Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 28. februar 2012
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. januar 2012 og var til 1.
behandling den 31. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og børne- og
undervisningsministeren sendte den 25. november 2011 dette udkast
til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 44. Den 19. januar 2012
sendte børne- og undervisningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Produktionsskoleforeningens høringssvar er optrykt som
bilag 3 til betænkningen.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.
Børne- og undervisningsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Produktionsskoleforeningen har mundtligt over for udvalget
redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til
børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som denne har besvaret. Et af udvalgets spørgsmål til
ministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (Venstre og Liberal Alliance)
bemærker, at revisionen af den foreslåede ordning med
kompetencebevis bør tilrettelægges således, at
det bliver afdækket, om ordningen medfører øget
bureaukrati på produkti?onsskolerne, og således, at
skolernes, lærernes og deltagernes oplevelser og vurderinger
af kompetencebeviset bliver grundigt belyst.
Enhedslisten er yderst tilfreds med, at lovforslaget ender med
at gøre kompetencebeviset obligatorisk, hvis
produkti?onsskoleforløbet har varet mindst 3 måneder.
Det sikrer, at eleverne får et kompetencebevis og
medfører forhåbentlig også, at
produktionsskolerne får en højere status. Dette har
Enhedslisten ønsket længe. Enhedslisten er derfor
tilfreds med, at ministeren efter 1. behandling har ændret
holdning og stiller ændringsforslag om at gøre
kompetencebeviset obligatorisk.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 2, stk. 8, affattes 2. pkt. således:
»En deltager kan afstå fra at modtage et
kompetencebevis, hvis produktionsskoleforløbet har
været kortere end 3 måneder.«
[Indførelse af obligatorisk
kompetencebevis ved produkti?onsskoleforløb på mere
end 3 måneder]
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 2, stk. 9, der
bliver stk. 10, indsættes efter »stk. 8«:
»og fastsættelse af kompetencemål til brug
herfor«.
[Udvidelse af
bemyndigelsesbestemmelse til brug for fastsættelse af
kompetencemål]
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 4, stk. 4, ændres »jf. § 2,
stk. 8,« til: »jf. § 2, stk. 9,«.«
[Teknisk rettelse af
henvisning]
Ny paragraf
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Børne- og undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af § 2, stk. 8, i lov om
produktionsskoler som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, i
folketingsåret 2014-15.«
[Indsættelse af
revisionsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
På baggrund af et bredt ønske om at gøre
udstedelsen af kompetencebeviset obligatorisk for alle deltagere,
der har gennemført et produktionsskoleforløb,
foreslås det med dette ændringsforslag, at der som det
altovervejende udgangspunkt skal udstedes et kompetencebevis ved
afslutning af et skoleforløb. Beviset skal dokumentere
varigheden og indholdet af det forløb, som deltageren har
deltaget i, herunder de faglige kompetencer, som deltageren har
opnået under produktionsskoleforløbet. Udarbejdelse af
beviset sker efter drøftelse med skolen herom. Deltagere,
som alene har gennemført et produktionsskoleforløb
med en varighed på mindre end 3 måneder,
indrømmes dog adgang til at afstå fra at modtage et
kompetencebevis.
For deltagere, der gennemfører et
produktionsskoleforløb på mere end 3 måneder,
skal der i forløbet indgå meritgivende
kombinationsforløb til kompetencegivende uddannelse,
medmindre særlige forhold taler herimod, jf.
produktionsskolelovens § 2, stk. 4. Adgangen til obligatorisk
udstedelse af kompetencebevis findes derfor hensigtsmæssigt
at kunne knyttes op på denne eksisterende
3-måneders-grænse.
Det fremgår desuden af § 11, stk. 2, i
bekendtgørelse om indhold og tilrettelæggelse af
produktionsskoletilbud m.v., at den individuelle forløbsplan
skal revideres mindst hver 3. måned.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr.
2.
Til nr. 2
Når deltageren er optaget på en produktionsskole,
udarbejder skolen allerede i dag i samarbejde med deltageren en
forløbsplan, som indeholder både de kortsigtede
delmål for forløbet på skolen og de langsigtede
mål, der rækker ud over dette.
For at styrke indholdet og kvaliteten af kompetencebeviset
foreslås det med ændringsforslaget, at ministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
fastsættelse af kompetencemål i deltagerens
forløbsplan til brug for udstedelsen af
kompetencebeviset.
