Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 22. marts 2012
1. Ændringsforslag
Social- og integrationsministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslag nr. L 86 og 6
ændringsforslag til lovforslag nr. L 87.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslagene blev fremsat den 9. februar 2012 og var til 1.
behandling den 21. februar 2012. Lovforslagene blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslagene i 6 møder.
Høring
Udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og social- og
integrationsministeren sendte den 15. november 2012 disse udkast
til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 68. Den 9. februar 2012
sendte social- og integrationsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 16. marts
2012 sendte social- og integrationsministeren opfølgende
høringssvar og et notat herom samt et høringssvar til
ændringsforslag til L 87 til udvalget.
Teknisk gennemgang
Social- og integrationsministeren og medarbejdere fra Social-
og Integrationsministeriet foretog den 28. februar 2012 en teknisk
gennemgang af lovforslagene for udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en
skriftlig henvendelse fra kontrolgruppen Aabenraa på vegne af
20 kommuners kontrolgrupper.
Social- og integrationsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til social- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Spørgsmål 3 og 5 og social- og
integrationsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget
(udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslagene til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget
(EL) indstiller lovforslagene til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet stemmer for de til L 86 under nr. 1 og til L 87 under
nr. 1-4 og 6 stillede ændringsforslag. Mindretallet stemmer
imod de til L 86 under nr. 2 og til L 87 under nr. 5 stillede
ændringsforslag.
Enhedslisten har de samme betænkeligheder ved Udbetaling
Danmark, som partiet var enig med de tre nuværende
regeringspartier om, da etableringsloven om Udbetaling Danmark blev
vedtaget i 2010. Enhedslisten finder ikke, at der i de fremsatte
lovforslag nr. L 86 og L 87 er taget højde for disse
betænkeligheder, tværtimod.
En gennemførelse af lovforslagene vil gå ud over
servicen i forhold til den enkelte borger, især for de mange
borgere, der ikke kan begå sig i den digitale verden.
Borgerne vil nemt miste overblikket over deres sag, når
de skal kommunikere med to myndigheder, hvor de før kunne
nøjes med en. Der er derfor en stor fare for, at mange
borgere ikke vil få de ydelser, de har ret til, og at
konstrukti?onen vil medføre dobbeltarbejde.
Det er heller ikke sandsynligt, at de forventede besparelser
vil blive indfriet. En lang række kommuner har beregnet, at
overgangen til Udbetaling Danmark kommer til at koste dem rigtig
mange penge. Konsekvensen vil være, at der ikke er bemanding
i kommunerne til at tage vare på de borgere, der løber
sur i den nye struktur, og at kommunerne tvinges til at skære
på velfærdsydelser.
Centraliseringen vil gå ud over borgernes retssikkerhed.
Der lægges op til samkøring af registre og udveksling
af oplysninger mellem kommunerne og den private institution
Udbetaling Danmark, følsomme personoplysninger vil flyde
rundt mellem langt flere mennesker, alt sammen uden borgernes
samtykke. Borgernes klagemuligheder bliver begrænset.
Samtidig er der tale om privatisering af et følsomt
velfærdsområde, som udbetaling af offentlige ydelser
er. Det betyder begrænsning af borgernes demokratiske
indflydelse. I dag kan borgerne skifte en kommunalbestyrelse ud,
hvis de mener, den ikke forvalter ydelserne ordentligt. Den
mulighed har man ikke med Udbetaling Danmark.
Endelig bliver hele projektet gennemført i strid med
almindelige regler for god personalepolitik.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
til
I. Forslag til lov om
sagsbehandling og administration i Udbetaling Danmark (Udbetaling
Danmark-loven)
Til titlen
Af social- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov
om Udbetaling Danmark«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 8
Af social- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse
af EL):
2) I
stk. 1 indsættes efter »jf.
§§ 6, 7 og 9« ordene: »og til brug for
myndighedsopgaver efter den sociale og den
beskæftigelsesmæssige lovgivning«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring af titlen.
