Fremsat den 28. februar 2012 af
skatteministeren (Thor Möger Pedersen)
Forslag
til
Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven
(Opretning af værdigrundlaget for
afgiftsberegning og offentliggørelse af afgiftsgrundlag)
§ 1
I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 836 af 1. juli 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.:
»Den afgiftspligtige værdi
må ikke være lavere end den pris, der er betalt for
køretøjet, jf. dog § 9,
stk. 4.«
2. I
§ 8 indsættes som stk. 9 og 10:
»Stk. 9.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved afgiftsberigtigelse
af køretøjer på grundlag af såvel
udtagelse til eget brug som salg til en virksomhed, der
erhvervsmæssigt handler med eller udlejer
motorkøretøjer, eller salg til en sådan
virksomhedes nærtstående.
Stk. 10. For
afgiftsberigtigelser, hvor køretøjet er leveret af
eller leveres til en interesseforbunden virksomhed, jf.
ligningslovens § 2, stk. 1-4, skal den virksomhed,
der afgiftsberigtiger køretøjet, kunne
godtgøre, at der i et ikke uvæsentligt omfang er
foretaget afgiftsberigtigelse på et tilsvarende grundlag til
andre end virksomhedens eget eller nærtståendes
brug.«
3.
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 10
a. Ved afgiftsberigtigelse af et køretøj
offentliggør told- og skatteforvaltningen afgiftsgrundlaget
på internettet.
Stk. 2. For hvert
køretøj offentliggøres:
1) Stelnummer.
2) De oplysninger
om køretøjet, der anmeldes til told- og
skatteforvaltningen til brug for opgørelse af
registreringsafgiften af køretøjet.
3) Det af told- og
skatteforvaltningen opgjorte afgiftsgrundlag.
4) Eventuel
ændring af afgiftsgrundlaget i forhold til det anmeldte
afgiftsgrundlag.
5) Anmelderens
identitet, hvis anmeldelsen er foretaget af en virksomhed, der er
registreret efter registreringsafgiftsloven.
Stk. 3. Told- og
skatteforvaltningen kan efter anmodning stille oplysningerne til
rådighed på anden måde end nævnt i
stk. 1. Told- og skatteforvaltningen kan kræve betaling
for omkostninger ved at efterkomme en sådan anmodning.
Stk. 4.
Skatteministeren kan fastsætte regler om opgørelse af
den afgiftspligtige værdi på grundlag af et gennemsnit
af anmeldte afgiftsgrundlag.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning for køretøjer, der anmeldes til registrering
i Køretøjsregisteret den 28. februar 2012 eller
senere, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Køretøjer, hvorom der er indgået skriftlig
aftale om køb eller leasing med slutbruger, herunder
leasingtager, senest den 27. februar 2012, og som anmeldes til
registrering i Køretøjsregisteret senest den 31. juli
2012, afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler i
registreringsafgiftslovens § 8.
Stk. 4. Skatteministeren
bestemmer det tidspunkt, hvor told- og skatteforvaltningen
påbegynder offentliggørelse af anmeldte
afgiftsgrundlag m.v. efter § 10 a i registreringsloven.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Biler, der af forhandlere udtages til eget brug,
og biler, der erhverves af leasingselskaber, afgiftsberigtiges i
dag i vidt omfang på et lavt prisgrundlag, den såkaldte
mindstebeskatningspris. Denne lempelige praksis har baggrund i
nogle landsskatteretskendelser, jf. f.eks. SKM 2003. 128 LSR.
Med lovforslaget vendes tilbage til lovens
udgangepunkt, hvorefter afgiftsgrundlaget for et
køretøj er køretøjets almindelige pris
ved salg til bruger her i landet.
2. Lovforslagets formål
og baggrund
Mindstebeskatningsprisen er en administrativt
fastsat pris, der er beregnet som importprisen tillagt lovens krav
til den samlede mindsteavance på 9 pct. plus moms. Det er det
laveste afgiftsgrundlag, der kan bruges ved salg til
slutbruger.
Mindstebeskatningsprisen er typisk lavere end den
»almindelige pris«, som er den pris,
køretøjet almindeligvis kan sælges for til en
slutbruger. Ved at anvende mindstebeskatningsprisen frem for den
almindelige pris fås et lavere afgiftsgrundlag for
registreringsafgiften, og statens provenu reduceres.
Denne uhensigtsmæssige praksis har skabt en
konkurrenceforvridning mellem bilimportører,
leasingselskaber og forhandlere, hvor leasingselskaber altid kan
afgiftsberigtige til mindstebeskatningsprisen, mens forhandlerne
for at opnå samme fordel først skal lade bilen eller
motorcyklen registrere til virksomheden selv.
I 2008 fik danske leasingselskaber ligesom
udenlandske leasingselskaber mulighed for at betale
forholdsmæssig registreringsafgift for leasingperioden. Dette
medfører på kort sigt en udskydelse af provenu. Dette
giver dog alene et likviditetstab for staten og ikke et provenutab
med varig virkning. Leasingreglerne udgør således ikke
et problem i sig selv.
