Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 8. februar 2012
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. januar 2012 og var til 1.
behandling den 26. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 24. oktober 2011 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 12. Den 18. januar
2012 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til
udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget er et resultat af den politiske aftale fra den 4. maj
2011 om forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Denne aftale
er en opfølgning på kampagnen »Væk med
bøvlet, Inger«, der resulterede i over 1.700
henvendelser fra borgere, virksomheder, organisationer og
medarbejdere i kommuner og a-kasser. Lovforslaget indeholder
forenklinger af beskæftigelsesindsatsen inden for
området samtaler og kontakt og området aktive tilbud,
således at mennesker uden job kan hjælpes tilbage
på arbejdsmarkedet hurtigere og mere effektivt. Partierne vil
arbejde for yderligere afbureaukratiseringstiltag på
beskæftigelsesområdet.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslaget
implementerer dele af den politiske aftale om forenkling af
beskæftigelsesindsatsen, der blev indgået i maj 2011.
Aftalen betyder, at der skal bruges mindre tid på
bureaukrati, så der i højere grad kan fokuseres
på den indsats, der skal få ledige i job. S, SF og RV
vil fortsat arbejde for, at bureaukrati, unødvendige krav
eller uhensigtsmæssige begrænsninger i anvendelsen af
redskaber i den aktive arbejdsmarkedspolitik afskaffes.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte de
positive forbedringer i lovforslaget, men da det samtidig
indeholder forringelser, kan vi ikke stemme for det samlede
forslag. EL kan ikke forstå, hvorfor en aftale om at forenkle
regler og rydde op i overflødige regler og bureaukrati
også skal anvendes til alvorlige stramninger over for de
syge. EL så meget gerne, at lovforslaget blev delt op i to;
det ville gøre det muligt for EL at stemme for de positive
ændringer i lovene.
EL er tilfreds med forenklingen af reglerne om
sygefraværssamtaler, hvor a-kasserne fritages for at holde
disse samtaler, hvor arbejdsgiverne fritages for at sende
oplysninger til kommunerne om samtalerne, og hvor gravide kvinder,
der af helbredsmæssige årsager går på
barsel tidligere end 4 uger før forventet fødsel,
fritages for kommunens opfølgning. EL støtter disse
lettelser for de syge, de gravide, a-kasserne, arbejdsgiverne og
kommunerne.
Det er positivt, at selvstændige med langvarig og
kronisk sygdom kan indgå en § 58 a-aftale med kommunen,
så de kan få dagpenge fra første sygedag, og det
er positivt, at selvstændige kan få sygedagpenge for
alle ugens dage, så de ikke mister penge, fordi deres
arbejdsdage også ligger på lørdage og
søndage.
I lighed med Dansk Arbejdsgiverforening, LO og KTO tager EL
skarpt afstand fra forslaget om at tage sygedagpengene fra de syge,
hvis de mere end én gang ikke møder til en indkaldt
samtale eller følger lægens eller kommunens
pålæg. Det er et urimeligt forslag, som ikke har nogen
samfundsøkonomisk betydning, da det skønnes, at der
er ca. 20 personer om året, der vil miste sygedagpengene, og
at besparelsen er ca. ½ mio. kr. årligt. Men for den
enkelte syge, der mister sit forsørgelsesgrundlag, har det
alvorlige følger.
EL mangler en forklaring på, hvorfor man så
hurtigt ændrer den fortrydelsesret, der blev indført
efter trepartsforhandlingerne i 2008 om nedbringelse af
sygefraværet. Det var en positiv ændring, der på
dette punkt gjorde behandlingen af syge mere menneskelig.
Det er så meget desto mere uforståeligt, når
man ser på lovforslag nr. L 69, hvor man går den
modsatte vej og lemper sanktionerne for de arbejdsløse,
således at de arbejdsløse kun får en
»så længe«-sanktion, når de ikke
møder til en samtale, at der ikke er noget loft over, hvor
mange »så længe«-sanktioner de kan
få, og at de helt slipper for karantæner og mistet
dagpengeret i disse situationer. Her er der endda tale om betydelig
flere personer end de ca. 20 syge, der vil miste sygedagpengene
på grund af ændringerne i lovforslaget.
EL opfordrer regeringen til at udskyde forslaget om, at
sygedagpengene skal stoppe, når udbetalingen af
førtidspension starter. EL deler Dansk
Arbejdsgiverforenings, LO's og KTO's bekymringer om, at forslaget
vil modvirke arbejdsfastholdelse og medføre risiko for, at
syge lønmodtagere vil blive afskediget langt tidligere i et
sygeforløb, så arbejdsgiverne ikke kommer til at
hænge på løn i opsigelsesperioden uden at kunne
få refusion af sygedagpenge. EL erkender, at der kan
være bøvl med modregning af sygedagpenge i
førtidspension, og støtter forslaget om en
forhandling med organisationerne for at finde en
løsning.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Nr. 5
udgår.
[Forslaget om, at udbetalingen af
sygedagpenge, der er bortfaldet, kun kan genoptages én gang,
udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Fortrydelsesretten, hvorefter sygedagpengeudbetaling, der er
bortfaldet, kan genoptages, blev indført efter
trepartsforhandlinger i 2008. EL mangler forklaring på,
hvorfor reglen nu skal skærpes. De få syge, der
berøres af ændringen, rammes urimelig hårdt. Set
i lyset af at sanktionerne for arbejdsløse i tilsvarende
situationer foreslås lempet i lovforslag nr. L 69, er det
uforståeligt, at syge skal straffes så hårdt. Det
foreslås, at tilføjelsen til § 21, stk. 4,
udgår af lovforslaget.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne
Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn
Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV) Finn Sørensen (EL)
Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen
(SF) Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans
Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V)
Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent
Bøgsted (DF) nfmd. Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 71
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | 1. udkast til betænkning |
4 | 2. udkast til betænkning |