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om, at ansøgning og
øvrig kommunikation om optagelse på en
videregående uddannelse skal ske helt eller delvist digitalt.
Ministeren kan herunder fastsætte regler om obligatorisk
anvendelse af et bestemt digitalt system og sikker
identifikation. | | | Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte nærmere regler om, i hvilke
tilfælde ansøgning uanset bestemmelsen i stk. 2
kan indgives i papirform, og hvilke afgørelser og
meddelelser der uanset bestemmelsen i stk. 2 kan afgives i
papirform.« | | | | § 2.
Undervisnings- og forskningsministeren kan fastsætte regler
om, at klager over afgørelser om adgang eller optagelse, som
institutioner med videregående uddannelser har truffet i
henhold til bemyndigelse fra ministeren, ikke kan indbringes for
ministeren. | | 2. I § 2 indsættes som stk. 2-4: »Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed under ministeriet
eller andre statslige myndigheder efter forhandling med vedkommende
minister til at udøve de beføjelser, der i denne lov
er tillagt ministeren. | | | Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 2, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. | | | Stk. 4.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 2.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. august
2012. |
|