Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 12. januar 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3-6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2011 og var til 1.
behandling den 17. november 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
21. juli 2011 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag
561 (2010-11, 1. samling). Den 7. november 2011 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Justitsministerens svar på spørgsmål 10 er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Udvalgets bemærkninger
Udvalget har noteret sig, at justitsministeren i sit svar
på L 9 - spørgsmål 10 har oplyst
»Direktoratet for Kriminalforsorgen vil imidlertid
følge udviklingen på området, således at
erfaringerne med reglerne kan indgå i den løbende
vurdering af straffuldbyrdelsesområdet«.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, DF,
RV, SF, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at forslaget
indeholder væsentlige mangler og kritikpunkter. Først
og fremmest havde Enhedslisten gerne set, at man havde benyttet
lejligheden til, at få en mere grundlæggende diskussion
af straffuldbyrdelsen i Danmark, som tager sigte på at
indrette straffuldbyrdelsen og Kriminalforsorgen, så man i
højere grad kan motivere og støtte indsatte til at
etablere et liv uden kriminalitet efter endt afsoning. Samtidig
mener Enhedslisten, at man med dette forslag ikke tager hånd
om det formentlig største problem inden for
Kriminalforsorgens arbejde, nemlig den massive overbelægning
i fængslerne, og at man tværtimod med flere af
forslagene begrænser elementer, som har en positiv
resocialiserende effekt. F.eks. mener Enhedslisten, at adgangen til
gudstjenester for de indsatte er af stor betydning både i
forhold til den indsattes religion og som et positivt element i
forhold til de indsattes oplevelse af fællesskab. Denne
begrænsning af adgangen til de fælles gudstjenester,
som lovforslaget indebærer, vil ikke styrke det
resocialiserende arbejde, ligesom enkelte indsattes misbrug af
Kriminalforsorgens manglende udbud af beskæftigelse ikke
bør give anledning til at begrænse de indsattes ret
hertil, men tværtimod burde give anledning til at sikre, at
der altid udbydes beskæftigelse, fordi beskæftigelse er
et vigtigt element i det resocialiserende arbejde.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
23, stk. 2, nr. 7, ændres ».« til:
»,«.«
[Redaktionel ændring]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) Nr.
14 affattes således:
»14. I §
60, stk. 1, indsættes efter »Direktoratet for
Kriminalforsorgen og institutionen kan«: »uden
retskendelse«.«
[Redaktionel ændring]
Af et mindretal
(EL):
3) Nr. 19 affattes således:
»19. I § 63 indsættes efter
stk. 7, der bliver stk. 8, som nyt stykke:
»Stk. 9.
Udelukkelse fra fællesskabet foretages for et begrænset
tidsrum ad gangen og må ikke overstige 3 måneder.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan dog træffe
afgørelse om udelukkelse fra fællesskab i mere end 3
måneder, såfremt der foreligger helt særlige
omstændigheder. I givet fald finder stk. 8, 2. pkt.,
tilsvarende anvendelse.«
[Udtrykkelig angivelse i lovteksten
af, at udelukkelse fra fællesskab kun må foretages for
et begrænset tidsrum ad gangen]
Af et mindretal
(EL):
4)
Efter nr. 21 indsættes som nye numre:
»01. I § 112 indsættes efter
nr. 2 som nyt nummer:
»3) en
afgørelse efter § 63 om udelukkelse fra
fællesskabet,«
02. I
§ 112, nr. 5, som bliver
nr. 6, ændres »nr. 4« til:
»nr. 5«.«
[Mulighed for, at afgørelser
om udelukkelse fra fællesskabet kan indbringes for domstolene
i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 112]
Af et mindretal
(EL):
5) Nr. 22 affattes således:
»22. I §
112, nr. 9, som bliver nr. 10, indsættes efter
»strafcelle«: »i mere end 7 dage«, og
»jf. nr. 3« ændres til: »jf. nr.
4«.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 4]
Af et mindretal
(EL):
6)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»03. § 122, stk. 1, affattes
således:
»Såfremt en
afgørelse efter § 112, nr. 2 eller nr. 7, 1. led,
opretholdes, kan spørgsmålet på ny indbringes
for retten, når der er forløbet 6 måneder fra
kendelsens afsigelse. Såfremt en afgørelse efter
§ 112, nr. 7, 2. led, opretholdes, kan
spørgsmålet først på ny indbringes for
retten, når der er forløbet 1 år fra kendelsens
afsigelse. Afgørelser efter § 112, nr. 1, 4-6 og 8-10,
kan ikke på ny indbringes for retten.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en redaktionel konsekvens af
forslaget om at indsætte to nye numre i
straffuldbyrdelseslovens § 23, stk. 2, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en redaktionel konsekvens af den
ændring af straffuldbyrdelsesloven, der er gennemført
ved § 1, nr. 2, i lov nr. 183 af 8. marts 2011 om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Anvendelse af
peberspray som magtmiddel, undersøgelse af den indsattes
person og opholdsrum og udvidelse af behandlingsgarantien for
indsatte i fængsler og arresthuse). Ved lovændringen,
som trådte i kraft den 1. juni 2011, blev
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, ændret,
således at ikke kun den pågældende institution,
men også Direktoratet for Kriminalforsorgen, kan foretage
undersøgelser af, hvilke effekter en indsat har i sin
besiddelse i sit opholdsrum eller på sin person.
