Fremsat den 29. februar 2012 af klima-,
energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anvendelse af
Christianiaområdet
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 431 af 9. juni 2004 om ændring af
lov om anvendelse af Christianiaområdet (Ændret
formål og ejerskab til området m.v.), som ændret
ved § 2 i lov nr. 1541 af 21. december 2010 om ændring
af lov om anvendelse af Christianiaområdet, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 3 ændres »2011-2012« til:
»2012-2013«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 5. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
I 2004 blev lov nr. 431 af 7. juni 1989 om
anvendelse af Christianiaområdet ændret med henblik
på at gennemføre en ændring af formål og
ejerskab til området. Et af formålene med
ændringsloven i 2004 var, at området fremover ikke
skulle være omfattet af en særlov. Der var derfor i
ændringsloven indsat en revisionsbestemmelse, der fastslog,
at der skulle fremsættes et forslag til revision af loven
senest i folketingsåret 2010-2011 under den
forudsætning, at loven på dette tidspunkt ville kunne
ophæves. Da det i folketingsåret 2010-2011 ikke havde
været muligt at gennemføre ændringsloven, blandt
andet fordi der i mellemtiden var anlagt en retssag, der
berørte dele af lovens anvendelsesområde, blev den
forudsatte revision udskudt med et år. Højesteret gav
18. februar 2011 staten fuldt ud medhold i retssagen
(U.2011.1365H). Der har herefter været ført
forhandlinger med Christiania om en aftalebaseret
gennemførsel af loven. 22. juni 2011 blev der indgået
en aftale mellem Christianias Fællesskab og staten om
udmøntning af loven. Denne skal være gennemført
den 1. juli 2012. På baggrund heraf foreslås det, at
revisionen udskydes med endnu et år med henblik på, at
der på dette tidspunkt er grundlag for en mere omfattende
revision, og eventuel ophævelse, af loven.
2. Lovforslagets baggrund
Forsvarsministeren og justitsministeren afgav den
6. maj 2003 en redegørelse om Christiania, hvori det blev
tilkendegivet, at den daværende regering ville
gennemføre en ny politik vedrørende Christiania.
Der blev derfor nedsat et udvalg,
Christianiaudvalget, med deltagelse af ministerier,
Københavns Kommune og det statslige ejendomsselskab Freja
a/s.
Udvalget vurderede, at der var behov for
nytænkning og for en ny udvikling på området, og
at denne udvikling ikke kunne baseres på den struktur, som
Christiania har i dag.
Udvalget konstaterede, at
fæstningsanlægget var stærkt medtaget, og at der
skete en stadig udbygning og konsolidering af byggeriet på
anlægget, hvor stadig større dele privatiseredes som
haver mv. De før christianialoven fredede kasernebygninger
var endvidere misligholdt eller ødelagt i forhold til deres
oprindelige udtryk. Udvalget vurderede, at den forudsatte udvikling
hen imod, at de bevaringsværdige områder skulle
udgøre et rekreativt grønt område for alle
borgere, og at Christianiaområdet som sådan skulle
åbne sig i forhold til det øvrige Christianshavn, ikke
var realiseret.
Det blev derfor besluttet, at det var
nødvendigt med en ny politik, der kunne sikre opretningen og
bevaringen af fæstningsanlæg og kasernebygninger, skabe
grundlaget for en udvikling af området til gavn for alle
borgere i København, og som indebar, at området og
aktiviteterne på området blev omfattet af landets
almindelige love og regler, og der blev derfor fremsat et forslag
til ændring af den gældende christianialov i 2004.
Hensigten med lovændringen i 2004 var ikke,
at Christianiaområdet skulle ensrettes med andre
byområder. Formålet med lovændringen var, at
området fortsat skulle være et grønt og bilfrit
kvarter i København, hvor der er plads til at leve på
en anden måde, men indenfor lovgivningens almindelige regler
uden særlov, uden hashhandel, med huslejebetaling og
åben boligtildeling, med opretning af de
bevaringsværdige bygninger, og med opretning og sikring af
fæstningsanlægget som et åbent, rekreativt
område for christianitter, københavnere og den
øvrige befolkning.
I ændringsloven var det forudsat, at der
skulle fremsættes et forslag til revision af loven senest i
folketingsåret 2010-2011. Formålet med
ændringsloven af 2004 var blandt andet, at der på sigt
ikke skulle være en særlov for
Christianiaområdet, og revisionsbestemmelsen
forudsætter derfor en ophævelse af loven. Baggrunden
for revisionsbestemmelsen var en forventning om, at loven senest i
folketingsåret 2010-2011 kunne ophæves.