Kompetencemålene skal være udtryk for, hvilke
kompetencer deltageren skal søge at opnå, samt angive,
hvorledes målene kan måles. Der kan være tale om
både faglige mål og mål, der styrker personlige
og sociale kompetencer (f.eks. at møde hver morgen).
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr.
1.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 4
Som følge af de foreslåede ændringer af
§ 1, nr. 1 og 2, foreslås det, at børne- og
undervisningsministeren senest i folketingsåret 2014-15
fremsætter forslag til revision af lovforslagets § 1,
nr. 1, for Folketinget med henblik på en vurdering af, om den
foreslåede ordning skal videreføres eller
ændres. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne
til ændringsforslag nr. 1 og 2.
Ane Halsboe-Larsen (S) Annette
Lind (S) Karin Gaardsted (S) Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav
(S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S)
Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Annette Vilhelmsen (SF)
Rosa Lund (EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL) Karen Ellemann
(V) Peter Juel Jensen (V) Finn Thranum (V) Sophie Løhde (V)
Anni Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V) Ulla Tørnæs
(V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Marie Krarup
(DF) Martin Henriksen (DF) Merete Riisager (LA) Mette Bock (LA) Mai
Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 67
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra børne- og undervisningsministeren |
2 | Henvendelse af 23/1-12 fra Dansk
Folkeoplysnings Samråd |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Udkast til betænkning |
6 | 2. udkast til betænkning |
7 | Ændringsforslag fra børne- og
undervisningsministeren |
8 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 67
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
23/1-12 fra Dansk Folkeoplysnings Samråd, jf. L 67 - bilag 2,
til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvilke overvejelser ministeren
gør sig på baggrund af 1. behandling i forhold til at
gøre det obligatorisk at udstede kompetencebevis til unge,
der har gennemført et produktionsskoleforløb, til
børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvordan ministeren vil forberede
den foreslåede lovrevision i folketingssåret 2014-15
m.v., til børne- og undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. om ministerens kommentarer til
Enhedslistens ændringsforslag til L 67, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ministeren vil uddybe
bemærkningerne til ministerens ændringsforslag m.v.,
til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
ministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske
fra Peter Juel Jensen (V).
Spørgsmål 3:
Vil ministeren redegøre nærmere for, hvordan
ministeren vil forberede den foreslåede lovrevision i
folketingssåret 2014 -15, herunder hvordan ministeren vil
sikre et fuldstændigt grundlag for revisionen og en
systematisk indsamling af erfaringerne, herunder bl.a. i forhold
til, hvorfor elever fravælger beviset, deres køn,
opholdslængde på skolen og årsag til
fravælgelse af bevis?
Svar:
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 2, at
børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om produktionsskolernes
udstedelse af kompetencebevis.
Jeg vil blandt andet fastsætte regler om, at
produktionsskolerne har pligt til at notere årsagen, hvis en
deltager afstår fra at modtage kompetencebevis.
I forbindelse med den årlige indberetning af data til
brug for statistik på produktionsskoleområdet er
Ministeriet for Børn og Undervisning allerede bekendt med
data vedrørende køn og opholdslængde m.v.
på produktionsskolerne.
Med en pligt for skolerne til også at indberette
årsagen til, at en deltager afstår fra at modtage
kompetencebevis, vil der herefter være de nødvendige
data, som kan danne baggrund for en vurdering af, hvorvidt den
foreslåede ordning skal videreføres eller
ændres.
Bilag 3
Høringssvar fra
Produktionsskoleforeningen
Høringsvaret er optrykt efter ønske fra
Venstre.
Vejle, d. 8. december 2011
Til
Ministeriet for Børn og Undervisning
Afdelingen for erhvervsrettede uddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K.
Sendes pr. mail til følgende adresse:
[email protected]
Høringssvar
vedr. høring over forslag
til lov om ændring af lov om produktionsskoler
(kompetencebevis m.v.) - Ministeriets j.nr.
060.42K. 261
Produktionsskoleforeningen (PSF) har den 25. november 2011
modtaget Børne- og Undervisningsministeriets udsendelse af
ovennævnte lovforslag til høring.
