Fremsat den 25. januar 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Nedsættelse af varighedskrav til ret
og pligt tilbud og ændring af tidspunktet for gentagen
aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år, m.v.)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 23. juni 2011, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1364 af 28. december 2011
og senest ved lov nr. 17 af 15. januar 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 84, stk. 2, 1. pkt. og
§ 91 a, stk. 1,
ændres »4 uger« til: »2 uger«.
2. I
§ 96, stk. 2,
ændres »§ 95, har afsluttet det første
tilbud« til: »§ 2, nr. 2, har afsluttet det
første tilbud efter § 95«.
3. I
§ 96 indsættes som
stykke 3 og 4:
»Stk. 3.
Når en person, der er omfattet af § 2, nr. 3, og
som er fyldt 30 år, har afsluttet det første tilbud
efter § 92 eller § 95, har personen ret og
pligt til at påbegynde et nyt tilbud, hver gang den
pågældende har modtaget kontanthjælp i en
sammenhængende periode på 12 måneder.
Stk. 4. Hvis en
person, der er omfattet af stk. 3, og som har modtaget
kontanthjælp i en sammenhængende periode på
mindst 5 måneder siden afslutning af et tilbud efter dette
kapitel, overgår til at være omfattet af stk. 2,
har personen senest 1 måned efter overgangen ret og pligt til
at påbegynde tilbud efter stk. 2. Der må dog
højst være en sammenhængende periode på 12
måneder uden tilbud efter dette kapitel.«
§ 2
Loven træder i kraft den 12. marts 2012.
§ 3
Stk. 1. Lovens
§ 1, nr. 1, finder anvendelse for de personer, der efter
lovens ikrafttræden opnår ret og pligt til at
påbegynde tilbud efter kapitlerne 16 og 17 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 2. En person,
der før lovens ikrafttræden har opnået ret og
pligt til et tilbud af 4 ugers varighed efter de hidtil
gældende regler i § 84, stk. 2, 1. pkt., og
§ 91 a, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som er i tilbud på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret og pligt til at
gennemføre tilbuddet. Hvis tilbuddet er af mindst 2 ugers
sammenhængende varighed, har personen efter afslutningen af
tilbuddet ikke længere ret og pligt til tilbud efter de
hidtil gældende regler.
Stk. 3. En person,
der før lovens ikrafttræden har opnået ret og
pligt til tilbud af 4 ugers varighed efter de hidtil gældende
regler i § 84, stk. 2, 1. pkt., og § 91 a,
stk. 1, men som ikke er i tilbud på tidspunktet for
lovens ikrafttræden, har ret og pligt til et tilbud af mindst
2 ugers sammenhængende varighed efter lovens
ikrafttræden. Hvis personen anmoder herom, har
pågældende dog ret til et tilbud af mindst 4 ugers
sammenhængende varighed.
Stk. 4. En person,
der er omfattet af § 2, nr. 3, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som før lovens
ikrafttræden har opnået ret og pligt til tilbud efter
de hidtil gældende regler i § 96, stk. 2, har
efter lovens ikrafttræden ret og pligt til at påbegynde
det efterfølgende tilbud efter at have modtaget
kontanthjælp i en sammenhængende periode på 12
måneder efter afslutning af et tilbud af mindst 4 ugers
sammenhængende varighed.
§ 4
Stk. 1.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om overgangs- og efterreguleringsordninger for kommunernes
opgørelse og betaling af medfinansiering af statens udgifter
til arbejdsløshedsdagpenge, jf. § 82 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Nedsættelse af
varighedskravet til ret og pligt tilbud | | | 2.1.1. | Gældende
regler | | | 2.1.2. | Forslagets
indhold | | 2.2. | Ændring af
tidspunktet for gentagen aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år | | | 2.2.1. | Gældende
regler | | | 2.2.2. | Forslagets
indhold | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Ændring af
tidspunktet for gentagen aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år | | 3.2. | Nedsættelse af
varighedskravet til ret og pligt tilbud | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget udmønter dele af
finanslovsaftalen for 2012, som er indgået mellem regeringen
(Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti)
og Enhedslisten.
Lovforslaget har til formål at medvirke til
at gøre beskæftigelsesindsatsen mere fleksibel i
forhold til indsatsen for den enkelte ledige. Ved ændringer
får kommunerne mulighed for at tilrettelægge en mere
smidig og individuel indsats.
