Fremsat den 25. januar 2012 af
børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion
(Revision af årsregnskab)
§ 1
I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 160 af 28. februar 2011, som
ændret ved § 23 i lov nr. 639 af 14. juni 2010 og §
1 i lov nr. 1368 af 28. december 2011, foretages følgende
ændring:
1. § 25,
stk. 1, affattes således:
ȁrsregnskabet for Arbejdsgivernes
Elevrefusion skal revideres af mindst en statsautoriseret revisor.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion udnævner
revisor, men kan til enhver tid trække udnævnelsen
tilbage.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
1.2. Gældende ret
1.3. Lovforslagets indhold
2. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
4. Administrative konsekvenser for borgerne
5. Miljømæssige konsekvenser
6. Forholdet til EU-retten
7. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
8. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål
og baggrund
Formålet med lovforslaget er at ændre
reglerne for revision af årsregnskabet for Arbejdsgivernes
Elevrefusion (AER), således at bestyrelsen for AER stilles
friere i forhold til kravet til antallet af revisorer og det
tidsrum, for hvilket en revisor udnævnes.
Med forslaget vil lovens krav til antallet af
revisorer og de pågældendes udnævnelsesperiode
være tilpasset de regler, der gælder for revision af
årsregnskabet for Arbejdsmarkedets Tillægspension
(ATP).
ATP har indgået en revisonsaftale
indeholdende en option, hvorefter ATP kan forlænge aftalen
med 3 år, minimum for 1 år ad gangen. AER har tidligere
anvendt samme revisor som ATP.
Med en ændring af reglerne for revision af
AER's årsregnskab vil AER fortsat kunne drage fordel af den
nuværende og en eventuelt kommende samlet
administrationsaftale for revision af ATP og de lovregulerede
ordninger, som ATP administrerer (herunder bl.a. Arbejdsgivernes
Elevrefusion, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og
Lønmodtagernes Garantifond), da der ikke længere vil
skulle udnævnes en revisor for 3 år ad gangen.
1.2. Gældende ret
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) er en
selvejende institution, der har til formål at administrere
refusions- og tilskudsordninger, der skal medvirke til at skaffe
det fornødne antal praktikpladser for
uddannelsessøgende, jf. lovens § 1, stk. 1. Efter
lovens § 1, stk. 2, bidrager AER endvidere til finansiering af
godtgørelse i henhold til lov om godtgørelse ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
(Godtgørelsesloven) samt til finansiering af
befordringsudgifter og udgifter til kost og logi i henhold til lov
om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (AMU-loven).
AER opkræver arbejdsgiverbidrag pr.
fuldtidsbeskæftiget fra alle arbejdsgivere, der er omfattet
af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovens §
18.
AER ledes af en bestyrelse, der består af
en formand og 16 andre medlemmer, jf. lovens § 3. Bestyrelsen
er ansvarlig for institutionens administration. Bestyrelsen har
efter lovens § 3, stk. 6, mulighed for at overlade
administrationen af området til Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP), og administrationen er således
overladt til ATP ved delegation aftalt mellem bestyrelserne for ATP
og AER.
Bestyrelsen for AER skal efter lovens § 23 b
indsende et budget for de samlede udgifter efter lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion til Ministeriet for Børn og
Undervisning. Efter lovens § 24 udarbejder bestyrelsen
endvidere for hvert regnskabsår et årsregnskab
bestående af balance, resultatopgørelse og noter samt
en årsberetning. Regnskabet følger
kalenderåret.
Ifølge lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
§ 25, stk. 1, revideres årsregnskabet for
Arbejdsgivernes Elevrefusion af mindst to revisorer, hvoraf mindst
en skal være statsautoriseret revisor. Bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Elevrefusion udnævner revisorerne for 3
år ad gangen, men kan til enhver tid trække
udnævnelsen tilbage.
1.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås at ændre kravene til
revision af årsregnskabet for AER således, at kravet
til antallet af revisorer, der skal forestå revisionen af
årsregnskabet for AER, reduceres fra mindst 2 revisorer,
hvoraf mindst en skal være statsautoriseret revisor, til
mindst en statsautoriseret revisor. Lovforslaget ændrer
således ikke ved, at der ved revisionen af AER skal medvirke
mindst en statsautoriseret revisor. Forslaget betyder imidlertid,
at der ikke længere behøver at deltage mere end
én revisor i revisionen af årsregnskabet, hvis den
pågældende har en statsautorisation.
Efter lovforslaget vil det fortsat være
bestyrelsen for AER, der udnævner revisor. Det foreslås
imidlertid, at udnævnelsen af revisor ikke længere skal
ske for et bestemt tidsrum på 3 år. Det vil
således stå bestyrelsen frit at udnævne revisor
for en kortere eller længere periode end 3 år.
Bestyrelsen kan til enhver tid trække udnævnelsen
tilbage.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget indeholder ingen negative
økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner. Med lovforslaget kan Arbejdsgivernes Elevrefusion
(AER) få gavn af den stordriftsfordel, som opstår ved
en samlet administrationsaftale for revision af Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP) og de lovregulerede ordninger, som ATP
administrerer.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ingen økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
4. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen
miljømæssige konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
7. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos:
Arbejdsgivernes Elevrefusion, Datatilsynet, FSR -
danske revisorer, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og
Rigsrevisionen.
8. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 25, stk. 1)
Det foreslås at ændre § 25, stk.
1, om udnævnelse af revisorer i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion, således at kravet til antallet af revisorer,
der skal revidere årsregnskabet for Arbejdsgivernes
Elevrefusion (AER), reduceres fra mindst to revisorer, hvoraf
mindst en skal være statsautoriseret revisor, til mindst en
statsautoriseret revisor.
Det foreslås endvidere, at
udnævnelsen af revisor ikke længere skal ske for et
bestemt tidsrum på 3 år. Bestyrelsen for AER vil
herefter stå frit med hensyn til længden af revisors
udnævnelsesperiode og vil således kunne udnævne
revisor for en kortere eller længere periode end 3 år.
Bestyrelsen kan som hidtil trække udnævnelsen tilbage
til enhver tid.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 1.1. og 1.3.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. april 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion,
jf. lovbekendtgørelse nr. 160 af 28. februar 2011, som
ændret ved § 23 i lov nr. 639 af 14. juni 2010 og §
1 i lov nr. 1368 af 28. december 2011, foretages følgende
ændring: | | | | § 25.
Årsregnskabet for Arbejdsgivernes Elevrefusion skal revideres
af mindst to revisorer, hvoraf mindst en skal være
statsautoriseret revisor. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Elevrefusion udnævner revisorerne for 3 år ad gangen,
men kan til enhver tid trække udnævnelsen
tilbage. | | 1.§ 25, stk. 1, affattes
således: »Årsregnskabet for
Arbejdsgivernes Elevrefusion skal revideres af mindst en
statsautoriseret revisor. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Elevrefusion udnævner revisor, men kan til enhver tid
trække udnævnelsen tilbage.« | | | § 2 Loven træder i kraft den 1. april
2012. |
|