L 69 Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love.

(Forenkling af beskæftigelsesindsatsen m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 08-02-2012

Afgivet: 08-02-2012

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. februar 2012

20111_l69_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. februar 2012

1. Ændringsforslag

Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 18. januar 2012 og var til 1. behandling den 26. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 26. oktober 2011 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 14. Den 18. januar 2012 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til udvalget.


2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslaget er et resultat af den politiske aftale fra den 4. maj 2011 om forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Denne aftale er en opfølgning på kampagnen »Væk med bøvlet, Inger«, der resulterede i over 1.700 henvendelser fra borgere, virksomheder, organisationer og medarbejdere i kommuner og a-kasser. Lovforslaget indeholder forenklinger af beskæftigelsesindsatsen inden for området samtaler og kontakt og området aktive tilbud, således at mennesker uden job kan hjælpes tilbage på arbejdsmarkedet hurtigere og mere effektivt. Partierne vil arbejde for yderligere afbureaukratiseringstiltag på beskæftigelsesområdet.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslaget implementerer dele af den politiske aftale om forenkling af beskæftigelsesindsatsen, der blev indgået i maj 2011. Aftalen betyder, at der skal bruges mindre tid på bureaukrati, så der i højere grad kan fokuseres på den indsats, der skal få ledige i job. S, SF og RV vil fortsat arbejde for, at bureaukrati, unødvendige krav eller uhensigtsmæssige begrænsninger i anvendelsen af redskaber i den aktive arbejdsmarkedspolitik afskaffes.


Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte de positive forbedringer i lovforslaget, men da det samtidig indeholder en del forringelser, kan EL ikke stemme for det samlede lovforslag. EL kan ikke forstå, hvorfor en aftale om at forenkle regler og rydde op i overflødige regler og bureaukrati også skal anvendes til nedskæringer over for de arbejdsløse. EL så meget gerne, at lovforslaget blev delt op i to; det ville gøre det muligt for EL at stemme for de positive ændringer i lovforslaget.


EL kan varmt støtte, at sanktionerne for de forsikrede arbejdsløse bliver lempet betydeligt. Det er et stort fremskridt, at man nu kun får en »så længe«-sanktion, når man ikke møder op til en samtale i jobcenteret eller a-kassen, hvor man tidligere i gentagelsestilfælde fik karantæne eller helt mistede retten til dagpenge.


EL er tilfreds med forenklingerne i reglerne om cv, jobsamtaler og kontaktforløb, som medfører lettelser for de arbejdsløse, for syge kontanthjælpsmodtagere og for sagsbehandlerne i jobcentrene. EL er helt enig med LO i, at vi savner en reel modernisering og forenkling af cv'et, set i lyset af at de arbejdsløse ikke får job via cv på jobnet. cv'et burde afskaffes for de store faggrupper, hvor virkeligheden er, at de arbejdsløse skaffer sig job på helt andre måder, f.eks. ved personlig henvendelse til arbejdspladserne.


Det er ligeledes positivt, at der gives mulighed for, at revalidender i virksomhedsrevalidering og i lærlingeforhold kan få deres økonomiske forhold forbedret.


Endelig er EL tilfreds med, at kommunerne ikke længere skal fastsætte måltal for, hvor stor en del af beskæftigelsesindsatsen der skal varetages af andre aktører. EL går ud fra, at det betyder, at kommunerne helt kan undlade at henvise de arbejdsløse til andre aktører.


Enhedslisten er modstander af pligt til øget digitalisering, og vi deler LO's, Danske Handicaporganisationers og Datatilsynets betænkeligheder. EL kan derfor ikke støtte forslaget om, at ministeren bemyndiges til at fastsætte dagpengemæssige konsekvenser for de a-kasse-medlemmer, der ikke opfylder kravene om digital kommunikation. Det skal sikres, at der tages vidtgående hensyn til den store gruppe af borgere, som ikke er fortrolige med it, at den digitale kommunikation skal være tilgængelig for mennesker med handicap, at der ikke slækkes på borgernes retssikkerhed, og at ingen andre får adgang til a-kassernes kommunikation med medlemmerne. EL finder det desuden meget betænkeligt, at der i forslaget lægges op til, at der kan træffes afgørelser uden personlig underskrift.


EL kan ikke støtte forslaget om, at ufaglærte og kortuddannede arbejdsløse kan ansættes i løntilskudsjob hos private arbejdsgivere, før de har været arbejdsløse i 6 måneder. Det kan føre til misbrug af løntilskudsordningen, og det er ikke de nyledige, der har mest brug for ansættelse med løntilskud. Hvis de har risiko for at blive langtidsarbejdsløse, bør de i stedet tilbydes kurser, omskoling og opkvalificering, så de får bedre chancer for at blive ansat i et ordinært job.