Lovforslaget indeholder forslag om ændring
af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det drejer sig om
følgende elementer:
- Nedsættelse
af varighedskrav til ret og pligt tilbud fra 4 til 2 uger for
dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere.
- Tidspunktet for
gentagen aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år,
sættes op til hver 12. måned i stedet for hver 6.
måned.
Når der i lovforslaget omtales
kontanthjælpsmodtagere, refereres der til
kontanthjælpsmodtagere, som er omfattet af indsatsen i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og ikke til
kontanthjælpsmodtagere, som er omfattet af
integrationsprogrammet efter lov om integration af udlændinge
i Danmark.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Nedsættelse af
varighedskravet til ret og pligt tilbud
2.1.1. Gældende regler
Efter gældende regler har dagpenge- og
kontanthjælpsmodtagere ret og pligt til tilbud efter
kapitlerne 16 og 17 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det indebærer, at dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere
senest efter en nærmere fastsat ledighedsperiode har ret og
pligt til at påbegynde et tilbud efter kapitel 10-12 i loven.
Kommunerne har samtidigt pligt til at finde disse ret og pligt
tilbud til de ledige.
Ret og pligt tilbud for dagpenge- og
kontanthjælpsmodtagere skal efter gældende regler have
en sammenhængende varighed på mindst 4 uger.
Det kan føre til, at aktive tilbud, fx
jobsøgningskurser, bliver unødigt langvarige og ikke
tilrettelægges individuelt.
2.1.2. Forslagets indhold
Det foreslås, at nedsætte
varighedskravet til ret og pligt tilbud fra 4 til 2 uger for
dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere med henblik på at
give kommunerne mulighed for mere fleksibilitet i
tilrettelæggelsen af de aktive tilbud.
Dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere vil
således ikke længere, når pågældende
skal have et ret og pligt tilbud, blive mødt med et
ufleksibelt standardkrav om at skulle deltage i tilbud i en
sammenhængende periode på 4 uger, ofte uden vurdering
af, om det er det bedste for pågældende, hvilket kan
føre til, at fx et tilbud om et jobsøgningskursus
bliver unødigt langvarigt på grund af varighedskravet.
Indsatsen skal i stedet i langt højere grad
tilrettelægges individuelt under hensyntagen til, hvilke
tilbud der bedst medvirker til at bringe personen videre i arbejde
eller for de unges vedkommende i uddannelse. Kommunerne vil fortsat
have mulighed for at give et længerevarende tilbud, hvis det
vurderes at være hensigtsmæssigt.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den
netop vedtagne lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats om ophævelse af ret og pligt til
tilbud af mindst 6 måneders varighed for unge under 30
år og ophævelse af ret og pligt for dagpengemodtagere
til fuldtidsaktivering (Lov nr. 17 af 15. januar 2012).
2.2. Ændring af tidspunktet
for gentagen aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år
2.2.1. Gældende regler
Når ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år har
afsluttet deres første tilbud, har de ret og pligt til at
påbegynde efterfølgende tilbud, hver gang personen har
modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode
på 6 måneder.
2.2.2. Forslagets indhold
Det foreslås, at minimumsfrekvensen for ret
og pligt til efterfølgende tilbud til ikke
arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30
år sættes op til hver 12. måned i stedet for hver
6. måned. Disse ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere vil således ikke længere
blive mødt med et ufleksibelt standardkrav om at skulle
deltage i efterfølgende tilbud med 6 måneders
mellemrum.
Ved at gøre reglerne mere fleksible for
denne målgruppe får kommunerne mulighed for at
gennemføre en mere smidig og individuelt tilrettelagt
indsats, hvor hensynet til den enkelte kommer i første
række.
Forslaget ændrer ikke ved, at kommunerne
fortsat vil have mulighed for at igangsætte tilbud, der
rækker ud over minimumsregelsættet, hvis det vurderes
at være hensigtsmæssigt.
Arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere
vil fortsat have ret og pligt til efterfølgende tilbud, hver
gang den pågældende har modtaget kontanthjælp i
en sammenhængende periode på 6 måneder.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De samlede økonomiske konsekvenser af dette
lovforslag er offentlige mindreudgifter i 2012 på 199,7 mio.
kr. og 179,5 mio. kr. i 2013 og frem, jf. den sammenfattende tabel
3.
