Fremsat den 11. januar 2012 af
børne- og undervisningsministeren
(Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser
(Effektivisering af sagsgangene i
Tvistighedsnævnet m.v.)
§ 1
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 171 af 2. marts 2011, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1368 af 28. december 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 19, stk. 7, ændres
»stk. 3« til: »stk. 6«.
2. I
§ 19, stk. 10, ændres
»stk. 1, 5 og 6« til: »stk. 1, 8 og 9«.
3. I
§ 34, stk. 2, nr. 6, ændres
»Dansk Landbrug« til: »Landbrug &
Fødevarer«.
4. I
§ 34, stk. 3, ændres
»3« til: »2«, og », Det Danske
Handelskammer« udgår.
5. I
§ 35, stk. 1, nr. 10, ændres
»§ 19, stk. 9« til: »§ 19, stk.
8«, og »§ 19, stk. 10, 2. pkt.« ændres
til: »§ 19, stk. 9, 2. pkt.«.
6. I
§ 35, stk. 1, nr. 18, ændres
»§ 64, stk. 4« til: »§ 64, stk.
6«.
7. §
64 affattes således:
Ȥ 64.
Tvistighedsnævnet nedsættes af børne- og
undervisningsministeren og består af en formand, der skal
være landsdommer, og 2 faste medlemmer, hvoraf 1 beskikkes
efter indstilling fra Dansk Arbejdsgiverforening og 1 efter
indstilling fra Landsorganisationen i Danmark.
Stk. 2. Beskikkelse af
formanden og de faste medlemmer sker for 4 år ad gangen.
Finder beskikkelse sted i løbet af en periode, gælder
den dog kun til periodens udløb. Der kan ske
genbeskikkelse.
Stk. 3. Der beskikkes 2
stedfortrædere for hvert af de faste medlemmer, og der kan
beskikke 1 stedfortræder for formanden. Stk. 1 og 2 finder
tilsvarende anvendelse for beskikkelse af stedfortrædere. Den
indstillende organisation træffer bestemmelse om, hvilken af
de beskikkede stedfortrædere der giver møde ved et
medlems forfald.
Stk. 4. Nævnet
tiltrædes for hver sag af 2 medlemmer udpeget af de
forhandlingsberettigede organisationer inden for det
pågældende uddannelsesområde, således at 1
medlem udpeges af arbejdsgiversiden og 1 af arbejdstagersiden.
Stk. 5.
Tvistighedsnævnets møder er offentlige, medmindre
nævnet i den enkelte sag beslutter det modsatte. Formanden
kan beslutte, at en sag afgøres på skriftligt
grundlag.
Stk. 6. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter efter indstilling fra
Tvistighedsnævnet og Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser nærmere regler om
Tvistighedsnævnets virksomhed, herunder om afholdelsen af de
udgifter, der er forbundet med nævnets virksomhed, og om
behandling af sager på skriftligt grundlag.«
8. § 65,
stk. 1, affattes således:
»Tvistighedsnævnet kan træffe
afgørelse om ophævelse af en uddannelsesaftale samt om
erstatning og godtgørelse.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012.
Stk. 2.
Beskikkelsesperioden for Tvistighedsnævnets faste medlemmer
og stedfortrædere ophører på tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedpunkter
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Effektivisering af sagsgangene i
Tvistighedsnævnet
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Hjemmelsgrundlag for
godtgørelse
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
Det foreslås, at antallet af
Tvistighedsnævnets faste medlemmer reduceres, samt at
børne- og undervisningsministeren kan beskikke en
stedfortræder for Tvistighedsnævnets formand.
Det foreslås desuden, at
Tvistighedsnævnets formand kan beslutte, at en sag
afgøres på skriftligt grundlag.
Det foreslås endvidere, at der skabes
et udtrykkeligt hjemmelsgrundlag for Tvistighedsnævnets
mulighed for at tilkende godtgørelse i overensstemmelse med
nævnets praksis.
