Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 20. marts 2012
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en garantifond for
indskydere og investorer, lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om finansiel stabilitet og
ligningsloven
(Ændring af finansieringsformen for
Garantifonden for Indskydere og Investorer, udvidelse af
medgiftsordningen, opretholdelse af tilladelse som led i
krisehåndtering og Finanstilsynets videregivelse af
fortrolige oplysninger m.v.)
§ 1
I lov om en garantifond for indskydere og
investorer, jf. lovbekendtgørelse nr. 133 af 22. februar
2011, som ændret ved § 30 i lov nr. 718 af 25. juni
2010, § 1 i lov nr. 619 af 14. juni 2011, § 1 i
lov nr. 1061 af 22. november 2011 og § 6 i lov nr. 155 af 28.
februar 2012, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »afviklingsafdelingen«
til: »afviklings- og restruktureringsafdelingen«.
2.
Overalt i loven ændres »Afviklingsafdelingen«
til: »Afviklings- og restruktureringsafdelingen«.
3.
Overalt i loven ændres »afviklingsafdelingens«
til: »afviklings- og restruktureringsafdelingens«.
4.
Overalt i loven ændres »Afviklingsafdelingens«
til: »Afviklings- og restruktureringsafdelingens«.
5. § 2 a, stk. 1, affattes
således:
»Overtager et datterselskab til Finansiel
Stabilitet A/S et pengeinstituts virksomhed eller dele heraf efter
kapitel 4 b eller 4 d i lov om finansiel stabilitet, skal Fonden
via afviklings- og restruktureringsafdelingen stille en tabskaution
over for Finansiel Stabilitet A/S for Finansiel Stabilitet A/S'
kapitalisering af datterselskabet, for Finansiel Stabilitet A/S'
tildeling af likviditetsramme til datterselskabet og for eventuelt
underskud i Finansiel Stabilitet A/S' datterselskab som
følge af afviklingen.«
6. § 5, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Afviklings- og restruktureringsafdelingen omfatter afvikling af de
i § 3, stk. 1, nr. 1, nævnte institutter i
henhold til kapitel 4 b-4 d i lov om finansiel stabilitet samt den
i § 2 a nævnte tabskaution samt restrukturering af
disse institutter, der er blevet nødlidende.«
7. § 7 affattes således:
Ȥ 7. Pengeinstitutternes
samlede årlige bidrag til pengeinstitutafdelingen skal
udgøre 2,5 promille af de dækkede nettoindskud opgjort
pr. 1. oktober det foregående år, jf. dog
stk. 5.
Stk. 2. Hvis
formuen i pengeinstitutafdelingen overstiger 1 pct. af de
dækkede nettoindskud, ophører pengeinstitutternes
bidragspligt. Bidragspligten genoptages, hvis formuen ikke
længere overstiger 1 pct. af de dækkede
nettoindskud.
Stk. 3.
Pengeinstitutternes årlige bidrag forfalder til betaling
senest den 10. januar. Hvis et pengeinstitut ophører med at
have dækkede nettoindskud i løbet af det
pågældende kalenderår, tilbagebetales en
forholdsmæssig del af pengeinstituttets indbetalte
årlige bidrag. Den forholdsmæssige tilbagebetaling
beregnes fra kvartalet efter pengeinstituttets udtræden og
frem til kalenderårets udgang. Tilbagebetaling af bidrag
herudover kan ikke finde sted.
Stk. 4. Det
påhviler Fondens bestyrelse at sikre en forsvarlig likviditet
i pengeinstitutafdelingen. Den samlede likviditet i form af likvide
aktiver og lånetilsagn skal til enhver tid mindst
udgøre 0,75 pct. af de dækkede nettoindskud. Hvis
Fonden ikke opfylder likviditetskravet, skal dette snarest meddeles
Finanstilsynet.
Stk. 5. Fondens
bestyrelse kan forhøje det årlige bidrag
ekstraordinært, hvis pengeinstitutafdelingens finansielle
forhold tilsiger det. Efter forhandling med Danmarks Nationalbank
kan Finanstilsynet påbyde Fondens bestyrelse at
forhøje det årlige bidrag ekstraordinært, hvis
pengeinstitutafdelingens finansielle forhold tilsiger det.
Stk. 6.
