Fremsat den 22. februar 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Ændring af prisloftet på 6
ugers selvvalgt uddannelse)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 23. juni 2011, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1364 af 28. december 2011
og lov nr. 17 af 15. januar 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 26 a, stk. 2,
indsættes efter »Kursusprisen for«: »
videregående«.
2. I
§ 73 b, stk. 2,
indsættes efter »Kursusprisen for«: »
videregående«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2012 og har
virkning for uddannelsesforløb, der påbegyndes efter
lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.1. Lovforslagets
hovedindhold
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti) har indgået aftale med
Enhedslisten om finansloven for 2012. Lovforslaget indeholder den
lovgivningsmæssige udmøntning af dele af aftalen.
Med aftalen sættes der blandt andet fokus
på uddannelse og opkvalificering i
beskæftigelsesindsatsen. Ufaglærte og faglærte og
ledige med forældet uddannelse skal have adgang til relevante
kurser som 6 ugers selvvalgt uddannelse uden prisloft.
Regeringen og Enhedslisten er derfor enige om at
afskaffe prisloftet for alle kurser til og med
erhvervsuddannelsesniveau, herunder AMU-kurser
(arbejdsmarkedsuddannelser).
Det betyder, at faglærte, ufaglærte og
ledige med en forældet uddannelse får adgang til at
tage samtlige AMU-kurser som led i 6 ugers selvvalgt uddannelse.
Uden prisloftet vil de ledige igen frit kunne tage fx
truckcertifikat og buskørekort.
Lovforslaget indeholder det element i aftalen, som
vedrører flere uddannelsesrettigheder til ufaglærte og
faglærte. Løft af 6 ugers selvvalgt uddannelse.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det
samtidig fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik
og integrationsloven (Midlertidig forlængelse af
dagpengeperioden og ret til ferie for modtagere af
kontanthjælp og særlige ydelse mv.)
Lovforslaget skal endvidere ses i sammenhæng
med L 76, Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Nedsættelse af varighedskrav til
ret og pligt tilbud og ændring af tidspunktet for gentagen
aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år, m.v.), som
er fremsat den 25. januar 2012.
Disse lovforslag udmønter andre dele af
finansloven for 2012 på det beskæftigelsesmæssige
område.
1.2. Baggrunden for
lovforslaget
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti) har indgået aftale med
Enhedslisten om finansloven for 2012.
Aftalepartierne er blandt andet enige om
følgende element om flere uddannelsesrettigheder til
ufaglærte og faglærte. Løft af 6 ugers selvvalgt
uddannelse.
Prisloftet over 6 ugers selvvalgt uddannelse
betyder, at nogle ledige ikke har mulighed for at tage især
AMU-kurser, som ellers kan hjælpe dem i
beskæftigelse.
Regeringen og Enhedslisten er enige om, at
faglærte, ufaglærte og ledige med forældet
uddannelse skal have mulighed for at tage AMU-kurser uden at
være begrænset af et prisloft.
Regeringen og Enhedslisten er på den
baggrund enige om at afskaffe prisloftet for alle kurser til og med
erhvervsuddannelsesniveauet, herunder samtlige AMU-kurser. Det vil
forbedre mulighederne for at tage 6 ugers selvvalgt uddannelse, der
giver relevante kompetencer, til ufaglærte, faglærte og
ledige med forældet uddannelse. Der er for nylig
offentliggjort en evaluering af 6 ugers selvvalgt uddannelse, som
viser, at beskæftigelseseffekten af selvvalgt uddannelse
netop er bedst for ufaglærte og faglærte.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Flere
uddannelsesrettigheder til ufaglærte og faglærte
Løft af 6 ugers selvvalgt uddannelse
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler kan forsikrede og
fleksjobvisiterede ledige deltage i op til 6 ugers selvvalgt
uddannelse på folkeskole- og gymnasialt niveau, i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse til og med
erhvervsuddannelsesniveau samt i videregående uddannelse.