3.1. Nedsættelse af
varighedskravet til ret og pligt tilbud
Som konsekvens af forslaget forventes
aktiveringsomfanget for målgruppen reduceret. Der forventes
således i 2012 at være ca. 625 færre
helårspersoner i aktive tilbud, heraf ca. 500
dagpengemodtagere og 125 kontanthjælpsmodtagere. Fra 2013 og
frem forventes der at være ca. 825 færre
helårspersoner i aktive tilbud, heraf 650 dagpengemodtagere
og 175 kontanthjælpsmodtagere. Det lavere aktiveringsomfang
giver anledning til forventede besparelser på de offentlige
udgifter til aktiveringstilbud i form af vejledning og
opkvalificering og løntilskud. Udgifterne til de lediges
forsørgelse i form af dagpenge og kontanthjælp
forventes samtidig at stige som følge af den forventede
nettoreduktion i antallet af ledige, der er aktiveret i
løntilskud. Endelig vil kommunerne som følge af det
lavere aktiveringsomfang komme til at bære en større
andel af udgiften til de lediges forsørgelse, som
følge af forskellen på
refusionssatsen/medfinansieringsgraden i aktive og passive
perioder.
Forslaget skønnes at medføre en
årlig offentlig mindreudgift på 57,2 mio. kr. i 2012 og
76,2 mio. kr. fra 2013 og frem, jf. tabel 1.
Lovforslaget træder i kraft 12. marts 2012.
De økonomiske konsekvenser i 2012 er derfor forudsat at
udgøre ¾ af de økonomiske konsekvenser i 2013
og frem.
| | | | | Tabel
1. Økonomiske konsekvenser af
nedsættelse af varighedskravet til ret og pligt
tilbud | | | | | | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat | -18,0 | -31,0 | -31,1 | -31,2 | Kommuner | -39,2 | -45,2 | -45,1 | -45,0 | I alt | -57,2 | -76,2 | -76,2 | -76,2 | | | | | |
|
3.2. Ændring af tidspunktet
for gentagen aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år
Dette forslag forventes også at føre
til en reduktion i aktiveringsomfanget for målgruppen og
dermed til en reduktion i såvel statens som kommunernes
udgifter til aktivering. Der forventes således i 2012 at
være ca. 2.240 færre helårspersoner i tilbud. Fra
2013 og frem forventes der at være ca. 1.600 færre
helårspersoner i tilbud. Udgifterne til kontanthjælp
forventes samtidig at stige som følge af den forventede
nettoreduktion i antallet af ledige, der er aktiveret i
løntilskud. Forslaget skønnes på den baggrund
at medføre en årlig offentlig mindreudgift på
ca. 143 mio. kr. i 2012 og ca. 103 mio. kr. fra 2013 og frem.
Heri indgår forventede mindreudgifter til
kommunal administration på 4,7 mio. kr. i 2012 og 3,4 mio.
kr. i 2013 og frem samt engangsudgifter til IT i staten på
2,0 mio. kr. i 2012.
Ved lovens ikrafttrædelse vil der være
et halvt år, hvor kommunen ikke har pligt til at give aktive
tilbud til personerne i målgruppen. De økonomiske
konsekvensberegninger er korrigeret herfor, og 2012 omfatter dermed
en større mindreudgift end i 2013 og frem.
Det er i beregningen af de økonomiske
konsekvenser forudsat, at kommunerne også efter
regelændringen vil give aktive tilbud svarende til ca. 1/3 af
det nuværende aktiveringsniveau.
Herudover forudsættes de økonomiske
konsekvenser at have ca. 70 procents helårsvirkning i 2012
som følge af indfasningen af forslaget, som træder i
kraft 12. marts 2012.
| | | | | Tabel
2. Økonomiske konsekvenser af
ændring af tidspunktet for gentagen aktivering for ikke
arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30
år | | | | | | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat | -81,2 | -59,4 | -59,4 | -59,4 | Kommuner | -61,3 | -43,9 | -43,9 | -43,9 | I alt | -142,5 | -103,3 | -103,3 | -103,3 |
|
| | | | | Tabel
3. Samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget fordelt på stat og
kommune | | | | | | Mio. kr., 2012
pl. | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | -99,2 | -90,4 | -90,5 | -90,6 | Kommuner i
alt | -100,5 | -89,1 | -89,0 | -88,9 | Heraf: | | | | | DUT | -4,7 | -3,4 | -3,4 | -3,4 | Budgetgaranti | -89,1 | -83,9 | -83,9 | -83,9 | Beskæftigelsestilskud | -6,7 | -1,8 | -1,7 | -1,6 | Stat og kommune i
alt | -199,7 | -179,5 | -179,5 | -179,5 | | | | | |
|
De kommunale nettoudgifter til
arbejdsløshedsdagpenge er omfattet af det særlige
beskæftigelsestilskud, mens de øvrige kommunale
nettoudgifter er omfattet af budgetgarantien.
