Skriftlig fremsættelse (9. november
2011)
Justitsministeren
(Morten Bødskov)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffuldbyrdelsesloven og retsafgiftsloven (Revision af
straffuldbyrdelsesloven m.v.)
(Lovforslag nr. L 9)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre de
ændringer af straffuldbyrdelsesloven, som erfaringerne har
vist behov for i de 10 år, loven har været i kraft, og
som ikke allerede er foretaget siden ikrafttrædelsen.
Lovforslaget er en følge af, at der i
straffuldbyrdelsesloven findes en særlig
revisionsbestemmelse, som indebærer, at forslag om revision
af loven skal fremsættes for Folketinget i indeværende
folketingsår.
Med lovforslaget lægges navnlig op til følgende
tiltag:
Udvidet mulighed for fravigelse af princippet om, at
fængselsstraf skal fuldbyrdes i nærheden af den
dømtes bopæl (nærhedsprincippet), hvis hensynet
til retshåndhævelsen eller andre særlige
omstændigheder taler for det.
Mulighed for at begrænse antallet af deltagere i
gudstjenester mv. i kriminalforsorgens institutioner af ordens- og
sikkerhedsmæssige hensyn.
Mulighed for at træffe afgørelse om
udgangskarantæne i alle tilfælde, hvor en tilladelse
til udgang nægtes eller tilbagekaldes.
Pligt til i endnu højere grad end hidtil at vurdere
forholdene på den pågældende institution ved
bedømmelsen af, om en indsat kan få lov til at have et
barn, som er fyldt 1 år, men endnu ikke 3 år, hos sig
på institutionen.
Indførelse af en regel om, at tvangsmæssig
udelukkelse fra fællesskab som udgangspunkt ikke kan
udstrækkes ud over 3 måneder, samt adgang til
undtagelsesvis at udelukke en indsat fra fællesskab i op til
5 dage, hvis det er nødvendigt for at beskytte den indsatte
selv mod overgreb.
Herudover indeholder lovrevisionen forslag om udvidet adgang
til modregning i beskæftigelsesvederlag, om erstatning til
dømte, der har udført for meget samfundstjeneste, og
om afgiftsfri domstolsprøvelse af visse af
kriminalforsorgens afgørelser.
Som det fremgår, lægges der ikke op til nogen mere
omfattende revision af straffuldbyrdelsesloven, men alene til nogle
ændringer af begrænset karakter.
Ikke desto mindre vil disse ændringer medvirke til at
sikre en fortsat effektiv og tidssvarende regulering af
straffuldbyrdelsesområdet med fokus på de indsattes
rettigheder og pligter. Forslaget falder dermed i tråd med
regeringens målsætning om, at færre mennesker
fremover skal udsættes for kriminalitet.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.