Indledningsvis skal PSF udtrykke tilfredshed med, at det nu
bliver bestemt ved lov, at deltagere på en produktionsskole
kan få et kompetencebevis som dokumentation for det, de har
lært under deres ophold på produktionsskolen.
PSF skal i øvrigt knytte følgende nærmere
kommentarer til lovforslaget:
PSF er enig i de indholdskrav og
forventninger til kompetencebeviset, der er beskrevet i
lovforslaget
PSF er overordnet enig i de indholdskrav og forventninger ved
indførelse af kompetencebevis, der er nærmere
beskrevet i afsnit 2.1.2 i bemærkningerne til lovforslaget,
hvor det bl.a. hedder:
»Kompetencebeviset skal dokumentere varighed og indhold
af det konkrete forløb og dokumentere de faglige
kompetencer, som deltageren har opnået under
produktionsskoleforløbet.
Det forventes, at kompetencebeviset vil kunne forbedre de
unges chancer for efterfølgende at opnå merit i
forbindelse med påbegyndelse af en erhvervsuddannelse eller
for eventuelt at indgå en uddannelsesaftale med en
virksomhed, fordi beviset dokumenterer, hvad eleven har lært
på produktionsskolen.«
PSF er ikke enig i, at kompetencebevis
kun skal udstedes efter anmodning fra deltageren.
PSF er imidlertid ikke enig i lovforslagets bestemmelse om, at
udstedelse af kompetencebevis kun skal ske efter anmodning fra
deltageren.
Forslaget til en ny § 2, stk. 8 i produktionsskoleloven
lyder således:
»Efter et forløb på en produktionsskole
udsteder skolen efter anmodning fra
deltageren et kompetencebevis for deltagelse i
undervisningen.«
Den nærmere begrundelse for, at kompetencebeviset efter
lovforslaget ikke skal udstedes automatisk, finder vi i
bemærkningerne (Til nr. 1 (§ 2, stk. 8), nemlig at
»produktionsskoleforløb er individuelle forløb
med hensyn til varighed, indhold og formål, hvorfor der
må antages at være tilfælde, hvor det ikke vil
være relevant at udstede et kompetencebevis, for eksempel
hvis der har været tale om et forløb af særlig
kort varighed, eller hvis deltageren af særlige grunde vil
være fri for at modtage et bevis.«
PSF mener, at ordningen med udstedelse af
kompetencebevis bør være obligatorisk
PSF er imidlertid af den bestemte opfattelse, at ordningen med
udstedelse af kompetencebevis bør være obligatorisk,
således at produktionsskolerne i alle tilfælde, bortset
fra ophold af under 1 måneds varighed, er forpligtet til at
udstede kompetencebevis.
Vi skal derfor foreslå, at formuleringen i den ny §
2, stk. 8 kommer til at lyde således:
»Efter et forløb på
mere end 1 måneds varighed på en
produktionsskole udsteder skolen et kompetencebevis for deltagelse
i undervisningen.«
Under bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser - Til § 1 - Til nr.1 (§ 2, stk. 8)
foreslås hele teksten ligeledes ændret, så det
kommer til at lyde således:
»Det foreslås med § 2, stk. 8, at en
produktionsskoledeltager efter 1 måned på
produktionsskole, har ret til et kompetencebevis, som dokumenterer
varigheden og indholdet af det forløb, som deltageren har
deltaget i, samt de faglige kompetencer, som deltageren har
opnået under produktionsskoleforløbet.
De gældende stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 9 og
10.«
Med en sådan obligatorisk ordning vil der være
fuldstændig klarhed om skolernes forpligtelser i forhold til
udstedelse af kompetencebeviser.
Med undtagelsen af forløb under en måneds
varighed er der taget højde for, at det ved forløb af
særlig kort varighed som hovedregel ikke vil være
relevant at udstede kompetencebevis.
Hvad angår deltagere, der af særlige grunde vil
være fri for at modtage et bevis, så overleveres
beviset til deltageren, som så selv fuldstændig frit
kan bestemme, hvad der skal ske med beviset bagefter.
Produktionsskoleforløb er, som nævnt,
individuelle forløb med hensyn til varighed, indhold og
form, men dette forhold giver efter PSF's opfattelse ikke anledning
til at antage, at der skulle være andre tilfælde, hvor
det ikke skulle være relevant at udstede kompetencebevis,
idet bemærkes, at også i andre individuelt
tilrettelagte uddannelser som f.eks. EGU lægges der
vægt på bevis for delvist gennemførte
forløb.
