Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 10. april 2012
Forslag
til
Olieberedskabslov1)
Kapitel 1
Formål,
anvendelsesområde, definitioner m.v.
§ 1. Lovens formål er at
sikre et beredskab i tilfælde af forsyningsafbrydelser eller
risiko herfor på olieområdet, herunder hold af
beredskabslagre af råolie og olieprodukter, og indsamling af
data om olieforhold i Danmark.
§ 2. Loven finder anvendelse
for:
1) Virksomheder med lagringspligt for
råolie eller olieprodukter efter § 6, stk. 1.
2) Den centrale lagerenhed udpeget efter
§ 5, stk. 1.
3) Virksomheder, som udlejer
lagerkapacitet for råolie eller olieprodukter.
4) Virksomheder med kommercielle
lagre.
5) Virksomheder i øvrigt, der har
betydning for den danske forsyning af råolie og
olieprodukter.
§ 3. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte regler eller træffe
bestemmelser med henblik på at gennemføre eller
anvende internationale konventioner og EU-regler om forhold, der er
omfattet af denne lov, herunder forordninger, direktiver og
beslutninger.
§ 4. I denne lov forstås
ved:
1) Råolie: Mineralolie af naturlig
oprindelse, der består af kulbrinter og forskellige urenheder
såsom svovl. Råolie forekommer i flydende form ved
normal temperatur og normalt tryk og har varierende fysiske
egenskaber. Råolie omfatter også kondensat, der
udvindes af associeret og ikkeassocieret gas i tilknytning til
indvindingen og blandes med råolie, og halvfabrikata, der har
gennemgået en raffineringsproces og skal gennemgå
yderligere processer, inden de bliver til endelige
olieprodukter.
2) Olieprodukter: Produkter, der er
fremstillet ved raffinering af råolie, og additiver eller
biobrændstoffer, der tilsættes eller iblandes disse
produkter.
3) Olielagre: Lagerbeholdninger af
råolie eller olieprodukter.
4) Beredskabslagre: Olielagre, der
holdes som led i beredskabet i tilfælde af større
forsyningsafbrydelser for råolie eller nærmere angivne
olieprodukter.
5) Specifikke lagre: Beredskabslagre i
form af olieprodukter, der svarer til et konkret antal dages
forbrug af nærmere fastsatte produktkategorier, som tilsammen
udgør mindst 75 pct. af en EU-medlemsstats årlige
forbrug af olieprodukter, og som ejes af en EU-medlemsstat eller
dennes centrale lagerenhed.
6) Kommercielle lagre: Olielagre, som
ikke er beredskabslagre.
7) Fysisk tilgængelighed af
beredskabslagre: Mekanismer til lokalisering og transport af
beredskabslagre for at sikre deres frigivelse eller faktiske
levering til slutbrugere og markeder inden for tidsrammer og
på vilkår, der medvirker til at afhjælpe
forsyningsafbrydelser og forsyningsvanskeligheder i
øvrigt.
Kapitel 2
Den centrale lagerenhed
§ 5. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan på nærmere angivne vilkår
udpege den centrale lagerenhed.
Stk. 2.
Den centrale lagerenhed er en organisation, der ikke har
fortjeneste som målsætning, og som handler i
almenhedens interesse.
Stk. 3.
Den centrale lagerenhed kan erhverve, holde og sælge
beredskabslagre. Den centrale lagerenhed skal have de
nødvendige lager- og transportanlæg hertil eller have
rådighed herover.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
den centrale lagerenheds opgaver og om tavshedspligt for
bestyrelse, direktion og medarbejdere.
Stk. 5.
Klima-, energi- og bygningsministeren godkender den centrale
lagerenheds vedtægter og ændringer af disse.
Kapitel 3
Lagringspligt m.v.
§ 6. Virksomheder skal holde
beredskabslagre af råolie eller olieprodukter, hvis de
1) importerer råolie eller
olieprodukter her til landet,
2) producerer råolie eller
olieprodukter her i landet eller
3) lader råolie eller
olieprodukter producere hos en anden virksomhed her i landet.
Stk. 2.
Virksomheder, som i et kalenderår importerer eller producerer
mindre end svarende til 1.000 t råolieækvivalent, har
ikke lagringspligt efter stk. 1.
Stk. 3.