Til nr. 2
Der er tale om en præcisering, som følge af at
Udbetaling Danmark og kommunerne, jf. bemærkninger til
forslaget til § 8, også har adgang til systemet i
forbindelse med vejledning af borgeren og ved behandling af sager
på det sociale og det beskæftigelsesmæssige
område. Opslaget i registeret til brug for vejledning af
borgeren vil forsat skulle ske i overensstemmelse med
persondatalovens regler. Opslag i registeret til brug for
sagsbehandling vil skulle ske efter forvaltningslovens regler samt
efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område.
Ændringsforslag
til
II. Forslag til lov om
ændring af forskellige love som følge af etableringen
af Udbetaling Danmark og om ophævelse af lov om ændring
af regler for statens udbetaling af refusion af kommunernes
udgifter i henhold til den sociale pensions- og bistandslovgivning
m.v. (Fordeling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og
Udbetaling Danmark m.v.)
Til § 2
Af social- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
45, stk. 5, nr. 1, der bliver stk. 6, nr. 1, ændres
»og 4« til: »og 5«.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 21]
Til § 3
Af social- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
nr. 5 ændres »§ 42, stk. 2, 2. pkt.« til:
Ȥ 42, stk. 2, 3.
pkt.«
[Rettelse af fejlagtig
henvisning]
Til § 24
Af social- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 16, stk. 3,
udgår 3. pkt.
[Fjernelse af overflødig
hjemmel]
Til § 26
Af social- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
stk. 1 ændres »23«
til: »24«.
[Rettelse af fejlagtig
henvisning]
Af social- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse
af EL):
5) Som
stk. 8-10 indsættes:
»Stk. 8. På
sagsområder, hvor myndighedsansvaret overgår til
Udbetaling Danmark efter denne lovs §§ 4, 5 og 9,
videregiver Københavns Kommune senest den 1. august 2012 en
elektronisk kopi af alle sager, hvori kommunen i perioden fra den
1. januar 2011 til den 1. marts 2012 har truffet endelig
afgørelse. Udbetaling Danmark må alene bruge de
pågældende sager i uddannelsesøjemed og kun i
perioden fra den 1. august 2012 til den 30. september 2012.
Stk. 9. På
sagsområder, hvor myndighedsansvaret overgår til
Udbetaling Danmark efter denne lovs § 13, videregiver
Københavns Kommune senest den 1. oktober 2012 en elektronisk
kopi af alle sager, hvori kommunen i perioden fra den 1. januar
2011 til den 1. marts 2012 har truffet endelig afgørelse.
Udbetaling Danmark må alene bruge de pågældende
sager i uddannelsesøjemed og kun i perioden fra den 1.
oktober 2012 til den 30. november 2012.
Stk. 10. På
sagsområder, hvor myndighedsansvaret overgår til
Udbetaling Danmark efter denne lovs §§ 1-3 og 24,
videregiver Københavns Kommune senest den 1. januar 2013 en
elektronisk kopi af alle sager, hvori kommunen i perioden fra den
1. januar 2011 til den 1. marts 2012 har truffet endelig
afgørelse. Udbetaling Danmark må alene bruge de
pågældende sager i uddannelsesøjemed og kun i
perioden fra den 1. januar 2013 til den 28. februar
2013.«
[Adgang for Udbetaling Danmark til
at uddanne sit personale]
Til § 27
Af social- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 1, nr. 1, 2 og 4, ændres »23« til:
»24«.
[Rettelse af fejlagtig
henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 2, nr. 21.
Til nr. 2
Der er tale om rettelse af en fejlagtig henvisning til §
42, stk. 2, 2. pkt.
Til nr. 3
Der er tale om en ændring, som følge af at der
allerede er hjemmel i § 21, stk. 9, i forslag til lov om
Udbetaling Danmark til at fastsætte nærmere regler om
regnskab m.v. for alle de ydelser, der overgår til Udbetaling
Danmark.
Til nr. 4
Der er tale om rettelse af en fejlagtig henvisning til §
23. Henvisningen er rettet til § 24.
Til nr. 5
Udbetaling Danmark blev etableret med den såkaldte
etableringslov af 22. december 2010. Som det fremgår af
lovforslaget til etableringsloven, nr. L 57 fra
folketingsåret 2010-11 (1. samling), vedrører de
sagsområder, der skal overgå til Udbetaling Danmark,
ydelser, der indgår i mange borgeres grundforsørgelse.