Derimod er det et problem, at leasingselskaber
efter gældende praksis ikke betragtes som slutbrugere. De kan
derfor afgiftsberigtige køretøjer til
mindstebeskatningsprisen efter praksis for forhandleres udtagelse
af køretøjer til eget brug, selv om det er
leasingtageren, der er den egentlige slutbruger.
Ligeledes udgør bilforhandleres
omfangsrige udtagning af demobiler til brug i virksomheden til
mindstebeskatningspris et problem.
3. Lovforslagets enkelte
elementer
3.1. Tydeliggørelse af
værdigrundlaget
3.1.1. Gældende ret
Grundlaget for beregning af registreringsafgiften
er prisen ved salg til bruger her i landet inkl. moms, men ekskl.
registreringsafgiften. Forhandlerne beregner registreringsafgiften
på grundlag af salgsprisen.
Efter gældende regler skal der i den
afgiftspligtige værdi af nye køretøjer
indregnes mindst 9 pct. i samlet avance for importør og
forhandler. Den afgiftspligtige værdi må ikke indeholde
negativ importøravance.
3.2.2. Forslagets indhold
Det foreslås, at den afgiftspligtige
værdi vedrørende registreringsafgiften værnes
på yderligere tre måder i forhold til gældende
ret, hvorefter et køretøj som hovedregel
afgiftsberigtiges på grundlag af køretøjets
almindelige pris ved salg til bruger her i landet, hvilket er den
pris, en uafhængig køber betaler.
For det første foreslås, at den
afgiftspligtige værdi som minimum skal være den pris,
der er betalt for køretøjet, og at
mindstebeskatningsprisen ikke uden videre kan anvendes ved
udtagelse af et køretøj til eget brug.
For det andet at interesseforbundne virksomheder
skal kunne godtgøre, at de køretøjer, de
handler indbyrdes, i et ikke uvæsentligt omfang er blevet
handlet til lignende priser mellem uafhængige parter.
For det tredje at der sker
offentliggørelse af afgiftsgrundlag for alle
afgiftsberigtigede køretøjer, og af identiteten af
den, der anmelder køretøjet til afgiftsberigtigelse,
hvis den pågældende er en registreret virksomhed.
Formålet med disse tre elementer er, at
leasingselskaber ikke skal kunne afgiftsberigtige
køretøjer til mindstebeskatningsprisen, at fjerne den
anvendelse af demobiler, der i dag foregår for at bringe
afgiftsgrundlaget ned til mindstebeskatningsprisen, og at modvirke
brug af markedsmæssigt urigtige priser ved handler mellem
interesseforbundne virksomheder.
Interesseforbundne parter er f.eks. virksomheder med samme
ejerkreds. Sådanne interesseforbundne virksomheder vil kunne
dokumentere, at den pris, der handles til, faktisk er
køretøjets almindelige pris.
Spørgsmålet om relation til
virksomheden gælder begge veje. Virksomheden kan være
interesseforbundet med enten kunden eller leverandøren eller
med dem begge. I sådanne tilfælde består der en
risiko for, at f.eks. garantiforpligtelser bliver holdt uden for
den afgiftspligtige værdi, på trods af at netop
garantien klart er en del af køretøjets
værdi.
Med forlslaget præciseres, at der i alle
tilfælde skal afgiftsberigtiges på baggrund af
køretøjets almindelige pris.
3.2. Offentliggørelse af
afgiftsgrundlaget
3.2.1. Gældende ret
Grundlaget for beregning af registreringsafgiften
af et køretøj er køretøjets almindelige
pris ved salg til bruger her i landet.
Efter gældende ret kan den almindelige pris
for nye køretøjer ved salg til bruger her i landet
anmeldes til SKAT. Det er de såkaldte standardpriser.
Der er ikke en anmeldelsesordning for brugte
køretøjer.
Anmeldte priser anvendes som afgiftsgrundlag i
tilfælde, hvor der ikke er en pris ved salg til bruger her i
landet for det køretøj, for hvilke der skal betales
registreringsafgift, herunder i tilfælde, hvor en salgspris
ikke opfylder betingelserne for at blive anvendt som
afgiftsgrundlag.
Der sker ikke en offentliggørelse af
afgiftsgrundlaget for det enkelte afgiftsberigtigede
køretøj.
Efter gældende ret er skatteministeren
bemyndiget til at fastsætte regler for brug af listepriser
som grundlag for den afgiftspligtige værdi af nye
køretøjer i tilfælde, hvor der ikke er anmeldt
en pris.
Skatteministeren er også bemyndiget til at
fastsætte regler for opgørelse af den afgiftspligtige
værdi af brugte køretøjer.
Disse bemyndigelser er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 230 af 22. marts 2006 om
værdiansættelse af motorkøretøjer mv.
3.2.2. Forslagets indhold
Prissætningen af
motorkøretøjer er uigennemsigtig. Det giver
usikkerhed om, hvad der er den rigtige pris og dermed
afgiftsgrundlaget.
Denne usikkerhed skal holdes op imod den
høje registreringsafgift, der frister til at minimere
afgiftsgrundlaget.
Derfor foreslås det, at SKAT
offentliggør afgiftsgrundlaget for hver enkelt
køretøj, der afgiftsberigtiges, i forbindelse med
afgiftsberigtigelsen. Hermed bliver der fuld offentlighed om
prissætningen af køretøjer på tidspunktet
for afgiftsberigtigelsen.