Virksomheder, som alene producerer olieprodukter ved oparbejdning
af spildolie til genbrug, har ikke lagringspligt efter stk. 1.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan efter ansøgning
give tilladelse til, at en virksomhed, der har haft lagringspligt
efter stk. 1, og som i en periode ikke opfylder bestemmelserne om
at få en sådan lagringspligt efter stk. 1,
fortsætter med at være en lagringspligtig
virksomhed.
Stk. 5.
Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter regler om
virksomhedernes lagringspligt efter stk. 1-4, herunder om beregning
af lagringspligtens størrelse, anmeldelsespligt for
virksomheder, som omfattes af reglerne i stk. 1, lagringspligtens
specificering på produktkategorier, lagringspligtens
periodisering, lageranlæggets indretning, lagringspligtens
fordeling på A-lagre og B-lagre, ophør af
lagringspligt og mulighed for dispensationer fra
lagringspligten.
§ 7. En del af beredskabslagrene
efter § 6, stk. 1, kan holdes som specifikke lagre.
Stk. 2.
Specifikke lagre efter stk. 1 skal ejes af den centrale lagerenhed
og holdes her i landet.
Stk. 3.
Specifikke lagre, som holdes eller transporteres her i landet, kan
ikke gøres til genstand for retsforfølgning. Dette
gælder også specifikke lagre, som holdes af en anden
medlemsstat eller dennes centrale lagerenhed.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
specifikke lagre, herunder om deres størrelse,
sammensætning og transport.
§ 8. Klima-, energi- og
bygningsministeren fastsætter størrelsen af de samlede
beredskabslagre, herunder de specifikke lagre, efter
forudgående forelæggelse for et udvalg nedsat af
Folketinget.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan dog for en
begrænset periode, og når særlige forhold taler
herfor, ændre størrelsen af den samlede lagringspligt,
der er fastsat efter stk. 1.
Kapitel 4
Opfyldelse af lagringspligt og
delegationer
§ 9. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte, at en konkret andel af
virksomhedernes lagringspligt efter § 6, stk. 1, skal opfyldes
ved delegation til den centrale lagerenhed, og at den centrale
lagerenhed skal modtage sådanne delegationer mod vederlag.
Lagringspligtige virksomheder skal opfylde de vilkår, som
fastsættes efter stk. 4.
Stk. 2.
Virksomheder kan opfylde deres resterende lagringspligt efter
§ 6, stk. 1, ved
1) brug af virksomhedens egne lagre her
i landet,
2) indgåelse af
lagerdækningsaftaler med den centrale lagerenhed, jf. §
10, stk. 4,
3) indgåelse af internationale
lagerdækningsaftaler med udenlandske virksomheder eller
udenlandske centrale lagerenheder, jf. § 10, stk. 1, eller
4) indgåelse af nationale
lagerdækningsaftaler med andre lagringspligtige virksomheder,
jf. § 10, stk. 3.
Stk. 3.
Den centrale lagerenhed kan opfylde den lagringspligt, som den
overtager ved delegationer efter stk. 1 og ved
lagerdækningsaftaler efter stk. 2, nr. 2, ved brug af dels
egne lagre og dels lagerdækningsaftaler efter § 10, stk.
1 og 4.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
delegation af lagringspligt efter stk. 1, virksomhedernes
opfyldelse af deres resterende lagringspligt efter stk. 2 og den
centrale lagerenheds opfyldelse af lagringspligt efter stk. 3.
Ministeren kan herunder fastsætte regler om medregning
af lagerbeholdninger til dækning af lagringspligt, medregning
af lagre af biobrændstoffer og additiver til dækning af
lagringspligt, den konkrete beregning af beredskabslagres
størrelse, medregning af gæld og tilgodehavender
mellem de lagringspligtige virksomheder samt den centrale
lagerenheds vilkår for dækning af lagringspligt, som
den har modtaget ved delegation efter stk. 1.
§ 10. En international
lagerdækningsaftale kan indgås mellem en
lagringspligtig virksomhed eller den centrale lagerenhed og en
udenlandsk virksomhed eller en udenlandsk central lagerenhed. Efter
en sådan aftale kan overskydende lagre hos den ene part
medregnes til opfyldelse af lagringspligt hos den anden part. En
sådan aftale kan også indgås, når en
virksomhed vil bruge egne lagerbeholdninger i en EU-medlemsstat til
at dække egen lagringspligt i en anden EU-medlemsstat.
