Fremsat den 22. februar 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsretten og
faglige voldgiftsretter
(adgang til at øge antallet af
suppleanter i Arbejdsretten)
§ 1
I lov nr. 106 af 26. februar 2008 om
Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1,
ændres »31 suppleanter« til: »31-41
suppleanter«.
2. I
§ 3, stk. 1, nr. 1,
ændres »6 suppleanter« til: »6-8
suppleanter«.
3. I
§ 3, stk. 1, nr. 2,
ændres »4 suppleanter« til: »4-6
suppleanter«.
4. I
§ 3, stk. 1, nr. 3,
ændres »4 suppleanter« til: »4-6
suppleanter«.
5. I
§ 3, stk. 1, nr. 4,
ændres »10 suppleanter« til: »10-12
suppleanter«.
6. I
§ 3, stk. 1, nr. 5,
ændres »7 suppleanter« til: »7-9
suppleanter«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2012.
Stk. 2.
Suppleanter, der i medfør af denne lov beskikkes med
virkning fra et tidligere tidspunkt end den 31. december 2012,
beskikkes indtil den 31. december 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
For at kunne fastholde en hurtig, smidig og
effektiv tvistløsning af arbejdsretlige sager,
foreslår regeringen at give adgang til at øge antallet
af suppleanter i Arbejdsretten.
Landsorganisationen i Danmark og Dansk
Arbejdsgiverforening rettede den 31. januar 2011 henvendelse til
beskæftigelsesministeren, da hovedorganisationerne finder det
i stigende grad vanskeligt at samle det nødvendige antal
ordinære dommere og dommersuppleanter til brug for de enkelte
hovedforhandlinger i Arbejdsretten. Det skyldes, at
hovedorganisationerne i stigende grad - grundet bl.a.
strukturændringer blandt arbejdsmarkedets organisationer i de
senere år - er afskåret fra at udpege
»egne« dommere til den enkelte hovedforhandling, og at
de dommere, der udøver advokatvirksomhed i stigende grad -
grundet dannelsen af færre men større advokatkontorer
- er afskåret fra at medvirke på grund af
interessekonflikt mellem advokaten og dennes klienter.
Det er hovedorganisationernes opfattelse, at det
er mest hensigtsmæssigt at ændre sammensætningen
af Arbejdsretten for at fastholde Arbejdsrettens sagsbehandlingstid
på det nuværende lave niveau og fortsat
gennemføre de enkelte forhandlinger under iagttagelse af de
principper, der altid har været kendetegnede for
Arbejdsrettens virke.
2. Gældende ret
Arbejdsretten består af 12 ordinære
dommere og 31 suppleanter for disse samt af en formand og 5
næstformænd. Dette fremgår af § 2,
stk. 1, i gældende lov om Arbejdsretten og faglige
voldgiftsretter (arbejdsretsloven).
De ordinære dommere og suppleanter beskikkes
af beskæftigelsesministeren efter indstilling af de grupper
af organisationer og myndigheder, der er nævnt i
arbejdsretslovens § 3. Beskikkelsen gælder for 5
år regnet fra en 1. januar. Genbeskikkelse kan finde sted. De
nuværende ordinære dommere og suppleanter er beskikket
frem til den 31. december 2012.
3. Lovforslagets indhold
Med dette lovforslag foreslås indført
en adgang til at øge antallet af dommersuppleanterne,
således at Arbejdsretten fremover vil bestå af mindst
31 og højst 41 suppleanter. Antallet af suppleanter for
Arbejdsretten foreslås således øget med op til
10 personer. De 10 yderligere suppleanter foreslås fordelt
ligeligt mellem de 5 grupper af organisationer eller myndigheder,
der er nævnt i arbejdsretslovens § 3, nr. 1-5. Med
dette lovforslag får hver af de indstillingsberettigede
grupper adgang til at øge det hidtidige antal af suppleanter
med op til 2 personer.
Loven foreslås at træde i kraft den 1.
juni 2012. De nuværende beskikkede suppleanter
fortsætter efter forslaget beskikkelsesperioden ud, det vil
sige frem til den 31. december 2012. De yderligere suppleanter, der
beskikkes i medfør af denne ændringslov,
foreslås beskikket frem til den 31. december 2012. Herefter
vil beskikkelsen af alle suppleanter følge lovens
5-års-periode, jf. arbejdsretslovens § 3,
stk. 2-4.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke i sig selv økonomiske
og administrative konsekvenser for staten, kommuner og
regioner.
En fortsat hurtig, smidig og effektiv
tvistløsning på det arbejdsretlige område er
omvendt med til at bevare freden på arbejdsmarkedet og af
stor samfundsøkonomisk betydning.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke i sig selv økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v., men en
fortsat hurtig, smidig og effektiv tvistløsning på det
arbejdsretlige område har dog stor betydning for
virksomhederne - såvel økonomisk som
administrativt.
6. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke i sig selv administrative
konsekvenser for borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
organisationer
Lovforslaget har været sendt til
høring hos Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation, Arbejdsretten, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater,
Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Frie Funktionærer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kommunernes Landsforening, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation,
Moderniseringsstyrelsen og Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger.
| | 10. Sammenfattende skema over lovforslagets
konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-6
Rettens 12 ordinære dommere og 31
suppleanter beskikkes af beskæftigelsesministeren. De
beskikkes for 5 år regnet fra en 1. januar og kan
genbeskikkes. Hvis en ordinær dommer eller suppleant
fratræder i løbet af 5-års-perioden, beskikkes
en anden person for den resterende del af perioden.
Det er følgende organisationer og
myndigheder, der indstiller beskikkelsen til
beskæftigelsesministeren:
1) Dansk
Arbejdsgiverforening,
2) Sammenslutning
af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger og Finanssektorens
Arbejdsgiverforening i fællesskab,
3)
Finansministeriet, Danske Regioner og KL i fællesskab,
4)
Landsorganisationen i Danmark, og
5) FTF,
Akademikernes Centralorganisation og Ledernes Hovedorganisation i
fællesskab.
Det foreslås i stk. 1 at øge
antallet af suppleanter i Arbejdsretten med maksimalt 10 personer.
Det er herefter muligt at øge antallet af suppleanter i
Arbejdsretten fra i alt 31 til 41.
De indstillingsberettigede organisationer og
myndigheder er organiseret i ovennævnte 5 grupper, hvoraf
nogle indstiller i fællesskab.
Lovforslaget vil give hver gruppe adgang til at
indstille 2 ekstra suppleanter. En gruppe af
indstillingsberettigede myndigheder og organisationer kan
også vælge ikke at indstille yderligere suppleanter,
hvis det er gruppens vurdering, at det nuværende antal af
beskikkede suppleanter er tilstrækkeligt.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juni 2012.
I stk. 2, foreslås det, at de
suppleanter, der beskikkes med virkning fra et tidligere tidspunkt
end den 31. december 2012, beskikkes frem til den 31. december
2012.
De op til maksimale 10 suppleanter, der kan
beskikkes i medfør af denne lov, beskikkes derfor
midlertidigt, således at de beskikkes for en periode, der
falder sammen med den nuværende 5-års-periode.
De nuværende ordinære dommere og
suppleanter, der er beskikket i henhold til gældende
arbejdsretslov, fortsætter perioden frem til den 31. december
2012. Vedtagelsen af lovforslaget er dermed uden betydning for
Arbejdsrettens nuværende ordinære dommere og
suppleanter samt det nuværende formandskabs fortsatte virke.
Disse fortsætter deres virke på det hidtidige
lovgrundlag.
Efter den 31. december 2012 er alle Arbejdsrettens
suppleanter omfattet af arbejdsretslovens regler om beskikkelse,
jf. gældende lovs § 3, stk. 2-4.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 106 af 26. februar 2008 om
Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter foretages følgende
ændringer: | | | | § 2.
Arbejdsretten består af 12 ordinære dommere og 31
suppleanter for disse samt af en formand og 5
næstformænd. Stk. 2.
… | | 1. I § 2, stk. 1, ændres
»31 suppleanter« til: »31-41
suppleanter«. | | | | § 3.
Rettens ordinære dommere og suppleanter beskikkes af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra
følgende organisationer og myndigheder: | | | | | | 1) 3 ordinære medlemmer og 6 suppleanter
indstilles af Dansk Arbejdsgiverforening. | | 2. I § 3, stk. 1, nr. 1,
ændres »6 suppleanter« til: »6-8
suppleanter«. | 2) 1 ordinært medlem og 4 suppleanter
indstilles af Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger og Finanssektorens Arbejdsgiverforening i
fællesskab. | | 3. I § 3, stk. 1, nr. 2,
ændres »4 suppleanter« til: »4-6
suppleanter«. | 3) 2 ordinære medlemmer og 4 suppleanter
indstilles af Finansministeriet, Danske Regioner og KL i
fællesskab. | | 4. I § 3, stk. 1, nr. 3,
ændres »4 suppleanter« til: »4-6
suppleanter«. | 4) 4 ordinære medlemmer og 10 suppleanter
indstilles af Landsorganisationen i Danmark. | | 5. I § 3, stk. 1, nr. 4,
ændres »10 suppleanter« til: »10-12
suppleanter«. | 5) 2 ordinære medlemmer og 7 suppleanter
indstilles af FTF, Akademikernes Centralorganisation og Ledernes
Hovedorganisation i fællesskab. | | 6. I § 3, stk. 1, nr. 5,
ændres »7 suppleanter« til: »7-9
suppleanter«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2012. | | | Stk. 2.
Suppleanter, der i medfør af denne lov beskikkes med
virkning fra et tidligere tidspunkt end den 31. december 2012,
beskikkes indtil den 31. december 2012. |
|