I lovforslag nr. L 57 fremgår det således, at det er
»afgørende«, at overgangen af opgaver til
Udbetaling Danmark »foregår så smidigt som muligt
og uden gene for borgerne.«. Det fremgår også, at
der skal ske en »hensigtsmæssig planlægning af
opgaveovergangen«. Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 2 i de specielle bemærkninger til
lovforslag nr. L 57. Udbetaling Danmark skal med overtagelsen af
ansvaret for sagsområderne udbetale ca. 180 mia. kr.
årligt til ca. 2 mio. borgere. Det er afgørende, at
serviceniveauet i forhold til borgerne opretholdes ved overgangen.
Borgerne skal således fortsat modtage deres ydelser til
tiden. Flere af ydelserne - social pension og barseldagpenge -
udgør borgernes forsørgerydelser.
Udbetaling Danmark skal overtage opgaverne i tre forskellige
»bølger« fra henholdsvis den 1. oktober 2012,
den 1. december 2012 og den 1. marts 2013. Der henvises til §
25 i L 87, forslag til lov om ændring af forskellige love som
følge af etableringen af Udbetaling Danmark og om
ophævelse af lov om ændring af regler for statens
udbetaling af refusion af kommunernes udgifter i henhold til den
sociale pensions- og bistandslovgivning m.v. (Fordeling af
myndighedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Danmark m.v.).
Kravet om en smidig overgang uden gene for borgerne indebærer
nødvendigvis, at Udbetaling Danmark skal uddanne sine
medarbejdere i behandling af konkrete sager på de relevante
sagsområder. Denne uddannelse skal foregå, inden
myndighedsansvaret overtages, så Udbetaling Danmark er i
stand til at færdigbehandle verserende sager og behandle nye
sager på tilfredsstillende vis fra dag et.
Uddannelsen af medarbejderne vil finde sted i en periode
på 2 måneder forud for overførelsen af hver af
de tre bølger, hvor der overføres sagsområder
til Udbetaling Danmark. For at sikre, at medarbejderne i Udbetaling
Danmark kan håndtere alle typer af sager, når
sagsområderne overgår, er det nødvendigt, at
uddannelsen i konkret sagsbehandling er så
virkelighedsnær som muligt, og at medarbejderne er fortrolige
med de it-systemer, der skal understøtte sagsbehandlingen.
Udbetaling Danmark har undersøgt mulighederne for at opbygge
et undervisningsmiljø, hvori der alene benyttes fiktive
sager. Udbetaling Danmark vurderer dog, at opbygningen af et
sådan anonymiseret undervisningsmiljø i it-systemerne
vil koste minimum 10 mio. kr.
Alternativt kan uddannelsen gennemføres ved brug af
sager, der ikke er anonymiseret fuldt ud. Denne løsning vil
kræve anvendelse af langt færre offentlige midler.
Hertil kommer, at medarbejderne ved uddannelse i et fiktivt
undervisningsmiljø risikerer, at uddannelsen bliver
utilstrækkelig, fordi der ikke kan udvikles sager til
undervisningsbrug, der er tilstrækkeligt virkelighedstro.
Uddannelse med udgangspunkt i brug af rigtige sager giver
således en mere grundig uddannelse af medarbejderne, der er
med til at understøtte, at Udbetaling Danmark kan
træffe rigtige afgørelser fra den dag,
myndighedsansvaret overgår.
Nærværende ændringsforslag skal på den
baggrund sikre, at det fornødne grundlag for en grundig
uddannelse af medarbejderne i Udbetaling Danmark er til stede.
Dette skal ske ved at udvælge en række rigtige sager i
Københavns Kommunen. Med forslaget gives der en klar og
utvetydig hjemmel til, at Københavns Kommune har mulighed
for og pligt til elektronisk at videregive kopi af alle afgjorte
sager fra 2011 og de første par måneder af 2012 til
Udbetaling Danmark på de sagsområder, hvor
myndighedsansvaret overgår. Københavns Kommune har
tilkendegivet over for Udbetaling Danmark, at kommunen er
indforstået med at være Udbetaling Danmark
behjælpelig med dette.
