Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 26. april 2012
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. februar 2012 og var til 1.
behandling den 22. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og skatteministeren sendte den
1. december 2011 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del -
bilag 73. Den 29. februar 2012 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Finansrådet. Skatteministeren har
over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget
(udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
de fire partier er enige om, at implementeringen af UCITS
IVdirektivet skal medføre, at danske
investeringsforvaltningsselskaber, investeringsforeninger, SIKAV og
værdipapirfonde kan konkurrere på lige fod med
udenlandske konkurrenter. Partierne er derfor enige om, at der
umiddelbart efter vedtagelsen af lovforslaget skal
igangsættes en analyse af mulighederne for at finde en
afbalanceret og sammenhængende løsning, der lemper
udbytteskatten i forhold til udenlandske investorer, der investerer
i en udloddende investeringsforening. Analysen skal foretages af
Skatteministeriet i samarbejde med sektoren
(InvesteringsForeningsRådet og Finansrådet) med det
sigte, at konkurrencen kan finde sted på lige
vilkår.
Et mindretal i udvalget
(EL) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren, tiltrådt
af et flertal (udvalget med
undtagelse af EL):
1)
Efter »love« indsættes: »og om
ophævelse af lov om boligopsparing«.
[Konsekvens af lovforslagets §
16]
Til § 1
Af skatteministeren, tiltrådt
af et flertal (udvalget med
undtagelse af EL):
2) Nr. 8
affattes således:
»8. § 19, stk. 4, 2. pkt., affattes
således:
»Et investeringsselskab som nævnt i stk. 2
omfatter heller ikke en kontoførende forening, der opfylder
betingelserne i § 2, 2. og 3. pkt., i lov om beskatning af
medlemmer af kontoførende
investeringsforeninger.«
[Rettelse af fejl]
Af skatteministeren, tiltrådt
af et flertal (udvalget med
undtagelse af EL):
3) Nr.
22 affattes således:
»22. I § 23, stk. 8, 1. pkt.,
ændres »investeringsforeningsbevis« til:
»investeringsbevis«, »en
investeringsforening« til: »et investeringsinstitut med
minimumsbeskatning«,
»investeringsforeningsbeviset« til:
»investeringsbeviset« og »foreningens« til:
»instituttets«.«
[Investeringsforeningsbevis
ændres til investeringsbevis m.v.]
Af skatteministeren, tiltrådt
af et flertal (udvalget med
undtagelse af EL):
4) I
det under nr. 34 foreslåede § 39 B, stk. 5, indsættes i 2. pkt. efter »opgørelsen af
nettotabet«: », og som fortsat er i personens
besiddelse ved tilbageflytningen til Danmark«.
[Tydeliggørelse af
opgørelsen ved tilbageflytning til Danmark]
Til § 5
Af skatteministeren, tiltrådt
af et flertal (udvalget med
undtagelse af EL):
5)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
67, stk. 6, ændres »stk. 4« til:
»stk. 3«.«
[Manglende
konsekvensændring]
Til § 7
Af skatteministeren, tiltrådt
af et flertal (udvalget med
undtagelse af EL):
6) I
det under nr. 6 foreslåede § 38 B, stk. 5, indsættes i 2. pkt. efter »opgørelsen af
nettotabet«: », og som fortsat er i personens
besiddelse ved tilbageflytningen til Danmark«.
[Tydeliggørelse af
opgørelsen ved tilbageflytning til Danmark]
Til § 8
Af skatteministeren, tiltrådt
af et flertal (udvalget med
undtagelse af EL):
7) I
den under nr. 9 foreslåede
affattelse af § 16 C
indsættes i stk. 5, nr. 6, efter
»indløsningen«: », jf. dog stk.
9«.
