L 69 Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love.

(Forenkling af beskæftigelsesindsatsen m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 18-01-2012

Skriftlig fremsættelse (18. januar 2012)

20111_l69_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (18. januar 2012)

Beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Forenkling af beskæftigelsesindsatsen m.v.)

(Lovforslag nr. L 69)

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige udmøntning af aftalen om forenkling af beskæftigelsesindsatsen, 4. maj 2011, som er indgået mellem Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Kristendemokraterne.


Aftalepartierne er enige om, at der skal ryddes op i overflødige regler og bureaukrati, så mennesker uden job kan hjælpes tilbage på arbejdsmarkedet hurtigst muligt. Aftalen skal bidrage til, at ledige, virksomheder, selvstændige, kommuner og arbejdsløshedskasser, der til dagligt bruger og har nytte af et velfungerende arbejdsmarked, får en mindre bøvlet hverdag.


Initiativerne gennemføres inden for følgende områder: Samtaler og kontakt, aktive tilbud, selvstændige og samspil med virksomheder samt enklere ydelser.


De mange initiativer er fremkommet på baggrund af ideer og forslag fra borgere, virksomheder, organisationer og medarbejdere i kommuner og a-kasser, som gennem deres daglige arbejde ved, hvor der er mulighed for forenkling.


Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de samtidige fremsatte forslag til:


Lov om ændring af lov om sygedagpenge og barselloven.

Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension samt lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.



Dette lovforslag indeholder følgende elementer:


Samtaler og kontakt:


Fælles rammer for opfølgning for alle uanset hvilken forsørgelse, borgeren modtager

Sygeopfølgning for personer på blandt andet kontanthjælp forenkles og integreres i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

Øget digital kommunikation mellem borger og jobcenter og digitalisering af syge- og raskmelding for forsikrede ledige

Ledige skal ikke længere søge et bestemt antal job

Forenklede sanktioner ved udeblivelse fra samtaler og aktiviteter (forsikrede ledige)



Aktive tilbud


Afskaffelse af særregler for kontaktforløbet

Bortfald af måltal for brug af anden aktør

Fælles timesats for personlige assistenter efter kompensationsloven

Ingen restriktioner på samarbejde mellem Det Regionale Beskæftigelsesråd, Danske Handicaporganisationer og offentlige arbejdsgivere

Modernisering og forenkling af CV'et på jobnet

Konsolidering og udbygning af det fælles datagrundlag

Forenklede regler om revalidering på virksomhed med overenskomstmæssig løn

Mulighed for ansættelse i privat løntilskud inden seks måneders ledighed

Harmonisering af befordringsgodtgørelse

Samlet behandling af særregler



De samlede økonomiske konsekvenser for det offentlige af lovforslaget er merudgifter på 30,8 mio. kr. i 2012 og 14,5 mio. kr. i 2013 og frem. Hertil kommer engangsudgifter på 0,3 mio. kr. i 2011.


Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 5. marts 2012.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.