Det foreslås endvidere, at SKAT oplyser,
hvem der har anmeldt køretøjet til registrering, og
dermed oplyst afgiftsgrundlaget, men kun i tilfælde, hvor
anmelderen er en virksomhed, der er registreret efter
registreringsafgiftsloven. Det er virksomheder, der handler med
eller udlejer motorkøretøjer.
En gennemførelse af forslaget forventes at
styrke grundlaget for afgiftsberigtigelsen af
køretøjer, idet en sådan gennemsigtighed vil
skærpe interessen hos dem, der anmelder
køretøjer til afgiftsberigtigelse, for at oplyse den
markedsmæssigt rigtige pris for køretøjet.
De oplysninger, der anmeldes til SKAT om
afgiftsgrundlaget for det enkelte køretøj, giver et
billede af prisniveauet for køretøjer her i
landet.
Det foreslås på den baggrund, at
skatteministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
opgørelse af afgiftsgrundlaget for køretøjer
på grundlag af gennemsnit af de afgiftsgrundlag, der er
anmeldt til SKAT for andre lignende køretøjer.
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
4.1. Tydeliggørelse af
værdigrundlaget
Med lovforslaget værnes den afgiftspligtige
værdi vedrørende registreringsafgiften i forhold til
de gældende bestemmelser med henblik på at genetablere
den almindelige pris ved salg til bruger her i landet som
afgiftsgrundlag for registreringsafgiften af biler, også i
forbindelse med leasing- og demobiler.
Ved afgiftsberigtigelse til
mindstebeskatningsprisen benyttes den lavest mulige afgiftspligtige
værdi, og registreringsafgiften er derfor også den
lavest mulige. Brugen af denne praksis har vist sig at være
stigende i omfang.
Forslaget om øget gennemsigtighed ved
offentliggørelse af afgiftsgrundlaget for hver enkelt
køretøj forventes at bidrage til, at den almindelige
handelspris, som ligger til grund for afgiftsberigtigelsen svarer
til den markedsmæssigt rigtige pris for
køretøjet.
Udbredelsen af indregistrering af biler til en
lavere afgiftspligtig værdi end køretøjets
almindelige pris kan kun opgøres med en vis usikkerhed. Det
skønnes, at der i 2011 er solgt i alt ca. 100.000 leasing-
og demobiler inkl. leasede varebiler. Ved et strukturelt bilsalg
på i alt ca. 140.000 personbiler og 30.000 varebiler om
året skønnes ca. 87.000 biler at være leasing-
eller demobiler.
Med forslaget skønnes den gennemsnitlige
registreringsafgift at stige med ca. 20.000 kr. pr. bil. Det
lægges til grund for provenuberegningerne, at stigningen i
den gennemsnitlige registreringsafgift overvæltes fuldt ud i
forbrugerpriserne for husholdningernes leasingbiler, mens
stigningen i den gennemsnitlige registreringsafgift nedvæltes
i lavere forhandleravancer for biler, der i dag udtages som
demobiler.
For erhvervenes leasingbiler, som stilles til
rådighed for medarbejderne som fri bil, må det
forventes, at en øget registreringsafgiftsbetaling vil
resultere i enten lavere lønninger eller køb af
mindre biler, idet erhvervenes aflønning af medarbejderne
samlet set må forventes at være uændret. Der
regnes af samme årsag ikke med et afledt merprovenu fra fri
bil ordningen.
| | | | | | | Provenuvirkninger af
lovforslaget ved strukturelt niveau for bilsalget,
helårseffekt | Mio. kr. 2012-niveau | Varig virkning | År | 2012 | 2013 | 2014 | … | 2026- | Umiddelbart provenu på konto
(registreringsafgift) | 1.700 | 1.700 | 1.700 | 1.700 | … | 1.700 | Umiddelbart provenu efter
tilbageløb | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | … | 1.200 | Provenu efter tilbageløb og
adfærd | 1.000 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | … | 1.000 |
|
Note: Provenueffekten er opgjort på
baggrund af et strukturelt niveau for bilsalget på 30.000
varebiler og 140.000 personbiler årligt, svarende til det
forventede langsigtsniveau for bilsalget, som fører til en
udskiftning af bilparken over 15 år. Der er korrigeret for
konjunkturudsving samt udskiftningspukler grundet bestandens
sammensætning på alder. Der er endvidere ikke medtaget
effekterne af udskudt registreringsafgift ved leasing, som alene
vil give en forskydning i provenuet, men ikke påvirker den
varige finansieringsevne. | |
|
Forslaget vurderes med stor usikkerhed at give et
umiddelbart merprovenu fra registreringsafgiften i
størrelsesordenen 1,7 mia. kr.
Højere registreringsafgiftsbetaling
fortrænger dog andet afgiftsbelagt forbrug for private
bilkøbere. Det øger også omkostningerne for
erhverv, der køber bil, hvilket giver lavere
selskabsskattebetaling eller lavere skattepligtigt udbytte eller
kursgevinster. Dette tilbageløb på statens
indtægter er på ca. 500 mio. kr.