De økonomiske konsekvenser skal forhandles
med de kommunale parter.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
Ankestyrelsen, ATP, Beskæftigelsesrådet, Business
Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Foreningen af
kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsforening,
Kooperationen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Rigsrevisionen,
Rådet for frivilligt Socialt arbejde, Rådet for Socialt
Udsatte, Statsforvaltningerne og Sundhedskartellet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for staten,
regioner, kommuner og arbejdsløshedskasserne | Stat 2012 101,2 mio. kr. 2013 90,4 mio. kr. 2014 90,5 mio. kr. 2015 90,6 mio. kr. | Stat 2012 0 mio. kr. 2013 0 mio. kr. 2014 0 mio. kr. 2015 0 mio. kr. | | | | | Kommuner 2012 95,8 mio. kr. 2013 85,7 mio. kr. 2014 85,6 mio. kr. 2015 85,5 mio. kr. | Kommuner 2012 0 mio. kr. 2013 0 mio. kr. 2014 0 mio. kr. 2015 0 mio. kr. | Administrative konsekvenser for staten,
regioner, kommuner og arbejdsløshedskasserne | Stat 2012 0 mio. kr. 2013 0 mio. kr. 2014 0 mio. kr. 2015 0 mio. kr. | Stat 2012 2,0 mio. kr. 2013 0 mio. kr. 2014 0 mio. kr. 2015 0 mio. kr. | | | | | Kommune 2012 4,7 mio. kr. 2013 3,4 mio. kr. 2014 3,4 mio. kr. 2015 3,4 mio. kr. | Kommune 2012 0 mio. kr. 2013 0 mio. kr. 2014 0 mio. kr. 2015 0 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende regler i § 84,
stk. 2, og § 91 a, stk. 1, skal ret og pligt
tilbud, som gives til henholdsvis dagpengemodtagere og
kontanthjælpsmodtagere, have en sammenhængende varighed
på mindst 4 uger.
Det foreslås, at varighedskravet til ret og
pligt tilbud for dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere
nedsættes, således at varighedskravet ændres fra
4 til 2 uger.
Der henvises til de almindelige bemærkninger
pkt. 2.1.
Til nr. 2 og 3
Efter gældende regler i § 96,
stk. 2 har kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30
år, som har afsluttet det første tilbud efter
§ 95, ret og pligt til at påbegynde et nyt tilbud,
hver gang den pågældende har modtaget
kontanthjælp i en sammenhængende periode på 6
måneder.
Det foreslås, at tidspunktet for
efterfølgende tilbud for ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 og som har afsluttet
det første tilbud efter § 92 (som de fik, da de
var under 30 år) eller § 95, ændres
således, at personen har ret og pligt til at påbegynde
et nyt tilbud, hver gang den pågældende har modtaget
kontanthjælp i en sammenhængende periode på 12
måneder i stedet for efter 6 måneder.
Arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere
vil fortsat have ret og pligt til efterfølgende tilbud, hver
gang den pågældende har modtaget kontanthjælp i
en sammenhængende periode på 6 måneder.
Det foreslås endvidere, at ikke
arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere, som
overgår til at være arbejdsmarkedsparate, har ret og
pligt til tilbud senest 1 måned efter overgangen, hvis de har
modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode
på mindst 5 måneder siden afslutning af et ret og pligt
tilbud. Hermed får kommunen en rimelig tid til at finde et
relevant tilbud til disse personer. Der må dog højst
være en sammenhængende periode på 12
måneder uden et ret og pligt tilbud.
Der henvises til de almindelige bemærkninger
pkt. 2.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 12. marts 2012.