Aftalen skal være godkendt af de to medlemsstaters
myndigheder. Aftalen og ændringer eller
forlæn?gelser heraf har ikke virkning uden denne
godkendelse.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan indgå aftaler med
myndigheder i udlandet om procedurer m.v. for godkendelse og
administration i øvrigt af internationale
lagerdækningsaftaler, jf. stk. 1.
Stk. 3.
En national lagerdækningsaftale kan indgås mellem to
lagringspligtige virksomheder. Efter en sådan aftale kan en
virksomhed, hvis egne olielagre overstiger dens lagringspligt,
dække lagringspligt for en anden lagringspligtig virksomhed,
jf. § 9, stk. 2, nr. 4. Klima-, energi- og bygningsministeren
skal inden aftaleperiodens begyndelse underrettes om en sådan
aftale. Aftalen har ikke virkning uden denne underretning.
Stk. 4.
En national lagerdækningsaftale kan ligeledes indgås
mellem den centrale lagerenhed og en lagringspligtig virksomhed,
således at overskydende olielagre hos den ene part kan
anvendes til dækning af lagringspligt hos den anden part.
Stk. 5.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
procedurer for behandling af og vilkår for internationale og
nationale lagerdækningsaftaler samt begrænsning af,
hvor megen lagringspligt der kan dækkes gennem internationale
lagerdækningsaftaler.
§ 11. Den centrale lagerenhed kan
for en periode delegere opgaver i forbindelse med forvaltning af
beredskabslagre til
1) en anden EU-medlemsstat, på
hvis område sådanne beredskabslagre er beliggende,
eller denne medlemsstats centrale lagerenhed eller
2) en virksomhed med lagringspligt
efter § 6, stk. 1.
Stk. 2.
Delegation efter stk. 1 kan ikke omfatte køb og salg af
specifikke lagre.
Stk. 3.
Delegerede opgaver efter stk. 1 kan ikke videredelegeres af de
parter, som har modtaget delegationerne.
§ 12. Den centrale lagerenhed skal
løbende offentliggøre oplysninger fordelt på
produktkategori om de lagerbeholdninger, som den ved delegation
efter § 9, stk. 1, eller lagerdækningsaftaler efter
§ 10, stk. 1 og 4, kan påtage sig at holde for
lagringspligtige virksomheder samt udenlandske virksomheder eller
centrale lagerenheder.
Stk. 2.
Den centrale lagerenhed skal mindst 7 måneder før
lagringspligtens indtræden offentliggøre, på
hvilke vilkår den ved delegationer eller
lagerdækningsaftaler, jf. stk. 1, kan yde lagerdækning
for lagringspligtige virksomheder. Disse vilkår kan
gøres afhængige af konkrete forhold på det
tidspunkt, hvor lagerdækningen ydes.
Stk. 3.
Den centrale lagerenhed behandler anmodninger om delegationer eller
lagerdækningsaftaler, jf. stk. 1, på et objektivt,
gennemsigtigt og ikkediskriminerende grundlag.
Stk. 4.
Den centrale lagerenhed må kun opkræve vederlag for
delegationer eller lagerdækningsaftaler, jf. stk. 1, som
højst svarer til de fulde omkostninger ved
lagerdækningen. Vederlaget må ikke opkræves,
før de pågældende lagerbeholdninger er
etableret. Den centrale lagerenhed kan gøre sin accept af en
delegation eller lagerdækningsaftale, jf. stk. 1, betinget
af, at den lagringspligtige virksomhed stiller garanti eller anden
form for sikkerhed for betalingen.
Stk. 5.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om den centrale lagerenheds
offentliggørelse af oplysninger efter stk. 1 og af
vilkår efter stk. 2, den centrale lagerenheds behandling af
anmodninger om lagerdækning, den centrale lagerenheds
vederlag for lagerdækning, opgørelse af omkostninger
ved den centrale lagerenheds lagerdækning og lagringspligtige
virksomheders adgang til at klage over vederlaget.
Kapitel 5
Lagrenes væren til
rådighed m.v.