EL kan ikke se nogen grund til at nedsætte befordringsgodtgørelsen for den gruppe arbejdsløse, der i dag har ret til den høje godtgørelse, og EL kan bestemt heller ikke se nogen grund til at skære i kontanthjælpsmodtagernes godtgørelse for merudgifter ved at deltage i aktivering.


Med baggrund i Workindenmarks skandaløse rådgivning til arbejdsgiverne om, hvordan de skal indkvartere og behandle udenlandsk arbejdskraft, mener EL ikke, at sagsbehandlingen for de arbejdssøgende fra EU- og EØS-landene eller Schweiz skal flyttes fra jobcentrene til Workindenmark-centrene.


EL synes, at det er betænkeligt både for de handicappede og for deres personlige assistenter, at man ophæver den lovbestemte lønfastsættelse af assistenternes løn og i stedet bemyndiger ministeren til at fastsætte lønnen. EL har svært ved at forstå, at det er vanskeligt og tidskrævende for jobcentrene at regne et tilskud ud, der er baseret på en overenskomstmæssig løn.


Endelig synes EL, at det er en meget dårlig ide at fjerne kravet om, at der skal holdes mindst ét årligt møde mellem beskæftigelsesregionerne og handicaporganisationerne. De handicappede og deres organisationer har brug for disse møder, og når det ikke længere er et lovkrav, kan vi frygte, at der kan gå flere år mellem møderne.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af et mindretal (EL):

1) Nr. 12 affattes således:

»12. § 51, stk. 3, ophæves.«

[Fravigelse af kravet om 6 måneders ledighed før ansættelse i privat løntilskudsjob].

Af et mindretal (EL):

2) Nr. 16 udgår.

[Afskaffelse af højeste sats for befordringsgodtgørelse udgår]

Af et mindretal (EL):

3) Nr. 17 udgår.

[Nedsættelse af kontanthjælpsmodtagernes godtgørelse for merudgifter i forbindelse med aktivering udgår]

Til § 3

Af et mindretal (EL):

4) Nr. 2 udgår.

[Bestemmelsen om, at sagsbehandlingen for arbejdssøgende fra EØS-landene eller Schweiz flyttes fra jobcentrene til Workindenmark-centrene, udgår]

Til § 4

Af et mindretal (EL):

5) Nr. 1 og 2 udgår.

[Bestemmelsen om, at aflønningen af personlige assistenter for handicappede i arbejde ikke længere skal fastsættes i lov, men kun i en bekendtgørelse, udgår]

Af et mindretal (EL):

6) Nr. 3 udgår.

[Afskaffelse af kravet om, at det regionale beskæftigelsesråd skal holde regelmæssige møder mindst én gang om året med repræsentanter for Danske Handicaporganisationer og offentlige arbejdsgivere, udgår]

Til § 5

Af et mindretal (EL):

7) Nr. 5 udgår.

[Bemyndigelse til ministeren om at fastsætte rådighedsregler om dagpengemæssige konsekvenser for et medlem ved manglende digital kommunikation udgår]

Bemærkninger

Til nr. 1

Af frygt for, at udvidet adgang til løntilskudsjob i den private sektor fører til misbrug af ordningen, foreslås den udvidede adgang fjernet.


Til nr. 2 og 3

Forringelserne af vilkårene for godtgørelse er unødvendige, og det foreslås, at de udgår af lovforslaget.


Til nr. 4

Med baggrund i Workindenmarks skandaløse rådgivning om bl.a. indkvartering af udenlandsk arbejdskraft foreslås at bibeholde sagsbehandlingen i jobcentrene.


Til nr. 5

Det er betænkeligt for de handicappede og deres personlige assistenter, at den lovbestemte lønfastsættelse afløses af en ministerbemyndigelse, hvorfor forslaget herom fjernes fra lovforslaget.


Til nr. 6

De handicappede og deres organisationer har brug for regelmæssige møder med beskæftigelsesregionerne. Af frygt for, at disse ikke afholdes, hvis lovkravet fjernes, foreslår EL dette opretholdt.


Til nr. 7

Af hensyn til den gruppe borgere, der ikke er fortrolige med it eller hvor muligheden for digital kommunikation er svært tilgængelig, foreslås ministerbemyndigelsen til at fastsætte dagpengemæssige konsekvenser fjernet.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV) Finn Sørensen (EL) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen (SF) Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 69


Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
1. udkast til betænkning
4
2. udkast til betænkning