Skriftlig fremsættelse (25. januar
2012)
Transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
taxikørsel m.v. og registreringsafgiftsloven
(Ophævelse af betingelse om tilladelse til taxikørsel
for udstedelse af tilladelser til offentlig servicetrafik og
fritagelse for registreringsafgift af biler, der udfører
kørsel på grundlag af tilladelse til offentlig
servicetrafik)
(Lovforslag nr. L 78)
Lovforslagets formål er at udvide kredsen af
virksomheder, der byder på kørselsopgaver for
trafikselskaber, så det ikke kun er taxivognmænd, der
kan byde.
Endvidere er formålet at undgå hel eller delvis
lukning af buskørselsvirksomheder, som tidligere har kunnet
byde på kørsel for trafikselskaber.
Buskørselsvirksomheder og iværksættere, f.eks.
taxichauffører, vil på ny kunne få udstedt
tilladelser til denne kørsel.
Lovforslaget har sin baggrund i den tidligere ændring af
taxiloven, der blev vedtaget af Folketinget den 1. juni 2011, jf.
lov nr. 633 af 15/6 2011, og som trådte i kraft den 1.
september 2011.
Ved den tidligere lovændring blev administrationen af de
såkaldte EP-tilladelser flyttet fra busloven til taxiloven.
EP-tilladelser er tilladelser efter busloven, som omfatter
køretøjer indrettet til befordring af højst 9
personer, føreren medregnet, i tilknytning til kontrakt om
rutekørsel med et trafikselskab. Ved lovændringen
ændrede tilladelserne samtidig navn til "tilladelser til
offentlig servicetrafik".
Det er efter den tidligere lovændring bl.a. en
betingelse for at få udstedt tilladelse til offentlig
servicetrafik, at ansøgeren har en tilladelse til
taxikørsel.
Dette lovforslag indeholder en ophævelse af betingelsen
om, at en ansøger skal have en taxitilladelse for at
få udstedt en tilladelse til offentlig servicetrafik.
Endelig indeholder lovforslaget forslag om fritagelse for
registreringsafgift for biler, der udfører kørsel
på grundlag af tilladelse til offentlig servicetrafik.
Formålet hermed er at sikre, at flytningen af
tilladelsesudstedelsen fra busloven til taxiloven ikke har fiskal
effekt. Ændringen tilsigter således at fastholde den
afgiftsmæssige retstilstand på området, der var
gældende indtil den 1. september 2011.
Loven vil træde i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.