Finanstilsynet kan efter indstilling fra Fondens bestyrelse
fastsætte nærmere regler om bidrag.«
8.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 7
a. Fondens midler skal for realkreditafdelingens og
fondsmæglerselskabsafdelingens vedkommende bestå af
bidrag og indeståelser og skal for hver afdeling
udgøre mindst 10 mio. kr. De i § 3, stk. 1,
nr. 2 og 3, angivne institutters individuelle bidrag beregnes med
udgangspunkt i dækkede midler og dækkede
værdipapirer.
Stk. 2. Til brug
for afvikling efter kapitel 4 b og 4 d i lov om finansiel
stabilitet af de i § 3, stk. 1, nr. 1, angivne
institutter samt den i § 2 a nævnte tabskaution skal
Fondens midler for afviklings- og
restruktureringsafdelingens vedkommende udgøre 3,2 mia.
kr. i indeståelser fra disse institutter.
Stk. 3. Til brug
for restrukturering, herunder dækning af omkostninger
forbundet med udtrædelse af datacentraler i forbindelse med
enten en fusion, hvor det ene pengeinstitut er nødlidende,
eller en aktivoverdragelse, hvor det overdragende institut afvikles
efter kapitel 4 b-4 d i lov om finansiel stabilitet, skal Fondens
midler for afviklings- og restruktureringsafdelingens vedkommende
udgøre 1 mia. kr. bestående af
indeståelser eller kontante indbetalinger fra de i
§ 3, stk. 1, nr. 1, angivne institutter.
Stk. 4.
Pengeinstitutternes samlede bidrag til afviklings- og
restruktureringsafdelingen kan inden for et regnskabsår
højst udgøre et beløb svarende til 2 promille
af institutternes indlånsmasse.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan efter indstilling fra Fondens bestyrelse
fastsætte nærmere regler om bidrag.«
9. § 18, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Afviklings- og restruktureringsafdelingens
værdiansættelsesråd består af 4 medlemmer,
der repræsenterer institutterne nævnt i § 3,
stk. 1, nr. 1. Medlemmerne og et passende antal suppleanter
udpeges af erhvervs- og vækstministeren efter indstilling fra
Finansrådet for 1 år ad gangen.
Værdiansættelsesrådet vælger 1 formand og 1
næstformand blandt sine medlemmer. De udpegede suppleanter er
som udgangspunkt ikke personlige. For formanden og
næstformanden i værdiansættelsesrådet kan
der dog tillige udpeges personlige suppleanter. § 21 c
finder tilsvarende anvendelse for medlemmer af
værdiansættelsesrådet og dets
suppleanter.«
§ 2
I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 885 af 8. august 2011, som
ændret ved § 14 i lov nr. 1382 af 28. december 2011
og § 1 i lov nr. 155 af 28. februar 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 225, stk. 1,
indsættes efter »tilladelsen«: », jf. dog
stk. 4 og 5«.
2. I
§ 225, stk. 3,
indsættes efter »tilladelse«: », jf. dog
stk. 4 og 5«.
3. I
§ 225 indsættes som
stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Finanstilsynet fastsætter fristen i stk. 1 og 3 under
hensyntagen til sagens karakter og de konkrete
omstændigheder. Fristen kan forlænges, hvis
Finanstilsynet skønner det nødvendigt.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan undlade at inddrage tilladelsen efter
stk. 1 og 3, når hensynet til en hensigtsmæssig
krisehåndtering eller afvikling taler herfor.«
4. § 354, stk. 6, nr. 10,
affattes således:
»10)
Interessenter, herunder myndigheder, involveret i forsøg
på at redde en nødlidende finansiel virksomhed,
når Finanstilsynet har modtaget et mandat fra erhvervs- og
vækstministeren, og under forudsætning af at modtagerne
af oplysningerne har behov herfor.«
5. § 354, stk. 6, nr. 14,
affattes således:
»14)
Finansiel Stabilitet A/S, under forudsætning af at Finansiel
Stabilitet A/S har behov herfor til varetagelse af sine
opgaver.«
6. § 354, stk. 6, nr. 15,
affattes således:
»15)
Erhvervs- og Vækstministeriet i sager om behandling af
ansøgninger om og sager om statsligt kapitalindskud, jf. lov
om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter.«
7. I
§ 354, stk. 6,
indsættes efter nr. 15 som nyt nummer:
»16) Udvalg,
grupper m.v. nedsat af erhvervs- og vækstministeren, der har
til formål at drøfte og koordinere indsatsen for at
sikre den finansielle stabilitet.«
Nr. 16-30 bliver herefter nr. 17-31.
8. I
§ 354, stk. 8,
ændres »stk. 6, nr. 21« til:
»stk. 6, nr. 22«.