§ 13. En lagringspligtig
virksomhed eller den, der efter delegation eller
lagerdækningsaftale holder beredskabslagre for en
lagringspligtig virksomhed, skal sikre, at virksomhedens
beredskabslagre til enhver tid er til rådighed og fysisk
tilgængelige med henblik på at kunne frigives til
slutbrugere og markeder i tilfælde af en større
forsyningsafbrydelse. Beredskabslagre skal være
identificerbare og bogførte og skal til enhver tid kunne
kontrolleres. 1. og 2. pkt. gælder også for
beredskabslagre, der er integreret med kommercielle lagre.
Stk. 2.
Behæftelse eller andre aftaledispositioner eller
retsforfølgning vedrørende beredskabslagre, der ikke
er specifikke lagre, skal respektere, at disse lagre skal
være til rådighed og fysisk tilgængelige og skal
kunne frigives i tilfælde af en større
forsyningsafbrydelse.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter
nærmere regler om, at beredskabslagre skal være til
rådighed og fysisk tilgængelige samt identificerbare og
bogførte.
Kapitel 6
Oplysningspligt og fortegnelser over
beredskabslagre og specifikke lagre
§ 14. Lagringspligtige
virksomheder, den centrale lagerenhed og virksomheder med
kommercielle lagre skal til klima-, energi- og bygningsministeren
udarbejde og fremsende oplysninger, som er nødvendige for
ministerens varetagelse af opgaver efter denne lov eller regler
udstedt i henhold til denne lov. Tilsvarende gælder
oplysninger til brug for den løbende udarbejdelse af olie-
og energistatistik og for fremsendelse til andre myndigheder og
internationale organisati?oner.
Stk. 2.
Virksomheder, som udlejer lagerkapacitet for råolie eller
olieprodukter, skal efter anmodning give klima-, energi- og
bygningsministeren alle oplysninger af relevans dels for at
vurdere, om der oplagres råolie eller olieprodukter i
Danmark, som er omfattet af lagringspligt, dels for at
understøtte den løbende kontrol af rapporteringen om
beredskabslagrene.
Stk. 3.
Øvrige virksomheder med betydning for den danske
olieforsyning skal efter anmodning fremsende oplysnin?ger til
klima-, energi- og bygningsministeren.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan hos andre offentlige
myndigheder indhente de oplysninger, der er nødvendige for
at kontrollere overholdelse af loven og regler, der er udstedt i
medfør af loven, bl.a. med henblik på
registersamkøring og sammenstilling af oplysninger til
kontrolformål.
Stk. 5.
Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter regler om
virksomhedernes oplysningspligt efter stk. 1-3, herunder om
månedlig fremsendelse af oplysninger om lagerbeholdninger og
varebevægelser, fremsendelse af oplysninger i
krisesituationer, frister for fremsendelse af oplysninger,
virksomhedernes egenkontrol forud for fremsendelse af oplysninger,
håndtering af fremsendelse af urigtige eller ikkerettidige
oplysninger samt fremsendelse af oplysninger på ad
hoc-basis.
§ 15. Klima-, energi- og
bygningsministeren fører en fortegnelse over alle
beredskabslagre, som holdes for at dække lagringspligt efter
§ 6, stk. 1, og som ikke er specifikke lagre. Fortegnelsen
skal for den enkelte lagerbeholdning på
opgørelsestidspunktet bl.a. indeholde oplysninger om
lagerbe-holdningens
1) geografiske placering i form af
lagersted,
2) størrelse,
3) art i form af produktkategorier
og
4) ejer.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren fører en fortegnelse
over alle specifikke lagre, som holdes her i lan?det. Fortegnelsen
skal for den enkelte lagerbeholdning på
opgørelsestidspunktet bl.a. indeholde de oplysninger, som er
angivet i stk. 1, nr. 1-4.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter regler om de
to fortegnelser efter stk. 1 og 2 vedrørende detaljering,
løbende opdatering og opbevaring.
Kapitel 7
Beredskab i øvrigt
§ 16. Lagringspligtige
virksomheder skal foretage den nødvendige planlægning
og træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre
forsyningen af råolie og olieprodukter i
beredskabssituationer og andre ekstraordinære
situationer.
Stk. 2.
Den centrale lagerenhed skal varetage de overordnede, koordinerende
planlægningsmæssige og operative opgaver
vedrørende det beredskab, der er anført i stk. 1.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om virksomhedernes beredskabsplanlægning
efter stk. 1 og den centrale lagerenheds overordnede, koordinerende
planlægningsmæssige og operative beredskabsopgaver
efter stk. 2.