Den højere registreringsafgift pr. bil
forventes at føre til, at der sælges både
færre og mindre biler. Dette skønnes på kort
sigt at reducere provenuet primært i form af tabt
registreringsafgift. Når det lavere bilsalg er slået
fuldt igennem på længere sigt ved, at bilparken bliver
mindre, reduceres provenuet yderligere grundet afledte effekter
på registreringsafgift, ejerafgift, ansvarsforsikringsafgift
og brændstofafgifter inkl. moms. Grundet usikkerheden om
forudsætningerne om antallet af køretøjer, som
forslaget påvirker, og den gennemsnitlige forhøjelse
af registreringsafgiften, forstærkes den usikkerhed, der
normalt er forbundet med beregning af adfærdseffekter.
Efter tilbageløb og adfærd
skønnes forslaget på kort sigt at øge statens
indtægter med ca. 1,1 mia. kr. pr. år i 2012-niveau
opgjort ved det strukturelle bilsalg, men efter fuld tilpasning af
bilparken forventes dette reduceret til ca. 1,0 mia. kr. pr.
år i 2012-niveau, svarende til den varige virkning.
Ved at afskaffe muligheden for at
afgiftsberigtige leasing- og demobiler til mindstebeskatningspriser
øges afgiften for disse biler. Øgede afgifter
medfører i lighed med skatter en reduktion af
arbejdsudbuddet. Omvendt har den nuværende praksis med brug
af mindstebeskatningspriser ud fra denne betragtning også
løbende ført til en forøgelse af
arbejdsudbuddet. Den isolerede arbejdsudbudseffekt ved forslaget
kan opgøres til ca. 150 mio. kr. årligt.
Merprovenuet fra den foreslåede
ændring af reglerne vil blive anvendt til nedsættelser
af takster samt investering i kollektiv trafik. Dette vil
øge arbejdsudbuddet og derved have en modgående effekt
på den isolerede arbejdsudbudseffekt af dette forslag.
Samtidig vil takstnedsættelser i kollektiv transport
føre til en udvidelse af grundlaget for moms og afgifter og
derigennem afledte merindtægter for staten. Det skyldes, at
det beløb der spares på momsfri kollektiv transport i
stedet vil blive brugt på moms og afgiftsbelagte varer. Det
skønnes, at de afledte provenueffekter ved anvendelsen af
provenuet vil opveje arbejdsudbudseffekten ved dette forslag.
Finansårsvirkningen i 2012 på
kontiene for registreringsafgift, ejerafgift, ansvarsforsikring og
brændstofafgifterne inkl. moms skønnes at
udgøre 0,9 mia. kr. ekskl. tilbageløb.
4.1.1. Skatteudgift
Forslaget medfører ikke ændringer i
skatteudgifterne.
4.2. Offentliggørelse af
konkrete afgiftsberigtigelser
De foreslåede offentliggørelser af
konkrete afgiftsberigtigelser forventes at understøtte
provenuvirkningerne af tydeliggørelse af
værdigrundlaget og forventes ikke isoleret set at have en
provenuvirkning. De to elementer af lovforslaget er derfor opgjort
samlet i afsnit 4.1.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre
engangsomkostninger på Skatteministeriets område
på 2 mio. kr. vedrørende it-tilretninger.
Lovforslaget skønnes endvidere at
medføre løbende, årlige driftsomkostninger
på Skatteministeriets område på 0,2 mio. kr.
vedrørende it-drift.
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
6.1. Tydeliggørelse af
værdigrundlaget
Erhvervslivet har igennem de seneste år
aftaget godt 40-50 pct. af bilsalget. I 2011 udgjorde erhvervenes
bilkøb ca. 50 pct. af det samlede salg.
En betydelig del af erhvervenes køb af
personbiler er biler, der stilles til rådighed for
medarbejderne som fri bil. Bortfald af muligheden for at
indregistrere til mindstebeskatningsprisen forventes dog ikke at
resultere i øgede omkostninger for erhvervene, men i stedet
i reducerede lønninger til medarbejderne eller køb af
mindre biler.
Forslaget forventes at reducere avancerne for
forhandlere af demobiler, der derved forventes at bære knap
40 pct. af den umiddelbare provenueffekt ved dette forslag,
svarende til ca. 650 mio. kr.
