Fremsat den 25. januar 2012 af
transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om taxikørsel
m.v. og registreringsafgiftsloven
(Ophævelse af betingelse om tilladelse
til taxikørsel for udstedelse af tilladelse til offentlig
servicetrafik og fritagelse for registreringsafgift af biler, der
udfører kørsel på grundlag af tilladelse til
offentlig servicetrafik)
§ l
I lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1039 af 8. oktober 2009, som
ændret ved lov nr. 485 af 11. maj 2010, § 45 i lov
nr. 718 af 25. juni 2010 og lov nr. 633 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændring:
1. § 2, stk. 5, 2.-4. pkt.,
ophæves.
§ 2
I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 836 af 1. juli 2011, foretages
følgende ændringer:
1. § 2, stk. 1, nr. 5, affattes
således:
»5)
køretøjer, der med tilladelse efter lov om
buskørsel udelukkende benyttes til erhvervsmæssig
personbefordring,«.
2. I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter nr. 5 som nyt nummer:
»6)
køretøjer, der med tilladelse til offentlig
servicetrafik efter lov om taxikørsel m.v. udelukkende
benyttes til udførelse af almindelig rutekørsel for
et trafikselskab omfattet af lov om trafikselskaber,«.
Nr. 6-20 bliver herefter nr. 7-21.
3. I
§ 6, stk. 1,
ændres »§ 2, stk. 1, nr. 6, litra
c.« til: »§ 2, stk. 1, nr. 7, litra
c.«
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Lovforslagets baggrund og
formål. | 2. | Taxiloven. | | 2.1 | Gældende ret. | | 2.2 | Lovforslagets indhold. | 3. | Registreringsafgiftsloven. | | 3.1 | Gældende ret. | | 3.2 | Lovforslagets indhold. | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige. | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne. | 7. | Miljømæssige
konsekvenser. | 8. | Forholdet til EU-retten. | 9. | Høring. | 10. | Samlet vurdering af lovforslaget. |
|
1. Lovforslaget baggrund og
formål
Lovforslaget har sin baggrund i den ændring
af taxiloven, der blev vedtaget af Folketinget den 1. juni 2011
(lov nr. 633 af 14. juni 2011) og trådte i kraft den 1.
september 2011. Herved blev administrationen af de såkaldte
EP-tilladelser (tilladelser efter busloven, som omfatter
køretøjer indrettet til befordring af højst 9
personer, føreren medregnet, i tilknytning til kontrakt om
rutekørsel med et trafikselskab) flyttet fra busloven til
taxiloven. Tilladelserne ændrede samtidig navn til
»tilladelser til offentlig servicetrafik«. Det er efter
lovændringen bl.a. en betingelse for at få udstedt
tilladelse til offentlig servicetrafik, at ansøgeren har en
tilladelse til taxikørsel.
Lovforslagets formål er at udvide kredsen af
virksomheder, der kan få udstedt tilladelse til offentlig
servicetrafik og således kan byde på
kørselsopgaver for trafikselskaber, således at det
ikke kun er taxivognmænd, der kan byde. Ændringen af
taxiloven pr. 1. september 2011 vil ifølge Kommunernes
Landsforening og Danske Regioner fordyre de offentlige
kørsler betydeligt. Endvidere er formålet at
undgå hel eller delvis lukning af
buskørselsvirksomheder, som tidligere har kunnet byde
på kørsel for trafikselskaber, men som efter
lovændringen pr. 1. september 2011 ikke ville kunne byde
på grund af manglende taxitilladelser.
Lovforslaget indeholder en ophævelse af
betingelsen om, at en ansøger skal have en taxitilladelse
for at få udstedt en tilladelse til offentlig servicetrafik.
Buskørselsvirksomheder og iværksættere, f.eks.
taxichauffører, vil således på ny kunne få
mulighed for at udstedt tilladelse til at udføre
rutekørsel med en bil for et trafikselskab.
Endvidere er baggrunden for lovforslaget at sikre,
at der sker tilbageførsel til den
registreringsafgiftsmæssige retstilstand, der var
gældende før den 1. september 2011, for biler, der
udfører almindelig rutekørsel for et trafikselskab
omfattet af lov om trafikselskaber.
Det foreslås derfor i
registreringsafgiftsmæssig henseende at sidestille biler, der
med tilladelse til offentlig servicetrafik efter lov om
taxikørsel m.v. anvendes til almindelig rutekørsel
for et trafikselskab omfattet af lov om trafikselskaber, med biler,
der med tilladelse efter lov om buskørsel anvendes til
sådan kørsel.