9. I
§ 354, stk. 10,
ændres »stk. 6, nr. 27« til:
»stk. 6, nr. 28« og »stk. 6, nr.
28« til: »stk. 6, nr. 29«.
10. I
§ 354, stk. 11 og 12, ændres »stk. 6, nr.
22« til: »stk. 6, nr. 23«.
§ 3
I lov om værdipapirhandel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 883 af 9. august 2011, som
ændret ved § 2 i lov nr. 155 af 28. februar 2012,
foretages følgende ændring:
1. § 84 a, stk. 6, nr. 10,
affattes således:
»10)
Interessenter, herunder myndigheder, involveret i forsøg
på at redde et nødlidende aktieselskab omfattet af
§ 7, stk. 1, når Finanstilsynet har modtaget
et mandat fra erhvervs- og vækstministeren, og under
forudsætning af at modtagerne af oplysningerne har behov
herfor.«
§ 4
I lov om finansiel stabilitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 875 af 15. september 2009, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 721 af 25. juni 2010 og
senest ved § 2 i lov nr. 619 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1,
indsættes som 3. pkt.:
»Der etableres endvidere en ordning, hvor
Finansiel Stabilitet A/S kan deltage i den medgiftsordning, der er
beskrevet i § 2 i lov om en garantifond for indskydere og
investorer.«
2. § 6, stk. 2, ophæves, og
i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Medlemmerne af bestyrelsen vælges for en periode på 1
år med mulighed for genvalg.
Stk. 3. Erhvervs-
og vækstministeren bemyndiges med virkning fra Finansiel
Stabilitet A/S' stiftelse til at skadesløsholde
medlemmerne af bestyrelsen for Finansiel Stabilitet A/S for
1) ethvert
erstatningskrav mod medlemmer af bestyrelsen som følge af
udøvelsen af deres hverv som bestyrelsesmedlemmer, medmindre
der er tale om krav efter dansk ret, der gøres
gældende ved en dansk domstol, og
2) udgifter til
sagsomkostninger m.v. i forbindelse med retssager omfattet af nr.
1.
Stk. 4. Erhvervs-
og Vækstministeriet giver afkald på at rejse
1) regreskrav for
erstatningsbeløb og sagsomkostninger m.v., som staten har
betalt til tredjemand, for så vidt angår
erstatningsbeløb og sagsomkostninger m.v., som
bestyrelsesmedlemmet ikke skulle have afholdt ved dom afsagt af en
dansk domstol efter dansk ret, og
2) erstatningskrav,
herunder regres, gældende over for medlemmerne af bestyrelsen
for tab, der er påført staten eller Finansiel
Stabilitet A/S, og som overstiger forsikringsdækningen i
henhold til bestyrelsesansvarsforsikringen, hvis
bestyrelsesmedlemmet alene har udvist simpel uagtsomhed.
Stk. 5. Erhvervs-
og vækstministeren kan på en generalforsamling i
Finansiel Stabilitet A/S stemme for et forslag til ændring af
vedtægterne, der vil gøre det muligt for selskabets
bestyrelse med virkning fra selskabets stiftelse at forpligte
selskabet til at skadesløsholde medlemmer af direktionen i
samme omfang som statens skadesløsholdelse af medlemmerne af
bestyrelsen samt at selskabet giver afkald på at gøre
erstatningskrav, herunder regres, gældende over for
direktionen i samme omfang som gældende for
bestyrelsen.«
3. I
§ 16 e, stk. 2, 3. pkt.,
indsættes efter »således at
datterselskabet«: »akkurat«.
4. I
§ 16 g, stk. 6,
indsættes efter »revisorerne«: »og den
kreditsagkyndige«.
5. § 16 g, stk. 9, affattes
således:
»Stk. 9.
Aktivernes værdi fastsættes endeligt ud fra
principperne i stk. 3 af to revisorer udpeget af Finansiel
Stabilitet A/S, Garantifonden for Indskydere og Investorer og det
nødlidende pengeinstitut i fællesskab og én
kreditsagkyndig udpeget af værdiansættelsesrådet.
Hvis parterne ikke kan opnå enighed om udpegningen af
revisorerne, anmoder de FSR - danske revisorer om at forestå
udpegningen. Værdiansættelsen skal foreligge, hurtigst
muligt efter at revisorerne og den kreditsagkyndige er
udpeget.«
6. § 16 g, stk. 10, affattes
således:
»Stk. 10.