Til nr. 3-6
Enhedslisten finder, at det er positivt, at man med
lovforslaget sætter en fast begrænsning på
længden af tidsrummet for enerumsanbringelser, men mener
ikke, at man burde fastholde muligheden for at dispensere fra denne
grænse. Da fællesskabet er ekstremt vigtigt for de
indsattes ve og vel, fremsætter Enhedslisten
ændringsforslag om, at en udelukkelse fra fællesskabet
altid kun må ske for et begrænset tidsrum ad gangen.
Desuden finder Enhedslisten, at man burde have sikret adgang til
domstolsprøvelse af de tvangsmæssige
enerumsanbringelser, da disse har samme skadelige effekt som
isolationsfængsling. For at sikre de indsattes mulighed for
at få prøvet retmæssigheden af
tvangsmæssige enerumsanbringelser, og da disse kan have
både indgribende og skadelig effekt på de indsatte,
fremsætter Enhedslisten ændringsforslag om, at de
indsatte får mulighed for at klage over disse
afgørelser efter straffuldbyrdelseslovens § 112.
Jacob Bjerregaard (S) Julie
Skovsby (S) Maja Panduro (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup
(S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla
Hersom (RV) Ida Damborg (SF) Anne Baastrup (SF) fmd. Pernille Skipper (EL) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Frank Aaen (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim
Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V)
Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup
(DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim
Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 9
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
7 | 3. udkast til betænkning |
8 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
9 | 4. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 9
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om redegørelse for, om det er
muligt at etablere afsoning under forhold, hvor hensynet til
barnets tarv kan blive varetaget i større omfang end nu, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om redegørelse for baggrunden
for, at så mange indsatte i de danske fængsler deltager
i gudstjenesterne i fængslet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der sikrer, at enerumsanbringelse altid
fastsættes i et begrænset tidsrum ad gangen, og at der
gives klageadgang som foreslået af Institut for
Menneskerettigheder i deres høringssvar, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, under henvisning til besvarelse
af L 9 spørgsmål 1, at når indsatte kan have
deres barn med under afsoning, mener ministeren så ikke, at
det vil være muligt, nu når der er tale om så
få børn, at sikre de nødvendige faciliteter,
for at disse børn fortsat kan medbringes, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om besvarelse af L 9,
spørgsmål 2, om indsattes mulighed for at deltage i
gudstjenester skal forstås således, at ministeren kan
garantere, at en eventuel begrænsning af deltagelse i en
gudstjeneste, der ikke er begrundet i, at man konkret er blevet
nægtet deltagelse, først og fremmest vil blive
løst ved at afholde yderligere gudstjenester, og at der kun
rent undtagelsesvis vil ske transmittering via internet eller tv,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om ministeren ikke er enig i, at en
begrænsning af deltagelse i en gudstjeneste, der ikke er
begrundet i, at man konkret er blevet nægtet deltagelse, som
altovervejende hovedregel vil blive løst ved at afholde
yderligere gudstjenester, og at der kun rent undtagelsesvis vil ske
transmittering via internet eller tv, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spørgsmål om en
redegørelse for, i hvilket omfang det forventes, at indsatte
henvises til at overvære gudstjenesten via internet eller tv,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. , om hvilke hindringer der
måtte være for at sikre afsoning under sådanne
forhold, at småbørnsforældre har mulighed for at
medbringe sit barn under afsoning - under hensyntagen til det meget
begrænsede antal børn, der på forventes at blive
omfattet af lovforslaget, og uden at opholdet samlet set vil
være stridende mod barnets tarv, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. , om en redegørelse for,
hvilket alternativ der påtænkes for de små
børn, som fremover vil blive frataget muligheden for at
være sammen med sin far eller mor under dennes afsoning, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om ministeren vil være
indstillet på at evaluere konsekvenserne af de nye regler om
begrænset deltagelse i gudstjenester og den begrænsede
adgang for at medbringe sit barn under afsoning efter en
toårig periode, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
| |
| |
| |
| |
| |
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og justitsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 10:
Under henvisning til ministerens besvarelse af
spørgsmål 4 og 5, vil ministeren da være
indstillet på at evaluere konsekvenserne af de nye regler om
begrænset deltagelse i gudstjenester og den begrænsede
adgang til at medbringe sit barn under afsoning efter en
2-årig periode og allerede nu kræve, at der sker en
registrering af de relevante oplysninger til brug for
evalueringen?
Svar:
Med lovforslaget lægges bl.a. op til, at det fremover
skal være muligt at nægte grupper af indsatte (ikke kun
som i dag bestemte indsatte) adgang til gudstjenester mv., hvis
ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn gør det
påkrævet.
Lovforslaget indebærer endvidere, at børn, der er
fyldt 1 år, men ikke 3 år - som noget nyt - kun vil
kunne medbringes af en indsat, hvis både den
pågældende institution og de sociale myndigheder
skønner, at forholdene i institutionen er forenelige med
hensynet til barnet. Endvidere vil barnet - som hidtil - kun kunne
medbringes, hvis den indsatte selv er i stand til at passe
barnet.
Henset navnlig til, at der med lovforslaget alene er tale om
ændringer af mere begrænset karakter i forhold til de
nugældende regler på området, finder
Justitsministeriet ikke grundlag for at iværksætte en
særlig evaluering af de nye regler. Direktoratet for
Kriminalforsorgen vil imidlertid følge udviklingen på
området, således at erfaringerne med reglerne kan
indgå i den løbende vurdering af
straffuldbyrdelsesområdet.