Skriftlig fremsættelse (23. februar
2012)
Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri (Mette Gjerskov)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
fiskeriloven (Rådgivende udvalg, fiskeri af laks i visse
vandsystemer, EU-pointsystem for alvorlige overtrædelser,
beslaglæggelse af fiskeredskaber m.v. og straffemyndighed for
visse eksterritoriale overtrædelser)
(Lovforslag nr. L 93)
Som led i EU's forstærkede indsats mod ulovligt fiskeri
både inden for og uden for EU er der vedtaget en række
forordninger, som har til formål at ramme de former for
adfærd, som forårsager de alvorligste skader på
havmiljøet, på fiskebestandenes bæredygtighed og
som derfor samtidig forringer den socioøkonomiske situation
for de fiskere, der overholder reglerne. Den form for adfærd
betegnes som IUU-fiskeri og er defineret i EU's IUU-forordninger
som "illegal, unreported and unregulated", dvs. ulovligt,
urapporteret og ureguleret fiskeri.
Til IUU-forordningen er der koblet en kontrolforordning, som
regulerer EU's interne indsats mod ulovligt fiskeri, bl.a. gennem
et pointsystem for alvorlige overtrædelser af reglerne.
Lovforslaget fremsættes for at sikre fornøden og
korrekt sammenkædning af EU-forordningerne med dansk ret og
for at etablere de administrative og retssikkerhedsmæssige
rammer for EU-pointsystemerne for alvorlige overtrædelser i
relation til ejere af fiskerfartøjer. For
fartøjsførere, der er ansvarlige for at føre
et fiskerfartøj med fiskerilicens foreslås et
tilsvarende sanktionssystem, hvorefter der foreslås tildeling
af point, når der er tildelt indehaveren af fiskerilicensen
point for alvorlige overtrædelser. Det betyder, at retten til
i erhvervsøjemed at føre fiskerfartøj i
yderste tilfælde kan bortfalde ved forbud.
Herudover foreslås indført dansk straffemyndighed
for danske statsborgeres deltagelse eller medvirken til
IUU-fiskeri, uanset hvor i verden dette måtte foregå.
Det betyder, at alvorlige overtrædelser af IUU-reglerne
sanktioneres på samme måde, som hvis de ikke var
begået eksterritorialt, men på dansk
territorialområde. Dette foreslås ud fra en
lighedsbetragtning.
Lovforslaget indeholder endvidere bestemmelser, der alene har
baggrund i behovet for en national regulering og præcisering
vedrørende sammensætningen af rådgivende udvalg,
forvaltningen af laksekvoter og opfølgningen af Finanslov
2012 vedrørende ændret betaling for fisketegn.
Lovforslaget indeholder en præcisering af den
gældende praksis for tildeling af laksekvoter til beskyttede,
genetisk unikke laksebestande i visse vestvendte, jyske
åsystemer. Kvotetildelingen foreslås givet til
sammenslutninger af fiskeriberettigede for at sikre en effektiv og
enkel administration af kvotetildelingen.
Herudover indeholder lovforslaget en række forslag til
modernisering af bestemmelserne vedrørende rådgivende
udvalg, således at repræsentationen kan opdateres
løbende. Forslaget indebærer ingen
indholdsmæssige ændringer.
Endelig har Rigsadvokaten anbefalet indførelse af en
udtrykkelig hjemmel til administrativ beslaglæggelse af
fiskeredskaber ved rekreativt fiskeri samt en justering af
bemærkninger til lovens bestemmelse om rettighedsfrakendelse
til rekreativt fiskeri.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.