Fremsat den 11. januar 2012 af
børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
produktionsskoler
(Kompetencebevis m.v.)
§ 1
I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 688 af 22. juni 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2 indsættes efter stk. 7
som nyt stykke:
»Stk. 8. Ved
afslutningen af et forløb på en produktionsskole
udsteder skolen efter drøftelse med deltageren et
kompetencebevis. En deltager kan afstå fra at modtage et
kompetencebevis.«
Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 9 og
10.
2. I
§ 2, stk. 9, der bliver stk. 10,
indsættes efter »stk. 1-6,«: »om skolernes
udstedelse af kompetencebevis til deltagerne efter stk.
8«.
3. I
§ 2, stk. 9, der bliver stk. 10,
ændres »udstyr efter stk. 8« til: »udstyr
efter stk. 9«.
4. I
§ 11, stk. 3, ændres
»§ 9, stk. 5« til: »§ 9, stk.
4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Kompetencebevis
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets baggrund
Den daværende regering (Venstre og Det
Konservative Folkeparti) samt Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Kristendemokraterne indgik den 7. juli 2011
aftalen "En styrket indsats over for unge ledige". Aftalen tager
sigte på at igangsætte en række initiativer for
at begrænse ungdomsarbejdsløshed og hjælpe unge
under 30 år i uddannelse eller job.
Aftalen blev indgået på baggrund af
et udviklingsarbejde, som Produktionsskoleforeningen har
gennemført med støtte fra Undervisningsministeriet
med det formål at styrke unges muligheder for efter et
produktionsskoleforløb at få en uddannelsesaftale med
en virksomhed eller opnå en positiv vurdering af deres
faktiske kompetencer (realkompetencevurdering) i forhold til
uddannelse eller job, hvilket i sidste ende vil forbedre de unges
muligheder for at komme i beskæftigelse.
Det foreslås på denne baggrund med
lovforslaget, at unge, der har gennemført et
produktionsskoleforløb, skal have mulighed for at få
et standardiseret bevis for de kompetencer, som de har opnået
gennem forløbet.
Det foreslås videre, at børne- og
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om skolernes udstedelse af
kompetencebevis.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Kompetencebevis
2.1.1. Gældende ret
Ved afslutningen af et
produktionsskoleforløb har deltageren ikke krav på at
modtage et bevis for det gennemførte forløb.
Produktionsskoleforløb er ikke formelt kompetencegivende
uddannelse i forhold til beskæftigelse eller
påbegyndelse af en uddannelse, derfor har det ikke hidtil
været anset for hensigtsmæssigt, at give deltagerne ret
til at få et kompetencebevis. Hvis en
produktionsskoledeltager som led i sit forløb deltager i
formelt kompetencegivende undervisning efter anden lovgivning,
gælder denne lovgivnings regler om kompetencebeviser mv. for
denne deltagelse. Dette forhold ændres ikke med
lovforslaget.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at deltagerne ved afslutning
af et produktionsskoleforløb har krav på at modtage et
kompetencebevis efter drøftelser med skolen herom. En
deltager kan afstå fra at modtage et kompetencebevis.
Kompetencebeviset skal dokumentere varighed og
indhold af det konkrete forløb og dokumentere de faglige
kompetencer, som deltageren har opnået under
produktionsskoleforløbet.
Det forventes, at kompetencebeviset vil kunne
forbedre de unges chancer for efterfølgende at opnå
merit i forbindelse med påbegyndelse af en erhvervsuddannelse
eller for eventuelt at indgå en uddannelsesaftale med en
virksomhed, fordi beviset dokumenterer, hvad eleven har lært
på produktionsskolen.
Et produktionsskoleforløb vil efter
forslaget fortsat ikke være formelt kompetencegivende i
forhold til beskæftigelse eller påbegyndelse af en
uddannelse.
Det foreslås desuden, at børne- og
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om produktionsskolernes udstedelse af
kompetencebeviser. De nærmere regler om kompetencebeviset vil
blive udarbejdet med inddragelse af erfaringerne fra
Produktionsskoleforeningens udviklingsarbejde med hensyn til
udstedelse af et lignende bevis, jf. afsnit 1.1., og under
hensyntagen til, at der herefter bliver tale om en generelt
virkende ordning.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og
2, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget medfører en beskeden udgift
til udvikling af et standardiseret kompetencebevis. Denne udgift
afholdes inden for Børne- og Undervisningsministeriets
eksisterende rammer og giver derfor ikke anledning til statslige
merudgifter.
Lovforslaget medfører ligeledes en
beskeden udgift til produktionsskolernes udarbejdelse og
registrering af kompetencebeviser. Denne udgift afholdes inden for
produktionsskolernes eksisterende rammer og giver derfor ikke
anledning til statslige merudgifter.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Bestyrelsesforeningen for Social- og
Sundhedsskoler, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Erhvervsskoler
- Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske
Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsskolelederne
i Danmark, Foreningsfællesskabet Ligeværd.
Forstanderkredsen for produktionsskoler og
produktionshøjskoler, FSR - danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Handelsskolernes Lærerforening,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen af
produktionsskoleledere, Landsorganisationen i Danmark, Lederne,
Moderniseringsstyrelsen, Nationalt Center for Kompetenceudvikling,
Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, SOSU-Lederforeningen, Uddannelsesforbundet,
Ungdomsskolernes udviklingscenter og UU49/Lederforsamlingen.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 2, stk. 8)
Det foreslås med § 2, stk. 8, at en
produktionsskoledeltager ved afslutningen af et
produktionsskoleforløb efter drøftelse med skolen har
krav på at få udstedt et kompetencebevis, som
dokumenterer varigheden og indholdet af det forløb, som
deltageren har deltaget i, samt de faglige kompetencer, som
deltageren har opnået under produktionsskoleforløbet.
