Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 1. marts 2012
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. februar 2012 og var til 1.
behandling den 9. februar 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og erhvervs- og
vækstministeren sendte den 15. december 2011 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 99. Den 1. februar 2012 sendte
erhvervs- og vækstministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
1) I
den under nr. 8 foreslåede § 7 a affattes stk.
2 således:
»Stk. 2. Til brug
for afvikling efter kapitel 4 b og 4 d i lov om finansiel
stabilitet af de i § 3, stk. 1, nr. 1, angivne institutter
samt den i § 2 a nævnte tabskaution skal Fondens midler
for afviklings- og restruktureringsafdelingen udgøre 3,2
mia. kr. i indeståelser fra disse institutter.«
[Sproglig korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
2) I
den under nr. 8 foreslåede § 7 a ændres i stk. 3 »kapitel 4 b eller 4 d«
til: »kapitel 4 b-4 d«.
[Sproglig korrektion]
Til § 4
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
3) I
de under nr. 8 foreslåede § 16 m, stk. 1, og § 16 o ændres
»værdiansættelsesmetode« til:
»værdiansættelse«.
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
4) I
de under nr. 8 foreslåede § 16 m, stk. 1, og § 16 o indsættes som 2. og 3.
pkt.:
»Værdiansættelsen fastsættes af Finansiel
Stabilitet A/S suppleret af to revisorer udpeget af Finansiel
Stabilitet A/S og det overtagne institut. Hvis de to parter ikke
kan opnå enighed om udpegningen af revisorerne, anmoder de
FSR - danske revisorer om at forestå udpegningen.«
[Ændring af aktørerne
bag værdiansættelser og af udpegningsberettigede]
Til § 6
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
5) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. Erhvervs-
og vækstministeren bemyndiges til at fastsætte
ikrafttrædelsestidspunktet for lovens § 1, nr. 5, 6, 8
og 9, og §§ 4 og 5. Ministeren kan herunder
fastsætte, at disse dele af loven undtagen § 5
træder i kraft for Færøerne og Grønland
på andre tidspunkter.«
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
6) I
stk. 3, 3. pkt., ændres
»til« til: »med«.
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
7) I
stk. 3, 6. pkt., ændres
»Indeståender« til:
»Indeståelser« og
»Indeståenderne« til:
»Indeståelserne«.
[Korrektion]
Til nr. 1
Der er alene tale om en sproglig korrektion.
Til nr. 2
Der er i forslaget til § 7 a, stk. 3, indsat en
henvisning til kapitel 4 b eller 4 d. Denne henvisning skulle
rettelig have været til kapitel 4 b-4 d. Dette foreslås
rettet.
Baggrunden herfor er, at det er hensigten, at et bydende
institut også skal kunne få dækket sine
udtrædelsesomkostninger fra en datacentral ved en model I -
medgiftsløsning efter Bankpakke IV.
Med lovforslaget foreslås afviklings- og
restruktureringsafdelingen udvidet, hvilket indebærer, at
afdelingen i henhold til forslagets § 7 a, stk. 3, ud over
afvikling tillige skal være med til at dække
udtrædelsesomkostninger fra datacentraler ved fusioner eller
aktivoverdragelse, hvor det overdragende institut afvikles efter
lov om finansiel stabilitet kapitel 4 b-4 d. Som følge af
denne udvidelse er det i forslagets § 7 a, stk. 3,
foreslået, at afdelingen ud over en separat formue på
3,2 mia. kr. i indeståelser til brug for afvikling, tillige
skal have en formue bestående af 1 mia. kr. i
indeståelser eller kontante indbetalinger. Afdelingens formue
skal således samlet udgøre 4,2 mia. kr. og er som
udgangspunkt ex postfinansieret. Der er dog valgfrihed for
pengeinstitutterne til at bidrage med kontante indbetalinger,
hvorfor afdelingens formue, for så vidt angår den
formue, der skal anvendes til at dække
udtrædelsesomkostninger fra datacentraler, kan være ex
antefinansieret. De pengeinstitutter, som ønsker at foretage
en kontant indbetaling, kan rette henvendelse til Fonden. Fonden
vil herefter i overensstemmelse med de gældende regler
opkræve beløbet hos instituttet.
På baggrund af ovenstående vil udgiften til
udtrædelsesomkostninger fra datacentraler blive afholdt
separat af afviklings- og restruktureringsafdelingen med henblik
på at ligestille de institutter, der ønsker at byde
på et nødlidende pengeinstitut. Fonden vil dække
udtrædelsesomkostningerne på det tidspunkt, hvor det
overtagende institut får en faktisk udgift. Såfremt det
overtagende institut som alternativ ønsker at
fortsætte med to dataplatforme og der er udgifter forbundet
hermed, kan disse tillige dækkes af afviklings- og
restruktureringsafdelingen, såfremt disse udgifter er mindre
end udtrædelsesomkostningerne. Der er således tale om
selvstændige udgifter, som afviklings- og
restruktureringsafdelingen dækker særskilt via den
dertil indrettede formue på 1 mia. kr. bestående af
indeståelser eller kontante indbetalinger fra de i § 3,
stk. 1, nr. 1, angivne institutter. Udtrædelsesomkostninger
er således ikke en udgift, som Fonden skal medtage i sin
vurdering efter § 5, stk. 8, omhandlende hvorvidt en
medgiftsløsning er billigere end en Bankpakke
III-løsning. Udtrædelsesomkostningerne skal derfor
heller ikke medtages i vurderingen af medgiftens størrelse,
hverken efter den oprindelige medgiftsmodel eller ved model I og
II, og skal derfor heller ikke indgå i vurderingen af, om en
Bankpakke IV-løsning er billigere for staten end en
Bankpakke III-løsning.