Med hjemmel i gældende lovs § 26 a
er der fastsat nærmere regler for, hvilke kurser forsikrede
ledige kan deltage i på baggrund af deres hidtidige
uddannelse. Forsikrede ledige kan som udgangspunkt deltage i kurser
på folkeskole- og gymnasialt niveau, hvis de er
kortuddannede. De kan vælge kurser inden for erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse til og med erhvervsuddannelsesniveau, fx
AMU-kurser og enkeltfag på erhvervsuddannelserne, hvis de
højst har en erhvervsuddannelse eller en anden uddannelse,
hvis uddannelsesniveau og varighed ikke overstiger
erhvervsuddannelserne, medmindre uddannelsen ikke har været
anvendt i de sidste 5 år. Der er ikke krav til
forudgående uddannelse ved deltagelse i kurser på
videregående niveau. De nærmere regler er fastsat i
bekendtgørelse nr. 631 af 26. juni 2009 om 6 ugers selvvalgt
uddannelse til forsikrede ledige med senere ændringer.
Efter de gældende regler er der et prisloft
på 140.000 kr. eksklusive moms pr. årselev svarende til
3.500 kr. pr. fuldtidsuge (2011-niveau) for kursusprisen på
samtlige kurser, som forsikrede og fleksjobsvisiterede ledige kan
deltage i under 6 ugers selvvalgt uddannelse. Det betyder, at det
ikke er muligt at vælge kurser som selvvalgt uddannelse, som
ligger over prisloftet.
Tilsvarende regler gælder for
fleksjobvisiterede ledige, jf. gældende lovs § 73 b
og §§ 9-10 i bekendtgørelse nr. 829 af 26.
august 2009 om fleksjob, som ændret ved bekendtgørelse
nr. 1647 af 22. december 2010.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at prisloftet afskaffes for
alle kurser til og med erhvervsuddannelsesniveauet. Det betyder, at
forsikrede og fleksjobvisiterede ledige fremover vil kunne
vælge kurser som selvvalgt uddannelse på folkeskole- og
gymnasialt niveau samt erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
til og med erhvervsuddannelsesniveau uanset kursuspris, hvis de i
øvrigt opfylder betingelserne herfor. Det gælder
blandt andet betingelserne om hidtidig uddannelse, herunder at de
skal være kortuddannede, hvis de skal deltage i kurser
på folkeskole- og gymnasialt niveau, og at de højst
må have en erhvervsuddannelse eller en anden uddannelse, hvis
uddannelsesniveau og varighed ikke overstiger
erhvervsuddannelserne, medmindre uddannelsen ikke har været
anvendt i de sidste 5 år, hvis de skal deltage i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse til og med
erhvervsuddannelsesniveau.
Herefter vil ledige, som er ufaglærte,
faglærte, eller som har en forældet uddannelse, blandt
andet kunne vælge mellem samtlige AMU-kurser som selvvalgt
uddannelse.
Prisloftet vil fortsat gælde for kurser
på videregående niveau.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vedrører en afskaffelse af
prisloftet for alle kurser til og med erhvervsuddannelsesniveauet.
Ufaglærte, faglærte og ledige med forældet
uddannelse samt fleksjobsvisiterede ledige vil herefter kunne
vælge mellem blandt andet samtlige AMU-kurser som selvvalgt
uddannelse. Forslaget træder i kraft den 1. april 2012.
Forslaget forventes fuldt indfaset at
medføre en øget tilgang til 6 ugers selvvalgt
uddannelse for forsikrede ledige på årligt 500
helårspersoner. Som følge af prisloftets afskaffelse
for den nævnte gruppe er der for det nye aktivitetsniveau
forudsat en højere enhedsomkostning på knap 200.000
kr. pr. helårs person end den tidligere anvendte
enhedsomkostning for 6 ugers selvvalgt uddannelse på ca.
140.000 kr. pr. helårs person. Forslaget forventes at
øge de samlede driftsudgifter til selvvalgt uddannelse med
ca. 191 mio. kr. i 2012 og ca. 225 mio. kr. i 2013 og frem. Den
anvendte refusionsprocent på driftsudgifterne er 43,1
procent.
Det vurderes, at de økonomiske konsekvenser
for fleksjobsvisiterede ledige vil være
ubetydelige, da de ikke anvender ordningen i særligt stort
omfang.