Samtidig skal ændringsforslaget sikre, at Udbetaling
Danmark har hjemmel til at indsamle og bruge de
pågældende sager i uddannelsesøjemed i en
periode på 2 måneder før de tre forskellige
tidspunkter for overførelse af sagsområderne. Sagerne
må ikke bruges i andet øjemed.
Udbetaling Danmark udvælger fra de modtagne sager et
mindre antal sager, i alt ca. 400 sager, der konkret skal bruges i
undervisningen. Udvælgelsen skal sikre, at der i det konkrete
uddannelsesforløb indgår sager, der er
repræsentative for de opgaveområder, der overgår
til Udbetaling Danmark.
Både Københavns Kommunes elektroniske
videregivelse og Udbetaling Danmarks elektroniske opbevaring af
sagerne og brug af de udvalgte sager i forbindelse med
uddannelsesforløbet vil indebære behandling af
følsomme personoplysninger. Der kan f.eks. i få
tilfælde indgå oplysninger om helbredsmæssige
forhold i visse sager, der er omfattet af persondatalovens §
7, og oplysninger om væsentlige sociale problemer, der er
omfattet af persondatalovens § 8. Det drejer sig f.eks. om
visse sager om boligstøtte, hvor der kan indgå
oplysninger om, at en person har et bevægelseshandicap. Det
kan ligeledes dreje sig om oplysninger om, at en person modtager
førtidspension. Uddannelsesforløbet vil dog
være kortvarigt, og Udbetaling Danmark vil med en række
tiltag sikre, at der ikke tilgår flere oplysninger end
nødvendigt under uddannelsen, herunder vil medarbejdernes
brug af sagerne blive logget, ligesom oplysningerne i sagerne
(navn, adresse, fritekstfelter) så vidt muligt vil blive
»blændet«.
Forholdet til persondataloven
og persondatadirektivet
Som det fremgår af afsnit 2.7.2.1. i lovforslag nr. L 86
(Forslag til lov om sagsbehandling og administration i Udbetaling
Danmark), vurderes det, at Udbetaling Danmark skal betragtes som en
»forvaltningsmyndighed, der udfører opgaver på
det sociale område«, jf. persondatalovens § 8,
stk. 3, idet de fleste sagsområder, der foreslås
overført til Udbetaling Danmark, må betragtes som
lovgivning på det sociale område. Det samme er
tilfældet med Københavns Kommune, for så vidt
angår de sager, som nærværende
ændringsforslag vedrører.
Social- og Integrationsministeriet har overvejet, om der -
uden vedtagelse af dette ændringsforslag - er hjemmel i
persondatalovens behandlingsregler til den beskrevne videregivelse
fra Københavns Kommune og Udbetaling Danmarks
efterfølgende indsamling og anvendelse. Der findes dog kun i
begrænset omfang sammenlignelig praksis fra f.eks.
Datatilsynet. Det er Social- og Integrationsministeriets
umiddelbare vurdering, at der ikke kan videregives oplysninger fra
Københavns Kommune efter persondatalovens § 8, stk. 3,
som beskrevet i det foregående afsnit ovenfor, jf. bl.a.
beskrivelsen i afsnit 2.7.1.2. i L 86 om videregivelse af
oplysninger fra sociale myndigheder. Formålet med
ændringsforslaget er således at sikre et klart og
utvetydigt lovgrundlag for videregivelsen.
Det forudsættes, at videregivelsen fra Københavns
Kommune til Udbetaling Danmark og Udbetaling Danmarks indsamling og
efterfølgende brug af de udvalgte sager i alle
tilfælde sker inden for rammerne af EU's persondatadirektiv
(direktiv 95/46/EF) og reglerne i persondataloven i øvrigt.
Persondatalovens § 8, stk. 3, er ikke en direktivbestemt
bestemmelse, jf. beskrivelsen i afsnit 2.10. i lovforslag nr. L 86.