Revisorernes og den kreditsagkyndiges værdiansættelse
kan indbringes for domstolene af det nødlidende
pengeinstitut, Finansiel Stabilitet A/S eller Garantifonden for
Indskydere og Investorer, senest 3 måneder efter at
værdiansættelsen er modtaget.«
7. I
§ 16 g, stk. 11,
indsættes efter »revisorernes«: »og den
kreditsagkyndiges«.
8.
Efter § 16 k indsættes før kapitel 5:
»Kapitel 4 c
Finansiel Stabilitet A/S' deltagelse
i medgiftsordning - model I
§ 16
l. Opfylder et pengeinstitut med tilladelse efter
§ 7 i lov om finansiel virksomhed ikke længere
kapitalkravene i lov om finansiel virksomhed, er der fastsat en
frist i medfør af § 225, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed, og har pengeinstituttet iværksat de
foranstaltninger, der skal til for at kunne lade sig afvikle efter
reglerne i kapitel 4 b i denne lov, kan Finansiel Stabilitet A/S
beslutte at medvirke til en afvikling af pengeinstituttet ved at
tilføre midler eller stille garanti til dækning af
pengeinstituttets samtlige ikkeefterstillede kreditorer (medgift),
jf. dog stk. 2. Finansiel Stabilitet A/S træffer
beslutning herom, når det skønnes, at en sådan
afvikling påfører staten færre omkostninger end
afvikling efter §§ 16 e-16 i i denne lov og
løsningen ud fra en forretningsmæssig betragtning er
holdbar.
Stk. 2. Finansiel
Stabilitet A/S kan alene træffe beslutning efter stk. 1,
hvis Garantifonden for Indskydere og Investorer deltager i
afviklingen af pengeinstituttet efter reglerne i § 2 i
lov om en garantifond for indskydere og investorer. Den statslige
medgift efter stk. 1 kan ikke udgøre en større
andel af de individuelle statsgarantier i instituttet end den
andel, som medgiften fra Garantifonden for Indskydere og Investorer
udgør af Fondens dækkede indskud i instituttet.
Stk. 3. Finansiel
Stabilitet A/S skal betinge sin beslutning efter stk. 1 af, at
der sker en efterregulering af den statslige medgift, såfremt
de frasolgte aktiver 3 år efter overtagelsen har en
højere værdi end vurderingen på tidspunktet for
tildelingen af medgiften. Såfremt det efter § 16 m,
stk. 2, vurderes, at værdien af engagementerne er steget
med mere end 10 pct., efterreguleres medgiften, ved at halvdelen af
værdistigningen over 10 pct. tilbagebetales til Finansiel
Stabilitet A/S. Tilbagebetalingen kan dog ikke overstige
størrelsen af den statslige medgift.
Stk. 4. Finansiel
Stabilitet A/S kan ikke træffe beslutning om at medvirke til
en afvikling af instituttet ved at tilføre midler eller
stille garanti til dækning af pengeinstituttets aktie-,
garanti- eller andelskapital og anden efterstillet kapital.
Stk. 5. Finansiel
Stabilitet A/S kan afholde omkostningerne forbundet med medgiften
via statens genudlånsordning. Dækning af omkostninger
forbundet med instituttets udtrædelse af aftale med en
datacentral i forbindelse med overdragelse dækkes af
afviklings- og restruktureringsafdelingen, jf. § 7 a,
stk. 3, i lov om en garantifond for indskydere og
investorer.
§ 16
m. Finansiel Stabilitet A/S fastsætter medgiftens
størrelse efter § 16 l efter samme
værdiansættelse af det nødlidende
pengeinstituttets aktiver og passiver, som Garantifonden for
Indskydere og Investorer anvender ved fastsættelse af medgift
efter § 5, stk. 8, i lov om en garantifond for
indskydere og investorer. Værdiansættelsen
fastsættes af Finansiel Stabilitet A/S suppleret af to
revisorer udpeget af Finansiel Stabilitet A/S og det overtagne
institut. Hvis de to parter ikke kan opnå enighed om
udpegningen af revisorerne, anmoder de FSR - danske revisorer om at
forestå udpegningen.
Stk. 2.
Efterregulering af medgiften efter § 16 l, stk. 3,
skal basere sig på en værdiansættelse af de
største engagementer i det nødlidende pengeinstitut.
