Skriftlig fremsættelse (1. februar
2012)
Skatteministeren
(Thor Möger Pedersen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af
kildeskatteloven, pensionsafkastbeskatningsloven,
pensionsbeskatningsloven og skattekontrolloven (Ændret
afkastbeskatning af pengeinstitutordninger placeret i
unoterede aktier og ved personers ophør af skattepligt,
harmonisering af fristen for afregning af institutskat og
individskat ved pensionsinstitutters ophør af skattepligt,
mulighed for uden afgift at stoppe udbetalingen af en
livsvarig alderspension m.m.)
(Lovforslag nr. L 80)
Forslaget har for det første til formål at
gennemføre en række tekniske ændringer af
pensionsafkastbeskatningsloven, som Folketinget vedtog i december
2007, og som har virkning for danske pensionsinstitutter fra og med
indkomståret 2010. Pensionsbranchen og SKAT har nu fået
de første praktiske erfaringer med anvendelsen af det nye
regelsæt og er blevet opmærksomme på nogle
problemer med den nye lov, som foreslås ændret i
nærværende lovforslag. Der er hovedsageligt tale om
ændringer, som pensionsbranchen har efterspurgt. De
foreslåede regler vil blandt andet gøre den nye
pensionsafkastbeskatningslov mere håndterbar for
pensionsbranchen og SKAT.
Det foreslås blandt andet at justere reglerne i
pensionsafkastbeskatningsloven for beskatning af unoterede aktier
placeret i pengeinstitutordninger, reglerne for beskatning af
ordninger i pensionsinstitutter ved personers ophør af
skattepligt, reglerne for acontoskat for pensionsinstitutter,
reglerne for beskatning af renteindtægter i
pengeinstitutordninger ved personers indtræden i skattepligt,
reglerne for afregning af institutskat og individskat ved
pensionsinstitutters ophør af skattepligt og endelig
reglerne for pensionskassers fradrag for beløb, der
hensættes til de pensionsberettigede ved overførsel af
pensionsordninger efter pensionsbeskatningsloven.
Forslaget har for det andet til
formål skattemæssigt at give mulighed for at holde
pause i udbetalingerne fra en livsvarig alderspension, når
udbetalingen er påbegyndt. Det sker ved en justering af
pensionsbeskatningsloven. Dermed sikres optimale vilkår for
et fleksibelt arbejdsmarked herunder ved genindtræden
på arbejdsmarkedet efter pensionering.
Forslaget har for det tredje til
formål at hindre mulig omgåelse af loftet på
50.000 kr. for fradragsberettigede indbetalinger til ratepension og
ophørende alderspension og af kravet om, at ophørende
alderspension skal udbetales over mindst 10 år. Dette
foreslås at ske ved at stille krav om, at pensionsordninger
med løbende ydelser skal udbetales i lige store
ydelser.
I øvrigt foretages enkelte mindre justeringer af
pensionsbeskatningsloven samt kildeskatteloven og
skattekontrolloven.
Samlet set skønnes lovforslaget ikke at have
nævneværdige provenumæssige konsekvenser for det
offentlige.
Den del af lovforslaget, der skal hindre mulig omgåelse
af loftet på 50.000 kr. for fradragsberettigede indbetalinger
til ratepension og ophørende alderspension og af kravet om,
at ophørende alderspension skal udbetales over mindst 10
år, har sammen med enkelte andre ændringer, herunder i
skattekontrolloven, ikke været på ekstern høring
inden fremsættelsen. Den eksterne høring sker samtidig
med fremsættelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.