Der blev efter lovændringen i 2004
gennemført flere langvarige forhandlingsforløb med
Christiania, samtidig med at Christiania i 2006 anlagde en retssag
mod staten. Det medførte, at der i folketingsåret
2010-2011 ikke var fundet en løsning for implementering af
lovens bestemmelser om nye organisations- og ejerformer på
området. Da ændringsloven således ikke var
gennemført, var der i folketingsåret 2010-2011 ikke
grundlag for hverken ophævelse eller mere omfattende
ændringer i loven. På baggrund heraf blev revisionen
med lov nr. 1541 af 21. december 2010 udskudt med et år.
Retssagen blev afsluttet med Højesterets
dom af 18. februar 2011 (U.2011.1365H), der gav staten fuldt ud
medhold. Der har sideløbende med retssagen og efter
Højesterets dom været ført forhandlinger med
Christiania for at indgå en aftale om implementering af
christianialovens formål, således at loven, som
forudsat i lov nr. 431 af 9. juni 2004, kan ophæves.
Den 22. juni 2011 indgik staten en aftale med
Christianias Fællesskab om udmøntning af
christianialoven. Aftalen skal sikre, at den fremtidige udvikling
på området sker i overensstemmelse med
christianialovens formål. Aftalen indebærer blandt
andet, at den del af Christianiaområdet, der ligger udenfor
fortidsmindeafgræsningen, sælges til en ny
erhvervsdrivende fond, Fonden Fristaden Christiania, der er stiftet
den 26. september 2011. Det er aftalt, at overdragelsen skal ske
pr. den 1. juli 2012. Overdragelsen indebærer, at
christianialoven fremover ikke vil gælde for de overdragne
områder, jf. lov nr. 431 af 9. juni 2004 om ændring af
lov om anvendelse af Christianiaområdet § 2. Det er
fortsat hensigten, at det fredede fortidsminde skal forblive i
offentligt eje. Herudover omhandler aftalen en række forhold
vedrørende leje af ejendomme, der ikke kan sælges, for
fremtidig boligtildeling, for genopretnings- og
vedligeholdelsesopgaver på området, herunder
genopretning af den fredede vold, genopretning af dårligt
vedligeholdte bygninger, fællesarealer og interne veje,
forsyning m.v.
Aftalen indeholder en række betingelser for
overdragelse af de samlede faste ejendomme og for indgåelse
af de øvrige aftaler. Disse forhandles pt. mellem Fonden
Fristaden Christiania og staten, og skal i lighed med overdragelsen
af ejendommene være indgået pr. 1. juli 2012.
Såfremt aftalen af 22. juni 2011
gennemføres som forudsat, vil der være grundlag for en
egentlig ændring af lov om anvendelse af
Christianiaområdet, og formentlig grundlag for
ophævelse loven, som det var forudsat i ændringen af
loven om anvendelse af Christianiaområdet i 2004. Dette er
dog ikke tilfældet på nuværende tidspunkt, da
udmøntningen af aftalen af 22. juni 2011 ikke er
gennemført.
I folketingsåret 2012-13 vil der blive
fremsat forslag til revision af loven. Revisionsbestemmelsen
henviser alene til ændringsloven, men den egentlige revision
vil skulle inddrage både hovedloven fra 1989 og
ændringsloven fra 2004. Det nærmere indhold af denne
revision vil blive fastlagt på baggrund af
udmøntningen af aftalen mellem Christianias Fællesskab
og staten af 22. juni 2011, samt udviklingen på
Christianiaområdet i øvrigt.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Gældende ret
Der er indsat en revisionsbestemmelse i
ændringsloven af 9. juni 2004 med henblik på revision
af ændringsloven senest i folketingsåret 2010-11. Denne
blev ændret ved lov nr. 1541 af 21. december 2010. På
tidspunktet for fremsættelsen af forslag til
ændringsloven var hensigten, at med den forudsatte
udviklingsproces kunne revisionen forventes at bestå i en
ophævelse af loven, idet dens formål måtte
forventes at være udtømt. På tidspunktet for
ændring af revisionsbestemmelsen ved lov nr. 1541 af 21.
december 2010 var det fortsat forudsætningen, at der skulle
ske en egentlig revision af loven med udgangspunkt i en vurdering
af muligheden for at opnå en forhandlingsløsning med
Christiania.