Værdiansættelsen skal udarbejdes i samarbejde mellem
Finansiel Stabilitet A/?S og to revisorer udpeget af Finansiel
Stabilitet A/S og det overtagende institut. Hvis de to parter ikke
kan opnå enighed om udpegningen af revisorerne, anmoder de
FSR - danske revisorer om at forestå udpegningen.
Kapitel 4 d
Finansiel Stabilitet A/S' deltagelse
i medgiftsordning - model II
§ 16
n. Opfylder et pengeinstitut med tilladelse efter
§ 7 i lov om finansiel virksomhed ikke længere
kapitalkravene i lov om finansiel virksomhed, er der fastsat en
frist i medfør af § 225, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed, og har instituttet iværksat de
foranstaltninger, der skal til for at kunne lade sig afvikle efter
reglerne i kapitel 4 b i denne lov, kan Finansiel Stabilitet A/S
beslutte at medvirke til en afvikling af pengeinstituttet ved selv
at overtage og dække samtlige pengeinstituttets
ikkeefterstillede kreditorer (medgift).
Stk. 2. Finansiel
Stabilitet A/S' overtagelse efter stk. 1 er betinget af,
1) at der
foreligger et bindende forhåndstilsagn fra et pengeinstitut
om en umiddelbar efterfølgende overdragelse af en del af det
overtagede institut,
2) at der
foreligger et bindende tilsagn fra Garantifonden for Indskydere og
Investorer om tildeling af medgift til Finansiel Stabilitet A/S
efter § 2 i lov om en garantifond for indskydere og
investorer,
3) at det
skønnes, at en sådan afvikling påfører
staten færre omkostninger end afvikling efter
§§ 16 e-16 i i denne lov,
4) at
løsningen ud fra en forretningsmæssig betragtning er
holdbar, og
5) at den statslige
medgift ikke udgør en større andel af de individuelle
statsgarantier i det nødlidende pengeinstitut end den andel,
som medgiften fra Garantifonden for Indskydere og Investorer
udgør af Fondens dækkede indskud i det
nødlidende pengeinstitut.
Stk. 3. Finansiel
Stabilitet A/S' overtagelse sker ved at stifte og kapitalisere et
nyt datterselskab, der overtager instituttets samtlige
ikkeefterstillede kreditorer. Datterselskabet tilføres
aktiekapital og supplerende kapital fra Finansiel Stabilitet A/S,
således at datterselskabet akkurat opfylder kapitalkravene i
lov om finansiel virksomhed. Samtidig kan Finansiel Stabilitet A/S
tildele datterselskabet en likviditetsramme, således at
datterselskabet kan finansiere overtagelsen og opfylde kravene i
lov om finansiel virksomhed.
Stk. 4. Finansiel
Stabilitet A/S kan ikke træffe beslutning om at medvirke til
en afvikling af instituttet ved at tilføre midler eller
stille garanti til dækning af pengeinstituttets aktie-,
garanti- eller andelskapital og anden efterstillet kapital.
Stk. 5. Finansiel
Stabilitet A/S kan afholde omkostningerne forbundet med medgiften
via statens genudlånsordning. Dækning af omkostninger
forbundet med instituttets udtrædelse af aftale med en
datacentral i forbindelse med overdragelse dækkes af
afviklings- og restruktureringsafdelingen, jf. § 7 a,
stk. 3, i lov om en garantifond for indskydere og
investorer.
§ 16
o. Finansiel Stabilitet A/S fastsætter
størrelsen af medgiften efter § 16 n efter samme
værdiansættelse af det nødlidende pengeinstituts
aktiver og passiver, som Garantifonden for Indskydere og Investorer
anvender ved fastsættelse af medgift efter § 5,
stk. 8, i lov om en garantifond for indskydere og investorer,
dog under hensyntagen til et skøn over aktivernes endelige
værdiansættelse efter § 16 g, stk. 9.
Værdiansættelsen fastsættes af Finansiel
Stabilitet A/S suppleret af to revisorer udpeget af Finansiel
Stabilitet A/S og det overtagne institut. Hvis de to parter ikke
kan opnå enighed om udpegningen af revisorerne, anmoder de
FSR - danske revisorer om at forestå udpegningen.