Til § 3
I stk. 1
foreslås det, at ændringerne i lovens § 1,
nr. 1, finder anvendelse for de personer, der efter lovens
ikrafttræden opnår ret og pligt til at påbegynde
et tilbud efter kapitlerne 16 og 17 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
I stk. 2
foreslås det, at de personer, som er i et tilbud, der
strækker sig ind over tidspunktet for lovens
ikrafttræden, bevarer retten og pligten til at
gennemføre tilbuddet. En person, der eksempelvis er
påbegyndt et tilbud af 4 ugers varighed en uge før
lovens ikrafttræden, har således ret og pligt til at
gennemføre de 3 uger af tilbuddet, der ligger efter lovens
ikrafttræden.
Det foreslås endvidere, at hvis det tilbud,
der strækker sig ind over tidspunktet for lovens
ikrafttræden, er af mindst 2 ugers sammenhængende
varighed, har personen ikke længere ret og pligt til tilbud
af 4 ugers varighed efter de hidtil gældende regler.
I stk. 3
foreslås det, at de personer, der har opnået ret og
pligt til et tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende varighed
efter de hidtil gældende regler, og som ikke er i tilbud
på tidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret og
pligt til at gennemføre et tilbud af mindst 2 ugers
sammenhængende varighed efter lovens ikrafttræden.
Personen skal have tilbuddet hurtigst muligt efter lovens
ikrafttræden under hensyn til, at personen allerede inden
lovens ikrafttræden har opnået ret og pligt til et
tilbud.
En person har eksempelvis ret og pligt til at
påbegynde et tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende
varighed den 1. marts 2012, men har af en eller anden grund ikke
fået tilbuddet. Efter lovens ikrafttræden har denne
person alene ret og pligt til et tilbud af mindst 2 ugers varighed.
Personen skal have tilbuddet hurtigst muligt. Når personen
har gennemført tilbuddet, har personen herefter ret og pligt
til et efterfølgende tilbud efter de regler, der
gælder om efterfølgende tilbud. Det betyder for en
dagpengemodtager, at personen har ret og pligt til et
efterfølgende tilbud senest, når
pågældende har modtaget dagpenge i sammenlagt 6
måneder efter afslutningen af tilbuddet af mindst 2 ugers
varighed.
Overgangsbestemmelsen i stk. 3 medfører, at
ophævelsen af, at ret og pligt tilbud skal være af
mindst 4 ugers varighed, også gælder for de personer,
der inden lovens ikrafttræden har opnået ret og pligt
til et tilbud efter de hidtil gældende regler, men som endnu
ikke har fået et tilbud af 4 ugers varighed.
Personen vil således ikke længere,
når pågældende skal have et ret og pligt tilbud,
blive mødt med et ufleksibelt standardkrav om at skulle
deltage i tilbud i en sammenhængende periode på 4 uger,
ofte uden vurdering af, om det er det bedste for
pågældende, hvilket kan føre til, at fx et
tilbud om et jobsøgningskursus bliver unødigt
langvarigt på grund af varighedskravet. Indsatsen skal i
stedet i langt højere grad tilrettelægges individuelt
under hensyntagen til, hvilke tilbud, der bedst medvirker til at
bringe personen videre i uddannelse eller arbejde.
I stk. 3
foreslås det også, at såfremt en person
ønsker det, har personen fortsat ret til et tilbud af mindst
4 ugers sammenhængende varighed.
Herudover kan et tilbud stadig være på
4 uger eller mere, uanset, at de ledige ikke har ret og pligt til 4
ugers tilbud efter lovens ikrafttræden, da kommunen altid har
mulighed for at tilrettelægge en individuel indsats, der kan
forbedre den lediges muligheder for at komme i arbejde eller for de
unges vedkommende starte i uddannelse.
Lovens § 1, nr. 4, finder anvendelse for
de ikke arbejdsmarkedsparate ledige kontanthjælpsmodtagere,
som har afsluttet et tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende
varighed på et tidspunkt før lovens
ikrafttræden, og som endnu ikke har modtaget
kontanthjælp i en periode på sammenhængende 6
måneder efter afslutningen af tilbuddet.
I stk. 4,
foreslås det, at lovens § 1, nr. 3, også
finder anvendelse for de ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, som før lovens
ikrafttræden har opnået ret og pligt til et
efterfølgende tilbud, og som på tidspunktet for lovens
ikrafttræden ikke har gennemført et
efterfølgende tilbud af mindst 4 ugers varighed. Disse
personer får efter lovens ikrafttræden først ret
og pligt til det efterfølgende tilbud, senest når de
har modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode
på 12 måneder efter, at de har afsluttet det seneste
tilbud af mindst 4 ugers sammenhændende varighed.