Drøftelse af kompetencebevis skal ses som en naturlig
afslutning på produktionsskolens undervisningstilbud og
vejledningsforpligtelse overfor deltageren. Drøftelsen skal
finde sted inden produktionsskoleforløbets ophør.
Deltagerens forløbsplan kan være udgangspunktet for
drøftelsen, og der gøres på denne måde
status over produktionsskoleforløbet og den unges udvikling
af faglige kompetencer. Forslaget om, at beviset ikke skal udstedes
automatisk skyldes, at produktionsskoleforløb er
individuelle forløb med hensyn til varighed, indhold og
formål, hvorfor der må antages at være
tilfælde, hvor det ikke vil være relevant at udstede et
kompetencebevis, for eksempel hvis der har været tale om et
forløb af særlig kort varighed, eller hvis deltageren
af særlige grunde vil være fri for at modtage et
bevis.
De gældende stk. 8 og 9 bliver herefter
stk. 9 og 10.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.
Til nr. 2 (§ 2, stk. 10)
Efter den gældende § 2, stk. 9, er
børne- og undervisningsministeren bemyndiget til at
fastsætte nærmere regler om omfang,
tilrettelæggelse og indhold af tilbud efter § 2, stk.
1-6, samt om kravene til lokaler og udstyr efter den gældende
§ 2, stk. 8. Bemyndigelsen er udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 683 af 11. juli 2000 om indhold og
tilrettelæggelse af produktionsskoletilbud m.v. med senere
ændringer.
Det foreslås, at børne- og
undervisningsministeren tillige bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om produktionsskolernes udstedelse af
kompetencebevis. Drøftelse af kompetencebevis skal ske ved
afslutningen af produktionsskoleforløb. Skolens beslutning
om, hvad der skal stå på beviset, vil være
nøje knyttet til de enkelte medarbejderes nærmere
kendskab til deltageren og dennes udviklingsforløb under
skoleopholdet. I modsætning til eksamensbeviser og andre
uddannelsesbeviser, hvor udstedelsen er knyttet til objektive
kendsgerninger så som eksamenskarakterer, obligatorisk
undervisning og centralt fastsatte uddannelsesmål, vil et
kompetencebevis til en deltager på en produktionsskole i det
væsentlige bero på subjektive vurderinger i forhold til
individuelle og lokalt fastsatte mål for den enkeltes
forløb. Det betyder, at en skole ikke uden opbygning af
betydelige arkiver mv. vil kunne rekonstruere grundlaget for
udstedelse af kompetencebeviser, når der er gået nogen
tid efter forløbets afslutning. Det er hensigten at
fastsætte regler om, hvordan kompetencebeviset skal udformes,
og hvad beviset nærmere skal indeholde med hensyn til
dokumentation for varighed og indhold af
produktionsskoleforløbet, samt krav til beskrivelsen af
deltagerens faglige kompetencer. Der vil også være
behov for regler om skolens opbevaring af kopier af de udstedte
beviser, således at et udstedt bevis senere kan
rekonstrueres.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.
Til nr. 3 (§ 2, stk. 10)
Det foreslås, at henvisningen til § 2,
stk. 8, i den gældende § 2, stk. 9, i lov om
produktionsskoler ændres til § 2, stk. 9. Den
foreslåede ændring er en konsekvensrettelse som
følge af den foreslåede ændring i lovforslagets
§ 1, nr. 1, hvorved § 2, stk. 8, bliver rykket til §
2, stk. 9.
Til nr. 4 (§ 11, stk. 3)
Det foreslås, at henvisningen i § 11,
stk. 3, i lov om produktionsskoler til § 9, stk. 5, i
folkeskoleloven ændres til § 9, stk. 4.
Den foreslåede ændring er en
konsekvensrettelse, som ikke blev foretaget ved ændring af
folkeskoleloven, jf. § 1, nr. 8, i lov nr. 560 af 6. juni
2007, om ændring af lov om folkeskolen og forskellige andre
love (10. klasse målrettes elever, som har behov for
yderligere faglig kvalificering og uddannelsesafklaring for at
kunne gennemføre en ungdomsuddannelse), hvorved § 9,
stk. 2, blev ophævet, og stk. 3-8 blev til stk. 2-7.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. august 2012. Det betyder, at elever, der afslutter et
produktionsskoleforløb efter denne dato, kan benytte den
foreslåede rettighed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 688 af 22. juni 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 2 indsættes efter stk. 7 som nyt
stykke: »Stk. 8. Ved
afslutningen af et forløb på en produktionsskole
udsteder skolen efter drøftelse med deltageren et
kompetencebevis. En deltager kan afstå fra at modtage et
kompetencebevis.« Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 9 og 10. | | | | § 2.
(…) Stk. 2-8.
(…) Stk. 9.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om omfang,
tilrettelæggelse og indhold af tilbud efter stk. 1-6,
samt om kravene til lokaler og udstyr efter stk. 8. | | 2. I § 2, stk. 9,der bliver stk. 10,
indsættes efter »stk. 1-6,«: »om skolernes
udstedelse af kompetencebevis til deltagerne efter stk.
8«. | | | | | | 3. I § 2, stk. 9, der bliver stk. 10,
ændres »udstyr efter stk. 8« til: »udstyr
efter stk. 9«. | | | | § 11.
(…) Stk. 2.
(…) Stk. 3. Ved
beregningen af årselever indgår ikke elever fra
folkeskolen, der deltager i undervisningsforløb i henhold
til folkeskolelovens § 9, stk. 5. | | 4. I § 11, stk. 3, ændres »§
9, stk. 5« til: »§ 9, stk. 4«. | | | | | | § 2 Loven træder i kraft den 1.
august 2012. |
|