Behandling af personoplysninger, herunder videregivelse, kan ske,
for at et retskrav kan fastsættes, gøres
gældende eller forsvares efter artikel 8, stk. 2, litra e, 2.
led, i EU's persondatadirektiv. Som det fremgår af det
nævnte afsnit 2.10. i L 86, antages det, at denne bestemmelse
omfatter myndigheders behandling af oplysninger som led i
myndighedsudøvelse. Bestemmelsen svarer til persondatalovens
§ 7, stk. 2, nr. 4.
Offentlig myndighedsudøvelse er typisk konkrete
forvaltningsafgørelser, men myndighedsudøvelse af
mere faktisk karakter såsom undervisning af en myndigheds
medarbejdere må i et vist begrænset omfang også
være omfattet. Det må særlig gælde her,
hvor undervisningen knytter sig meget tæt til det arbejde med
konkrete afgørelser, som Udbetaling Danmark skal være
forberedt på til at overtage ansvaret for inden
myndighedsovergangen. Den beskrevne videregivelse fra
Københavns Kommune af rigtige sager og det korte
efterfølgende uddannelsesforløb er som nævnt
helt afgørende for, at Udbetaling Danmark kan leve op til
kravet om en smidig overgang. Behandlingen af personoplysninger
må derfor anses for at være i overensstemmelse med
persondatadirektivet.
Det bemærkes i den forbindelse, at persondatalovens
§ 5's krav om, at behandlingen kun kan ske til saglige
formål, og hvis behandlingen er proportional, vil blive
overholdt under uddannelsesforløbet. F.eks. vil Udbetaling
Danmark ikke udvælge flere af de videregivne sager til den
konkrete uddannelse end nødvendigt. Udbetaling Danmark vil
som dataansvarlig myndighed for de oplysninger, myndigheden
modtager/indsamler fra Københavns Kommune i øvrigt
sikre sig, at persondataloven overholdes under
uddannelsesforløbet, herunder lovens krav om sletning og
sikkerhed.
Det er hensigten med formuleringen af den foreslåede
bestemmelse at fastslå udtrykkeligt, hvilke sager der skal
videregives fra Københavns Kommune, og som dermed skal
indsamles af Udbetaling Danmark. Da det ikke er muligt på
konkret »sagsniveau« at lovgive om, hvilke sager der
skal bruges i uddannelsesøjemedet, vil Udbetaling Danmark
nødvendigvis få videregivet flere sager, end de ca. i
alt ca. 400 sager, der bliver behov for at bruge i
uddannelsesforløbet.
Social- og Integrationsministeriet har overvejet
ændringsforslagets forhold til oplysningspligten i
persondatalovens § 29, der vedrører situationer, hvor
personoplysninger indsamles hos andre end de registrerede.
Oplysningspligten indebærer, at den registrerede skal
underrettes om bl.a. den dataansvarlige myndigheds identitet,
formålene med behandlingen af personoplysninger og alle
yderligere oplysninger, der må anses for nødvendige
for, at den registrerede kan varetage sine interesser. Der kan ske
fravigelse af oplysningspligten, hvis den registrerede allerede er
bekendt med oplysningerne om den registreredes identitet m.v. eller
videregivelsen udtrykkeligt er fastsat i henhold til lov, jf.
§ 29, stk. 2.
Som følge af den udtrykkelige fastsættelse i
ændringsforslaget af Københavns Kommunes videregivelse
og Udbetaling Danmarks indsamling af sager, er det Social- og
Integrationsministeriets vurdering, at persondatalovens § 29,
stk. 1, om oplysningspligt ikke gælder for Københavns
Kommunes og Udbetaling Danmarks behandling af perso?noplysninger om
de personer, de videregivne, indsamlede og efterfølgende
benyttede sager vedrører, jf. lovens § 29, stk. 2, 2.
led.