1.2. Lovforslagets baggrund
Tvistighedsnævnet er oprettet i
medfør af lov om erhvervsuddannelser og er et
uafhængigt domstolslignende forvaltningsorgan.
Tvistighedsnævnet har til formål at træffe
afgørelse i sager om tvistigheder mellem elever og
praktikvirksomheder inden for erhvervsuddannelserne, jf.
§§ 63-65 i lov om erhvervsuddannelser og § 1 i
bekendtgørelse om Tvistighedsnævnet. Det er en
forudsætning for indbringelse af tvistigheder for
Tvistighedsnævnet, at sagen forinden har været
behandlet i det faglige udvalg, som er nedsat i henhold til §
37 i lov om erhvervsuddannelser, med henblik på
tilvejebringelse af forlig, jf. § 63, stk. 1 og 2, i lov om
erhvervsuddannelser. Hensigten hermed er at begrænse antallet
af sager, der indbringes for Tvistighedsnævnet, mest muligt.
Tvistigheder kan ikke indbringes for domstolene eller andre
myndigheder, før en sag herom har været behandlet af
nævnet, jf. § 63, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser.
Afgørelser truffet af nævnet kan senest otte uger
efter, at nævnet har truffet afgørelse, af hver af
parterne indbringes for domstolene, jf. § 65, stk. 4, i lov om
erhvervsuddannelser.
Antallet af indbragte sager for
Tvistighedsnævnet er steget væsentligt over
årene, hvilket har medvirket til, at den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid er steget. I 2005 blev der indbragt 55 sager for
nævnet. Dette antal var i 2009 steget til det højeste
niveau på 133 indbragte sager. I 2010 blev der indbragt 105
sager.
Denne udvikling har aktualiseret overvejelser
om, dels at gennemføre initiativer, som kan begrænse
antallet af sager, der indbringes for nævnet, dels at
gennemføre en effektivisering af sagsgangene i
Tvistighedsnævnet, så sagsbehandlingstiden i
Tvistighedsnævnet kan nedbringes. Med hensyn til at
begrænse antallet af sager, der indbringes for nævnet,
vil nævnets faste medlemmer og Ministeriet for Børn og
Undervisning iværksætte en informationsindsats overfor
de faglige udvalg med henblik på en styrkelse af udvalgenes
forligsbestræbelser samt analysere muligheder for andre
tiltag med henblik på at begrænse antallet af indbragte
sager for Tvistighedsnævnet. Tvistighedsnævnets formand
og faste medlemmer har efterspurgt de i lovforslaget
foreslåede ændringer med hensyn til en effektivisering
af sagsgangene.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Effektivisering af
sagsgangene i Tvistighedsnævnet
2.1.1. Gældende ret
Nævnet består af en formand, der
er landsdommer, og fire faste medlemmer, hvoraf to beskikkes efter
indstilling fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og to efter
indstilling fra Landsorganisationen i Danmark (LO). Formanden og de
fire faste medlemmer beskikkes for fire år ad gangen. For
medlemmerne beskikkes stedfortrædere, jf. § 64, stk. 1,
i lov om erhvervsuddannelser. Der er derimod ikke mulighed for at
beskikke en stedfortræder for formanden.
Endvidere tiltrædes nævnet for
hver sag af to medlemmer udpeget af de forhandlingsberettigede
organisationer inden for det pågældende
uddannelsesområde, jf. § 64, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser. I praksis er bestemmelsen fortolket
således, at nævnet for hver sag tiltrædes af to
medlemmer udpeget af de forhandlingsberettigede organisationer
inden for det pågældende uddannelsesområde,
således at et medlem udpeges af arbejdsgiversiden og et af
arbejdstagersiden.
Tvistighedsnævnet behandler sagerne
på møder, der er offentlige, medmindre nævnet i
den enkelte sag beslutter det modsatte, jf. § 64, stk. 3, i
lov om erhvervsuddannelser.