Kapitel 8
Tilsyn og påbud
§ 17. Klima-, energi- og
bygningsministeren fører tilsyn med, at denne lov og regler
udstedt i henhold til denne lov overholdes.
Stk. 2.
Enhver, der efter denne lov er pålagt forpligtelser, skal
efter anmodning give klima-, energi- og bygningsministeren de
oplysninger, som er nødvendige for varetagelsen af
ministerens opgaver, herunder opgaver i forbindelse med
udøvelsen af tilsynet efter stk. 1.
Stk. 3.
En lagringspligtig virksomhed og den centrale lagerenhed skal
medvirke i gennemførelse af tilsyn af beredskabslagre, som
foretages af Kommissionen, og skal ved sådanne tilsyn give
adgang til alle dokumenter og fortegnelser vedrørende disse
lagre og til de steder, hvor lagrene holdes, og til alle dokumenter
herom.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan bestemme, at
virksomhederne skal fremsende en revisorerklæring om
rigtigheden af de fremsendte oplysninger efter § 14, stk.
1.
Stk. 5.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om fremsendelse af oplysninger til brug for
tilsynet efter stk. 2, om virksomheders medvirken i tilsyn efter
stk. 3 og om virksomhedernes fremsendelse af
revisorerklæring efter stk. 4.
§ 18. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan, eventuelt på nærmere angivne
vilkår, påbyde, at forhold, der strider mod denne lov,
regler udstedt i henhold til denne lov eller afgørelser
truffet efter denne lov skal bringes i overensstemmelse med
reglerne inden for en nærmere angivet frist.
Kapitel 9
Krisehåndtering
§ 19. Klima-, energi- og
bygningsministeren sikrer, at der foreligger beredskabsplaner til
brug for en større forsyningsafbrydelse. Ministeren
fastsætter de nødvendige organisatoriske
foranstaltninger for at gennemføre sådanne planer.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren træffer de
nødvendige foranstaltninger for i tilfælde af en
større forsyningsafbrydelse at kunne frigive beredskabslagre
og sikrer, at der er fastsat procedurer herfor. Ministeren kan
herved træffe beslutning om, at beredskabslagre skal frigives
til slutbrugere og markeder, hvilke produktkategorier frigivelsen
skal omfatte, tidsrammer for lagrenes genetablering og
administrative forhold i forbindelse med frigivelsen.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
forbrugsbegrænsende foranstaltninger for olie i forhold til
den anslåede forsyningsmangel, bl.a. ved at give visse
brugergrupper prioritet ved tildeling af olieprodukter. Ministeren
skal sikre, at der foreligger hensigtsmæssige planer
herfor.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om håndtering af de forhold, der er
nævnt i stk. 1-3.
Kapitel 10
Delegation af administrative
opgaver
§ 20. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan på nærmere angivne vilkår
bemyndige den centrale lagerenhed til at varetage administrative
opgaver vedrørende
1) anmodning om og modtagelse og
behandling af oplysninger efter § 14, stk. 1-3, samt
forberedende kontrol af lagringspligt m.m. baseret herpå,
2) føring af fortegnelser over
beredskabslagre og specifikke lagre efter § 15 og
3) administration af
lagerdækningsaftaler efter § 10, stk. 1 og 3.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
den centrale lagerenheds anmodning om og modtagelse og behandling
af oplysninger efter stk. 1, nr. 1, forberedende kontrol af
lagringspligt m.m. efter stk. 1, nr. 1, etablering og føring
af fortegnelser efter stk. 1, nr. 2, administration af
lagerdækningsaftaler efter stk. 1, nr. 3, og
tavshedspligt om modtagne oplysninger.
Kapitel 11
Klageadgang m.v.
§ 21. Energiklagenævnet
behandler klager over afgørelser, herunder afgørelser
i anledning af klager efter stk. 2, truffet efter denne lov eller
regler udstedt i henhold til denne lov af klima-, energi- og
bygningsministeren eller en myndighed under ministeriet, som
ministeren har henlagt sine beføjelser efter loven til.
Stk. 2.
Afgørelser truffet af den centrale lagerenhed, jf. §
20, stk. 1 og 2, kan indbringes for klima-, energi- og
bygningsministeren eller en myndighed under ministeriet, som
ministeren har henlagt sine beføjelser efter loven til.
Stk. 3.
