Fremsat den 18. januar 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge og
barselloven
(Forenkling af indsatsen for syge- og
barselsdagpengemodtagere, aftale om ret til sygedagpenge fra 1.
fraværsdag for selvstændige erhvervsdrivende ved
langvarig eller kronisk lidelse m.v.)
§ 1
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1152 af 12. december 2011, som
ændret ved lov nr. 1539 af 21. december 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 7 a, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves.
2. § 7 a, stk. 4,
udgår.
Stk. 5 bliver herefter
stk. 4.
3. Overskriften før § 7 c og
§ 7 c ophæves.
4. I
§ 21, stk. 1, nr. 1,
udgår:
»eller ved samtalen med
arbejdsløshedskassen, jf. § 7 c,«
5. I
§ 21, stk. 4,
indsættes som 2. pkt.:
»Udbetaling af sygedagpenge kan kun
genoptages én gang under det aktuelle
sygedagpengeforløb.«
6. I
§ 25 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Hvis
den sygemeldte inden udløbet af perioden i stk. 1
tilkendes og får udbetalt førtidspension,
ophører udbetalingen af sygedagpenge med udgangen af
måneden før den måned, hvor udbetalingen af
førtidspension påbegyndes. Hvis
førtidspensionen tilkendes med tilbagevirkende kraft,
ophører udbetalingen af sygedagpenge fra dagen efter, at der
er truffet afgørelse om førtidspension. Hvis
udbetalingen af sygedagpenge efter 2. pkt. ville ophøre
før det tidspunkt, hvorfra der er ret til udbetaling af
førtidspension, fortsætter udbetalingen af
sygedagpenge indtil dette tidspunkt, medmindre udbetalingen af
sygedagpenge forinden ophører efter stk. 1.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter
stk. 3 og 4.
7. I
§ 43, stk. 1,
indsættes som 3. pkt.:
»Anmeldelsen skal endvidere ske senest en uge
efter 1. fraværsdag, hvis den selvstændige
erhvervsdrivende har indgået en aftale om ret til
sygedagpenge fra 1. fraværsdag i medfør af
§ 58 a.«
8. § 52, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Sygedagpenge til selvstændige erhvervsdrivende udbetales med
lige store andele pr. dag. Medmindre andet er oplyst, udbetales
sygedagpengene efter en 5-dages-uge.«
9.
Efter § 58 indsættes i kapitel 21:
»Aftale om ret til
sygedagpenge i de første 2 uger af sygeperioden for
selvstændige erhvervsdrivende ved langvarig eller kronisk
sygdom
§ 58
a. En selvstændig erhvervsdrivende, der ikke har
tegnet forsikring efter § 45, kan ved aftale med kommunen
opnå ret til sygedagpenge fra kommunen i de første 2
uger af sygeperioden, jf. § 41, 1. pkt.
Stk. 2. En aftale
efter stk. 1 kan indgås, når den
selvstændige erhvervsdrivendes sygdomsrisiko er
væsentligt forøget på grund af en langvarig
eller kronisk lidelse, og fraværet på grund af lidelsen
skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage inden
for 1 år.
Stk. 3. Aftalen
skal være skriftlig og indeholde oplysning om den
selvstændige erhvervsdrivendes navn og adresse samt
sygdommens art.
Stk. 4. Kommunen
skal forud for indgåelse af aftalen sikre, at der foreligger
lægefaglig dokumentation for, at den selvstændige
erhvervsdrivendes langvarige eller kroniske lidelse i
væsentligt omfang forøger den normale
fraværsrisiko. Kommunen kan i det enkelte
fraværstilfælde indhente lægeerklæring til
belysning af, om fraværet skyldes den pågældende
lidelse. Erklæringen betales af kommunen.
Stk. 5. Aftalen kan
indgås for 2 år ad gangen og vedrører kun
fravær på grund af den lidelse, der er omfattet af
aftalen. Aftalen kan ikke fornyes, når den selvstændige
erhvervsdrivendes fravær på grund af lidelsen i det
seneste år ikke har medført mindst 10
fraværsdage, medmindre der ved aftalens udløb er sket
væsentlige ændringer i den selvstændige
erhvervsdrivendes arbejdsmæssige eller helbredsmæssige
forhold.
Stk. 6. Den
selvstændige erhvervsdrivendes ret til sygedagpenge i de
første 2 uger af sygeperioden, jf. § 41, 1. pkt.,
har virkning fra aftalens indgåelse.«
§ 2
I lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel
(barselloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 13.
november 2009, som ændret ved § 2 i lov nr. 247 af
23. marts 2010 og § 14 i lov nr. 429 af 28. april 2010,
foretages følgende ændringer:
1. § 20, stk. 2,
ophæves.
2. I
§ 39 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Kommunen kan efter regler i sygedagpengelovens § 39
forlange dokumentation for fravær, der er anmeldt efter
stk. 3.«
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 3
Loven træder i kraft den 5. marts 2012.
§ 4
Stk. 1. En person,
der under det aktuelle sygdomsforløb inden lovens
ikrafttræden har anvendt fortrydelsesretten efter lovens
§ 21, stk. 4, kan få genoptaget udbetalingen
af sygedagpenge én gang efter lovens ikrafttræden.
Stk. 2.
§ 1, nr. 6, finder anvendelse på
sygedagpengemodtagere med en ret til udbetaling af
førtidspension, som er påbegyndt 5. marts 2012 eller
senere.
Stk. 3. § 1, nr. 8, finder
anvendelse på sager om sygedagpenge, hvor 1. fraværsdag
er den 5. marts 2012 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets
hovedindhold | | 1.2. | Baggrunden for
lovforslaget | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Samtaler og
kontakt | | | 2.1.1. | Arbejdsgivers pligt
til at sende oplysninger til kommunen om sygefraværssamtalen
afskaffes | | | | 2.1.1.1. | Gældende
regler | | | | 2.1.1.2. | Den foreslåede
ordning | | | 2.1.2. | Arbejdsløshedskassens pligt til at holde
sygesamtaler afskaffes | | | | 2.1.2.1. | Gældende
regler | | | | 2.1.2.2. | Den foreslåede
ordning | | | 2.1.3. | Graviditetsbetinget
syge fritages for opfølgning | | | | 2.1.3.1. | Gældende
regler | | | | 2.1.3.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Aktive
tilbud | | | 2.2.1. | Begrænsning af
fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpenge | | | | 2.2.2.1. | Gældende
regler | | | | 2.2.2.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Enklere
ydelser | | | 2.3.1. | Sygedagpenge stoppes
ved tilkendelse af førtidspension | | | | 2.3.1.1. | Gældende
regler | | | | 2.3.1.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.4. | Selvstændige
erhvervsdrivende | | | 2.4.1. | 5-dages sygedagpenge
for selvstændige erhvervsdrivende, som for
lønmodtagere | | | | 2.4.1.1. | Gældende
regler | | | | 2.4.1.2. | Den foreslåede
ordning | | | 2.4.2. | Selvstændige
erhvervsdrivende med langvarig eller kronisk lidelse får
mulighed for sygedagpenge fra 1. sygedag | | | | 2.4.2.1. | Gældende
regler | | | | 2.4.2.2. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | | | | | |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedindhold
Dette lovforslag indeholder den
lovgivningsmæssige udmøntning af dele af en aftale af
4. maj 2011 om forenkling af beskæftigelsesindsatsen, som er
indgået mellem Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Venstre,
De Konservative, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Kristendemokraterne.
Lovforslaget udmønter aftalens dele
vedrørende områderne: samtaler og kontakt, aktive
tilbud, selvstændige og samspil med virksomheder og enklere
ydelser. Lovforslaget indeholder følgende elementer:
•
Arbejdsgiverens pligt til at sende oplysninger til kommunen om
sygefraværssamtalen afskaffes,
•
arbejdsløshedskassens pligt til at holde sygesamtaler
afskaffes,
•
graviditetsbetinget syge fritages for opfølgning,
•
begrænsning af fortrydelsesretten ved bortfald af
sygedagpenge,
• sygedagpenge
stoppes ved tilkendelse af førtidspension,
• 5-dages
sygedagpenge for selvstændige erhvervsdrivende, som for
lønmodtagere,
•
selvstændige erhvervsdrivende med langvarig eller kronisk
lidelse får mulighed for sygedagpenge fra 1. sygedag.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de
samtidigt fremsatte forslag til:
- Lov om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love
- Lov om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension og lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
Disse lovforslag indeholder udmøntningen
af de øvrige dele af aftalen om forenkling af
beskæftigelsesindsatsen, som kræver
lovændringer.
1.2. Baggrunden for
lovforslaget
Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Venstre, De
Konservative, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Kristendemokraterne har den 4. maj 2011 indgået en aftale om
forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Aftalen rydder op i
overflødige regler og bureaukrati, så mennesker uden
job kan hjælpes tilbage på arbejdsmarkedet hurtigst
muligt.
Aftalepartierne er derfor enige om at
gennemføre 44 initiativer, som skal bidrage til, at ledige,
virksomheder, selvstændige, kommuner og
arbejdsløshedskasser, der til daglig bruger og har nytte af
et velfungerende arbejdsmarked, får en mindre bøvlet
hverdag. Aftalen indeholder initiativer inden for områderne:
Samtaler og kontakt, aktive tilbud, selvstændige og samspil
med virksomheder og enklere ydelser.
De mange initiativer er fremkommet på
baggrund af idéer og forslag fra borgere, virksomheder,
organisationer og medarbejdere i kommuner og
arbejdsløshedskasser, som gennem deres daglige arbejde ved,
hvor der er mulighed for forenkling.
Med initiativerne kommer borgere, virksomheder,
selvstændige, kommuner og arbejdsløshedskasser til at
bruge mindre tid på bureaukrati.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Samtaler og kontakt
2.1.1. Arbejdsgivers pligt til at
sende oplysninger til kommunen om sygefraværssamtalen
afskaffes
2.1.1.1. Gældende
regler
Efter gældende regler skal arbejdsgiveren
indkalde en sygemeldt lønmodtager til en personlig samtale
om, hvordan og hvornår lønmodtageren kan vende tilbage
i arbejdet. Samtalen skal holdes senest 4 uger efter den
første sygedag. På baggrund af samtalen med den
sygemeldte skal arbejdsgiveren give oplysninger til kommunen. Der
er i bekendtgørelse nr. 1417 af 14. december 2009 fastsat
nærmere regler om, hvilke oplysninger arbejdsgiveren skal
give til kommunen, og om hvornår og hvordan oplysningerne
skal gives.
2.1.1.2. Den foreslåede
ordning
Jobcentrene vurderer, at oplysningerne ikke
udgør et væsentligt bidrag til kommunernes
opfølgning. Det foreslås, at arbejdsgiveren fremover
ikke skal indberette oplysninger til kommunen på baggrund af
samtalen med den sygemeldte lønmodtager. Forslaget vil
medføre en reduktion af det administrative arbejde for
virksomhederne.
Forslaget har ikke betydning for arbejdsgiverens
pligt til at holde sygefraværssamtale.
Der henvises til forslagets § 1, nr. 1
og 2.
2.1.2.
Arbejdsløshedskassens pligt til at holde sygesamtaler
afskaffes
2.1.2.1. Gældende
regler
Efter gældende regler skal
arbejdsløshedskassen inden 4 uger indkalde en sygemeldt
forsikret ledig til en personlig samtale om, hvordan og
hvornår den syge igen kan stå aktivt til rådighed
for arbejdsmarkedet. Der er i bekendtgørelse nr. 891 af 21.
september 2009 om arbejdsløshedskassernes afholdelse af
sygefraværssamtaler fastsat nærmere regler, herunder om
hvilke oplysninger arbejdsløshedskassen skal give til
kommunen, og om hvornår og hvordan oplysningerne skal
gives.
2.1.2.2. Den foreslåede
ordning
Hverken arbejdsløshedskasserne eller
jobcentrene vurderer, at samtalen bidrager til at få den
sygemeldte hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet. Tilsvarende
oplever sygemeldte, at de bliver kaldt til samtale hos både
arbejdsløshedskassen og jobcentret inden for ganske kort
tid. Det foreslås, at arbejdsløshedskassens pligt til
at holde samtale med sygemeldte forsikrede ledige ophæves.
Forslaget vil medføre en reduktion af de administrative
byrder, idet kommunerne ikke skal modtage og indtaste oplysninger
fra arbejdsløshedskasserne.
Der henvises til forslagets § 1, nr. 3
og 4.
2.1.3. Graviditetsbetinget syge
fritages for opfølgning
2.1.3.1. Gældende
regler
Efter gældende regler i barselloven skal
kommunen i forbindelse med udbetaling af barseldagpenge til en
kvinde, der før den almindelige barselorlov (før 4
uger før forventet fødsel) er graviditetsbetinget
syg, foretage visitation og opfølgning efter
sygedagpengelovens regler herom.
2.1.3.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at ophæve bestemmelsen
om visitation og opfølgning efter sygedagpengelovens regler
i de tilfælde, hvor den gravide kvinde er uarbejdsdygtig
på grund af en graviditetsbetinget lidelse før 4 uger
før forventet fødsel.
Det foreslås desuden, at kommunen kan
kræve dokumentation for graviditetsbetinget fravær, som
en arbejdsgiver, der udbetaler løn under fravær,
søger om refusion for.
Der henvises til forslagets § 2, nr. 1
og 2.
2.2. Aktive tilbud
2.2.1. Begrænsning af
fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpenge
2.2.2.1. Gældende
regler
Efter gældende regler mister en
sygedagpengemodtager retten til sygedagpenge for den periode, der
går fra det tidspunkt, hvor den sygemeldte skulle have
medvirket ved opfølgningen, og til det tidspunkt, hvor den
sygemeldte efterfølgende medvirker ved opfølgningen,
fx ved at indsende oplysningsskemaet eller møde op til den
aftalte opfølgningssamtale. En arbejdsgiver, der udbetaler
løn under sygdom, mister ligeledes retten til refusion i
samme periode.
Den sygemeldte har en frist på 4 uger til
at fortryde sin manglende deltagelse i sygeopfølgningen.
De gældende regler sætter ikke nogen
grænse for, hvor mange gange den sygemeldte kan udeblive fra
fx en opfølgningssamtale, og derefter benytte sig af sin
fortrydelsesret med den virkning, at sygedagpengene blot bliver
standset i en kortere periode.
Sager med et sådant forløb giver
kommunerne et administrativt merarbejde i form af gentagne
partshøringer og indkaldelse til nye
opfølgningssamtaler. Desuden er fortrydelsesreglen med til
at forsinke kommunens sygeopfølgning.
2.2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at sygemeldte alene skal have
mulighed for at kunne benytte fortrydelsesreglen én gang
under det aktuelle sygedagpengeforløb, hvis
sygedagpengeudbetalingen er standset som følge af at de uden
rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning,
fordi de mod lægens opfordring afviser at modtage
nødvendig lægebehandling, eller fordi de mod
lægens eller kommunens opfordring afviser at deltage i
hensigtsmæssig optræning for at genvinde
arbejdsevnen.
Formålet med dette forslag er dels et
hensyn til kommunens administration, dels at begrænse
forsinkelse af opfølgningen.
Der henvises til forslagets § 1, nr.
5.
2.3. Enklere ydelser
2.3.1. Sygedagpenge stoppes ved
tilkendelse af førtidspension
2.3.1.1. Gældende
regler
Efter gældende langvarig praksis
ophører udbetalingen af sygedagpenge til sygemeldte, der
modtager førtidspension først efter udløbet af
varighedsbegrænsningen i sygedagpengelovens § 25.
Det vil sige, når der er udbetalt sygedagpenge - herunder
nedsatte sygedagpenge, eller løn under sygdom - i mere end
26 uger i de 12 forudgående kalendermåneder.
Det betyder, at i de tilfælde, hvor der
inden varighedsbegrænsningen tilkendes og udbetales
førtidspension, fortsætter udbetalingen af
sygedagpenge samtidig med udbetalingen af førtidspension
indtil udgangen af varighedsbegrænsningen på 26
uger.
Sygedagpengene indgår i
indtægtsgrundlaget for beregning af førtidspension.
Sygedagpengene modregnes i førtidspensionen, men modregnes
ikke krone for krone. Den sygemeldte person, der er tilkendt
førtidspension, får således sammenlagt en
højere ydelse end førtidspensionen.
2.3.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, dels for at undgå
dobbeltforsørgelse og dels af administrative hensyn at
fastsætte en bestemmelse om, at udbetalingen af
sygedagpengene for den omhandlede personkreds ophører,
når den sygemeldte får udbetalt
førtidspension.
Der henvises til forslagets § 1, nr.
6.
2.4. Selvstændige
erhvervsdrivende
2.4.1. 5-dages sygedagpenge for
selvstændige erhvervsdrivende, som for
lønmodtagere
2.4.1.1. Gældende
regler
Efter gældende regler udbetales
sygedagpenge til selvstændige erhvervsdrivende efter en
5-dages-uge, der løber fra mandag til fredag med lige store
andele pr. dag. Det betyder, at selvstændige
erhvervsdrivende, der fx har en arbejdsuge, der ligger fra tirsdag
til lørdag, ikke har ret til sygedagpenge under sygdom
på lørdage.
2.4.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at indføre en
større fleksibilitet i forhold til hvilke ugedage en
selvstændig erhvervsdrivende kan modtage sygedagpenge for.
Efter forslaget vil en selvstændig erhvervsdrivende - i
lighed med en lønmodtager - som udgangspunkt få
sygedagpenge udbetalt efter en 5-dages-uge, medmindre andet er
oplyst og dokumenteret. Der vil efter forslaget således kunne
udbetales sygedagpenge i en 6- eller 7-dages-uge og dagene, der
udbetales sygedagpenge for, også vil kunne ligge på
lørdage og søndage.
Det betyder, at den selvstændige ved
anmodningen om sygedagpenge, overfor kommunen skal oplyse og om
nødvendigt dokumentere, hvilke ugedage den
pågældende normalt arbejder.
Der henvises til forslagets § 1, nr.
8.
2.4.2. Selvstændige
erhvervsdrivende med langvarig eller kronisk lidelse får
mulighed for sygedagpenge fra 1. sygedag
2.4.2.1. Gældende
regler
Efter de gældende regler er
selvstændige erhvervsdrivende berettiget til sygedagpenge
efter to ugers sygdom. En selvstændige erhvervsdrivende, der
er uarbejdsdygtig ud over denne egenperiode, og som opfylder
beskæftigelseskravet, er berettiget til sygedagpenge fra
kommunen, på samme måde som lønmodtagere er
berettiget til sygedagpenge fra kommunen efter arbejdsgiverperioden
(på 30 kalenderdage).
Selvstændige erhvervsdrivende kan efter de
gældende regler tegne en forsikring, der giver dem ret til
sygedagpenge fra 1. eller 3. fraværsdag. Der er desuden
mulighed for at tegne forsikring til fuld sats, der svarer til
sygedagpengenes højeste beløb (maksimumsydelsen),
eller til 2/3 af fuld sats (minimumsydelsen). Forsikringen giver de
selvstændige erhvervsdrivende den fordel, at de ikke kun i de
to første uger, som forsikringen dækker, men i hele
resten af fraværsperioden er berettiget til minimum 2/3 af
sygedagpengemaksimum, uanset at de kan dokumentere en indtægt
i virksomheden eller ej. Ellers er det en betingelse for den
selvstændige erhvervsdrivende, som det er for
lønmodtagere, at de kan dokumentere en indtægt.
Lønmodtagere med en langvarig eller
kronisk lidelse kan indgå en aftale med arbejdsgiveren (en
§ 56-aftale), som skal godkendes af kommunen. Aftalen
betyder, at arbejdsgiveren er berettiget til refusion for
sygedagpengeudgifter, der betales fra 1. fraværsdag. Der
findes ikke en tilsvarende ret for den selvstændige
erhvervsdrivende med en langvarig eller kronisk lidelse, som ikke
har tegnet en forsikring.
2.4.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at selvstændige
erhvervsdrivende, der har en langvarig eller kronisk lidelse men
ikke har tegnet en forsikring, får en mulighed for at
indgå en aftale med kommunen, der giver dem adgang til
sygedagpenge i de første 2 uger af sygeperioden
(egenperioden), under forudsætning af, at sygedagpengelovens
almindelige betingelser, herunder uarbejdsdygtigheds- og
beskæftigelseskravet, er opfyldt.
Det er en betingelse for at indgå en
sådan aftale, at selvstændige erhvervsdrivende har en
væsentlig forøget fraværsrisiko på grund
af en langvarig eller kronisk lidelse, hvilket betyder, at
fraværet skønnes at medføre mindst 10
fraværsdage om året.
Aftalen indgås mellem den
selvstændige erhvervsdrivende og kommunen for 2 år ad
gangen.
Forslaget tilgodeser fx de tilfælde, hvor
en selvstændig erhvervsdrivende, der har kræft, kan
arbejde på fuld tid ind imellem kemoterapiperioderne, og hvor
der efter den gældende lovgivning starter en ny egenperiode
efter hver behandlingsperiode, hvis den sygemeldte
selvstændige erhvervsdrivende imellem behandlingerne er fuldt
uarbejdsdygtig i en uge.
Der indføres en bestemmelse om, at den
selvstændige erhvervsdrivende skal anmelde sygefraværet
senest en uge efter første fraværsdag, svarende til
anmeldelsesreglerne i øvrigt.
Der henvises til forslagets § 1, nr. 7
og 9.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige i dette lovforslag skal ses i
sammenhæng med de samtidigt fremsatte lovforslag om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love (Forenkling af
beskæftigelsesindsatsen) samt lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension og lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område (Forenkling af reglerne om
optagelse og overflytning samt afskaffelse af
kombinationsforsikring og uddannelsesydelse m.v.).
De samlede økonomiske konsekvenser af
dette lovforslag er 7,0 mio. kr. i 2012, 14,4 mio. kr. i 2013, 14,4
mio. kr. i 2014 og 14,4 mio. kr. i 2015, jf. det sammenfattende
skema nedenfor.
Lovforslaget skønnes i 2012 og de
efterfølgende år årligt derudover samlet set at
frigøre 5,2 mio. kr. i kommunerne i form af mindre
administration. Elementerne indgår som en del af den
tidligere regerings opfyldelse af flerårsaftalen fra 2008 med
KL om frigørelse af ressourcer til borgernær service i
kommunerne i 2009-2013.
Finansministeren vil i forlængelse af de
årlige drøftelser med KL om kommunernes økonomi
fremlægge et bloktilskudsaktstykke, hvori der søges om
bemyndigelse til at kunne fravige § 14, stk. 2, i
lov nr. 499 af 7. juni 2006 om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner med senere ændringer, så
kommunernes statstilskud ikke nedsættes med de kommunale
mindreudgifter, som følger af lovforslaget. Dette skal ses i
sammenhæng med formålet med lovforslaget, nemlig at
give kommunerne større frihed og frigøre ressourcer
til borgernær service.
Forslaget træder i kraft den 5. marts
2012.
| Samlede
økonomiske konsekvenser af lovforslaget fordelt på
stat og kommune | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt Heraf: Drift Forsørgelse Øvrig | 9,2 ? 0,0 9,2 0,0 | 17,2 ? 0,0 17,2 0,0 | 17,2 ? 0,0 17,2 0,0 | 17,2 ? 0,0 17,2 0,0 | Kommuner i
alt Heraf: Drift Forsørgelse Øvrig Heraf: DUT Budgetgaranti Det særlige
beskæftigelsestilskud | -2,2 ? -1,2 -1,0 0,0 ? -2,2 0,0 0,0 | -2,8 ? -1,4 -1,4 0,0 ? -2,8 0,0 0,0 | -2,8 ? -1,4 -1,4 0,0 ? -2,8 0,0 0,0 | -2,8 ? -1,4 -1,4 0,0 ? -2,8 0,0 0,0 | Stat og kommune i
alt Heraf: Forsørgelse Drift | 7,0 ? 8,2 -1,2 | 14,4 ? 15,8 -1,4 | 14,4 ? 15,8 -1,4 | 14,4 ? 15,8 -1,4 | | | | | |
|
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med de kommunale parter.
Nedenfor gennemgås de økonomiske
konsekvenser af lovforslaget for de enkelte elementer i
lovforslaget.
3.1. Arbejdsgivers pligt til at
sende oplysninger til kommunen om sygefraværssamtalen
afskaffes
Forslaget vedrører en afskaffelse af
arbejdsgivers pligt til at sende oplysninger til kommunen om
sygefraværssamtalen.
Forslaget skønnes i 2012 og de
efterfølgende år årligt at frigøre 3,5
mio. kr. i kommunerne i form af mindre administration i forbindelse
med modtagelse af oplysninger fra arbejdsgivere. Forslaget
indgår som et element i den tidligere regerings opfyldelse af
flerårsaftalen fra 2008 med KL om frigørelse af
ressourcer til borgernær service i kommunerne i 2009-2013.
Denne administrative lettelse indgår derfor ikke i dette
lovforslags økonomiske konsekvenser.
Forslaget medfører herudover ikke
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
3.2. Arbejdsløshedskassens
pligt til at holde sygesamtaler afskaffes
Forslaget vedrører en afskaffelse af
arbejdsløshedskassernes pligt til at holde sygesamtaler.
Forslaget skønnes i 2012 og de
efterfølgende år årligt at frigøre 1,5
mio. kr. i kommunerne i form af mindre administration i forbindelse
med modtagelse af arbejdsløshedskassens indsendte
oplysninger. Forslaget indgår som et element i den tidligere
regerings opfyldelse af flerårsaftalen fra 2008 med KL om
frigørelse af ressourcer til borgernær service i
kommunerne i 2009-2013. Denne administrative lettelse indgår
derfor ikke i dette lovforslags økonomiske konsekvenser.
Forslaget medfører herudover ikke
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
3.3. Graviditetsbetinget syge
fritages for opfølgning
Forslaget vedrører graviditetsbetinget
syge, som fritages for opfølgning.
Forslaget skønnes at medføre ca.
10.000 færre opfølgningssamtaler med
graviditetsbetinget syge, og at ca. 3.500 færre
graviditetsbetinget syge skal have udarbejdet
opfølgningsplaner.
Forslaget har alene økonomiske
konsekvenser for kommunerne svarende til en besparelse på 1,4
mio. kr. i 2012 og 1,7 mio. kr. i hvert af årene fra
2013-2015.
| | | | | Økonomiske og
administrative konsekvenser (Graviditetsbetinget syge fritages for
opfølgning) af lovforslaget fordelt på stat og kommune
2012-2015 | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommuner i
alt | -1,4 | -1,7 | -1,7 | -1,7 | Heraf: | | | | | DUT | -1,4 | -1,7 | -1,7 | -1,7 | Stat og kommune i
alt | -1,4 | -1,7 | -1,7 | -1,7 | | | | | |
|
3.4. Begrænsning af
fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpenge
Forslaget vedrører begrænsning af
fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpenge og har
økonomiske konsekvenser for både staten og
kommunerne.