I forbindelse med behandling af sager i
nævnet skal klageren og indklagede møde personligt for
nævnet, medmindre parterne har lovligt forfald, jf. §
12, stk. 1, i bekendtgørelse om Tvistighedsnævnet.
Der forekommer en del sager, hvor indklagede
enten slet ikke lader høre fra sig eller på
forhånd meddeler, at vedkommende ikke vil møde op til
sagens behandling. Dette kan f.eks. være tilfældet,
hvor den indklagede virksomhed er gået konkurs, og hvor boet
ikke ønsker at indtræde i sagen.
Møder klageren ikke op i forbindelse
med sagens behandling for nævnet, bortfalder sagen, medmindre
der foreligger oplysninger om, at klageren har lovligt forfald.
Afgørelsen af, om en sag skal bortfalde, træffes af
formanden, jf. § 14 i bekendtgørelse om
Tvistighedsnævnet. Hvis indklagede ikke møder op og
heller ikke har afgivet svarskrift, afgøres sagen på
det foreliggende grundlag, medmindre nævnet ønsker
yderligere oplysninger fra klageren, jf. § 15, stk. 1, i
bekendtgørelse om Tvistighedsnævnet. Hvis indklagede,
skønt lovligt indvarslet, udebliver fra den mundtlige
behandling i nævnet efter at have afgivet svarskrift, fremmes
sagen på grundlag af de foreliggende dokumenter og de
forklaringer, der afgives for nævnet, jf. § 15, stk. 3,
i bekendtgørelse om Tvistighedsnævnet.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at antallet af faste
medlemmer reduceres til to, således at ét medlem
beskikkes efter indstilling fra DA, og ét medlem beskikkes
efter indstilling fra LO. Det foreslås tillige, at der
beskikkes to stedfortrædere for hvert af de faste medlemmer
efter indstilling fra henholdsvis DA og LO. Baggrunden for
forslaget er, at det færre antal medlemmer formentlig vil
kunne lette Tvistighedsnævnets sagsbehandling, især
fordi færre personer skal deltage i mødernes
forberedelse og afholdelse samt i udarbejdelsen af kendelserne.
Det foreslås desuden, at der skabes
hjemmel til, at børne- og undervisningsministeren kan
beskikke en stedfortræder for Tvistighedsnævnets
formand. En stedfortræder for formanden vil ligesom formanden
skulle være landsdommer. Med forslaget vil der blive skabt en
mulighed for, at stedfortræderen kan træde i formandens
sted, hvis formanden er forhindret i at virke som formand for
eksempel på grund af sygdom.
Det foreslås endvidere, at formanden
kan beslutte, at en sag afgøres på skriftligt
grundlag. Der skabes desuden hjemmel til, at børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
processen for behandling af disse sager, og der vil kunne
fastsættes en afgrænsning af, hvilke sager formanden
kan beslutte, at nævnet skal træffe afgørelse
på skriftligt grundlag, herunder f.eks. sager, hvor det er
godtgjort, at indklagede ikke vil give møde for
nævnet. Baggrunden for forslaget er et ønske om at
opnå en kortere sagsbehandlingstid. Når færre
sager skal behandles på nævnets møder, vil
berammelsestiden blive forkortet, hvorfor forslaget formentlig vil
medføre en kortere sagsbehandlingstid helt generelt.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
7, og bemærkningerne hertil.
2.2. Hjemmelsgrundlag for
godtgørelse
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 65, stk. 1, i lov
om erhvervsuddannelser, at Tvistighedsnævnet kan træffe
afgørelse om ophævelse af en uddannelsesaftale og om
erstatning til den skadelidte.
Tvistighedsnævnets praksis i
forbindelse med tilkendelse af erstatning for uberettiget
ophævelse af en uddannelsesaftale er at tilkende et fast
beløb uden nærmere opgørelse af skadelidtes
tab. Tvistighedsnævnets praksis i forbindelse med elevers
erstatningskrav er at tilkende et fast beløb, som for tiden
er på 30.000 kr. Erstatningsbeløbet er under
henvisning til karakteren af arbejdsgivers misligholdelse i en
række sager blevet forhøjet skønsmæssigt
på baggrund af sagernes konkrete omstændigheder.