2. Taxiloven
2.1 Gældende ret
I henhold til taxilovens § 2,
stk. 5, er det en betingelse for at få udstedt
tilladelse til offentlig servicetrafik, at ansøgeren har
kontrakt om udførelse af offentlig servicetrafik for et
trafikselskab. Det er endvidere en betingelse, at ansøgeren
har tilladelse til taxikørsel. Der kan udstedes én
tilladelse til offentlig servicetrafik for hver tilladelse til
taxikørsel. Tilladelsen til offentlig servicetrafik udstedes
med samme gyldighedsperiode som tilladelse til
taxikørsel.
Trafikstyrelsen har mulighed for at give
forhåndstilsagn om tilladelse til offentlig servicetrafik til
virksomheder, der ønskes at byde på udførelse
af offentlig servicetrafik for et trafikselskab.
Den offentlige servicetrafik, der udføres
for trafikselskaberne på grundlag af en tilladelse til
offentlig servicetrafik, er dels den individuelle
handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede, dels den samordnede kørsel,
dvs. handicapkørsel, patientkørsel,
lægekørsel og teletaxa- eller telebustrafik i det
samme bestillingssystem. Kørslen kan også
udføres af taxier med taxitilladelse og af busser med
tilladelse efter busloven.
Biler, der udfører kørsel på
grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik, kan ikke
lovligt anvendes til andre former for erhvervsmæssig
kørsel.
2.2 Transportministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Det foreslås, at betingelsen om, at den, der
ansøger om tilladelse til offentlig servicetrafik, skal have
tilladelse til taxikørsel, ophæves.
Indførelsen af denne betingelse har
bevirket, at kredsen af virksomheder, der kan byde på
kørselsopgaver for trafikselskaberne, med biler indrettet
til befordring af højst 9 personer, føreren
medregnet, er blevet reduceret. Dette vil ifølge Kommunernes
Landsforening og Danske Regioner fordyre de offentlige
kørsler betydeligt. For at opretholde konkurrencen i
forbindelse med trafikselskabernes udbud af kørsel og for at
være sikre på at kunne opfylde behovet hos kommuner og
regioner (forsyningssikkerheden) er trafikselskaberne
afhængige af en så bred udbyderkreds som muligt.
Ophævelse af betingelsen om, at kun
taxivognmænd kan få tildelt tilladelse til offentlig
servicetrafik, vil endvidere betyde, at busvognmænd, der for
øjeblikket har EP-tilladelser, vil kunne få udstedt
tilladelser til offentlig servicetrafik, når EP-tilladelserne
udløber. Hvis dette ikke var tilfældet, kunne det
betyde, at disse virksomheder måtte lukke eller
indskrænke virksomheden.
En taxivognmand, der har fået udstedt
tilladelse til offentlig servicetrafik før
ikrafttræden af denne lov, vil kunne opretholde tilladelsen,
selv om den pågældende ikke længere har
tilladelse til taxikørsel.
Busvognmænd, der ikke tidligere har haft
EP-tilladelser, og iværksættere, f.eks.
taxichauffører, vil fremover på ny have mulighed for
få udstedt tilladelse til at udføre rutekørsel
med en bil for et trafikselskab.
En ansøger skal fortsat endvidere opfylde
en række nærmere krav til faglige kvalifikationer,
økonomisk baggrund og vandel for at få udstedt
tilladelse til offentlig servicetrafik.
Baggrunden for at sammenkoble tilladelser til
offentlig servicetrafik med tilladelser til taxikørsel var
et forsøg på at løse eventuelle problemer med
taxibetjeningen i landdistrikter. Efter regeringens opfattelse
løses eventuelle problemer med taxibetjeningen i
landdistrikter ikke tilfredsstillende ved en sådan
indsnævring af adgangen til at drive befordringsvirksomhed.
Taxibetjening i landdistrikter bør ses i sammenhæng
med de forskellige regler for tilladelser m.v., som gælder
for virksomheder, der udfører erhvervsmæssig
befordring i personbiler (taxier, limousiner, sygetransportbiler og
biler, der udfører offentlig servicetrafik). Det er derfor
hensigten at gennemføre en analyse af mulighederne for en
samordning af reglerne for erhvervsmæssig persontransport i
personbiler, som også tager sigte på at skabe et mere
velfungerende marked og herunder sikre gode rammer for
personbefordring i landdistrikter.
3. Registreringsafgiftsloven
3.1 Gældende ret
Køretøjer indrettet til befordring
af højst 9 personer, føreren medregnet, med hvilke
der udføres rutekørsel for et trafikselskab, er
fritaget for registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens
§ 2, stk. 1, nr. 5, når kørslen
udføres efter tilladelse i henhold til lov om
buskørsel, de såkaldte EP-tilladelser.
