Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 29. marts 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 1-3, 5 og 6.
Transportministeren har stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2012 og var til 1.
behandling den 2. februar 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og transportministeren sendte
den 14. december 2011 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del -
bilag 115. Den 30. januar 2012 sendte transportministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Carsten's Taxa
Dansk Taxi Råd
Danske Taxivognmænds Arbejdsgiverforening og
Falck Danmark A/S.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Samrådsspørgsmål
Udvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål til
transportministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret
i et samråd den 22. februar 2012. Efterfølgende har
transportministeren oversendt sit talepapir til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget
(S, RV, EL og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af
transportministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
For Enhedslisten er det vigtigt at markere, at området
for kørsel for det offentlige (OST- og EP-tilladelser)
foregår under ordnede forhold og i henhold til de
gældende kollektive, landsdækkende overenskomster
på området.
Trafikstyrelsen har i forbindelse med svar på
spørgsmål nr. 4 tilkendegivet over for
transportministeren, at »styrelsen ikke accepterer, at en
virksomhed med tilladelse til offentlig servicetrafik
aflønner chaufførerne efter en provisionsbaseret
taxioverenskomst«. Enhedslisten tager svaret som udtryk for
en erkendelse af, at kørsel for det offentlige skal
foregå i henhold til gældende kollektiv overenskomst,
således at virksomhederne ikke gives mulighed for at
konkurrere på chaufførernes løn- og
arbejdsforhold.
Det har endvidere været vigtigt for Enhedslisten at
imødekomme branchens udbredte ønske om
nedsættelse af et persontransportudvalg med det formål
at fremkomme med forslag til en egentlig persontransportlov, der
også skal omfatte busområdet.
Transportministeren har i svar på spørgsmål
nr. 5 imødekommet ønsket om nedsættelse af
»et udvalg, som skal se på de forskellige
tilladelsestyper og rammevilkår for taxi, limousine,
sygetransport og offentlig servicetrafik«, og endvidere
»at udvalget vil skulle se på … et rimeligt
serviceniveau i sektoren, … samt på arbejds- og
lønvilkår for chauffører.«
Enhedslisten tager til efterretning, at det er overladt til
Trafikstyrelsen at vurdere, hvordan det vil være muligt at
inddrage busområdet i udvalgets arbejde.
Enhedslisten konstaterer med tilfredshed, at der satses
på »at fremsætte et eventuelt forslag til
revideret eller ny taxilov i Folketingsåret
2012/13.«
Enhedslisten er ikke imødekommet i svaret på
spørgsmål nr. 6 om
»iværksættere«. Enhedslisten er af den
opfattelse, at der bag begrebet
»iværksættere« også kan gemme sig de
såkaldte arme- og -ben-firmaer, som kun proforma er
selvstændige, personligt drevne virksomheder.
Enhedslisten tager imidlertid til efterretning, at ministeren
i svar på spørgsmål nr. 8 anlægger en
meget åben holdning til, hvad det kommende udvalg på
persontransportområdet kan beskæftige sig med.
Enhedslisten vil derfor arbejde for, at spørgsmålet om
»iværksættere« bringes op i det kommende
persontransportudvalg.
Heller ikke i svarene på spørgsmål nr. 7 og
8 er Enhedslisten imødekommet. Men også her henviser
Enhedslisten til ministerens svar på spørgsmål
nr. 8. Enhedslisten vil arbejde for, at de emner, som
berøres i spørgsmålene nr. 7 og 8, ligeledes
bringes op i et kommende persontransportudvalg.
Det er endvidere vigtigt for Enhedslisten at medvirke til at
ophæve det monopol på OST-kørsel, der opstod, da
man i taxiloven indførte krav om, at kun virksomheder med
taxitilladelser kunne få tilladelse til
OST-kørsel.
Med disse bemærkninger kan Enhedslisten tilslutte sig
det fremsatte lovforslag.
Et mindretal i udvalget
(V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af de Dansk
Folkeparti stillede ændringsforslag.
Dansk Folkeparti mener, det er dybt kritisabelt, at regeringen
med dette lovforslag ændrer taxiloven, inden man har haft
mulighed for at evaluere på det stop for EP tilladelser, som
Dansk Folkeparti var med til at indføre i 2011. Med
»tilbagerulningen«, vil der igen være stor risiko
for taxadød i landdistrikterne. Regeringens begrundelse er
et udokumenteret DUT (Det Udvidede Totalbalanceprincip) krav fra
kommuner og regioner.
Dansk Folkeparti har stillet ændringsforslag
vedrørende indretningskrav som tidligere foreslået af
både bus- og taxabranchen.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (DF), tiltrådt af
et mindretal (V, LA og
KF):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov
om ændring af lov om buskørsel
(Indførelse af betingelse om
vogn med lift og to kørestolspladser og mulighed for
specifik rutekørsel i forbindelse med udstedelse af
tilladelse til offentlig servicetrafik m.v.)«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 1
Af et mindretal (DF), tiltrådt af
et mindretal (V, LA og
KF):
2)
Paragraffen udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 2
Af et mindretal (DF), tiltrådt af
et mindretal (V, LA og
KF):
3)
Paragraffen udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(S, RV, EL og SF):
4)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01. I §
2, stk. 1, nr. 9, der bliver nr. 10, ændres »nr.