[Tydeliggørelse af
opgørelsen af minimumsindkomsten, hvis der er foretaget
udlodningsregulering]
Af skatteministeren, tiltrådt
af et flertal (udvalget med
undtagelse af EL):
8) I
den under nr. 9 foreslåede
affattelse af § 16 C affattes
stk. 9,1. pkt., således:
»Investeringsinstitutter, der er minimumsbeskattet, kan
vælge at foretage en regulering af de indtægter, tab og
administrationsudgifter, jf. stk. 4-6, der indgår ved
opgørelse af minimumsindkomsten, som følge af
udstedelse af nye beviser og indløsning af
beviser.«
[Tydeliggørelse af kravene
for udlodningsregulering og fjernelse af kravet om, at der skal
indgå en regulering af udlodningsforpligtelsen i
årsregnskabet]
Til § 9
Af skatteministeren, tiltrådt
af et flertal (udvalget med
undtagelse af EL):
9)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01. I §
4, stk. 6, ændres »nr. 12« til: »nr.
11«.
02. I
§ 4, stk. 7, ændres
»nr. 10« til: »nr. 9«.«
[Manglende
konsekvensændringer]
Af skatteministeren, tiltrådt
af et flertal (udvalget med
undtagelse af EL):
10)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
13, stk. 6, ændres to steder »nr. 10 eller
12« til: »nr. 9 eller 11«.«
[Manglende
konsekvensændring]
Til § 10
Af skatteministeren, tiltrådt
af et flertal (udvalget med
undtagelse af EL):
11) I
nr. 7 ændres i den indledende
tekst »4. pkt.« til: »3. pkt.«
[Rettelse af fejl]
Til § 15
Af skatteministeren, tiltrådt
af et flertal (udvalget med
undtagelse af EL):
12) I
stk. 2 ændres »6-7, 9-21,
24 og 26-35« til: »6, 8-15, 17-19, 22 og
24-33«.
[Rettelse af fejl]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovens titel foreslås ændret, da lov om
boligopsparing foreslås ophævet i lovforslagets §
16.
Til nr. 2
Ved lov nr. 392 af 25. maj 2009 blev der ved ændring af
bestemmelsen ved en fejl skrevet »foreninger« og ikke
»investeringsforeninger« ved henvisningen til lov om
beskatning af medlemmer af kontoførende
investeringsforeninger. Denne fejl rettes.
Til nr. 3
Investeringsforeningsbevis ændres til
investeringsbevis.
Til nr. 4
Det foreslås, at det tydeliggøres, at der ved
opgørelsen af den forholdsmæssige andel af
værdien på tilbageflytningstidspunktet af aktier,
fordringer og kontrakter, som indgik ved opgørelsen af
nettotabet, alene tages hensyn til de papirer, som fortsat er i
personens besiddelse ved tilbageflytningen til Danmark.
Til nr. 5
Der er tale om en manglende konsekvensændring.
Til nr. 6
Det foreslås, at det tydeliggøres, at der ved
opgørelsen af den forholdsmæssige andel af
værdien på tilbageflytningstidspunktet af aktier,
fordringer og kontrakter, som indgik ved opgørelsen af
nettotabet, alene tages hensyn til de papirer, som fortsat er i
personens besiddelse ved tilbageflytningen til Danmark.
Til nr. 7
Det forslås, at det tydeliggøres, at
investeringsinstitutter ikke ved opgørelse af den
årlige minimumsbeskatning kan foretage fradrag for udgifter,
der er anvendt til indløsning af beviser, hvis instituttet
har valgt at anvende den foreslåede regel i ligningslovens
§ 16 C, stk. 9, i forbindelse med udstedelse af nye beviser og
indløsning af beviser.
Til nr. 8
I det fremsatte lovforslag er der i § 8, nr. 9,
foreslået en nyaffattelse af ligningslovens § 16 C. Den
foreslåede § 16 C, stk. 9, er en videreførelse af
de gældende stk. 7 og 8 om regulering af minimumsudlodningen
(minimumsindkomsten) ved henholdsvis nyudstedelse og
indløsning af investeringsbeviser som følge af ind-
og udtræden - den såkaldte udlodningsregulering. Reglen
er ændret, så det ikke er en betingelse for at kunne
blive omfattet af regelsættet for institutter med
minimumsbeskatning, at der foretages en sådan
udlodningsregulering. Det er i stedet en valgregel, hvorefter
institutter, der i deres regnskab har foretaget en regulering af
udlodningsforpligtelsen som følge af nyudstedelse og
indløsning, kan vælge at overføre denne
udlodningsregulering, så den også indgår i den
opgjorte minimumsindkomst.