Det vil alene være ansatte i Udbetaling Danmark, som
konkret har behov for undervisning ved brug af perso?no?plysninger,
og som er undergivet tavshedspligt, der får adgang til
personoplysningerne. De personoplysninger, der som følge af
forslaget videregives fra Københavns Kommune til Udbetaling
Danmark med henblik på undervisning, må udelukkende
anvendes til undervisning. Alle, der deltager i undervisningen,
skal have modtaget behørig instruktion om, hvorledes de
personoplysninger, der indgår, må behandles. De
lokaler, der benyttes til behandling af personoplysninger i
forbindelse med undervisningen, skal desuden være indrettet
med henblik på at forhindre uvedkommende - herunder
også andre ansatte i Udbetaling Danmark og ATP - adgang til
personoplysningerne.
Til nr. 6
Der er tale om rettelse af en fejlagtig henvisning til §
23. Henvisningen er rettet til § 24.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S)
Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Poul Andersen (S) Hans Vestager (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Andreas Steenberg (RV) Özlem Sara Cekic (SF) fmd. Annette Vilhelmsen (SF) Ida
Damborg (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans
Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Louise Schack Elholm (V) Karen
Ellemann (V) Sophie Løhde (V) Eyvind Vesselbo (V) Fatma
Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen
(DF) Karina Adsbøl (DF) Christian Langballe (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 86 og L 87
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra social- og integrationsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslagene |
3 | 2. udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslagene |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslagene |
5 | Materiale fra teknisk gennemgang af L 86
og L 87 |
6 | Henvendelse af 13/12-11 fra kontrolgruppen
Aabenraa på vegne af 20 kommuners kontrolgrupper vedr.
Udbetaling Danmark |
7 | Supplerende høringssvar og
høringsnotat, fra social- og integrationsministeren |
8 | Diverse notater, fra social- og
integrationsministeren |
9 | Høringssvar fra Datatilsynet til
ændringsforslag, fra social- og integrationsministeren |
10 | Ændringsforslag til L 86, fra
social- og integrationsministeren |
11 | Ændringsforslag til L 87, fra
social- og integrationsministeren |
12 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 86 og L 87
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at fremsende evalueringen af de
norske erfaringer til udvalget m.v., til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om ministeren agter at sætte
behandlingen af lovforslagene i bero, indtil udvalget har
gennemført en grundig drøftelse af de norske
erfaringer, til social- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm. , om ministeren kan garantere, at
borgerne altid har krav på at få personlig og
individuel hjælp og vejledning fra en sagsbehandler m.v., til
social- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/12-11 fra kontrolgruppen Aabenraa på vegne af 20 kommuners
kontrolgrupper, til social- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ministeren kan præcisere
ændringsforslag nr. 5 m.v., til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
To af udvalgets spørgsmål til social- og
integrationsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og svarene er optrykt efter
ønske fra KF.
Spørgsmål nr.
3:
Kan ministeren garantere at borgerne, altid har krav på
at få personlig og individuel hjælp og vejledning fra
en sagsbehandler, hvis borgeren ønsker det, uanset hvor stor
en del af den kommunale sagsbehandling, der fremover bliver
digitaliseret og overført til Udbetaling Danmark?
Svar:
Lovforslag L 86 indeholder flere bestemmelser, der beskriver
kommunens og Udbetaling Danmarks forpligtelse til at give borgerne
hjælp og vejledning.
Lovforslagene om Udbetaling Danmark indfører ikke krav
om digital kommunikation og indeholder derfor heller ikke forslag
om, at der kun kan ske kontakt via digitale kanaler til Udbetaling
Danmark.
Når Udbetaling Danmark går i drift, vil borgerne
forsat kunne indgive ansøgninger i papirform og kan desuden
kontakte Udbetaling Danmark telefonisk.
Udbetaling Danmark vil tilskynde så mange borgere som
muligt til at bruge de digitale kanaler ad frivillighedens vej.
Borgerne vil således kunne ansøge om ydelser i
Udbetaling Danmark elektronisk via Borger.dk, der er den samlede
digitale indgang til ansøgningsskemaer i både
kommunerne og Udbetaling Danmark.
Borgere, der har svært ved at benytte sig af digitale
selvbetjeningsløsninger, vil kunne kontakte Udbetaling
Danmark for at få telefonisk support eller digital support
til selvbetjeningsløsninger og ansøgninger.