EP-tilladelser udstedes i tilknytning til en
vognmands indgåelse af en kontrakt med et trafikselskab
omfattet af lov om trafikselskaber om udførelse af
almindelig rutekørsel. Tilladelserne kan kun anvendes til at
udføre sådan kørsel. Den rutekørsel, der
udføres på grundlag af EP-tilladelser, er den
såkaldte samordnede kørsel, dvs. de
kørselsordninger, som kommuner og regioner er forpligtet til
at lade udføre i henhold til anden lovgivning f.eks.
befordring af visse folkeskoleelever, befordring af ældre til
dagcenter og befordring af patienter til læge eller
sygehus.
Efter en ændring af lov om taxikørsel
m.v. (lov nr. 633 af 14. juni 2011) er administrationen af de
såkaldte EP-tilladelser fra den 1. september 2011 flyttet fra
lov om buskørsel til lov om taxikørsel.
Tilladelserne benævnes tilladelse til
offentlig servicetrafik. Ændringen har baggrund i et
ønske om at stille energi- og miljømæssige krav
for biler, der på grundlag af tilladelser til offentlig
servicetrafik udfører almindelig rutekørsel for et
trafikselskab, i lighed med de krav, der stilles til taxier.
Endvidere ønskes der stillet de samme
uddannelsesmæssige krav til førere af biler, der
på grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik
udfører almindelig rutekørsel for et trafikselskab,
som til førere af taxier.
Køretøjer, der udfører
kørsel på grundlag af tilladelser til offentlig
servicetrafik, er på nuværende tidspunkt omfattet af
registreringsafgiftspligt, hvilket ikke har været
tilsigtet.
3.2 Lovforslagets indhold
Det foreslås, at biler, med hvilke der
udføres almindelig rutekørsel på grundlag af
tilladelser til offentlig servicetrafik, fritages for
registreringsafgift i lighed med den afgiftsfritagelse, som de
biler har, der udfører den samme kørsel på
grundlag af tilladelser efter lov om buskørsel.
Ændringen tilsikrer således blot at fastholde den
afgiftsmæssige retstilstand på området, der var
gældende indtil den. 1. september 2011.
Da der ikke indtil lovforslagets
fremsættelse har været udstedt tilladelser til
offentlig servicetrafik som følge af anvendelse af
overgangsbestemmelserne i ændringen af taxiloven pr. 1.
september 2011, har den afgiftsmæssige problemstilling ikke
været relevant indtil videre.
Tilladelse til offentlig servicetrafik udstedes
ligesom EP-tilladelser kun i tilknytning til en vognmands
indgåelse af en kontrakt med et trafikselskab omfattet af lov
om trafikselskabet om udførelse af almindelig
rutekørsel. Der bliver således ikke udstedt flere
tilladelser som følge af, at tilladelsesudstedelsen er
flyttet fra lov om buskørsel til lov om
taxikørsel.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om ændring af betingelserne for
udstedelse af tilladelse til offentlig servicetrafik vurderes ikke
at have omkostninger for staten, kommuner og regioner, da
retstilstanden tilbageføres til den, der var gældende
før den 1. september 2011.
Det vurderes, at fritagelsen for
registreringsafgift for biler, der på grundlag af tilladelser
til offentlig servicetrafik udfører almindelig
rutekørsel for et trafikselskab, ikke vil have fiskal
effekt, da der alene er tale om en tilbageførsel til den
registreringsmæssige afgiftstilstand, der var gældende
indtil den 1. september 2011.
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil have
administrative konsekvenser for staten, kommuner og regioner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes, at forslaget om ændring af
betingelserne for udstedelse af tilladelse til offentlig
servicetrafik ikke vil have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, da retstilstanden
tilbageføres til den, der var gældende før den
1. september 2011.
Det vurderes, at forslaget om fritagelsen for
registreringsafgift for biler, der på grundlag af tilladelser
til offentlig servicetrafik udfører almindelig
rutekørsel for et trafikselskab, ikke vil få
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Det vurderes, at der ikke er nogen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Automobilbranchens Handels- og Industriforening,
Bilbranchen, Brancheforeningen for Limousine Vognmænd,
Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark (C. A. T. ), Danmarks
Automobilforhandler Forening, Danmarks Naturfredningsforening,
Dansk Bil-Forhandler Union, Dansk Erhverv, Dansk Taxi Råd,
Danske Advokater, Danske Busvognmænd, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Taxivognmænds
Arbejdsgiverforening, De Danske Bilimportører, Det Centrale
Handicapråd, Det Økologiske Råd, DI, DI
Transport, Fagligt Fælles Forbund, Foreningen EP-Danmark,
Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Landsorganisationen i Danmark, NOAH-Trafik, Rigspolitiet,
Taxinævnet i Region Hovedstaden, Trafikselskaberne i Danmark
og Økonomisk Forening for Persontransport.
| | | 10. Samlet vurdering af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring
ophæves betingelsen om, at en ansøger om tilladelse
til offentlig servicetrafik skal have en tilladelse til
taxikørsel.