6.2. Offentliggørelse af
afgiftsgrundlaget
De erhvervsøkonomiske konsekvenser ved
offentliggørelse af konkrete afgiftsberigtigelser
indgår som en del af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser ved tydeliggørelse af
værdigrundlaget.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget er sendt til Erhvervsstyrelsens Center
for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) samtidig med lovforslagets
fremsættelse med henblik på en vurdering af, om
forslaget indeholder administrative byrder, der
overstiger 10.000 timer årligt på samfundsniveau,
hvilket vil medføre, at der iværksættes en
måling af lovforslagets virkning for de administrative byrder
i virksomhederne.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
9.1. Tydeliggørelse af
værdigrundlaget
Med forslaget forventes den gennemsnitlige afgift
pr. bil, der afgiftsberigtiges til en lavere pris end den
almindelige pris, at stige med ca. 20.000 kr. Det er forudsat, at
dette overvæltes fuldt ud i priserne på
husholdningernes leasingbiler, mens det kun i mindre grad vil
påvirke priserne på erhvervenes leasingbiler samt
demobilerne. Den gennemsnitlige prisstigning for husholdningernes
leasingbiler må forventes at føre til salg af
færre og mindre personbiler, men den positive effekt
skønnes at være forholdsvis begrænset.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
11. Organisationer m.v., der
får lovforslaget i høring i forbindelse med
lovforslagets fremsættelse
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Autobranchens Handels- og Industriforening i
Danmark, Business Danmark, Danmarks Motor Union, Dansk
Automobilforhandler Forening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk
Bilforhandler Union, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd,
Dansk Erhverv, Dansk Landbrug, Danske Motorcyklisters Råd,
Danske Speditør Forening, DI, Danske Synsvirksomheder, Dansk
Transport og Logistik, De Danske Bilimportører, Den Danske
Bilbranche, Den Danske Skatteborgerforening, Datatilsynet, Finans
og Leasing, Finansrådet, FDM, Foreningen Danske Revisorer,
FSR-danske revisorer, Foreningen af Vognimportører i
Danmark, Forsikring og Pension, Håndværksrådet,
Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet, MC Touring Club,
Motorcykelbranchens Landsforbund, Motorhistorisk Samråd.
| | | 12. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige. | Der opnås et merprovenu på 1
mia. kr. årligt i varig virkning, efter tilbageløb og
adfærd. | Ingen. | Administrative konsekvenser for det
offentlige. | Ingen. | Engangsomkostninger på 2 mio. kr.
vedrørende it-tilretninger. ? Løbende årlige
driftsomkostninger på 0,2 mio. kr. vedrørende
it-drift. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. | Ingen. | Erhvervene belastes umiddelbart med 650
mio. kr. årligt. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | Forslaget har været sendt til
Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget indeholder
administrative byrder, der overstiger 10.000 timer
årligt på samfundsniveau, hvilket vil medføre,
at der iværksættes en måling af lovforslagets
virkning for de administrative byrder i virksomhederne. | Administrative konsekvenser for
borgerne. | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser. | Positiv. | Ingen. | Forholdet til EU-retten. | Lovforslaget har ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter hidtidige regler i
registreringsafgiftsloven skal der i den afgiftspligtige
værdi af nye køretøjer være indregnet
mindst 9 pct. i samlet avance for importør og forhandler.
Det er endvidere en betingelse, at den afgiftspligtige værdi
ikke må indeholde negativ importøravance. Der er
derimod ingen regler for forhandleres og leasingselskabers avancer.
Det betyder, at det værdigrundlag, der anvendes til
afgiftsberigtigelse af et køretøj, kan være
lavere end den pris, der er betalt for køretøjet.
Dette gælder især i tilfælde, hvor forhandlere
eller leasingselskaber afgiftsberigtiger køretøjer
til eget brug og derfor ikke har nogen avance.
Efter bestemmelsen må den afgiftspligtige
værdi aldrig være lavere end den pris, der betalt for
køretøjet.
Henvisningen til § 9, stk. 4, er
indsat, fordi der kan forekomme situationer, hvor et konkret
køretøj ikke kan sælges til en almindelig pris.
Det kunne f.eks. være, fordi der er kommet en ny model, og
lageret af den gamle model er for stort til at kunne afsættes
uden tab.
Til nr. 2
Efter stk. 9 skal registrerede virksomheder,
der afgiftsberigtiger køretøjer til eget brug, f.eks.
med henblik på videreudlejning eller til demonstrationsbrug,
anvende samme grundlag for beregning af afgiften, som ved
almindeligt videresalg. Dette indebærer, at
leasingvirksomheder, der erhverver et køretøj, der
skal afgiftsberigtiges, vil være at anse som slutbruger. Og
det indebærer, at en forhandler, der udtager en bil til eget
brug, f.eks. til demonstration for kunder, vil skulle
afgiftsberigtige køretøjet efter den almindelige pris
for køretøjet ved salg til bruger her i landet.
Efter stk. 10 stilles der særlige krav til
dokumentation af afgiftsgrundlaget af et køretøj, der
er handlet mellem interesseforbundne virksomheder eller
nærtstående. Disse skal kunne redegøre for, at
der er handlet til en pris, der afspejler køretøjers
almindelige pris ved salg til bruger her i landet, inkl. moms.
Afgrænsningen af interesseforbundne
virksomheder og nærtstående sker på tilsvarende
måde som efter ligningslovens § 2, stk. 1-4.
Herefter er interesseforbundne virksomheder
fysiske eller juridiske personer,
1) hvorover fysiske
eller juridiske personer udøver en bestemmende
indflydelse,
2) der
udøver en bestemmende indflydelse over juridiske
personer,
3) der er
koncernforbundet med en juridisk person,
4) der har et fast
driftssted beliggende i udlandet,
5) der er en
udenlandsk fysisk eller juridisk person med et fast driftssted i
Danmark, eller
6) der er en
udenlandsk fysisk eller juridisk person med kulbrintetilknyttet
virksomhed omfattet af kulbrinteskattelovens § 21, stk. 1
eller 4.