Herudover vil alle borgere fortsat kunne få generel og
helhedsorienteret vejledning om de ydelser, som borgeren kan
være berettiget til, herunder ydelser fra Udbetaling
Danmark.
Borgere med særlige behov, der generelt har forskellige
problemer og derfor ikke selv kan varetage kontakten til Udbetaling
Danmark, får ligeledes ret til at få
ansigt-til-ansigt-hjælp i kommunen fra en medarbejder, der
har pligt til at hjælpe borgeren med at indgive
ansøgning og i øvrigt bistå borgeren i
kontakten med Udbetaling Danmark.
Der vil kun blive indført krav om obligatorisk digital
kommunikation, herunder obligatoriske digitale ansøgninger i
overensstemmelse med den Fællesoffentlig
Digitaliseringsstrategi. Borgere med særlige behov kan
undtages fra obligatorisk digital kommunikation. Det gælder
også for borgere, der vil modtage ydelser fra Udbetaling
Danmark.
Endelig kan det nævnes, at der er i satspuljen for 2012
er afsat 20 mio. kr. til ældre og 8. mio. kr. til udsatte med
henblik på at forøge deres digitale
færdigheder.
Der henvises til L 86, forslag til lov om sagsbehandling og
administration i Udbetaling Danmark (Udbetaling Danmark-loven),
afsnit 2.4.2, § 2, stk. 2 samt § 3 i lovforslaget samt
til de specielle bemærkninger til disse bestemmelser.
Der henvises herudover til Notatet om Udbetaling Danmark og
digitalisering samt Notat om Udmøntning af
digitaliseringsmidler i satspuljen, som er fremsendt til
udvalget.
Spørgsmål nr.
5:
Vil ministeren præcisere ændringsforslag nr. 5
således, at der gives mulighed for at bruge reelle sager, men
at sagerne skal anonymiseres helt, inden de bruges i
undervisningen?
Svar:
Det skal indledningsvist understreges, at de kopier af sager,
der som følge af forslaget videregives fra Københavns
Kommune til Udbetaling Danmark med henblik på undervisning,
udelukkende må anvendes til undervisning. Der er tale om et
begrænset antal sager, som kun skal anvendes i en kort
periode.
Alle, der deltager i undervisningen, skal have modtaget
behørig instruktion i, hvorledes de personoplysninger, der
indgår i sagerne, må behandles, ligesom
undervisningsdeltagernes brug af oplysningerne vil blive
logget.
Endvidere skal de lokaler, der benyttes til behandling af
personoplysninger i forbindelse med undervisningen, være
indrettet med henblik på at forhindre, at uvedkommende -
herunder også andre ansatte i Udbetaling Danmark og ATP - kan
få adgang til personoplysningerne.
Som det fremgår af bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 5 til L87, vil videregivelsen af de
udvalgte sager fra Københavns Kommune til Udbetaling Danmark
og Udbetaling Danmarks indsamling og efterfølgende brug af
sagerne i alle tilfælde ske inden for rammerne af EU´s
persondatadirektiv (direktiv 95/46/EF) og reglerne i
persondataloven i øvrigt.
Lovforslaget har været sendt i høring hos
Datatilsynet og tilsynets bemærkninger er
efterfølgende blevet indarbejdet i ændringsforslaget.
På den baggrund fremgår det således blandt andet
af ændringsforslaget, at det vil være et
krav, at ingen uvedkommende får adgang til sagerne. Det
vil således alene være ansatte i Udbetaling Danmark,
som konkret har behov for undervisning og som er undergivet
tavshedspligt, der i en meget kort periode får adgang til
sagerne.
Det kan derudover oplyses, at Udbetaling Danmark i
overensstemmelse med kravene i persondatalovens §§ 43 og
45, foretager anmeldelse af behandlingen af personoplysninger inden
undervisningen iværksættes.
Det kan endelig oplyses, at de sager, som anvendes i
forbindelse med uddannelsen af det personale, som skal varetage
Udbetaling Danmarks opgaver, vil blive delvist anonymiseret. Det er
dog ikke praktisk muligt at anonymisere sagerne fuldt
ud.