Der er endvidere afsat 6,0 mio. kr. til
it-understøtning i staten i 2012.
| | | | | Tabel
1. Økonomiske konsekvenser af
forslag om afskaffelse af prisloftet på 6 ugers selvvalgt
uddannelse for kurser til og med
erhvervsuddannelsesniveau | | | | | | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | 88,3 | 97,0 | 97,0 | 97,0 | Kommuner i
alt | 108,7 | 128,0 | 128,0 | 128,0 | Stat og kommune i
alt | 197,0 | 225,0 | 225,0 | 225,0 | | | | | |
|
De kommunale nettoudgifter til
arbejdsløshedsdagpenge og til løntilskud til
forsikrede ledige er omfattet af det særlige
beskæftigelsestilskud, mens de øvrige kommunale
nettoudgifter er omfattet af budgetgarantien. De økonomiske
konsekvenser for kommunerne skal forhandles med de kommunale
parter.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Kristelig Arbejdsgiverforening og Kristelig
Fagbevægelse. Ankestyrelsen, Danske Regioner, Dansk
Socialrådgiverforening, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Foreningen af socialchefer i Danmark, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen,
Rådet for Socialt Udsatte og Frivilligrådet.
9. Sammenfattende skema
| | | | | | | | | | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | 2012-priser | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: Ingen | Stat: 2012: 82,3 mio. kr. 2013: 97,0 mio. kr. 2014: 97,0 mio. kr. 2015: 97,0 mio. kr. | | | | | Kommuner: Ingen | Kommuner: 2012: 108,7 mio. kr. 2013: 128,0 mio. kr. 2014: 128,0 mio. kr. 2015: 128,0 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: Ingen | Stat: I 2012 er der en it-udgift på 6,0
mio. kr. | | | | | Kommuner: Ingen | Kommuner: Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 26 a, stk. 2)
Efter gældende lovs § 26 a,
stk. 2, er der et prisloft på 140.000 kr. eksklusive
moms pr. årselev svarende til 3.500 kr. pr. fuldtidsuge
(2011-niveau) for kursusprisen på de kurser, som forsikrede
ledige kan deltage i som 6 ugers selvvalgt uddannelse.
Det foreslås, at prisloftet afskaffes for
alle kurser til og med erhvervsuddannelsesniveau fx AMU-kurser og
enkeltfag på erhvervsuddannelserne. Prisloftet vil fortsat
gælde for uddannelser på det videregående
niveau.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 73 b, stk. 2)
Efter gældende lovs § 73 b,
stk. 2, er der et prisloft på 140.000 kr. eksklusive
moms pr. årselev svarende til 3.500 kr. pr. fuldtidsuge
(2011-niveau) for kursusprisen på de kurser, som
fleksjobvisiterede ledige kan deltage i som 6 ugers selvvalgt
uddannelse.
Det foreslås, at prisloftet afskaffes for
alle kurser til og med erhvervsuddannelsesniveau. Prisloftet vil
fortsat gælde for uddannelser på det videregående
niveau.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2. i de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. april 2012 og har virkning for uddannelsesforløb, der
påbegyndes efter lovens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 710
af 23. juni 2011, som ændret ved § 3 i lov nr. 1364
af 28. december 2011 og lov nr. 17 af 15. januar 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 26
a. … Stk. 2.
Kursusprisen for uddannelser efter stk. 1 må ikke
overstige et prisloft på 140.000 kr. eksklusive moms pr.
årselev svarende til 3.500 kr. pr. fuldtidsuge (2011-niveau).
Prisloftet reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Stk. 3-7. | | 1. I § 26 a, stk. 2,
indsættes efter »Kursusprisen for«: »
videregående«. | | | | § 73
b. … Stk. 2.
Kursusprisen for uddannelser efter stk. 1 må ikke
overstige et prisloft på 140.000 kr. eksklusive moms pr.
årselev svarende til 3.500 kr. pr. fuldtidsuge (2011-niveau).
Prisloftet reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Stk. 3-7. | | 2. I § 73 b, stk. 2,
indsættes efter »Kursusprisen for«:
»videregående«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april 2012 og
har virkning for uddannelsesforløb, der påbegyndes
efter lovens ikrafttræden. |
|