Med juridiske personer som nævnt i nr. 1
sidestilles selskaber og foreninger m.v., der efter danske
skatteregler ikke udgør et selvstændigt skattesubjekt,
men hvis forhold er reguleret af selskabsretlige regler, en
selskabsaftale eller en foreningsvedtægt.
Ved bestemmende indflydelse forstås
ejerskab eller rådighed over stemmerettigheder, således
at der direkte eller indirekte ejes mere end 50 pct. af
aktiekapitalen eller rådes over mere end 50 pct. af
stemmerne. Ved bedømmelsen af, om den fysiske eller
juridiske person anses for at have bestemmende indflydelse på
en juridisk person, eller om der udøves en bestemmende
indflydelse over den fysiske eller juridiske person af en juridisk
eller fysisk person, medregnes aktier og stemmerettigheder, som
indehaves af koncernforbundne selskaber, jf. stk. 3, af personlige
aktionærer og deres nærtstående, jf.
ligningslovens § 16 H, stk. 6, eller af en fond eller trust
stiftet af moderselskabet selv eller af de nævnte
koncernforbundne selskaber, nærtstående m.v. eller af
fonde eller truster stiftet af disse. Tilsvarende medregnes
ejerandele og stemmerettigheder, som indehaves af andre
selskabsdeltagere, med hvem selskabsdeltageren har en aftale om
udøvelse af fælles bestemmende indflydelse.
Tilsvarende medregnes ejerandele og stemmerettigheder, som
indehaves af en person omfattet af kildeskattelovens § 1 eller
et dødsbo omfattet af dødsboskattelovens § 1,
stk. 2, i fællesskab med nærtstående eller i
fællesskab med en fond eller trust stiftet af den
skattepligtige eller dennes nærtstående eller fonde
eller truster stiftet af disse.
Ved koncernforbundne juridiske personer
forstås juridiske personer, hvor samme kreds af
selskabsdeltagere har bestemmende indflydelse, eller hvor der er
fælles ledelse.
Som nærtstående anses den
skattepligtiges ægtefælle, forældre og
bedsteforældre samt børn og børnebørn og
disses ægtefæller eller dødsboer efter de
nævnte personer. Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med
oprindeligt slægtskabsforhold.
Der kan naturligvis forekomme tilfælde,
hvor et konkret køretøj kun kan sælges med tab.
I disse tilfælde vil afgiftsberigtigelsen kunne ske efter
reglerne i § 9, stk. 4.
Til nr. 3
Skattemyndighederne er under ansvar efter
straffeloven omfattet af en ubetinget tavshedspligt overfor
uvedkommende med hensyn til oplysninger om en fysisk eller en
juridisk persons økonomiske, erhvervsmæssige eller
privatlivet tilhørende forhold, som de under varetagelsen af
deres arbejde bliver bekendt med, jf. skatteforvaltningslovens
§ 17.
Skattemyndighedernes særlige tavshedspligt
omfatter hele ministerområdets lovgivning. Den særlige
tavshedspligt omfatter således alle oplysninger af den
nævnte art, som myndighederne bliver bekendt med i
forbindelse med deres arbejde på bl.a.
motorområdet.
Begrebet »uvedkommende« fortolkes
restriktivt i forhold til private. Skattemyndighederne må
derfor ikke udlevere oplysninger omfattet af tavshedspligten til
andre private end den, der har afgivet oplysningen eller den, som
oplysningen er om, medmindre der foreligger en særlig
lovhjemmel.
Den foreslåede bestemmelse i § 10
a om offentliggørelse af visse nærmere og
udtømmende opregnede oplysninger i forbindelse med
afgiftsberigtigelsen af et køretøj udgør
således som særlig lovhjemmel en undtagelse til
hovedreglen om den særlige tavshedspligt.
I det omfang anmelder er en personligt ejet
virksomhed og dermed omfattet af persondatalovens regler, vil
offentliggørelse/videregivelse være i overensstemmelse
med lovens § 6, stk. 1, nr. 3, hvorefter behandling
af økonomiske og erhvervsmæssige oplysninger
(almindelig fortrolige oplysninger) om den registrerede må
finde sted, når behandlingen er nødvendig for at
overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den
dataansvarlige.
Bestemmelsen tilsigter at styrke grundlaget for
beregning af registreringsafgiften af køretøjer. Det
sker ved at offentliggøre de elementer, der er indgået
i opgørelsen af afgiftsgrundlaget for hver enkelte
køretøj, der afgiftsberigtiges.
Ved at skabe fuld offentlighed om
prissætningen af køretøjer, forventes
prissætningen at blive mere ensartet, hvilket vil styrke
grundlaget for beregning af registreringsafgiften.
Normalt vil SKAT modtage anmeldelser digitalt fra
registrerede virksomheder. I det omfang anmeldelser sker på
papir, vil SKAT overføre de anmeldte oplysningerne til
digital form, så de kan offentliggøres digitalt.
Efter § 10 a, stk. 1, sker
offentliggørelsen på internettet.
Offentliggørelsen sker i umiddelbar
forbindelse med, at køretøjet anmeldes til betaling
af registreringsafgift.
Der oplyses alene om et køretøjs
stelnummer, tekniske forhold og prissætningen af
køretøjet. Der oplyses ikke om personer eller
virksomheders identitet, bortset fra oplysninger som nævnt i
§ 10 a, stk. 2, nr. 5, hvorefter oplysning gives om
anmelderens identitet, hvis denne er en virksomhed, der er
registreret efter registreringsafgiftsloven.