Eksempelvis har en person afsluttet et tilbud af
mindst 4 ugers varighed den 31. august 2011. Personen modtager
kontanthjælp i en uafbrudt periode frem til lovens
ikrafttræden. Personen har efter de hidtil gældende
regler ret og pligt til at påbegynde et efterfølgende
tilbud senest den 1. marts 2012, men får af en eller anden
grund ikke et efterfølgende tilbud inden lovens
ikrafttræden. Når loven træder i kraft
ændres personens ret og pligt til et efterfølgende
tilbud, således at personen først har ret og pligt til
det efterfølgende tilbud senest den 31. august 2012.
Overgangsbestemmelsen i stk. 4
medfører, at fritagelsen for ret og pligt for ikke
arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere til at deltage i
efterfølgende tilbud efter 6 måneders
sammenhængende ledighed, også gælder for de
personer, der inden lovens ikrafttræden har opnået ret
og pligt til efterfølgende tilbud efter de hidtil
gældende regler. Disse ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere vil således efter lovens
ikrafttræden opnå den fordel, at de ikke længere
bliver mødt med et ufleksibelt standardkrav om at skulle
deltage i efterfølgende tilbud med 6 måneders
mellemrum uden individuelle hensyn til den enkeltes behov for
tilbud. Med forslaget får kommunerne mulighed for at
tilrettelægge indsatsen for denne målgruppe mere
smidigt og med fokus på den enkeltes behov for tilbud.
Det skal i denne forbindelse bemærkes, at
uanset at de ikke arbejdsmarkedsparate ledige først har ret
og pligt til et efterfølgende tilbud senest efter at have
modtaget kontanthjælp i en sammenhægende periode
på 12 måneder, har kommunen altid mulighed for at
tilrettelægge en individuel indsats med hyppigere tilbud, der
kan forbedre den lediges muligheder for at komme i arbejde.
Til § 4
Kommunerne forestår opgørelsen af
bidrag til medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge.
Opgørelsen er it-understøttet i en række
forskellige it-systemer og foregår på baggrund af
oplysninger fra bl.a. kommunernes fagsystemer om timer i aktivering
og oplysninger fra arbejdsløshedskassernes it-systemer om
udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge m.v.
Forslaget indebærer, at der skal ske
ændringer i refusionsdatabehandlernes it-systemer. Det
foreslås derfor, at beskæftigelsesministeren får
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
overgangs- og efterreguleringsordninger for opgørelse og
it-understøttelse af de nye regler. Bemyndigelsen giver
også mulighed for at fastlægge en overgangsordning for
håndtering af kommunernes opgørelse og betaling af
medfinansiering af statens udgifter til dagpenge for så vidt
angår aktiveringsforløb, som er i gang ved lovens
ikrafttræden. Bemyndigelsen giver også mulighed for at
fastlægge efterreguleringsordninger, indtil it-tilpasningen
er gennemført. Det kan fx betyde, at kommunerne og deres
refusionsdatabehandlere i en overgangsperiode i 2012 kan
opgøre medfinansieringsbidrag som a conto bidrag efter de
hidtil gældende regler samt at kommunerne forpligtes til at
foretage genberegning og efterregulering af kommunernes
finansieringsbidrag for perioden 12. marts 2012 til det tidspunkt,
hvor kommunen (kommunens refusionsdatabehandler) kan
it-understøtte de nye regler. Det vil blive fastsat i
bekendtgørelse, at genberegningen og efterreguleringen dog
senest skal være foretaget pr. 31. maj 2012 og således
senest skal indgå i kommunens betaling af
medfinansieringsbidrag den 1. juni 2012.