7« til: »nr. 8«.
02. I
§ 2, stk. 4, ændres
»stk. 1, nr. 16 og 17« til: »stk. 1, nr. 17 og
18«.«
[Forslaget omhandler
konsekvensændringer]
Ny paragraf
Af et mindretal (DF), tiltrådt af
et mindretal (V, LA og
KF):
5)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1087 af 8. september 2010, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 167 af 28. februar 2012,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 1 indsættes:
»Kapitel 2
Tilladelse til offentlig
servicetrafik
§ 2. Den,
der udfører erhvervsmæssig befordring med et dansk
indregistreret motorkøretøj med lift og to
kørestolspladser (offentlig servicetrafik), skal have
tilladelse hertil. Tilladelsen omfatter også befordring af
bestemte kategorier af personer (speciel rutekørsel).
Stk. 2. Tilladelse til
offentlig servicetrafik meddeles af transportministeren.
Stk. 3. Tilladelse til
offentlig servicetrafik er betinget af, at ansøgeren har
kontrakt om udførelse af offentlig servicetrafik for et
trafikselskab omfattet af lov om trafikselskaber.«
[Der indføres nye
betingelser for tilladelse til offentlig servicetrafik og speciel
rutekørsel, som skal ske med motorkøretøj med
lift og to kørestolsplader]
Til § 3
Af et mindretal (DF), tiltrådt af
et mindretal (V, LA og
KF):
6)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Transportministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden.«
[Der fastsættes
overgangsordning som konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
Bemærkninger
Til nr. 1-3, 5 og 6
Med ændringsforslag nr. 5 ønsker Dansk Folkeparti
at støtte den samlede løsningsmodel på
området, som branchen, herunder Danske Busvognmænd,
Dansk Taxi Råd, 3F og DI Transport, er kommet med. Med
løsningsmodellen tages der hensyn til en balance mellem
konkurrence og forsyningssikkerhed på den ene side og hensyn
til en tilfredsstillende taxibetjening på den anden.
Ændringsforslaget medfører, at tilladelser til
offentlig servicetrafik udstedes med hjemmel i lov om
buskørsel, og at tilladelser kun udstedes til vogne med lift
og to kørestolspladser. Samtidig kan tilladelsen benyttes
til både almindelig og speciel rutekørsel, og
antalsbegrænsningen med én tilladelse til offentlig
servicetrafik for hver tilladelse til taxikørsel bliver
fjernet.
Ændringsforslagene nr. 1-3 er konsekvenser af
ændringsforslag nr. 5.
Ændringsforslag nr. 6 indebærer en
overgangsordning for de tilladelser til offentlig servicetrafik,
som allerede er udstedt.
Til nr. 4
Forslaget omhandler redaktionelle ændringer.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen
(RV) Lone Loklindt (RV) Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas
Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd. Lars Christian Lilleholt
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars
Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 78
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra transportministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Udkast til lovforslag om ændring af
taxiloven m.v. samt registreringsafgiftsloven og
brændstofforbrugsafgiftsloven |
4 | Henvendelse af 14/12-11 fra Danske
Taxivognmænds Arbejdsgiverforening (DTA) |
5 | Henvendelse af 21/2-12 fra Carsten's
Taxa |
6 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
7 | Ændringsforslag fra
transportministeren |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | Henvendelse af 16/3-12 fra Falck Danmark
A/S |
10 | Henvendelse af 17/3-12 fra Dansk Taxi
Råd |
11 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 78
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 14/12-11 fra Danske Taxivognmænds
Arbejdsgiverforening, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 21/2-12 fra Carsten's Taxa, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om talepapir fra ministeren vedr. det
lukkede samråd om nedsættelsen af et
persontransportudvalg, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. , om det er i overensstemmelse med
taxiloven, hvis kørsel for trafikselskaberne udføres
på provisionsløn eller anden akkordlignende
aflønning, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. , om ministeren vil lade
»analyse af mulighederne for en samordning af reglerne for
erhvervsmæssig persontransport i personbiler« supplere
af nedsættelse af et persontransportudvalg, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for den eventuelle brug af begrebet
»iværksættere« i lovgivningen på
persontransportområdet, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. , om ministeren vil tilkendegive, at
han ønsker skærpede uddannelseskrav til
chauffører og vognmænd, der udfører
sygdoms-/sundhedsrelateret persontransport, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. , om ministeren vil kommentere den
»samlede løsningsmodel« bestående af 5
punkter, som Danske Busvognmænd, Dansk Taxi Råd, 3F og
DI Transport fremlagde i april 2011, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 16/3-12 fra Falck Danmark A/S, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 17/3-12 fra Dansk Taxi Råd, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 78
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. , om ministeren kan
redegøre for sin holdning til nedsættelsen af et
persontransportudvalg med henblik på gennemførelse af
en samlet lovgivning vedrørende udførelse af
erhvervsmæssig persontransport, til transportministeren |
| |