Ved en obligatorisk ordning undgår man i øvrigt
også, at der skal opstilles nærmere regler om
tidsfriste?r og lignende, som der peges på i
bemærkningerne til nr. 2 (§ 2, stk. 10), ligesom
produktionsskolerne vil have nemt ved at sikre opbevaring af
kompetencebeviserne.
Det bør anerkendes og formuleres i
bemærkningerne til lovforslaget, at produktionsskoleophold er
reelt kompetencegivende.
Produktionsskolerne skal, som loven er formuleret i dag,
definere sig selv negativt. Vi skal informere om, at et
produktionsskoleophold ikke er et formelt kompetencegivende
undervisningstilbud (lovens § 3a), Det er PSF opfattelse, at
dette bør ændres til en positiv tilgang, hvorefter
produktionsskolerne beskrives som reelt kompetencegivende.
Også i bemærkningerne til lovforslaget
gøres der meget ud af at fremhæve, at
produktionsskoleforløb ikke er formelt kompetencegivende
uddannelse i forhold til beskæftigelse eller
påbegyndelse af en uddannelse.
I bemærkningernes punkt 2.1.1 anføres det
ligefrem som årsagen til, at det ikke hidtil har
»været hensigtsmæssigt at give deltagerne ret til
at få et kompetencebevis«. I bemærkningernes
punkt 2.1.2 om den foreslåede ordning med kompetencebevis
understreges det endvidere, at »et
produktionsskoleforløb vil efter forslaget fortsat ikke
være formelt kompetencegivende i forhold til
beskæftigelse eller påbegyndelse af en
uddannelse«.
Når man nu alligevel finder det fornuftigt at
indføre kompetencebevis på produktionsskolerne,
bør man efter PSF's opfattelse også gå det
skridt videre at anerkende og formulere i bemærkningerne, at
produktionsskoleophold er reelt kompetencegivende.
Når man ifølge lovgivningen på den ene side
kan gennemføre dele af grundforløb eller
grundlæggende praktisk oplæring på en
produktionsskole som led i en erhvervsuddannelse, forekommer det
underligt, hvis man ikke også anerkender, at den
ordinære produktionsskoledeltager reelt lærer noget
gennem produktionsskoleopholdet.
Det skal i øvrigt herved erindres, at indførelse
af kompetencebeviset, jf. afsnit 1.1. i lovbemærkningerne
sker »på baggrund af et udviklingsarbejde, som
Produktionsskoleforeningen har gennemført med støtte
fra Undervisningsministeriet med det formål at styrke unges
muligheder for efter et produktionsskoleforløb at få
en uddannelsesaftale med en virksomhed eller opnå en positiv
vurdering af deres faktiske kompetencer (realkompetencevurdering) i
forhold til uddannelse eller job, hvilket i sidste ende vil
forbedre de unges muligheder for at komme i
beskæftigelse.
PSF deltager gerne i et nærmere
arbejde omkring udformning af reglerne for
kompetencebeviser.
Som det i øvrigt fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget, har PSF igennem en årrække arbejdet
målrettet på at udvikle standarder for et sådant
kompetencebevis i et tæt samarbejde med en række
produktionsskoler, ligesom der i dette samarbejde har været
fokus på at medarbejderne bliver klædt på til at
kunne håndtere disse kompetencebeviser.
PSF vil på denne baggrund gerne inddrages i det
nærmere arbejde omkring udformningen af reglerne for
kompetencebeviser på produktionsskolerne.
Organisationer der tilslutter sig PSF's
høringssvar
Det bemærkes, at følgende organisationer:
Forstanderkredsen for produktionsskoler og
produktionshøjskoler
Landsforeningen af Produktionsskoleledere
har tilsluttet sig Produktionsskoleforeningens
høringssvar.
På vegne af
PRODUKTIONSSKOLEFORENINGEN
FORSTANDERKREDSEN FOR PRODUKTIONSSKOLER OG
PRODUKTIONSHØJSKOLER
LANDSFORENINGEN AF PRODUKTIONSSKOLELEDERE
Axel Hoppe
Sekretariatsleder
Produktionsskoleforeningen