De værktøjer, SKAT udvikler til
bearbejdning af anmeldte oplysninger om grundlaget for beregning af
registreringsafgift, vil som udgangspunkt blive stillet
vederlagsfrit til rådighed for dem, der søger
oplysningerne på internettet. Det vil således
eksempelvis blive muligt at søge efter prisniveauet for en
bestemt type køretøj.
Efter § 10 a, stk. 2, nr. 1,
offentliggøres køretøjets stelnummer.
Stelnummeret identificerer køretøjet, men giver i
visse tilfælde også andre oplysninger om
køretøjet.
Efter § 10 a, stk. 2, nr. 2,
offentliggøres det anmeldte afgiftsgrundlag.
Afgiftsgrundlaget er køretøjets
almindelige pris ved salg til bruger her i landet, indbefattet
moms, men uden registreringsafgift.
En fastsættelse af afgiftsgrundlaget
kræver, at der oplyses om bl.a. køretøjets art,
mærke og model.
For brugte køretøjer kræves
oplysninger om bl.a. køretøjets alder, stand og antal
kørte kilometer.
I afgiftsgrundlaget indgår som udgangspunkt
værdien af alt udstyr, der leveres med
køretøjet, eller hvortil køretøjet er
indrettet. Der er dog udstyr, der kan holdes ude fra
afgiftsgrundlaget.
Disse oplysninger skal gives til SKAT i
forbindelse med, at et køretøj anmeldes til
berigtigelse af registreringsafgift.
SKAT bestemmer, inden for lovens rammer, hvilke
oplysninger der er nødvendige for at opgøre
afgiftsgrundlaget, og som dermed skal anmeldes til SKAT.
Efter § 10 a, stk. 2, nr. 3,
offentliggøres det afgiftsgrundlag, SKAT
fastsætter.
Fastsætter SKAT afgiftsgrundlaget på
et andet grundlag end det anmeldte, skal ændringer i forhold
til det anmeldte oplyses efter § 10 a, stk. 2, nr.
4. Denne oplysning gives dog først, når der foreligger
en endelig administrativ afgørelse. Indtil da vil der ske en
særlig markering af det omtvistede afgiftsgrundlag.
Oplysninger om afgiftsgrundlaget for et
køretøj kan således blive offentliggjort i
flere omgange.
Efter § 10 a, stk. 2, nr. 5,
oplyses anmelderens identitet, hvis anmelderen er en virksomhed,
der er registreret efter registreringsafgiftsloven. Det er
virksomheder, der forhandler eller udlejer
køretøjer.
Identiteten af andre anmeldere
offentliggøres ikke, f.eks. af en borger, der selv har
importeret et køretøj.
Efter § 10 a, stk. 3, kan SKAT
efter anmodning stille de nævnte oplysninger til
rådighed på anden måde end over internettet.
F.eks. på en særlig digital måde, hvor store
mængder oplysninger ønskes. Eller f.eks. efter en
særlig udsøgning af oplysningerne.
For at efterkomme en sådan anmodning om at
få oplysningerne på en særlig måde eller
efter en særlig bearbejdning, kan SKAT opkræve et
gebyr. Gebyrets størrelse kan ikke overstige SKATs
omkostninger ved at imødekomme anmodningen.
Efter § 10 a, stk. 4, bemyndiges
skatteministeren til at fastsætte regler om brug af
gennemsnit for anmeldte afgiftsgrundlag for sammenlignelige
køretøjer som grundlag for opgørelsen af
afgiftsgrundlaget for et køretøj.
Der afgiftsberigtiges mere end 150.000
personbiler årligt. Dermed bliver datagrundlaget for
fastsættelsen af gennemsnitspriser for personbiler stort,
selv om personbiler forekommer i mange varianter og i meget
forskellig stand, og selv om afgiftsberigtigelsen af personbiler
ikke sker samtidig.
Et brugbart gennemsnit vil alt andet lige
kræve, at der er anmeldt et afgiftsgrundlag for mindst 3
ensartede køretøjer inden for de seneste 30 dage.
Til § 2
Efter stk. 1 træder loven i kraft
dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende.
Efter stk. 2 har loven virkning fra dagen
for lovforslagets fremsættelse. Dette skyldes, at den
hidtidige praksis for afgiftsberigtigelse af demo- og leasingbiler
er meget lempelig. Med loven fjernes denne lempelige praksis. For
at undgå yderligere udnyttelse af denne lempelige praksis, er
det nødvendigt, at loven får virkning allerede fra
lovforslagets fremsættelse.
Loven har virkning for køretøjer,
der anmeldes til registrering i Køretøjsregisteret
den 28. februar 2012 eller senere. Anmeldelser, der er modtaget
før den 28. februar 2012, behandles efter de hidtidige
regler.