Vælges det at overføre udlodningsreguleringen,
kan der ikke ved opgørelse af minimumsindkomsten foretages
fradrag for de i året erhvervede indtægter og
realiserede gevinster, der i løbet af året er anvendt
til indløsning af beviset som følge af
udtrædende deltagere, jf. den foreslåede § 16 C,
stk. 5, nr. 6.
Da udenlandske investeringsinstitutter ofte er underlagt andre
regler end danske investeringsforeninger, foreslås det at
ændre den foreslåede regel, så det kommer til at
fremgå klart af bestemmelsen, at det ikke er et krav for at
anvende bestemmelsen, at instituttet er undergivet en
udlodningsforpligtelse. Desuden foreslås det at fjerne kravet
om, at det skal fremgå af investeringsinstituttets
årsregnskab, at der skal indgå en regulering af
minimumsindkomsten. Herved vil udenlandske investeringsinstitutter,
som ikke har de samme regnskabskrav som de danske
investeringsinstitutter, også have mulighed for at anvende
bestemmelsen.
Uanset at et investeringsinstitut vælger i forbindelse
med udstedelse af nye beviser og indløsning at foretage den
i det foreslåede § 16 C, stk. 9, nævnte regulering
af minimumsindkomsten, kan instituttet undlade at foretage fradrag
for de i stk. 5, nr. 6, nævnte udgifter ved
opgørelsen.
Til nr. 9
Der er tale om konsekvensændringer, som følge af
at § 4, stk. 1, nr. 9, ophæves, hvorved nr. 10 og 12
bliver nr. 9 og 11.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af
at § 4, stk. 1, nr. 9, ophæves, hvorved nr. 10 og 12
bliver nr. 9 og 11.
Til nr. 11
Der er ved en fejl i lovforslaget henvist til § 3, stk.
1, nr. 19, 4. pkt. Der skulle have været henvist til 3.
pkt.
Til nr. 12
Der er tale om rettelse af, at der ved en fejl er sket forkert
angivelse af, hvilke numre i § 1, der skal være omfattet
af § 15, stk. 2.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass
Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas
Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans
Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V) fmd. Martin Geertsen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 95
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsskema,
fra skatteministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
6 | Henvendelse af 16/4-12 fra
Finansrådet |
7 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | Meddelelse om ændret tidspunkt for
betænkningsafgivelse |
10 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 16/4-12 fra Finansrådet |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 95
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at redegøre for og begrunde
forskellen i udenlandske investorers udbytteskat til Danmark, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvorvidt ministeren anser de
engelske og irske regler, som kun pålægger udbytteskat
på udlodninger til indenlandske investorer, for at være
i strid med code of conduct m.v., til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvordan lovforslaget kan leve op
til sit formål om at fjerne barrierer, hvis reglerne om
udenlandske investorers skattepligt på udbytter fra danske
investeringsforeninger ikke ændres, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om at redegøre for andre
forhindringer, der kan være for at afgrænse
skattepligten på udbytter fra en dansk investeringsforening,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ministeren vil tage de
nødvendige initiativer til at tilgodese formålet med
UCITS IV-direktivet og indarbejde dette i lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om at bekræfte, at ministeren
vil arbejde for at sikre, at skattereglerne ikke opstiller
barrierer for, at danske investeringsbeviser kan afsættes til
udenlandske investorer, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om at afkræfte, at de
foreslåede forenklinger indebærer, at der skabes nye
muligheder for at betale mindre i skat eller helt undgå at
betale skat, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om at redegøre for
størrelsen af de administrationsgebyrer, som
investeringsforeninger opkræver, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvorvidt ministeren er enig i de
anførte redegørelser og konklusioner, jf. notat
udarbejdet af advokatfirmaet Kromann Reumert, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |