Tillægsbetænkning afgivet af
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 20. marts 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. februar 2012 og var til 1.
behandling den 9. februar 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget. Udvalget afgav betænkning den 1. marts 2012.
Lovforslaget var til 2. behandling den 20. marts 2012, hvorefter
det blev henvist til fornyet behandling i Erhvervs-, Vækst-
og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har efter betænkningsafgivelsen stillet 4
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
På initiativ fra Venstres medlem af udvalget Kim
Andersen har Venstre fået optrykt udvalgets
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren og
dennes svar herpå som bilag 2 til
tillægsbetænkningen.
2. Indstillinger
Et flertal i udvalget
(udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori
det foreligger efter 2. behandling.
Et mindretal i udvalget
(EL) indstiller lovforslaget til forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Benny Engelbrecht (S) Jacob
Bjerregaard (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin
Gaardsted (S) fmd. Trine Bramsen
(S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV)
Camilla Hersom (RV) Hans Vestager (RV) Annette Vilhelmsen (SF)
Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen
(V) Gitte Lillelund Bech (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Preben Bang Henriksen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian
Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim
Christiansen (DF) Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 81 omdelt efter
betænkningsafgivelsen
Bilagsnr. | Titel |
5 | Betænkning afgivet 1/3-12 |
6 | Ændringsforslag til 2. behandling
fra erhvervs- og vækstministeren |
7 | Ændringsforslag uden for
betænkning |
8 | Udkast til
tillægsbetænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 81 omdelt efter betænkningsafgivelsen
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om ministeren har overvejet, hvad
de sammenbrudte forhandlinger om EU's indskyderdirektiv kan
få af betydning for finansieringen af indskydergarantien
herhjemme, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. , om der i loven og
bemærkningerne tages tilstrækkelig højde for, at
de danske banker ikke stilles konkurrencemæssigt
dårligere end de øvrige EU-lande, når der i EU
opnås enighed om et direktiv, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvorfor der er behov for mere end
én fond til afvikling og restrukturering, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. , om det ikke vil være
hensigtsmæssigt at samle de to fonde i én fond for at
undgå flere og større fonde end nødvendigt, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
Udvalgets spørgsmål til erhvervs- og
vækstministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og svarene er optrykt efter
ønske fra V.
Spørgsmål 1:
Har ministeren overvejet, hvad de sammenbrudte forhandlinger
om EU's indskyderdirektiv kan få af betydning for
finansieringen af indskydergarantien herhjemme?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne påpege, at forhandlingerne
om indskydergarantidirektivet ikke er brudt sammen.
Europa-Parlamentet har stemt om 1. læsning af direktivet,
hvilket har forlænget forhandlingerne. Det danske formandskab
arbejder dog fortsat på at finde en løsning til
sikring af fremskridt i de videre forhandlinger om
direktivet.
De igangværende forhandlinger om EU's indskyderdirektiv
blev indledt i sommeren 2010, og forhandlingerne er siden blevet
fulgt tæt. Det forventes, at der vil blive sat krav om, at
Garantifonden for Indskydere og Investorers samlede midler skal
øges væsentligt inden for de kommende år, og at
der vil blive sat større krav til ex ante finansiering. Ved
udarbejdelsen af lovforslaget er der således søgt
taget højde for den forventede endelige udformning af
direktivet.
Det forventes således, at lovforslaget vil være i
overensstemmelse med det kommende direktiv, da det foreslås,
at Fondens formue skal udgøre 1 pct. af de dækkede
nettoindskud, aktuelt svarende til ca. 7,5 mia. kr. i stedet for de
nugældende 3,2 mia. kr., og at pengeinstitutterne skal
indbetale til Fonden med et fast årligt bidrag på 2,5
promille af de dækkede nettoindskud, aktuelt svarende til ca.
1,8 mia. kr., i modsætning til reglerne i dag, hvor
størrelsen af bidragene til Fonden svinger med behovet for
udbetalinger.
Selvom forhandlingerne om direktivet med Parlamentet og
Rådet er mere langstrakte end tidligere forventet, er det
fortsat forventningen at lovforslaget vil ligge inden for rammerne
af det, der forventes enighed om i EU.
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger,
kan der blive behov for at ændre i loven, såfremt
kravene til f.eks. målformue og bidrag i det nye
indskydergarantidirektiv ikke er i overensstemmelse med
lovforslaget. I den forbindelse vil jeg gerne præcisere, at
såfremt Parlamentet og Rådet når frem til en
målformue på f.eks. 0,8 pct. eller 1,2 pct. af de
dækkede nettoindskud, vil jeg fremsætte nyt lovforslag
i overensstemmelse hermed, således at loven bliver
EU-konform.