Forslaget skønnes at medføre op mod
20 sygedagpengeforløb, hvor sygedagpengemodtagere ikke
får mulighed for at modtage sygedagpenge, idet forslaget kun
giver mulighed for at benytte fortrydelsesreglen én
gang.
Samlet skønnes forslaget at medføre
sparede sygedagpengeudbetalinger på 0,4 mio. kr. i 2012 og
0,5 mio. kr. i hvert af årene 2013-2015. Der er besparelser
på statens udgifter til sygedagpenge på 0,1 mio. kr. i
2012 og 0,2 mio. kr. i hvert af årene 2013-2015 i aktive
sygefraværsperioder. Da staten refunderer 30 pct. af
udgifterne, indgår endvidere besparelser på kommunernes
udgifter til sygedagpenge på 0,3 mio. kr. i hvert af
årene 2012-2015.
| | | | | Økonomiske og
administrative konsekvenser (Begrænsning af
fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpenge) af lovforslaget
fordelt på stat og kommune 2012-2015 | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | -0,1 | -0,2 | -0,2 | -0,2 | Kommuner i
alt | -0,3 | -0,3 | -0,3 | -0,3 | Heraf: | | | | | DUT | -0,3 | -0,3 | -0,3 | -0,3 | Stat og kommune i
alt | -0,4 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | | | | | |
|
3.5. Sygedagpenge stoppes ved
tilkendelse af førtidspension
Forslaget vedrører sygedagpengeudbetaling,
der standses ved tilkendelse af førtidspension, selvom
varighedsbegrænsningen endnu ikke er nået.
Forslaget skønnes at medføre
kortere sygedagpengeudbetalinger for ca. 40
sygedagpengeforløb, hvor sygedagpengemodtagere overgår
fra sygedagpenge til førtidspension.
Samlet skønnes forslaget at medføre
sparede sygedagpengeudbetalinger på 0,9 mio. kr. i 2012 og
1,5 mio. kr. i hvert af årene 2013-2015. Der er besparelser
på statens udgifter til sygedagpenge på 0,3 mio. kr. i
2012 og 0,5 mio. kr. i 2013-2015 i passive
sygefraværsperioder. I forslaget er det skønnet, at
¾ af aftalen er indfaset i 2012, hvorefter aftalen er fuldt
indfaset. Da staten refunderer 30 pct. af udgifterne, indgår
endvidere besparelser på kommunernes udgifter til
sygedagpenge på 0,7 mio. kr. i 2012 og 1,1 mio. kr. i
2013-2015.
Forslaget skønnes i 2012 og de
efterfølgende år årligt at frigøre 0,2
mio. kr. i kommunerne i form af mindre administration i forbindelse
med, at der ikke længere skal udbetales sygedagpenge til de
berørte af forslaget. Forslaget indgår som et element
i den tidligere regerings opfyldelse af flerårsaftalen fra
2008 med KL om frigørelse af ressourcer til borgernær
service i kommunerne i 2009-2013. Denne administrative lettelse
indgår derfor ikke i dette lovforslags økonomiske
konsekvenser.
| | | | | Økonomiske og
administrative konsekvenser (Sygedagpenge stoppes ved tilkendelse
af førtidspension) af lovforslaget fordelt på stat og
kommune 2012-2015 | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | -0,3 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | Kommuner i
alt | -0,7 | -1,1 | -1,1 | -1,1 | Heraf: | | | | | DUT | -0,7 | -1,1 | -1,1 | -1,1 | Stat og kommune i
alt | -0,9 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | | | | | |
|
3.6. 5-dages sygedagpenge for
selvstændige erhvervsdrivende, som for
lønmodtagere
Forslaget vedrører indførelsen af
en 5-dages-uge for selvstændige erhvervsdrivende uden
begrænsning på, hvilke af ugens dage, der kan udbetales
sygedagpenge for - ligesom for lønmodtagere - hvilket
skønnes at medføre en merudgift for staten i form af
øgede udgifter til sygedagpenge på 1,7 mio. kr. i 2012
og 2,0 mio. kr. i hvert af årene 2013-2015.
Forslaget medfører således ingen
økonomiske konsekvenser for kommunerne.
| | | | | Økonomiske og
administrative konsekvenser (5-dages sygedagpenge for
selvstændige erhvervsdrivende, som for lønmodtagere)
af lovforslaget fordelt på stat og kommune
2012-2015 | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | 1,7 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | Kommuner i
alt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Stat og kommune i
alt | 1,7 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | | | | | |
|
3.7. Selvstændige
erhvervsdrivende med langvarig eller kronisk lidelse får
mulighed for sygedagpenge fra 1. sygedag
Forslaget vedrører selvstændige
erhvervsdrivende med langvarig eller kronisk lidelse, der får
mulighed for at indgå en aftale med kommunen, der giver dem
adgang til sygedagpenge i de første 2 uger af sygeperioden
(egenperioden).
Forslaget skønnes at medføre, at
ca. 900 personer vil indgå en aftale og dermed forøge
statens udgifter til sygedagpenge svarende til ca. 10,9 mio. kr.
Desuden forventes en nedgang i brugen af den eksisterende
forsikringsordning for selvstændige erhvervsdrivende, jf. de
gældende regler der giver selvstændige erhvervsdrivende
mulighed for at tegne en forsikring, som giver dem ret til
sygedagpenge fra 1. eller 3. fraværsdag. Statens manglende
præmieindtægter skønnes at udgøre ca. 5
mio. kr.
Forslaget forventes at medføre merudgifter
for staten i form at øgede udgifter til forsørgelse
på 7,9 mio. kr. i 2012 og 15,8 mio. kr. i 2013-2015 i
sygefraværsperioder fra 0-4 uger. Desuden forventes der
kommunale merudgifter til lægelig dokumentation på 0,2
mio. kr. i 2012 og 0,3 mio. kr. i 2013-2015. Forslaget
skønnes ikke at medføre yderligere økonomiske
konsekvenser for kommunerne, idet staten yder 100 pct. refusion for
udgifter til sygedagpenge i sygefraværsperioder fra
0-4 uger. Samlet forventes forslaget dermed at medføre
merudgifter på 8,1 mio. kr. i 2012 og 16,1 mio. kr. i
2013-2015.
I forslaget er det skønnet, at ca. 60 pct.
af aftalen er indfaset i 2012, idet det skønnes, at der vil
være en indkøringsperiode for de nye aftaler, og det
vil tage en vis tid at opsige de gamle forsikringsforhold. Fra 2013
og fremefter er aftalen fuldt indfaset.
| | | | | Økonomiske og
administrative konsekvenser (Selvstændige erhvervsdrivende
med langvarig eller kronisk lidelse får mulighed for
sygedagpenge fra 1. sygedag) af lovforslaget fordelt på stat
og kommune 2012-2015 | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | 7,9 | 15,8 | 15,8 | 15,8 | Kommuner i
alt | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | Heraf: | | | | | DUT | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | Stat og kommune i
alt | 8,1 | 16,1 | 16,1 | 16,1 | | | | | |
|
3.8. Udgifter til
it-understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
Forslaget indebærer en engangsinvestering i
it på ca. 0,2 mio. kr. i 2011 til tilpasning af
it-programmer. Udgiften hertil skønnes at være ca. 0,1
mio. kr. for kommunerne og 0,1 mio. kr. for staten.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ophævelsen af pligten for en arbejdsgiver
til at indsende oplysninger til kommunen efter en afholdt
sygefraværssamtale vil medføre administrative
lettelser for erhvervslivet. I den aktivitetsbaseret
måling af virksomhedernes administrative byrder ved
erhvervsrelateret regulering på
beskæftigelsesministeriets område i perioden 1. juli
2009 til slutopdateringen 2010 (AMVAB-måling), er
arbejdsgivernes administrative konsekvenser af kravet om
indberetning af sygefraværssamtalen opgjort
således:
I forbindelse med målingen af de
administrative omkostninger er det antaget, at NemRefusion
portal-løsningen benyttes til indberetningen af
sygefraværssamtalen. En normalt effektiv virksomhed vurderes
at bruge omkring fem minutter på at indberette
oplysningerne.
På virksomhedsniveau medfører det
nye krav administrative byrder på omkring 26 kr. pr.
indberetning, mens de administrative byrder på samfundsniveau
beløber sig til ca. 1,8 mio. kr. i forbindelse med de i alt
70.000 årlige indberetninger.
Forslaget om begrænsning af
fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpenge samt standsning af
sygedagpengeudbetaling ved tilkendelse af førtidspension vil
medføre økonomiske merudgifter for erhvervslivet i
det omfang, arbejdsgiver mister sygedagpengerefusion som
følge af forslagene.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget indeholder en ubetydelig
administrativ lettelse for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Ankestyrelsen, Danske Statsforvaltninger,
Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Kristelig Fagbevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Danske Advokater, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Den
Kooperative Arbejdsgiver og Interesseorganisation i Danmark,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Frie Funktionærer,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte.
| 9. Sammenfattende skema | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. ? Kommuner: 2012: 1,0 mio. kr. 2013: 1,4 mio. kr. 2014: 1,4 mio. kr. 2015: 1,4 mio. kr. | Stat: 2012: 9,2 mio. kr. 2013: 17,2 mio. kr. 2014: 17,2 mio. kr. 2015: 17,2 mio. kr. ? Kommuner: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. ? Kommuner: 2012: 1,4 mio. kr. 2013: 1,7 mio. kr. 2014: 1,7 mio. kr. 2015: 1,7 mio. kr. | Stat: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. ? Kommuner: 2012: 0,2 mio. kr. 2013: 0,3 mio. kr. 2014: 0,3 mio. kr. 2015: 0,3 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Efter sygedagpengelovens § 7 a,
stk. 1, 3. pkt., skal arbejdsgiveren på baggrund af
samtalen med den sygemeldt give oplysninger til kommunen.
Efter sygedagpengelovens § 7 a,
stk. 4, er Beskæftigelsesministeren bemyndiget til at
fastsætte nærmere regler om hvilke oplysninger
arbejdsgiveren skal give til kommunen, og om hvornår og
hvordan oplysningerne skal gives. Det er i bekendtgørelse
nr. 1417 af 14. december 2009 fastsat, at arbejdsgiveren
oplyser:
1) datoen for
afholdt sygefraværssamtale,
2) om
sygefraværet på baggrund af lønmodtagerens
tilkendegivelser forventes at vare mere end 8 uger fra 1. sygedag
samt
3) om
sygefraværet forventes at vare mere end 8 uger fra 1.
sygedag, hvis det er tilfælde skal arbejdsgiveren oplyse, om
der er mulighed for, at den sygemeldte kan genoptage arbejdet
delvist på et tidspunkt i løbet af
sygeforløbet.
Det er endvidere fastsat, at arbejdsgiverens
oplysninger skal sendes via den landsdækkende digitale
løsning på virk.dk eller på en papirblanket, som
anvises af kommunen.
Oplysningerne udgør ikke et
væsentligt bidrag til kommunernes opfølgning. Det
foreslås, at arbejdsgiveren fremover ikke skal indberette
oplysninger til kommunen på baggrund af samtalen med den
sygemeldte lønmodtager. Forslaget vil medføre en
reduktion af det administrative arbejde for virksomhederne og
kommunerne. Som konsekvens heraf foreslås, at
bemyndigelsesbestemmelsen ophæves.
Til nr. 3 og 4
Ifølge reglerne i sygedagpengelovens
§ 7 c, skal arbejdsløshedskassen indkalde en
sygemeldt forsikret ledig til en personlig samtale om, hvordan og
hvornår den syge igen kan stå aktivt til rådighed
for arbejdsmarkedet. Samtalen skal afholdes senest 4 uger efter den
første sygedag. Arbejdsløshedskassen skal på
baggrund af samtalen give oplysninger til kommunen. Hvis den
sygemeldte ikke møder til samtalen, skal
arbejdsløshedskassen indberette dette til kommunen og angive
årsagen, hvis arbejdsløshedskassen kender den. Der er
i bekendtgørelse nr. 891 af 21. september 2009 om
arbejdsløshedskassernes afholdelse af
sygefraværssamtaler fastsat nærmere regler, herunder om
hvilke oplysninger, arbejdsløshedskassen skal give til
kommunen, og om hvornår og hvordan oplysningerne skal
gives.
Hverken arbejdsløshedskasserne eller
jobcentrene vurderer, at samtalen bidrager til at få den
sygemeldte hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet. Tilsvarende
oplever sygemeldte, at de både bliver kaldt til samtaler hos
både arbejdsløshedskassen og jobcentret inden for
ganske kort tid. Det foreslås, at
arbejdsløshedskassens pligt til at holde samtale med
sygemeldte forsikrede ledige ophæves. Forslaget vil
medføre en reduktion af de administrative byrder for
kommunerne.
Til nr. 5
Ifølge reglerne i sygedagpengelovens
§ 21, stk. 4, genoptages udbetaling af sygedagpenge,
der er bortfaldet efter stk. 1, nr. 1 eller 2, dagen efter det
tidspunkt, hvor betingelserne for udbetaling af sygedagpenge
på ny er opfyldt, hvis det sker, senest 4 uger efter at den
sygemeldte er blevet underrettet om bortfaldet. Den sygemeldte har
således en frist på 4 uger til at fortryde sin
manglende deltagelse i sygeopfølgningen.
Standsningen af sygedagpengene er betinget af, at
kommunen har givet den sygemeldte en skriftlig orientering om
konsekvenserne af, at den sygemeldte undlader at medvirke i
opfølgningen. Udbetalingen af sygedagpenge kan desuden
først ophøre, efter at kommunen har partshørt
den pågældende og derefter truffet afgørelse om
ophør af udbetaling af sygedagpengene.
De gældende regler sætter ikke nogen
grænse for, hvor mange gange den sygemeldte uden rimelig
grund kan undlade at medvirke ved kommunens opfølgning, mod
lægens opfordring afvise at lade sig indlægge på
sygehus eller modtage nødvendig lægebehandling eller
mod lægens eller kommunens opfordring afvise at deltage i
hensigtsmæssig optræning for at genvinde
arbejdsevnen.
Det foreslås, at sygemeldte, som får
standset sygedagpengene kun skal have mulighed for at kunne benytte
fortrydelsesreglen én gang, når de uden rimelig grund
undlader at medvirke ved kommunens opfølgning, fordi de mod
lægens opfordring afviser at modtage nødvendig
lægebehandling, eller fordi de mod lægens eller
kommunens opfordring afviser at deltage i hensigtsmæssig
optræning for at genvinde arbejdsevnen under det aktuelle
sygedagpengeforløb. Hvis den sygemeldte genoptager arbejdet
og senere bliver sygemeldt og berettiget til sygedagpenge på
ny vil fortrydelsesretten igen kunne anvendes én gang.
Formålet med denne tilføjelse er, at
sygeopfølgningen ikke forsinkes, og at
sygedagpengeudbetalingen ikke skal afbrydes og genoptages og
således belaste kommunens administration.
Til nr. 6
Udbetalingen af sygedagpenge til en sygemeldt,
der tilkendes førtidspension, ophører først
efter udløbet af varighedsbegrænsningen, jf.
sygedagpengelovens § 25. Det betyder, at udbetalingen af
sygedagpenge i disse tilfælde først ophører,
når der er udbetalt sygedagpenge - herunder nedsatte
sygedagpenge, eller løn under sygdom - i mere end 26 uger i
de 12 forudgående kalendermåneder.
Som følge af denne praksis
fortsætter udbetalingen af sygedagpenge samtidig med
udbetalingen af pension indtil udgangen af
varighedsbegrænsningen på 26 uger i de tilfælde,
hvor der inden varighedsbegrænsningen tilkendes og udbetales
førtidspension.
Sygedagpengene indgår i
indtægtsgrundlaget for beregning af førtidspensionen.
Sygedagpengene modregnes ikke krone for krone. Den sygemeldte
person, der får udbetalt førtidspension, får
således sammenlagt en højere ydelse end
førtidspensionen.
Det foreslås - både for at
undgå dobbeltforsørgelse i situationer, hvor den
sygemeldte tilkendes førtidspension og ofte ikke
længere er aktiv på arbejdsmarkedet, og af
administrative hensyn - at udbetalingen af sygedagpengene for den
omhandlede personkreds ophører, når den sygemeldte
får udbetalt førtidspension.
Den gældende praksis om, at den sygemeldte
i den omhandlede situation er berettiget til sygedagpenge i den
resterende del af den særlige
varighedsbegrænsningsperiode, uanset om der i forløbet
udbetales pension, ophæves således.
Dog foreslås det, af hensyn til kommunens
administration, at retten til sygedagpenge i de tilfælde,
hvor en pension tilkendes med tilbagevirkende kraft, at retten til
sygedagpenge først ophører dagen efter, at der er
truffet afgørelse om pension.
Efter reglerne om førtidspension skal
kommunen træffe afgørelse om tilkendelse eller afslag
på førtidspension senest tre måneder efter, at
sagen er overgået til behandling efter
førtidspensionsreglerne. Udbetaling sker månedsvis
bagud med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er
truffet afgørelse om tilkendelse af førtidspension.
Førtidspensionen bliver dog senest udbetalt med virkning fra
den 1. i måneden efter, at der er forløbet tre
måneder fra sagen er påbegyndt. Sker tilkendelsen
efter, at der er forløbet tre måneder fra sagens
påbegyndelse, skal der derfor ske efterbetaling af
pensionen.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 25, stk. 2, 3. pkt., jf. lovforslagets
§ 1, nr. 6, forhindrer, at der i situationen, hvor den
sygemeldte lige efter 3 måneders-perioden får tilkendt
førtidspension (efter pensionslovens regler med den
virkning, at pensionen udbetales fra den første i den
efterfølgende måned), opstår en periode, hvor
den pågældende hverken er berettiget til sygedagpenge
eller pension. Fx vil en person med en pensionssag, der
påbegyndes 3. april og hvor der træffes
afgørelse om ret til pensionen den 5. juli først have
ret til at få pension udbetalt med virkning fra den 1.
august, jf. beskrivelsen af pensionsreglerne ovenfor. Dog
fremgår det ligeledes af § 25, stk. 2, 3.
pkt., at udbetalingen af sygedagpenge heller ikke i disse
tilfælde kan fortsætte ud over
varighedsbegrænsningen i stk. 1. I Ankestyrelsens
Principafgørelse N-4-08 er det fx fastslået, at en
afgørelse om ret til pension først fik virkning et
stykke ud i fremtiden, fordi den pågældende ved
pensionsafgørelsen modtog løn fra et fleksjob i en
opsigelsesperiode. Uden »medmindre udbetalingen af
sygedagpenge forinden ophører efter stk. 1«,
må denne praksis antages at medføre, at en sygemeldt
person i fleksjob, som fik tilkendt en førtidspension,
og først ville kunne få udbetalt pensionen fremtidigt
efter opsigelsesvarslets og lønnens ophør, ville
kunne være berettiget til sygedagpenge ud over
varighedsbegrænsningen i § 25, stk. 1,
på 26 uger.