Overgangsreglerne skal sikre, at kommunerne
(kommunernes refusionsdatabehandlere) får den
nødvendige tid til, at it-systemerne kan tilpasses, og det
sikres samtidig, at der for året som helhed opgøres
medfinansieringsbidrag - efter de nye regler - i både
kommunernes regnskaber og i statens regnskaber.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
lovbekendtgørelse nr. 710 af 23. juni 2011, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1364 af 28. december 2011 og senest ved
lov nr. 17 af 15. januar 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 84. Personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 1, har pligt til at tage imod tilbud i hele
ledighedsperioden, jf. § 55 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Dette gælder dog ikke,
hvis pligten til tilbud er bortfaldet efter § 91, eller
under deltagelse i selvvalgt uddannelse efter kapitel 8 a. | | | Stk. 2. Tilbud,
som gives efter dette kapitel skal have en sammenhængende
varighed på mindst 4 uger. Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om timetal i tilbud efter dette
kapitel. | | 1. I § 84, stk. 2, 1. pkt. og § 91 a, stk. 1, ændres
»4 uger« til: »2 uger«. | | | | § 91
a. Tilbud, som gives efter dette kapitel, skal have en
sammenhængende varighed på mindst 4 uger. | | | Stk. 2. Personer,
der efter § 13 i lov om aktiv socialpolitik har en
rimelig grund til ikke at udnytte deres arbejdsmuligheder, har
senest 1 måned efter, at den rimelige grund er ophørt,
ret og pligt til at påbegynde tilbud efter dette
kapitel. | | | | | | § 96. Når en person, der er
omfattet af § 92, har afsluttet det første tilbud,
har personen ret og pligt til at påbegynde et nyt tilbud,
hver gang den pågældende har modtaget
kontanthjælp i en sammenhængende periode på 6
måneder. | | | Stk. 2. Når
en person, der er omfattet af § 95, har afsluttet det
første tilbud, har personen ret og pligt til at
påbegynde et nyt tilbud, hver gang den pågældende
har modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode
på 6 måneder. | | 2. I § 96, stk. 2, ændres
»§ 95, har afsluttet det første
tilbud« til: »§ 2, nr. 2, har afsluttet det
første tilbud efter § 95«. | | | | | | 3. I § 96 indsættes som stykke 3
og 4: | | | »Stk. 3.
Når en person, der er omfattet af § 2, nr. 3, og
som er fyldt 30 år, har afsluttet det første tilbud
efter § 92 eller § 95, har personen ret og
pligt til at påbegynde et nyt tilbud, hver gang den
pågældende har modtaget kontanthjælp i en
sammenhængende periode på 12 måneder. | | | Stk. 4. Hvis en
person, der er omfattet af stk. 3, og som har modtaget
kontanthjælp i en sammenhængende periode på
mindst 5 måneder siden afslutning af et tilbud efter dette
kapitel, overgår til at være omfattet af stk. 2,
har personen senest 1 måned efter overgangen ret og pligt til
at påbegynde tilbud efter stk. 2. Der må dog
højst være en sammenhængende periode på 12
måneder uden tilbud efter dette kapitel.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 12. marts
2012. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Lovens
§ 1, nr. 1, finder anvendelse for de personer, der efter
lovens ikrafttræden opnår ret og pligt til at
påbegynde tilbud efter kapitlerne 16 og 17 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. | | | Stk. 2. En
person, der før lovens ikrafttræden har opnået
ret og pligt til et tilbud af 4 ugers varighed efter de hidtil
gældende regler i § 84, stk. 2, 1. pkt., og
§ 91 a, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som er i tilbud på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret og pligt til at
gennemføre tilbuddet. Hvis tilbuddet er af mindst 2 ugers
sammenhængende varighed, har personen efter afslutningen af
tilbuddet ikke længere ret og pligt til tilbud efter de
hidtil gældende regler. | | | Stk. 3. En
person, der før lovens ikrafttræden har opnået
ret og pligt til tilbud af 4 ugers varighed efter de hidtil
gældende regler i § 84, stk. 2, 1. pkt., og
§ 91 a, stk. 1, men som ikke er i tilbud på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret og pligt til et
tilbud af mindst 2 ugers sammenhængende varighed efter lovens
ikrafttræden. Hvis personen anmoder herom, har
pågældende dog ret til et tilbud af mindst 4 ugers
sammenhængende varighed. | | | Stk. 4. En
person, der er omfattet af § 2, nr. 3, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som før lovens
ikrafttræden har opnået ret og pligt til tilbud efter
de hidtil gældende regler i § 96, stk. 2, har
efter lovens ikrafttræden ret og pligt til at påbegynde
det efterfølgende tilbud efter at have modtaget
kontanthjælp i en sammenhængende periode på 12
måneder efter afslutning af et tilbud af mindst 4 ugers
sammenhængende varighed. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om overgangs- og efterreguleringsordninger for kommunernes
opgørelse og betaling af medfinansiering af statens udgifter
til arbejdsløshedsdagpenge, jf. § 82 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. |
|