3.2 Den foreslåede
ordning
I ændringsloven var det forudsat, at der
skulle fremsættes et forslag til revision af loven senest i
folketingsåret 2010-2011. Baggrunden var en forventning om,
at loven på dette tidspunkt kunne ophæves. Der er efter
lovændringen gennemført flere langvarige
forhandlingsforløb med Christiania, uden at dette i
folketingsåret 2010-2011 havde resulteret i en løsning
for implementering af lovens bestemmelser om nye organisations- og
ejerformer på området. Samtidig anlagde Christiania i
2006 sag mod staten. Da det således ikke var muligt at
gennemføre ændringsloven, blandt andet fordi der var
anlagt en retssag vedrørende dele af lovens indhold, var der
i folketingsåret 2010-2011 ikke grundlag for hverken
ophævelse eller mere omfattende ændringer i loven.
På den baggrund blev revisionen af loven udskudt med et
år for at afvente Højesterets afgørelse, og for
at have mulighed for at vurdere muligheden for en
forhandlingsbaseret løsning for implementering af
christianialoven.
I folketingsåret 2012-13 vil der blive
fremsat forslag til revision af loven. Revisionsbestemmelsen
henviser alene til ændringsloven, men den egentlige revision
vil skulle inddrage både hovedloven fra 1989 og
ændringsloven fra 2004. Det nærmere indhold af denne
revision vil blive fastlagt på baggrund udmøntningen
af aftalen mellem Christianias Fællesskab og staten af 22.
juni 2011, samt udviklingen på Christianiaområdet i
øvrigt.
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for det offentlige.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Fonden Fristaden Christiania, Københavns
Kommune, Dragør Kommune, Tårnby Kommune, Frederiksberg
Kommune, Danmarks Naturfredningsforening,
Kulturmiljørådet i København og Frederiksberg
Kommuner, Christianias Kontaktgruppe, Beboerrådgivningen
Herfra og Videre, Christianshavns Lokalråd, Boligselskabernes
Landsforening, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation og Landsforeningen for Bygnings-
og Landskabskultur.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved lov nr. 431 af 9. juni 2004 om ændring
af lov om anvendelse af Christianiaområdet var der indsat en
revisionsbestemmelse med henblik på revision af
ændringsloven senest i folketingsåret 2010-11. Det var
ved lovændringen forventet, at revisionen med den
udviklingsproces for Christianiaområdet, som var forudsat ved
lovændringen i 2004, kunne forventes at bestå i en
ophævelse af loven, idet dens formål måtte
forventes at være udtømt.
Der blev efter lovændringen i 2004
gennemført flere langvarige forhandlingsforløb med
Christiania, uden at dette i folketingsåret 2010-2011 havde
resulteret i en løsning for implementering af lovens
bestemmelser om nye organisations- og ejerformer på
området. Samtidig anlagde Christiania i 2006 sag mod staten.
Da det således ikke var muligt at gennemføre
ændringsloven, blandt andet fordi der var anlagt en retssag
vedrørende dele af lovens indhold, var der i
folketingsåret 2010-2011 ikke grundlag for hverken
ophævelse eller mere omfattende ændringer i loven.
På den baggrund blev revisionen af loven udskudt med et
år for at afvente Højesterets afgørelse, og for
at have mulighed for at vurdere muligheden for en
forhandlingsbaseret løsning for implementering af
christianialoven.
Den 22. juni 2011 indgik staten en aftale med
Christianias Fællesskab om udmøntning af
christianialoven. Aftalen skal sikre, at den fremtidige udvikling
på området sker i overensstemmelse med
christianialovens formål, og forventes gennemført den
1. juli 2012. Først herefter vil der være grundlag for
en egentlig revision af loven.
Revisionsbestemmelsen foreslås ændret
i overensstemmelse hermed, til at der skal fremsættes et
ændringsforslag i folketingsåret 2012-2013. På
det tidspunkt vil der blive fremsat et forslag, der afspejler
udmøntningen af aftalen mellem Christianias Fællesskab
og staten af 22. juni 2011 og udviklingen på
Christianiaområdet i øvrigt.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov nr. 431 af 9. juni 2004 om
ændring af lov om anvendelse af Christianiaområdet
(Ændret formål og ejerskab til området m.v.), som
ændret ved § 2 i lov nr. 1541 af 21. december 2010 om
ændring af lov om anvendelse af Christianiaområdet,
foretages følgende ændring: | | | | § 3 | | 1. I § 3
ændres »2011-2012« til:
»2012-2013«. | Forsvarsministeren fremsætter forslag
om revision af loven senest i folketingsåret 2010-11. | | | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2012. |
|