Spørgsmål 2:
Tages der i loven og bemærkningerne tilstrækkeligt
højde for, at de danske banker ikke stilles
konkurrencemæssigt dårligere end de øvrige
EU-lande, når der i EU opnås enighed om et
direktiv?
Svar:
Det er ikke hensigten med lovforslaget, at bidragspligtige
pengeinstitutter i Danmark konkurrencemæssigt skal stilles
dårligere end pengeinstitutter i de øvrige EU-lande.
Det vurderes, at det heller ikke sker med den foreslåede
ændring. Efter den endelige vedtagelse af
indskydergarantidirektivet vil det blive vurderet, om den
gældende nationale lovgivning i Danmark er i overensstemmelse
med direktivet. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af
spørgsmål 1.
Det skal i øvrigt bemærkes, at ændringen af
finansieringen af Garantifonden for Indskydere og Investorer
desuden imødekommer et ønske fra branchen, der har
ønsket en mere jævn fordeling af deres bidrag til
Garantifonden for Indskydere og Investorer.
Spørgsmål 3:
Hvorfor er der behov for mere end én fond til afvikling
og restrukturering?
Svar:
Lovforslaget ændrer ikke på, at der alene er
én Garantifond for Indskydere og Investorer (Fonden). Fonden
består dog af flere afdelinger, hvor afviklingsafdelingen
foreslås udvidet til også at omfatte restrukturering,
og derfor ændrer afdelingen navn til afviklings- og
restruktureringsafdelingen. Afviklings- og
restruktureringsafdelingen vil komme til at bestå af to
adskilte kasser - én til afvikling og én til
restrukturering.
Afviklingsafdelingen har hidtil stillet en tabskaution over
for Finansiel Stabilitet A/S for Finansiel Stabilitet A/S'
kapitalisering af datterselskabet, tildeling af likviditetsramme
samt et eventuelt underskud i datterselskabet som følge af
afviklingen. Afviklings- og restruktureringsafdelingens
»formue« til afvikling skal med lovforslaget mindst
udgøre 3,2 mia. kr. i indeståelser svarende til den
formue, afviklingsafdelingen har i dag.
Som opfølgning på den politiske aftale af 25.
august 2011 om en række konsolideringsinitiativer, som
udmøntede sig i Bankpakke IV, foreslås det med
lovforslaget, at afviklingsafdelingen bliver udvidet til også
at dække omkostninger forbundet med udtrædelse af
datacentraler i forbindelse med enten en fusion, hvor det ene
pengeinstitut er nødlidende, eller aktivoverdragelse, hvor
det overdragende institut afvikles af Finansiel Stabilitet A/S, som
led i ønsket om at reducerer barrierer for sunde
pengeinstitutters overtagelse af nødlidende. Det
foreslås i den forbindelse, at afdelingen får en
separat »formue« til restrukturering på 1 mia.
kr., som kan bestå af indeståelser, finansieret af
sektoren til at dække disse udgifter. Der er således
valgfrihed for pengeinstitutterne for, om pengeinstituttet vil
indbetale i likvider eller indeståelser.
Når der opereres med to kasser i afviklings- og
restruktureringsafdelingen, skyldes det ønsket om at
undgå, at afdelingens forpligtelse i forhold til
afviklingsformål stiger fra 3,2 mia. kr. til 4,2 mia.
kr.
Spørgsmål 4:
Vil det ikke være hensigtsmæssigt at samle de to
fonde i én fond for at undgå flere og større
fonde end nødvendigt, når formålet med fondene
overordnet set er det samme? Og - når det bliver muligt -
ligeledes at samle dem med pengeinstitutafdelingen?
Svar:
Som nævnt i svaret til spørgsmål 3
eksisterer der kun én fond med flere afdelinger.
Såfremt det kommende direktiv vil åbne op for
muligheden for at slå pengeinstitutafdelingen og afviklings-
og restruktureringsafdelingen sammen, vil dette kræve en
nærmere analyse af konsekvenserne, herunder om der eventuelt
vil være statsfinansielle konsekvenser ved en
sammenlægning.
Hvis det kommende direktiv indebærer muligheden for at
slå pengeinstitutafdelingen og afviklings- og
restruktureringsafdelingen sammen, vil vi se på muligheden
herfor, herunder foretage en nærmere analyse af
konsekvenserne.