En person, der efter at have fået tilkendt
førtidspension, kommer i beskæftigelse og derefter i
en periode bliver uarbejdsdygtig på grund af sygdom, vil
kunne være berettiget til sygedagpenge, hvis
sygedagpengelovens betingelser herfor, herunder
beskæftigelseskravet, er opfyldt.
Til nr. 8
Ifølge sygedagpengelovens § 52,
stk. 2, udbetales sygedagpenge til selvstændige
erhvervsdrivende efter en 5-dages-uge, der løber fra mandag
til fredag. Sygedagpengene udbetales med lige store andele pr. dag,
idet selvstændige erhvervsdrivende ikke som
lønmodtagere får sygedagpengene pr. dag beregnet
på grundlag af timetallet den pågældende dag, men
baserer sig på skattemyndighedernes oplysninger i
årsopgørelsen om arbejdsfortjenesten ved virksomheden,
men med et loft pr. uge på ugemaksimum for sygedagpenge, delt
med 5.
Den omstændighed, at selvstændige
erhvervsdrivende kun er berettiget i 5 af ugens 7 dage, og at disse
kun kan ligge mandag til fredag betyder, at selvstændige
erhvervsdrivende, der har en anden arbejdsuge, ikke har ret til
sygedagpenge ved uarbejdsdygtighed på grund af sygdom, der
ligger på lørdage og søndage. Dette er bl.a.
vilkårene for de selvstændige erhvervsdrivende, der
arbejder i weekenderne.
Det foreslås at indføre en
større fleksibilitet for, hvilke ugedage en
selvstændig erhvervsdrivende kan modtage sygedagpenge for.
Efter forslaget vil en selvstændig erhvervsdrivende - i
lighed med en lønmodtager - som udgangspunkt få
sygedagpengene udbetalt efter en 5-dages-uge, medmindre andet er
oplyst. Det betyder, at der vil kunne udbetales sygedagpenge i en
6- eller 7-dages-uge og at dagene, der udbetales sygedagpenge for,
også vil kunne ligge på lørdage og
søndage.
Den selvstændige erhvervsdrivende skal ved
anmodningen om sygedagpenge overfor kommunen oplyse, hvilke ugedage
den pågældende normalt arbejder. Som udgangspunkt er
det den selvstændige erhvervsdrivendes oplysninger på
tro og love om arbejdsugen, der lægges til grund ved
beregningen og udbetalingen af sygedagpenge. Gives der under
sygdomsforløbet oplysninger om ændringer i
arbejdsforholdet - eller giver omstændighederne i
øvrigt kommunen grundlag for at stille krav om det - skal
den selvstændige erhvervsdrivende kunne dokumentere
sådanne ændringer.
Sygedagpenge udbetales i lighed med i dag med
lige store andele pr. dag.
Til nr. 7 og 9
Efter de gældende regler er ikke forsikrede
selvstændige erhvervsdrivende berettiget til sygedagpenge
efter to ugers sygdom, såfremt de er uarbejdsdygtige og
opfylder beskæftigelseskravet. Hvis den selvstændige
erhvervsdrivende er uarbejdsdygtig ud over egenperioden og opfylder
beskæftigelseskravet, er den pågældende
berettiget til sygedagpenge fra kommunen, på samme måde
som lønmodtagere er berettiget til sygedagpenge fra kommunen
efter arbejdsgiverperioden (på 30 kalenderdage).
Selvstændige erhvervsdrivende kan dog efter
de gældende regler tegne en forsikring, der giver dem ret til
sygedagpenge fra 1. eller 3. fraværsdag. Forsikringen
finansieres i et vist omfang af den selvstændige
erhvervsdrivende, idet de samlede præmier fastsættes,
så de skønnes at dække 55 pct. af udgifterne ved
dækning fra 3. fraværsdag og 85 pct. af udgifterne ved
dækning fra 1. fraværsdag. Ordningen administreres i
dag, sammen med forsikringsordningen for private arbejdsgivere, af
Statens Administration.
Forsikringen giver de selvstændige
erhvervsdrivende den fordel, at de ikke kun i de to første
uger, som forsikringen dækker, men i hele resten af
fraværsperioden er berettiget til 2/3 af
sygedagpengemaksimum, uanset at de kan dokumentere en indtægt
i virksomheden eller ej. Ellers er det en betingelse for den
selvstændige erhvervsdrivende, som det er for alle
lønmodtagere, at de kan dokumentere en indtægt.
Lønmodtagere med en langvarig eller
kronisk lidelse kan indgå en aftale med arbejdsgiveren (en
§ 56-aftale), som skal godkendes af kommunen, og som
betyder, at arbejdsgiveren er berettiget til refusion for
sygedagpengeudgifter der betales fra 1. fraværsdag. Der
findes ikke en tilsvarende ret for den selvstændige
erhvervsdrivende med en langvarig eller kronisk lidelse, som ikke
har tegnet en forsikring.
Det foreslås, at selvstændige
erhvervsdrivende, der har en langvarig eller kronisk lidelse men
ikke har tegnet en forsikring, får en mulighed for med
kommunen at indgå en aftale, der giver dem adgang til
sygedagpenge i de første 2 uger af sygeperioden
(egenperioden).
Det er en betingelse for at indgå en
sådan aftale, at selvstændige erhvervsdrivende har en
væsentlig forøget fraværsrisiko på grund
af en langvarig eller kronisk lidelse, hvilket betyder at
fraværet skønnes at medføre mindst 10
fraværsdage om året.
Aftalen indgås mellem den
selvstændige erhvervsdrivende og kommunen for op til 2
år, og har virkning fra aftalens indgåelse. Der kan
således ikke indgås en aftale, der sikrer den
selvstændige erhvervsdrivende sygedagpenge for
uarbejdsdygtighed på grund af sygdom, der ligger før
aftalens indgåelse. Aftalen vedrører desuden kun
fravær, der skyldes den lidelse, der er omfattet af
aftalen.
Hvis den selvstændige erhvervsdrivende ved
aftalens udløb ikke i det seneste år har haft mindst
10 fraværsdage som følge af lidelsen, kan aftalen ikke
fornyes, medmindre der er sket væsentlige ændringer i
den selvstændige erhvervsdrivendes arbejdsmæssige eller
helbredsmæssige forhold.
Der fastsættes desuden krav til aftalens
form og til den dokumentation, der kan danne grundlag for aftalen.
Endvidere er det en betingelse, at kommunen indhenter og afholder
udgiften til den lægelige dokumentation, som skal danne
grundlag for aftalen.
Forslaget tilgodeser de tilfælde, hvor en
selvstændig erhvervsdrivende har en langvarig eller kronisk
lidelse men ikke har tegnet en forsikring. I disse tilfælde
vil den sygemeldte således være berettiget til
sygedagpenge fra første fraværsdag. Det betyder
også, at i de tilfælde hvor fx en selvstændig
erhvervsdrivende, der har indgået en aftale med kommunen
på grund af en langvarig eller kronisk lidelse, har en
kræftlidelse, men kan arbejde på fuld tid i en uge
eller mere ind imellem kemoterapiperioderne, starter der ikke - som
i dag - en ny egenperiode efter hvert fravær i forbindelse
med behandlingerne.
Det foreslås, at den selvstændige
erhvervsdrivende skal anmelde sygefraværet senest en uge
efter første fraværsdag. En sådan bestemmelse
stemmer overens med de regler for selvstændige. Således
skal en selvstændig erhvervsdrivende for at være
berettiget til sygedagpenge fra kommunen anmelde sygefraværet
til kommunen senest 3 uger efter 1. fraværsdag (dvs. seneste
en uge efter udløbet af egenperioden på 2 uger).
Desuden skal selvstændige erhvervsdrivende, der ved en
forsikring efter sygedagpengelovens § 45, har sikret sig
ret til sygedagpenge fra kommunen fra 1. eller 3. fraværsdag
anmelde fraværet til kommunen senest en uge efter
sygedagpengerettens indtræden.