§ 16
p. Datterselskabet til Finansiel Stabilitet A/S skal straks
efter overdragelsen anmelde en bekendtgørelse i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens it-system med opfordring til enhver, der har en
fordring eller andet krav mod det nødlidende pengeinstitut,
om at anmelde sit krav til datterselskabet inden 3 måneder
efter bekendtgørelsen, hvis kravet enten ikke tidligere har
været rejst mod det nødlidende pengeinstitut eller er
blevet afvist af det nødlidende pengeinstitut. Når
særlige forhold taler derfor, skal datterselskabet
sørge for, at bekendtgørelsen desuden optages i de
medier, som det nødlidende pengeinstituts kunder forventes
at orientere sig i.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen skal indeholde oplysning om
1) det
nødlidende pengeinstituts navn, tidligere navne, adresse og
cvr-nummer,
2) en person, til
hvem anmeldelse skal ske, og
3) retsvirkningerne
af for sen anmeldelse, jf. stk. 3.
Stk. 3. Anmeldes en
fordring ikke rettidigt, jf. stk. 1, bortfalder retten til
dækning i datterselskabet.
Stk. 4. Krav, der
behandles under et gruppesøgsmål efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 23 a, prækluderes ikke, selv om
tilmeldingen til gruppesøgsmålet sker efter
udløbet af fristen i stk. 1, forudsat at
grupperepræsentanten på gruppens vegne har overholdt
fristen.«
9. Som
bilag 1 indsættes:
»Bilag 1
Eksempler
på skøn over forskellen mellem dividende for endelig
afvikling og dividende efter fuld afvikling efter bankpakke III
Balancepost | Kommentar | Goodwill ved salg af grøn
bank | Estimeret pba. tilgængeligt
datagrundlag | Omkostninger ved salg af grøn
bank | Estimeret værdi af
rådgiveromkostninger | Likvider | Ingen ændring, UOV = DV | Tilgodehavender kreditinstitutter | Ingen ændring, UOV = DV | Udlån | Difference mellem forsigtig opgjort IFRS
og UOV, justeret for omkostninger | Aktier og obligationer | Likviditetsfradrag på aktier og
obligationer reduceres | Øvrige aktiver | Ingen ændring | Omkostninger til kurator | Estimerede omkostninger til kurator | Omkostninger til vurderingsrevisorer | Estimerede omkostninger til
vurderingsrevisorer | Mellemregning | Mellemregning tilbageføres | Korrektion af aktiver i alt | Tvister | Tvister reduceres | Medarbejderforpligtelser | Medarbejderforpligtelser
reduceres | Andre hensatte forpligtelser | Hensættelser til husleje og BEC
reduceres | Garantier m.v. | Garantier reduceres | Korrektion af krav i alt. | |
|
« |
§ 5
I lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af
28. oktober 2011, som ændret bl.a. ved § 2 i lov
nr. 1061 af 22. november 2011 og senest ved § 7 i lov nr.
153 af 28. februar 2012, foretages følgende
ændring:
1. § 7 B, stk. 2, 2. pkt.,
affattes således:
»Det samme gælder medgift, der
udbetales i medfør af § 16 k, § 16 l,
stk. 1, og § 16 n, stk. 1, i lov om finansiel
stabilitet.«
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 30. marts 2012, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Erhvervs-
og vækstministeren bemyndiges til at fastsætte
ikrafttrædelsestidspunktet for lovens § 1, nr. 5,
6, 8 og 9, og §§ 4 og 5. Ministeren kan herunder
fastsætte, at disse dele af loven undtagen § 5
træder i kraft for Færøerne og Grønland
på andre tidspunkter.
Stk. 3. Beregning af
første bidrag til pengeinstitutafdelingen efter lovens
§ 1, nr. 7, opgøres på baggrund af de
dækkede nettoindskud opgjort pr. 1. oktober 2011. Bidraget
opkræves af Garantifonden for Indskydere og Investorer
snarest muligt efter lovens ikrafttræden. Er
pengeinstitutafdelingens formue positiv, reduceres
pengeinstitutternes første bidrag tilsvarende, dog med
højst 2,5 promille, jf. lovens § 1, nr. 7. Er
pengeinstitutafdelingens formue negativ, forøges
pengeinstitutternes første bidrag tilsvarende, dog med
højst 2 promille af pengeinstitutternes samlede
indlånsmasse efter de hidtil gældende regler.
Opgørelsen af formuen sker på det tidspunkt, hvor
første bidrag opkræves, dog således at
»Forventet dividende konkurser« som opgjort i Fondens
årsrapport for 2011 indgår. Indeståelser
indgår ikke i opgørelsen af pengeinstitutafdelingens
formue, og indeståelserne frigives til
pengeinstitutterne samtidig med opkrævningen af første
bidrag.
§ 7
Stk. 1.
§§ 1-3 og 5 gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§§ 1-3 kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.