Efter praksis afvises anmeldelser til
registrering i Køretøjsregisteret, hvis der ikke er
bevis for, at eventuel registreringsafgift er betalt. Loven kan
imidlertid ikke håndhæves, før loven er
trådt i kraft. Derfor vil anmeldelser til registrering i
Køretøjsregisteret, der modtages den 28. februar 2012
eller senere, men før lovens ikrafttræden, blive
ekspederet efter de gældende regler, men borgeren vil blive
oplyst om, at der vil kunne ske en efterregulering af
registreringsafgiften senere, hvis Folketinget vedtager loven.
Anmeldelser, der modtages efter lovens
ikrafttræden, vil, hvis Folketinget vedtager loven, blive
behandlet efter de til den tid gældende regler.
Stk. 3 er en overgangsordning for
køretøjer, hvorom der er indgået skriftlig
aftale om køb med slutbruger eller skriftlig aftale om
leasing med leasingtager inden den 28. februar 2012. Disse
køretøjer afgiftsberigtiges efter de hidtil
gældende regler i registreringsafgiftslovens § 8,
hvis køretøjet anmeldes til registrering i
Køretøjsregisteret senest den 31. juli 2012.
Ved koncernforbundne juridiske personer
forstås juridiske personer, hvor samme kreds af
selskabsdeltagere har bestemmende indflydelse, eller hvor der er
fælles ledelse.
Som nærtstående anses den
skattepligtiges ægtefælle, forældre og
bedsteforældre samt børn og børnebørn og
disses ægtefæller eller dødsboer efter de
nævnte personer. Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med
oprindeligt slægtskabsforhold.
Efter stk. 4 bestemmer skatteministeren, fra
hvilket tidspunkt SKAT begynder offentliggørelsen af
afgiftsgrundlag efter § 10 a. Bemyndigelsen omfatter alene
tidspunktet for påbegyndelsen af offentliggørelse af
afgiftsgrundlag. Bemyndigelsen omfatter ikke, hvilke oplysninger
der skal gives i forbindelse med anmeldelse af et
køretøj til afgiftsberigtigelse.
Det forventes, at offentliggørelse af
afgiftsgrundlag påbegyndes i efteråret 2012, når
den fornødne it-understøttelse er udviklet.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 836 af 1. juli 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. § 8, stk.1, indsættes efter
1. pkt.: »Den afgiftspligtige værdi må
ikke være lavere end den pris, der er betalt for
køretøjet, jf. dog § 9,
stk. 4.« | | | | Afgiftspligtig værdi | | | | | | § 8.
Den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er
dets almindelige pris, indbefattet merværdiafgift, men uden
afgift efter denne lov, ved salg til bruger her i landet på
registreringstidspunktet eller, hvis told- og skatteforvaltningen
inden køretøjets registrering udsteder bevis for
afgiftsberigtigelsen, på tidspunktet for bevisets udstedelse.
I den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer
indregnes altid mindst 9 pct. i samlet avance for importør
og forhandler. Den afgiftspligtige værdi må ikke
indeholde negativ importøravance, jf. dog § 9,
stk. 3 og 4. Såfremt told- og skatteforvaltningen
konstaterer, at elementer, herunder avance, som indgår i
beregningen af den afgiftspligtige værdi, overflyttes eller
faktureres, så de ikke længere omfattes af den
afgiftspligtige værdi, kan de transaktioner, hvor den
pågældende overflytning eller omfakturering er
konstateret, tilsidesættes i relation til afgiften. | | | Stk. 2.-8. - - - | | 2. I § 8 indsættes som stk. 9 og 10: »Stk. 9.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved afgiftsberigtigelse
af køretøjer på grundlag af såvel
udtagelse til eget brug som salg til en virksomhed, der
erhvervsmæssigt handler med eller udlejer
motorkøretøjer, eller salg til en sådan
virksomhedes nærtstående. Stk. 10. For
afgiftsberigtigelser, hvor køretøjet er leveret af
eller leveres til en interesseforbunden virksomhed, jf.
ligningslovens § 2, stk. 1-4, skal den virksomhed,
der afgiftsberigtiger køretøjet, kunne
godtgøre, at der i et ikke uvæsentligt omfang er
foretaget afgiftsberigtigelser på et tilsvarende grundlag til
andre end virksomhedens eget eller nærtståendes
brug.« 3. Efter
§ 10 indsættes: »§ 10
a. I forbindelse med afgiftsberigtigelsen af et
køretøj offentliggør told- og
skatteforvaltningen afgiftsgrundlaget på Internettet. | | | Stk. 2. For hvert
køretøj offentliggøres: 1) Stelnummer. 2) De oplysninger om køretøjet, der
anmeldes til told- og skatteforvaltningen til brug for
opgørelse af registreringsafgiften af
køretøjet. 3) Det af told- og skatteforvaltningen opgjorte
afgiftsgrundlag. 4) Eventuel ændring af afgiftsgrundlaget i
forhold til det anmeldte afgiftsgrundlag. 5) Anmelderens identitet, hvis anmeldelsen er
foretaget af en virksomhed, der er registreret efter
registreringsafgiftsloven. Stk. 3. Told- og
skatteforvaltningen kan efter anmodning stille oplysningerne til
rådighed på anden måde end nævnt i
stk. 1. Stk. 4.
Skatteministeren kan fastsætte regler om opgørelse af
den afgiftspligtige værdi på grundlag af et gennemsnit
af anmeldte afgiftsgrundlag.« |
|