Skriftlig fremsættelse (8. februar
2012)
Klima-, energi- og
bygningsministeren (Martin Lidegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om olieberedskab
(Lovforslag nr. L 83).
Lovforslagets formål er at gennemføre
Rådets direktiv 2009/119/EF af 14. september 2009 om
forpligtelse for medlemsstaterne til at holde minimumslagre af
råolie og/eller olieprodukter. Direktivet skal implementeres
senest den 31. december 2012. Lovforslaget skal også sikre
opfyldelse af Danmarks forpligtelser om olieberedskab over for det
Internationale Energiagentur (IEA) samt sikre nationale
målsætninger om olieberedskabet.
Lovforslaget handler om samfundets beredskab over for
oliekriser. Det vil sige situationer med mangel på olie som
følge af forsyningsafbrydelser eller risiko herfor.
Sådanne situationer er heldigvis sjældne, men de kan
potentielt medføre store konsekvenser for den globale
økonomi og for alle samfund. Det gælder også for
Danmark.
Olieberedskabet indeholder bl.a. en koordineret og solidarisk
krisehåndtering i tilfælde af større
forsyningsafbrydelser. Denne krisehåndtering koordineres
primært af IEA, men også af EU, og foretages af de
enkelte medlemsstater, som skal sørge for at have
hensigtsmæssige værktøjer hertil. Det
væsentligste værktøj er de beredskabslagre, som
medlemsstaterne har haft i mange år. Desuden skal
olieberedskabet sikre et detaljeret og opdateret datagrundlag samt
stor viden om oliemarkedet.
Danmark har en lagringspligt over for EU/IEA, der opfyldes ved
at pålægge olievirksomheder i Danmark en lagringspligt.
Virksomhederne har hidtil fået en stor del af deres
lagringspligt dækket af Foreningen Danske Olieberedskabslagre
(FDO). FDO er en selvejende institution, der er oprettet, drevet og
finansieret af virksomhederne. Denne fremgangsmåde
planlægges videreført med lovforslaget.
Med lovforslaget kan klima-, energi- og bygningsministeren
således udpege en såkaldt central lagerenhed, som -
uden fortjeneste som målsætning - har til formål
at købe, holde og sælge beredskabslagre. FDO opfylder
kravene til en sådan central lagerenhed. FDO planlægges
derfor efter lovforslaget udpeget som dansk central lagerenhed. Med
forslaget kan klima-, energi- og bygningsministeren
pålægge de lagringspligtige virksomheder, at en konkret
andel af deres lagringspligt skal dækkes af den centrale
lagerenhed.
Bestemmelsen sikrer en stabil lagerdækning hos den
centrale lagerenhed og er således afgørende for, at
virksomhedernes lagringspligt kan dækkes på en
økonomisk hensigtsmæssig måde. I modsat fald kan
der fremkomme betydelige transaktionsomkostninger og dårlig
kapacitetsudnyttelse og dermed forhøjede forbrugerpriser,
hvilket søges undgået gennem den foreslåede
bestemmelse. Fremgangsmåden støttes af de
lagringspligtige virksomheder, af FDO og af Energi- og Olieforum
(EOF).
Med forslaget skal Energistyrelsen fremover føre tilsyn
med den centrale lagerenheds opgaver som central lagerenhed og dens
varetagelse af administrative opgaver i forbindelse hermed.
Lovforslaget vil medføre offentlige administrative
byrder for Energistyrelsen, men da lovforslaget muliggør, at
nogle administrative opgaver fremover delegeres til den centrale
lagerenhed, påregnes de offentlige administrative byrder
reduceret.
Lovforslaget vil tilsvarende medføre administrative
byrder for den centrale lagerenhed og i mindre omfang
medføre øgede administrative byrder for andre
relevante virksomheder på olieområdet.
Lovforslaget har hverken miljømæssige,
økonomiske eller administrative konsekvenser for
borgerne.
Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med
bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige
behandling.