Til § 2
Til nr. 1
Efter barselloven er en gravid kvinde berettiget
til fravær inden 4-ugers-perioden før forventet
fødsel (den almindelige barselorlovsperiode), bl.a. hvis det
efter en lægelig bedømmelse skønnes, at
graviditeten har et sygeligt forløb, der ved fortsat
beskæftigelse vil medføre risiko for kvindens helbred
eller fosteret. Efter gældende regler skal kommunen i
forbindelse med udbetaling af barseldagpenge til en kvinde, der
før den almindelige barselorlov (før 4 uger
før forventet fødsel) er graviditetsbetinget syg,
foretage visitation og opfølgning efter sygedagpengelovens
regler herom.
Det foreslås at ophæve bestemmelsen
om visitation og opfølgning efter sygedagpengelovens regler
i de tilfælde, hvor den gravide kvinde er uarbejdsdygtig
på grund af en graviditetsbetinget lidelse før 4 uger
før forventet fødsel.
En gravid kvinde, der før den almindelige
barselorlovsperiode bliver syg af andre årsager end en
graviditetsbetinget lidelse, vil fortsat være omfattet at
sygedagpengelovens bestemmelser og herunder reglerne om visitation
og opfølgning.
Til nr. 2
Som følge af at henvisningen i
den gældende lovs § 20, stk. 2, til
sygedagpengelovens kapitel 6 foreslås ophævet,
ophæves også hjemmelen til efter
sygedagpengelovens § 10, stk. 1, i
opfølgningsforløbet efter behov at indhente
lægelige oplysninger efter samme lovs § 39. Det
foreslås i barselloven at indføre en hjemmel til, at
der som hidtil kan forlanges dokumentation efter reglerne i
sygedagpengelovens § 39.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 5. marts 2012, som er den første mandag i måneden.
Baggrunden for forslaget er, at det af hensyn til kommunernes
datasystemer er mest hensigtsmæssigt at operere med hele
uger.
Til § 4
Bestemmelsen i § 4, stk. 1,
betyder, at personer med et sygdomsforløb, hvor 1.
fraværsdag er før 5. marts 2012, har mulighed for
efter denne dato at få genoptaget udbetalingen af
sygedagpenge én gang i samme sygdomsforløb, uanset at
den pågældende har anvendt fortrydelsesbestemmelsen i
§ 21, stk. 4, før 5. marts 2012.
Ligeledes har personer i et sygdomsforløb,
hvor 1. fraværsdag er før 5. marts 2012, men som
på grund af bortfald ikke får udbetalt sygedagpenge 5.
marts 2012, mulighed for at få genoptaget udbetalingen af
sygedagpenge én gang i samme sygdomsforløb, uanset at
den pågældende har anvendt fortrydelsesbestemmelsen i
§ 21, stk. 4, før 5. marts 2012.
Bestemmelsen i § 4, stk. 2,
betyder, at bestemmelsen i § 1, nr. 6, ikke finder
anvendelse på sygedagpengemodtagere, hvor retten til
udbetaling af førtidspension påbegyndes før 5.
marts 2012. Således finder bestemmelsen ikke anvendelse,
hverken på personer, der den 5. marts får udbetalt
førtidspension, hvis udbetalingen er påbegyndt
før denne dato, eller på personer, som efter denne
dato tilkendes pension med tilbagevirkende kraft, og hvor retten
til udbetalingen af førtidspension påbegyndes senest
1. marts 2012. Dette er begrundet i, at disse personer må
antages at have haft en berettiget forventning om at kunne modtage
sygedagpenge i hele varighedsbegrænsningsperioden.
I § 4, stk. 3, foreslås det,
at bestemmelsen i § 1, nr. 8, finder anvendelse på
sager om sygedagpenge, hvor 1. fraværsdag er den 5. marts
2012 eller senere. Bestemmelsen i § 1, nr. 8, finder
således ikke anvendelse på selvstændige
erhvervsdrivende, der den 5. marts 2012 eller senere modtager
sygedagpenge i et sygedagpengeforløb, der er startet
før denne dato. Denne bestemmelse er begrundet i hensynet
til kommunernes administration.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1152 af 12. december 2011, som
ændret ved lov nr. 1539 af 21. december 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 7
a. Arbejdsgiveren skal indkalde til en sygemeldt
lønmodtager til en personlig samtale om, hvordan og
hvornår lønmodtageren kan vende tilbage til arbejdet.
Samtalen skal holdes senest 4 uger efter den første sygedag.
Arbejdsgiveren skal på baggrund af samtalen give oplysninger
til kommunen, jf. stk. 4. Stk. 2.
…. Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
anvendelsen af stk. 1-3, herunder om, hvilke oplysninger
arbejdsgiveren skal give til kommunen, og hvornår og hvordan
oplysningerne skal gives. Stk. 5. ….
. | | 1. § 7 a, stk. 1,3. pkt.,
ophæves. 2. § 7 a, stk. 4,
udgår. Stk. 5 bliver herefter stk. 4. | | | | Arbejdsløshedskassens
opfølgning over for syge forsikrede ledige § 7
c. Arbejdsløshedskassen skal indkalde en sygemeldt
forsikret ledig til en personlig samtale om, hvordan og
hvornår den syge igen kan stå aktivt til rådighed
for arbejdsmarkedet. Samtalen skal afholdes senest 4 uger efter den
første sygedag. Arbejdsløshedskassen skal p baggrund
af samtalen give oplysninger til kommunen. Stk. 2. Hvis det
på grund af sygdommen ikke er muligt at holde en personlig
samtale, skal samtalen så vidt muligt holdes
telefonisk. Stk. 3.
Arbejdsløshedskassen skal kun holde samtale med en
sygemeldt, for hvilken arbejdsløshedskassen har udfyldt en
anmodning om sygedagpenge. Stk. 4. Den
sygemeldte har pligt til at deltage i samtalen, hvis sygdommen
tillader det. Hvis den sygemeldte ikke møder til samtalen,
skal arbejdsløshedskassen indberette dette til kommunen og
angive årsagen, hvis arbejdsløshedskassen kender
den. Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
anvendelsen af stk. 1-4, herunder om, hvilke oplysninger
arbejdsløshedskassen skal give til kommunen, og om,
hvornår og hvordan oplysningerne skal gives. | | 3. Overskriften før § 7 c og
§ 7 c ophæves. | | | | § 21. Retten til sygedagpenge
bortfalder, | | | 1) så længe den sygemeldte uden
rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning,
jf. kapitel 6, herunder indsatsen efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, eller ved samtale med
arbejdsløshedskassen, jf. § 7c, 2) så længe den sygemeldte mod
lægens opfordring afviser at lade sig indlægge på
sygehus eller modtage nødvendig lægebehandling eller
mod lægens eller kommunens opfordring afviser at deltage i
hensigtsmæssig optræning for at genvinde arbejdsevnen,
eller 3) hvis den sygemeldte ved sin adfærd
forhaler helbredelsen. Stk. 2.
Bortfaldet af sygedagpenge efter stk. 1, nr. 1 eller 2, er
betinget af, at kommunen har givet den sygemeldte en skriftlig
orientering om konsekvenserne af, at den sygemeldte undlader at
medvirke ved opfølgning eller afviser at modtage
nødvendig lægebehandling eller deltage i
hensigtsmæssig optræning eller i indsatsen efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, | | 4. I § 21, stk. 1, nr. 1,
udgår: »eller ved samtalen med
arbejdsløshedskassen, jf. § 7c,« | Stk. 3. Retten
til sygedagpenge ophører, dagen efter at betingelserne for
at modtage sygedagpenge ikke længere er opfyldt.
Afgørelse om ophør af retten til sygedagpenge kan
tidligst træffes, når den sygemeldte har haft lejlighed
til at udtale sig om de oplysninger om sagens faktiske
omstændigheder, der efter kommunens opfattelse fører
til, at betingelserne for at modtage sygedagpenge ikke
længere er opfyldt. Kommunen fastsætter en frist for
afgivelsen af udtalelsen. | | | Stk. 4.
Udbetaling af sygedagpenge, der er bortfaldet efter stk. 1,
nr. 1 eller 2, genoptages dagen efter det tidspunkt, hvor
betingelserne på ny er opfyldt, hvis dette sker, senest 4
uger efter at den sygemeldte er blevet underrettet om
bortfaldet. | | 5. I § 21, stk. 4, indsættes
som 2. pkt.: »Udbetaling af sygedagpenge kan kun genoptages
én gang under det aktuelle
sygedagpengeforløb.« | Stk. 5. Når
kommunen partshører lønmodtageren i forbindelse med
muligt bortfald af sygedagpenge efter stk. 1, skal en
arbejdsgiver, der er berettiget til refusion efter § 54,
orienteres om det mulige bortfald af sygedagpenge. | | | | | | § 25. Udbetalingen af sygedagpenge
ophører efter udløbet af en kalendermåned,
når der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte
sygedagpenge, eller læn under sygdom for mere end 26 uger i
de 12 forudgående kalendermåneder til personer,
der 1) modtager fortidspension bortset fra
invaliditetsydelse, 2) opfylder de helbredsmæssige
betingelser for at kunne få førtidspension bortset fra
invaliditetsydelse eller 3) har nået folkepensionsalderen, jf.
§ 1a i lov om social pension. Stk. 2. Ved
beregningen af sygedagpengeperioden efter stk. 1 finder
§ 24, stk. 2, tilsvarende anvendelse. Stk. 3. Kommunen
kan rejse sag om, hvorvidt den sygemeldte skal overgå til at
modtage førtidspension på grund af svigtende helbred
eller af andre grunde. | | 6. I § 25 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2.
Hvis den sygemeldte inden udløbet af perioden i stk. 1
tilkendes og får udbetalt førtidspension,
ophører udbetalingen af sygedagpenge med udgangen af
måneden før den måned, hvor udbetalingen af
førtidspension påbegyndes. Hvis
førtidspensionen tilkendes med tilbagevirkende kraft,
ophører udbetalingen af sygedagpenge fra dagen efter, at der
er truffet afgørelse om førtidspension. Hvis
udbetalingen af sygedagpenge efter 2. pkt. ville ophøre
før det tidspunkt, hvorfra der er ret til udbetaling af
førtidspension, fortsætter udbetalingen af
sygedagpenge indtil dette tidspunkt, medmindre udbetalingen af
sygedagpenge forinden ophører efter
stk. 1.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | § 43. Den selvstændige
erhvervsdrivende skal anmelde sygefraværet til kommunen
senest 3 uger efter 1. fraværsdag. Har den selvstændige
sikret sig ret til sygedagpenge fra 1. eller 3. fraværsdag,
jf. § 45, skal anmeldelsen dog ske senest en uge efter
sygedagpengerettens indtræden. Stk. 2. Kommunen
kan i særlige tilfælde forlange, at anmeldelse sker
tidligere end fastsat i stk. 1. Stk. 3.
Anmeldelse af sygefraværet til kommunen skal ske 1) via den landsdækkende digitale
løsning på Virk.dk eller 2) på en papirblanket, som anvises af
kommunen. Stk. 4. Hvis
anmodning om sygedagpenge fra kommunen indgives senere end fastsat
i stk. 1 eller 2, har den selvstændige først ret
til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen er modtaget. Stk. 5. Kommunen
kan dog udbetale sygedagpenge for tiden før anmodningsdagen,
når den selvstændige på grund af hospitalsophold
eller ophold i udlandet har været forhindret i at anmelde
rettidigt, eller når andre særligt undskyldende forhold
har bevirket, at anmeldelse ikke er sket rettidigt.
Anmodningsfristen kan dog ikke fraviges, når anmodningen er
indgivet mere end 6 måneder efter sygdommens
indtræden. Stk. 6. Hvis der
ved anmodningen om sygedagpenge ikke foreligger dokumentation for
arbejdsfortjenesten i virksomheden, indtræder retten til
sygedagpenge først fra det tidspunkt, hvor dokumentationen
foreligger og der er indgivet fornyet anmodning om sygedagpenge,
jf. § 46, stk. 2, nr. 2. | | 7. I § 43, stk. 1, indsættes
som 3. pkt.: »Anmeldelsen skal endvidere ske senest en
uge efter 1. fraværsdag, hvis den selvstændige
erhvervsdrivende har indgået en aftale om ret til
sygedagpenge fra 1. fraværsdag i medfør af
§ 58 a.« | | | | § 52. Sygedagpenge til
selvstændige erhvervsdrivende kan pr. uge ikke udgøre
mere end det beløb, der er nævnt i § 50,
stk. 1. Er der tegnet en sygedagpengeforsikring efter reglerne
i kapitel 16, udgør sygedagpengene mindst 2/3 af det
beløb, der er nævnt i § 50,
stk. 1. Stk. 2. Til
selvstændige erhvervsdrivende udbetales sygedagpenge efter en
5-dages-uge fra mandag til fredag med lige store andele pr.
dag. | | 8. § 52, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Sygedagpenge til selvstændige erhvervsdrivende udbetales med
lige store andele pr. dag. Medmindre andet er oplyst, udbetales
sygedagpengene efter en 5-dages-uge.« | | | | | | 9. Efter
§ 58 indsættes: »Aftale om ret til sygedagpenge
i de første 2 uger af sygeperioden for selvstændige
erhvervsdrivende ved langvarig eller kronisk sygdom § 58
a. En selvstændig erhvervsdrivende, der ikke har
tegnet forsikring efter § 45, kan ved aftale med kommunen
opnå ret til sygedagpenge fra kommunen i de første 2
uger af sygeperioden, jf. § 41, 1. pkt. Stk. 2. En aftale
efter stk. 1 kan indgås, når den
selvstændige erhvervsdrivendes sygdomsrisiko er
væsentligt forøget på grund af en langvarig
eller kronisk lidelse, og fraværet på grund af lidelsen
skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage inden
for 1 år. Stk. 3. Aftalen
skal være skriftlig og indeholde oplysning om den
selvstændige erhvervsdrivendes navn og adresse samt
sygdommens art. Stk. 4. Kommunen
skal forud for indgåelse af aftalen sikre, at der foreligger
lægefaglig dokumentation for, at den selvstændige
erhvervsdrivendes langvarige eller kroniske lidelse i
væsentligt omfang forøger den normale
fraværsrisiko. Kommunen kan i det enkelte
fraværstilfælde indhente lægeerklæring til
belysning af, om fraværet skyldes den pågældende
lidelse. Erklæringen betales af kommunen. Stk. 5. Aftalen
kan indgås for 2 år ad gangen og vedrører kun
fravær på grund af den lidelse, der er omfattet af
aftalen. Aftalen kan ikke fornyes, når den selvstændige
erhvervsdrivendes fravær på grund af lidelsen i det
seneste år ikke har medført mindst 10
fraværsdage, medmindre der ved aftalens udløb er sket
væsentlige ændringer i den selvstændige
erhvervsdrivendes arbejdsmæssige eller helbredsmæssige
forhold. Stk. 6. Den
selvstændige erhvervsdrivendes ret til sygedagpenge i de
første 2 uger af sygeperioden, jf. § 41, 1. pkt.,
har virkning fra aftalens indgåelse.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel (barselloven) jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 13.
november 2009, som ændret ved § 2 i lov nr. 247 af
23. marts 2010 og § 14 i lov nr. 429 af 28. april 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | § 20. Ved fravær efter
§ 6, stk. 1 og 2, og §§ 7, 8, 13 og
14 udbetaler kommunen barseldagpenge beregnet efter kapitel
9. Stk. 2. I
forbindelse med udbetaling af dagpenge ved fravær efter
§ 6, stk. 2, nr. 1, foretager kommunen visitation og
opfølgning efter kapitel 6 i lov om sygedagpenge. | | 1. § 20, stk. 2,
ophæves. | | | | § 40. En arbejdsgiver, der efter
§ 39 er berettiget til refusion af barseldagpenge, skal
anmelde refusionskravet til lønmodtagerens
opholdskommune. Stk. 2.
Arbejdsgiverens anmodning om refusion for løn udbetalt i
forbindelse med fravær før 4 uger før forventet
fødsel, jf. § 6, stk. 2, sker efter
bestemmelserne i kapitel 22 i lov om sygedagpenge. Stk. 3.
Arbejdsgiverens anmodning om refusion for løn udbetalt i
forbindelse med fravær i øvrigt på grund af
graviditet, barsel og adoption efter §§ 20-23 skal
indgives til kommunen senest 8 uger efter en orlovsperiodes
udløb. Indgives anmodning efter denne frist, bortfalder
retten til refusion for denne periode. Stk. 4. En
orlovsperiode anses for udløbet, når der i en uge ikke
har været fravær, der berettiger til refusion. Stk. 5.
Arbejdsgiverens anmodning om refusion af dagpenge udbetalt efter
§ 26 ved pasning af alvorligt syge børn, skal
indgives til kommunen inden for de frister for ansøgning,
der er angivet i § 31. Stk. 6. Der kan
ikke ydes refusion for løn eller dagpenge udbetalt i
forbindelse med fravær på grund af forebyggende
graviditetsundersøgelser, jf. § 18. Stk. 7. Ved
anmeldelse af refusionskrav skal lønmodtageren
bekræfte oplysninger om fravær og udbetalt
løn. Stk. 8. Der kan
ses bort fra lønmodtagerens bekræftelse af
arbejdsgiverens oplysninger, når ganske særlige grunde
taler for det og arbejdsgiveren på anden
fyldestgørende måde dokumenterer fravær eller
krav på refusion. Stk. 9. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender kan fastsætte nærmere regler om,
på hvilken måde arbejdsgiverens refusionskrav skal
anmeldes til kommunen. | | 2. I § 39 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Kommunen kan efter reglerne i sygedagpengelovens § 39
forlange dokumentation for fravær, der er anmeldt efter
stk. 3« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 5. marts
2012. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. En
person, der under det aktuelle sygdomsforløb inden lovens
ikrafttræden har anvendt fortrydelsesretten efter lovens
§ 21, stk. 4, kan få genoptaget udbetalingen
af sygedagpenge én gang efter lovens
ikrafttræden. Stk. 2.
§ 1, nr. 6, finder anvendelse på
sygedagpengemodtagere med en ret til udbetaling af
førtidspension, som er påbegyndt 5. marts 2012 eller
senere. Stk. 3.
§ 1, nr. 8, finder anvendelse på sager om
sygedagpenge, hvor 1. fraværsdag er den 5. marts 2012 eller
senere. |
|