Afgørelser truffet efter denne lov eller regler udstedt i
henhold til denne lov af klima-, energi- og bygningsministeren
eller en myndighed under ministeriet, som ministeren har henlagt
sine beføjelser efter loven til, kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed end Energiklagenævnet.
Afgørelser kan ikke indbringes for domstolene, før
den endelige administrative afgørelse foreligger.
Stk. 4.
En klage efter stk. 1 eller 2 skal være indgivet skriftligt
inden 4 uger fra tidspunktet, hvor afgørelsen er meddelt den
pågældende.
Stk. 5.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler
om, at afgørelser truffet af en myndighed under ministeriet,
som ministeren har henlagt sine beføjelser efter loven til,
ikke kan indbringes for Energiklagenævnet, og at
afgørelser truffet af en myndighed under ministeriet, som
ministeren har henlagt sine beføjelser efter loven til, ikke
kan indbringes for klima-, energi- og bygningsministeren.
Stk. 6.
Ved Energiklagenævnets behandling af sager efter denne lov
eller regler udstedt i henhold til loven erstattes
repræsentanter i Energiklagenævnet, som er udpeget
efter indstilling af Dansk Industri og Landbrugsraadet, af 2
sagkyndige medlemmer, der udpeges af klima-, energi- og
bygningsministeren efter indstilling fra Energi- og olieforum for 4
år ad gangen. Genudpegning kan finde sted.
§ 22. Søgsmål til
prøvelse af afgørelser truffet af
Energiklagenævnet efter § 21 skal være
anlagt, inden 6 måneder efter at afgørelsen er meddelt
den pågældende. Hvis afgørelsen er offentligt
bekendtgjort, regnes fristen dog altid fra bekendtgørelsens
tidspunkt.
Kapitel 12
Straffebestemmelser og administrative
bødeforelæg
§ 23. Medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde
den, der
1) undlader at opfylde lagringspligt
efter § 6, stk. 1, eller at opfylde forpligtelser modtaget ved
delegation eller lagerdækningsaftale efter §§ 9 og
10,
2) undlader at opfylde forpligtelserne
efter § 13, stk. 1,
3) afgiver urigtige oplysninger eller
undlader at fremsende oplysninger efter § 14, stk. 1-3,
4) afgiver ikkerettidige oplysninger
efter regler om frister, der udstedes i henhold til § 14, stk.
5, eller
5) undlader at efterkomme påbud
meddelt efter § 18.
Stk. 2.
I regler, som udstedes i henhold til denne lov, kan der
fastsættes bødestraf for overtrædelse af
bestemmelserne i reglerne eller vilkår fastsat i henhold til
reglerne og for manglende overholdelse af påbud meddelt i
henhold til reglerne.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 24. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan i sager omfattet af § 23, stk. 1, nr. 3
og 4, i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan
afgøres uden retssag, hvis den, der har begået
overtrædelsen, erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en
nærmere angivet frist at betale en bøde som angivet i
bødeforelægget.
Stk. 2.
Reglerne i retsplejelovens § 834, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk.
2, om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet
ikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse
på bødeforelæg.
Stk. 3.
Vedtages bødeforelægget, bortfalder videre
forfølgning. Vedtagelsen har samme virkning som en dom.
Kapitel 13
Ikrafttræden m.v.
§ 25. Loven træder i kraft
den 1. maj 2012.
Stk. 2.
§§ 6-11, 13-16 og 20, § 23, stk. 1, nr. 1-4, og
§ 24 finder anvendelse fra den 31. december 2012.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan uanset stk. 2 fra den 1.
maj 2012 træffe afgørelse efter § 10, stk. 1, om
godkendelse af internationale lagerdækningsaftaler, der
omfatter perioden efter den 31. december 2012.
§ 26. Lov nr. 1275 af 20. december
2000 om pligtige lagre af mineralolie og mineralolieprodukter
ophæves den 31. december 2012.
Stk. 2.
Regler, der er fastsat i henhold til lov nr. 1275 af 20. december
2000 om pligtige lagre af mineralolie og mineralolieprodukter,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
regler fastsat i henhold til denne lov.
§ 27. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 2009/119/EF af 14.
september 2009 om forpligtelse for medlemsstaterne til at holde
minimumslagre af råolie og/eller olieprodukter, EU-Tidende
2009, nr. L 265, side 9.