Det skal hertil bemærkes, at staten heller ikke skal
medtage omkostninger til dækning af udtrædelse af
aftaler med datacentraler ved fastsættelse af statens
medgift, da der er tale om en separat udgift, der afholdes af
afviklings- og restruktureringsafdelingen, jf. forslagets § 16
l, stk. 5, og § 16 n, stk. 5.
Til nr. 3
Der er alene tale om en korrektion, således at der
anvendes samme terminologi i lovtekst og bemærkninger.
Hensigten bag forslaget er, at beregningen af medgiftens
størrelse efter henholdsvis model I og II som omtalt i
§ 16 m og § 16 o skal ske efter samme
værdiansættelse, som Fonden anvender ved
fastsættelse af medgift, jf. § 5, stk. 8, i lov om en
garantifond for indskydere og investorer. Derved må staten
økonomisk set ikke blive stillet dårligere, end hvis
pengeinstituttet blev afviklet efter Bankpakke III.
Ved beregningen efter model II kan det som eksempel antages,
at hvis en foreløbig dividende efter en Bankpakke
III-løsning udgør 80 pct. og den endelige dividende
fastsættes til at udgøre 85 pct., samtidig med at det
statsgaranterede lån eksempelvis udgør 4 mia. kr.,
så vil Finansiel Stabilitet A/S kunne tilbyde en medgift
på op til 600 mio. kr. (15 pct. af 4 mia. kr.)
Til nr. 4
Der er tale om en ændring af aktørerne bag
værdiansættelsen.
Med ændringen tilføjes det, at Finansiel
Stabilitet A/S skal fastsætte medgiftens størrelse ud
fra samme værdiansættelse, som Fonden anvender ved
fastsættelse af medgift efter § 5, stk. 8, i lov om en
garantifond for indskydere og investorer. Finansiel Stabilitet A/S
skal ved værdiansættelsen suppleres af to revisorer
udpeget af Finansiel Stabilitet A/S og det overtagne institut.
Revisorerne har alene en observerende rolle over for Finansiel
Stabilitet A/S' værdiansættelse og skal således
ikke aktivt deltage i selve værdiansættelsen af de
enkelte engagementer, herunder foretage en kreditvurdering m.v.,
sammen med Finansiel Stabilitet A/S, og skal ej heller
erklære sig.
Som følge af den foreslåede ændring om, at
Finansiel Stabilitet A/S ved værdiansættelsen efter
lovforslagets § 16 m, stk. 1, og § 16 o skal suppleres af
to revisorer udpeget af Finansiel Stabilitet A/S og det overtagne
institut, tilføjes det, at hvis de to parter ikke kan
opnå enighed om udpegningen af revisorerne, anmoder de FSR -
danske revisorer om at forestå udpegningen.
Til nr. 5
Ved en fejl er henvisningen til lovforslagets § 4, som
indeholder ændringerne af lov om finansiel stabilitet, ikke
medtaget, således at det ved fremsættelsen af
lovforslaget ikke fremgik, at ministeren kan fastsætte, at
loven træder i kraft på et andet tidspunkt for
Færøerne og Grønland.
Med den foreslåede ændring indsættes
henvisningen til § 4 samt § 1 nr. 5, 6, 8 og 9, og §
5, da disse bestemmelser henviser til § 4. Ministeren
bemyndiges således til at fastsætte
ikrafttrædelsestidspunktet for ændringerne i lov om
finansiel stabilitet, herunder fastsætte et
ikrafttrædelsestidspunkt for Færøerne og
Grønland på andre tidspunkter.
Til nr. 6 og 7
Ved en fejl er indeståelser blevet ændret til
indeståender i forslaget til § 6, stk. 3. Med den med
ændringsforslaget foreslåede ændring søges
dette korrigeret.
Derudover fremgår det, at pengeinstitutternes
første bidrag kan reduceres til
højst 2,5 promille. Med den foreslåede ændring
ændres dette rettelig til med
højst 2,5 promille.
Benny Engelbrecht (S) Jacob
Bjerregaard (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin
Gaardsted (S) fmd. Trine Bramsen
(S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV)
Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Annette Vilhelmsen
(SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim
Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V) Anne-Mette Winther
Christiansen (V) nfmd. Preben
Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig
(V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans
Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind
Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 81
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Ændringsforslag, fra erhvervs- og
vækstministeren |
4 | 1. udkast til betænkning |