En ansøger skal fortsat have en kontrakt om
udførelse af offentlig servicetrafik for et trafikselskab,
for få udstedt en tilladelse til offentlig servicetrafik.
Der henvises til de almindelige bemærkninger
pkt. 2.2, for så vidt angår de øvrige krav, som
en ansøger skal opfylde.
Til § 2
Til nr. 1
Der er alene tale om en sproglig ændring af
beskrivelsen af arten af køretøjer. Der er
således ingen ændring af indholdsmæssig
karakter.
Til nr. 2
Det foreslås, at biler, med hvilke der
udføres almindelig rutekørsel for et trafikselskab
på grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik,
fritages for registreringsafgift i lighed med biler, der
udfører samme form for kørsel for er trafikselskab
på grundlag af tilladelser efter lov om buskørsel, de
såkaldte EP-tilladelser.
Der henvises til de almindelige bemærkninger
pkt. 3.2.
Til nr. 3
Ændringen er en konsekvens af forslagets
§ 2, nr. 2.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, da ændringen
af taxiloven pr. 1. september 2011 har haft en utilsigtet virkning
på antallet af virksomheder, der kan byde på
kørselsopgaver for trafikselskaber. En hurtig
ikrafttræden ønskes derfor af hensyn til muligheden
for at udvide kredsen af virksomheder, der kan byde, således
at bud ikke kun kan komme fra taxivognmænd. Således vil
buskørselsvirksomheder og iværksættere på
ny kunne byde på sådan kørsel. Endvidere
undgås hel eller delvis lukning af
buskørselsvirksomheder, som tidligere har kunnet byde
på kørsel for trafikselskaber, men som efter
lovændringen pr. 1. september 2011 ikke vil kunne byde
på grund af manglende taxitilladelser.
Endvidere vil en hurtig ikrafttræden sikre
den samme registreringsafgiftsmæssige tilstand, som var
gældende indtil den 1. september 2011, for de biler, der
udfører almindelig rutekørsel for et trafikselskab
omfattet af lov om trafikselskaber.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1039 af 8. oktober 2009, som
ændret ved lov nr. 485 af 11. maj 2010, § 45 i lov
nr. 718 af 25. juni 2010 og lov nr. 633 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændring: | | | | § 2. --- Stk. 5.
Tilladelse til offentlig servicetrafik er betinget af, at
ansøgeren har kontrakt om udførelse af offentlig
servicetrafik for et trafikselskab omfattet af lov om
trafikselskaber. Tilladelse til offentlig servicetrafik er
endvidere betinget af, at ansøgeren har tilladelse til
taxikørsel. Der kan udstedes én tilladelse til
offentlig servicetrafik for hver tilladelse til taxikørsel.
Tilladelsen til offentlig servicetrafik udstedes med samme
gyldighedsperiode som tilladelsen til taxikørsel. | | 1. § 2, stk. 5, 2.-4. pkt.,
ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 836 af 1. juli 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. § 2, stk. 1, nr. 5, affattes
således: | § 2.
Fritaget for afgift er: 1) --- 5) køretøjer, der er omfattet
af lov om buskørsel, 6)-20) --- | | »5) køretøjer, der med
tilladelse efter lov om buskørsel udelukkende benyttes til
erhvervsmæssig personbefordring,«. | | | | | | 2. I § 2, stk. 1, indsættes
efter nr. 5 som nyt nummer: | | | »6) køretøjer, der med
tilladelse til offentlig servicetrafik efter lov om
taxikørsel m.v. udelukkende benyttes til udførelse af
almindelig rutekørsel for et trafikselskab omfattet af lov
om trafikselskaber,«. | | | Nr. 6-20 bliver herefter nr. 7-21. | | | | § 6.
For køretøjer, som udelukkende benyttes til
erhvervsmæssig befordring af patienter og donorer,
udgør afgiften 0 pct. af de første 12.100 kr. af den
afgiftspligtige værdi og 20 pct. af resten, jf. dog
§ 2, stk. 1, nr. 6, litra c. | | 3. I
§ 6, stk. 1, ændres »§ 2,
stk. 1, nr. 6, litra c.« til: »§ 2,
stk. 1, nr. 7, litra c.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
|