L 94 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven.

(Opretning af værdigrundlaget for afgiftsberegning og offentliggørelse af afgiftsgrundlag).

Af: Skatteminister Thor Möger Pedersen
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 02-05-2012

Afgivet: 02-05-2012

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 2. maj 2012

20111_l94_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 2. maj 2012

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2012 og var til 1. behandling den 27. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 22. marts 2012 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


Danmarks Automobilforhandler Forening, D. A. F. ,


De Danske Bilimportører,


Forsikring & Pension,


KommuneLeasing og


SDKbiler.


Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.


Deputationer

Endvidere har De Danske Bilimportører mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 22 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, DF, RV, EL og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag


Et mindretal i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de stillede ændringsforslag.


Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er imod forslaget om at opkræve 1 mia. kr. ekstra hos de danske bilister. I forvejen betaler danske bilister 43 mia. kr. årligt til statskassen. V og KF finder ikke, at det er rimeligt at opkræve yderligere skatter og afgifter hos danske bilister.


Lovforslagets tilblivelse skal ses i direkte forlængelse af, at regeringen trak forslaget om en betalingsring omkring København tilbage. For at finde finansiering til at indfri bare en brøkdel af Socialdemokratiets og SF's valgløfter til den kollektive trafik, blev dette forslag lagt frem. Dog pakket ind i retorik, som var der tale om et skattehul. Men lukning af et skattehul kan som bekendt ikke finansiere nye udgiftskrævende forslag, så derfor er der tale om en reel merbeskatning af danske bilister.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I det under nr. 3 foreslåede § 10 a, stk. 2, udgår nr. 1 og 5.

[Offentliggørelse af oplysninger om køretøjets stelnummer og om, hvem der afgiftsberigtiger det, udgår]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

2) Det under nr. 3 foreslåede § 10 a, stk. 4, udgår.

[Bestemmelsen om fastsættelse af gennemsnit af afgiftspligtig værdi som rettesnor for almindelig pris udgår]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at forslaget om offentliggørelse af køretøjernes stelnummer samt den anmeldende virksomheds identitet udgår af lovforslaget. Offentliggørelse af disse oplysninger sammen med prisoplysninger anses ikke for nødvendige for opfyldelse af lovforslagets formål.


Til nr. 2

Det foreslås, at forslaget om beregning af gennemsnit udgår af lovforslaget. Brug af gennemsnit kan i et eller andet omfang mindske brugen af rabatter og hæmme en dynamisk prisdannelse. Ændringsforslaget har ikke provenumæssige konsekvenser.


Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V) fmd. Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 94


Bilagsnr.
Titel
1
Orientering om høring af lovforslaget, fra Skatteministeriet
2
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Skatteministerens kommentar til Danske Revisorers (FSR) høringssvar
6
Henvendelse af 31/3-12 fra De Danske Bilimportører
7
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 31/3-12 fra De Danske Bilimportører
8
Henvendelse af 29/3-12 fra KommuneLeasing
9
Henvendelse af 11/4-12 fra SDKbiler
10
Henvendelse af 13/4-12 fra Danmarks Automobilforhandler Forening, D. A. F.
11
Henvendelse af 18/4-12 fra Forsikring & Pension
12
Ændringsforslag, fra skatteministeren
13
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/3-12 fra KommuneLeasing
14
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/4-12 fra SDKbiler
15
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/4-12 fra Danmarks Automobilforhandler Forening, D. A. F.
16
1. udkast til betænkning
17
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 18/4-12 fra Forsikring & Pension
18
Henvendelse af 26/4-12 fra Forsikring & Pension
19
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/4-12 fra Forsikring & Pension


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 94


Spm.nr.
Titel
1
Spm. , om de senere års fald i provenuet fra registreringsafgiften har været indregnet i den langsigtede fremskrivning af dansk økonomi, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om at redegøre for, hvilket ordvalg der normalt fra Skatteministeriets side anvendes om et skattehul, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om de begreber, som normalt benyttes til at beskrive et skattehul, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om at præcisere, om lovforslaget lukker et skattehul, der som bekendt ikke øger provenuet, men kun retter op på et utilsigtet provenutab, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om at bekræfte, at en af regeringspartiernes skatteordførere har omtalt lovindgrebet L 94 som lukning af et skattehul, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. , om lovforslaget har til formål at øge beskatningen af de danske bilister, der i 2010 betalte 42.996 mio. kr. i skatter og afgifter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om at bekræfte, at det var fraværet af etableringen af den bebudede betalingsring, der gjorde, at regeringen mente, at der med lovforslaget kunne tilvejebringes et provenu, som kan sikre finansieringen af en brøkdel af udenrigsministerens valgløfte omkring billigere kollektiv transport, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om at forklare sammenhængen mellem, at det i lovforslagets bemærkninger fremgår, at leasingreglerne alene giver et likviditetstab og ikke et provenutab med varig virkning, samtidig med at der regnes med et varigt øget provenu på 1 mia. kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. , om ministeren mener, at lovændringen i 2008, hvor dansk lovgivning blev ændret som følge af en dom ved EF-domstolen, betød, at den danske statskasse fremadrettet ville få færre penge i kassen for registreringsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om at foretage en provenuneutral omlægning af bilafgifterne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvordan hjemmelen mht. at kunne fastsætte regler om opgørelsen af den afgiftspligtige værdi tænkes udfyldt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om at redegøre for de provenumæssige effekter af hver af tre nævnte tiltag i forhold til registreringsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. , om der betales det samme i registreringsafgift for en leaset bil som for en bil, der betaler fuld afgift ved indregistrering, set over bilens løbetid, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om at vurdere dagbladet B. T.s historier lørdag den 31. marts 2012, hvori det blandt andet beskrives, at 11 ud af 13 leasingbiler vil kunne sælges med lavere registreringsafgift som følge af L 94, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om at få oversendt brevet, der blev omtalt under foretræde med De Danske Bilimportører, hvor branchen bl.a. giver udtryk for, at afgiftssystemet vedrørende køretøjer bør ændres væk fra et værdibaseret system mod et afgiftssystem baseret på bilernes egenskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om, hvordan det sikres, at bilimportørerne ikke laver to identiske køretøjer forskellige ved at kalde dem forskellige navne på bilens certifikat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om, hvordan det sikres, at bilimportøren ikke flytter en uforholdsmæssig stor del af avancen ud til forhandleren, således at man omgår den nye regel omkring »ingen negativ forhandleravance«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 26. april 2012, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om, hvilken effekt lovforslaget har på den samlede bilpark henholdsvis leasingbilparken, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om at give en klar definition af, hvornår der er tale om »unaturligt lave leasingpriser«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om at indhente Finansministeriets definition af et »skattehul«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om at indhente Finansministeriets oplysninger om, hvad de provenumæssige forventninger - set ud fra finanspolitisk holdbarhed - har været til registreringsafgiften før henholdsvis efter lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå