Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 8. februar 2012
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. januar 2012 og var til 1.
behandling den 26. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 26. oktober 2011 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 14. Den 18. januar
2012 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til
udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget er et resultat af den politiske aftale fra den 4. maj
2011 om forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Denne aftale
er en opfølgning på kampagnen »Væk med
bøvlet, Inger«, der resulterede i over 1.700
henvendelser fra borgere, virksomheder, organisationer og
medarbejdere i kommuner og a-kasser. Lovforslaget indeholder
forenklinger af beskæftigelsesindsatsen inden for
området samtaler og kontakt og området aktive tilbud,
således at mennesker uden job kan hjælpes tilbage
på arbejdsmarkedet hurtigere og mere effektivt. Partierne vil
arbejde for yderligere afbureaukratiseringstiltag på
beskæftigelsesområdet.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslaget
implementerer dele af den politiske aftale om forenkling af
beskæftigelsesindsatsen, der blev indgået i maj 2011.
Aftalen betyder, at der skal bruges mindre tid på
bureaukrati, så der i højere grad kan fokuseres
på den indsats, der skal få ledige i job. S, SF og RV
vil fortsat arbejde for, at bureaukrati, unødvendige krav
eller uhensigtsmæssige begrænsninger i anvendelsen af
redskaber i den aktive arbejdsmarkedspolitik afskaffes.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte de
positive forbedringer i lovforslaget, men da det samtidig
indeholder en del forringelser, kan EL ikke stemme for det samlede
lovforslag. EL kan ikke forstå, hvorfor en aftale om at
forenkle regler og rydde op i overflødige regler og
bureaukrati også skal anvendes til nedskæringer over
for de arbejdsløse. EL så meget gerne, at lovforslaget
blev delt op i to; det ville gøre det muligt for EL at
stemme for de positive ændringer i lovforslaget.
EL kan varmt støtte, at sanktionerne for de forsikrede
arbejdsløse bliver lempet betydeligt. Det er et stort
fremskridt, at man nu kun får en »så
længe«-sanktion, når man ikke møder op til
en samtale i jobcenteret eller a-kassen, hvor man tidligere i
gentagelsestilfælde fik karantæne eller helt mistede
retten til dagpenge.
EL er tilfreds med forenklingerne i reglerne om cv,
jobsamtaler og kontaktforløb, som medfører lettelser
for de arbejdsløse, for syge kontanthjælpsmodtagere og
for sagsbehandlerne i jobcentrene. EL er helt enig med LO i, at vi
savner en reel modernisering og forenkling af cv'et, set i lyset af
at de arbejdsløse ikke får job via cv på jobnet.
cv'et burde afskaffes for de store faggrupper, hvor virkeligheden
er, at de arbejdsløse skaffer sig job på helt andre
måder, f.eks. ved personlig henvendelse til
arbejdspladserne.
Det er ligeledes positivt, at der gives mulighed for, at
revalidender i virksomhedsrevalidering og i lærlingeforhold
kan få deres økonomiske forhold forbedret.
Endelig er EL tilfreds med, at kommunerne ikke længere
skal fastsætte måltal for, hvor stor en del af
beskæftigelsesindsatsen der skal varetages af andre
aktører. EL går ud fra, at det betyder, at kommunerne
helt kan undlade at henvise de arbejdsløse til andre
aktører.
Enhedslisten er modstander af pligt til øget
digitalisering, og vi deler LO's, Danske Handicaporganisationers og
Datatilsynets betænkeligheder. EL kan derfor ikke
støtte forslaget om, at ministeren bemyndiges til at
fastsætte dagpengemæssige konsekvenser for de
a-kasse-medlemmer, der ikke opfylder kravene om digital
kommunikation. Det skal sikres, at der tages vidtgående
hensyn til den store gruppe af borgere, som ikke er fortrolige med
it, at den digitale kommunikation skal være tilgængelig
for mennesker med handicap, at der ikke slækkes på
borgernes retssikkerhed, og at ingen andre får adgang til
a-kassernes kommunikation med medlemmerne. EL finder det desuden
meget betænkeligt, at der i forslaget lægges op til, at
der kan træffes afgørelser uden personlig
underskrift.
EL kan ikke støtte forslaget om, at ufaglærte og
kortuddannede arbejdsløse kan ansættes i
løntilskudsjob hos private arbejdsgivere, før de har
været arbejdsløse i 6 måneder. Det kan
føre til misbrug af løntilskudsordningen, og det er
ikke de nyledige, der har mest brug for ansættelse med
løntilskud. Hvis de har risiko for at blive
langtidsarbejdsløse, bør de i stedet tilbydes kurser,
omskoling og opkvalificering, så de får bedre chancer
for at blive ansat i et ordinært job.
EL kan ikke se nogen grund til at nedsætte
befordringsgodtgørelsen for den gruppe arbejdsløse,
der i dag har ret til den høje godtgørelse, og EL kan
bestemt heller ikke se nogen grund til at skære i
kontanthjælpsmodtagernes godtgørelse for merudgifter
ved at deltage i aktivering.
Med baggrund i Workindenmarks skandaløse
rådgivning til arbejdsgiverne om, hvordan de skal indkvartere
og behandle udenlandsk arbejdskraft, mener EL ikke, at
sagsbehandlingen for de arbejdssøgende fra EU- og
EØS-landene eller Schweiz skal flyttes fra jobcentrene til
Workindenmark-centrene.
EL synes, at det er betænkeligt både for de
handicappede og for deres personlige assistenter, at man
ophæver den lovbestemte lønfastsættelse af
assistenternes løn og i stedet bemyndiger ministeren til at
fastsætte lønnen. EL har svært ved at
forstå, at det er vanskeligt og tidskrævende for
jobcentrene at regne et tilskud ud, der er baseret på en
overenskomstmæssig løn.
Endelig synes EL, at det er en meget dårlig ide at
fjerne kravet om, at der skal holdes mindst ét årligt
møde mellem beskæftigelsesregionerne og
handicaporganisationerne. De handicappede og deres organisationer
har brug for disse møder, og når det ikke
længere er et lovkrav, kan vi frygte, at der kan gå
flere år mellem møderne.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Nr.
12 affattes således:
»12. § 51, stk. 3, ophæves.«
[Fravigelse af kravet om 6
måneders ledighed før ansættelse i privat
løntilskudsjob].
Af et mindretal
(EL):
2) Nr.
16 udgår.
[Afskaffelse af højeste sats
for befordringsgodtgørelse udgår]
Af et mindretal
(EL):
3) Nr.
17 udgår.
[Nedsættelse af
kontanthjælpsmodtagernes godtgørelse for merudgifter i
forbindelse med aktivering udgår]
Til § 3
Af et mindretal
(EL):
4) Nr. 2
udgår.
[Bestemmelsen om, at
sagsbehandlingen for arbejdssøgende fra EØS-landene
eller Schweiz flyttes fra jobcentrene til Workindenmark-centrene,
udgår]
Til § 4
Af et mindretal
(EL):
5) Nr. 1
og 2 udgår.
[Bestemmelsen om, at
aflønningen af personlige assistenter for handicappede i
arbejde ikke længere skal fastsættes i lov, men kun i
en bekendtgørelse, udgår]
Af et mindretal
(EL):
6) Nr. 3
udgår.
[Afskaffelse af kravet om, at det
regionale beskæftigelsesråd skal holde
regelmæssige møder mindst én gang om året
med repræsentanter for Danske Handicaporganisationer og
offentlige arbejdsgivere, udgår]
Til § 5
Af et mindretal
(EL):
7) Nr. 5
udgår.
[Bemyndigelse til ministeren om at
fastsætte rådighedsregler om dagpengemæssige
konsekvenser for et medlem ved manglende digital kommunikation
udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af frygt for, at udvidet adgang til løntilskudsjob i
den private sektor fører til misbrug af ordningen,
foreslås den udvidede adgang fjernet.
Til nr. 2 og 3
Forringelserne af vilkårene for godtgørelse er
unødvendige, og det foreslås, at de udgår af
lovforslaget.
Til nr. 4
Med baggrund i Workindenmarks skandaløse
rådgivning om bl.a. indkvartering af udenlandsk arbejdskraft
foreslås at bibeholde sagsbehandlingen i jobcentrene.
Til nr. 5
Det er betænkeligt for de handicappede og deres
personlige assistenter, at den lovbestemte
lønfastsættelse afløses af en
ministerbemyndigelse, hvorfor forslaget herom fjernes fra
lovforslaget.
Til nr. 6
De handicappede og deres organisationer har brug for
regelmæssige møder med beskæftigelsesregionerne.
Af frygt for, at disse ikke afholdes, hvis lovkravet fjernes,
foreslår EL dette opretholdt.
Til nr. 7
Af hensyn til den gruppe borgere, der ikke er fortrolige med
it eller hvor muligheden for digital kommunikation er svært
tilgængelig, foreslås ministerbemyndigelsen til at
fastsætte dagpengemæssige konsekvenser fjernet.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne
Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn
Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV) Finn Sørensen (EL)
Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen
(SF) Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans
Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V)
Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent
Bøgsted (DF) nfmd. Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 69
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | 1. udkast til betænkning |
4 | 2. udkast til betænkning |