Tvistighedsnævnets praksis i forbindelse med arbejdsgiveres
erstatningskrav er at tilkende arbejdsgiveren en halv måneds
elevløn. Erstatningen er i enkelte tilfælde blevet
forhøjet på baggrund af sagernes konkrete
omstændigheder.
Der er gennem en årrække kommet
en øget offentlig regulering af lønmodtageres
retsstilling, der blandt andet giver mulighed for tilkendelse af
godtgørelse i henhold til ansættelsesbevisloven,
forskelsbehandlingsloven og ligebehandlingsloven.
Tvistighedsnævnet har i en række sager tilkendt
godtgørelse i henhold til denne lovgivning og til
erstatningsansvarsloven (tortgodtgørelse).
Tvistighedsnævnets praksis med at
tilkende erstatning og godtgørelse er lagt uprøvet
til grund i forbindelse med domstolsprøvelse af
nævnets kendelser.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at der skabes et
udtrykkeligt hjemmelsgrundlag for Tvistighedsnævnets mulighed
for at tilkende godtgørelse i overensstemmelse med
nævnets praksis.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
8, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Bestyrelsesforeningen for Social- og
Sundhedsskoler, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater,
Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler -
Lederne, Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler,
Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det
Faglige Hus, Domstolsstyrelsen, Erhvervsskolelederne i Danmark,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Handelsskolernes Lærerforening,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Kristelig Fagbevægelse, Landboungdom, Landbrug &
Fødevarer, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske
område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederne,
Moderniseringsstyrelsen, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, SOSU-lederforeningen,
Tvistighedsnævnet og Uddannelsesforbundet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 19, stk. 7)
Det foreslås, at henvisningen til stk. 3 i
§ 19, stk. 7, i lov om
erhvervsuddannelser, ændres til stk. 6. Den foreslåede
ændring er en konsekvensrettelse som følge af en
tidligere ændring af lov om erhvervsuddannelser, jf. §
1, nr. 3, i lov nr. 1527 af 27. december 2009 om ændring af
lov om erhvervsuddannelser, lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. og lov om
produktionsskoler (Tilskud til udlændinges deltagelse i
erhvervsuddannelse, Tvistighedsnævnets kompetence,
omlægning af finansieringsmodellen for
erhvervsgrunduddannelse, permanentgørelse af
produktionsskoleforsøg for elever fra Sydslesvig m.v.),
hvorved der blev indsat tre nye stykker i § 19.
Til nr. 2 (§ 19, stk. 10)
Det foreslås, at henvisningen til stk. 1, 5
og 6, i § 19, stk. 10, i lov om
erhvervsuddannelser, ændres til stk. 1, 8 og 9. Den
foreslåede ændring er en konsekvensrettelse som
følge af en tidligere ændring af lov om
erhvervsuddannelser, jf. § 1, nr. 3, i lov nr. 1527 af 27.
december 2009 om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. og lov om produktionsskoler (Tilskud
til udlændinges deltagelse i erhvervsuddannelse,
Tvistighedsnævnets kompetence, omlægning af
finansieringsmodellen for erhvervsgrunduddannelse,
permanentgørelse af produktionsskoleforsøg for elever
fra Sydslesvig m.v.), hvorved der blev indsat tre nye stykker i
§ 19.
Til nr. 3 (§ 34, stk. 2, nr. 6)
"Dansk Landbrug" ændrede i 2009 navn til
"Landbrug & Fødevarer". Landbrug & Fødevarer
er resultatet af en fusion mellem Landbrugsraadet, Danske
Slagterier, Dansk Svineproduktion, Dansk Landbrug med Dansk
Landbrugsmedier og Dansk Landbrugsrådgivning, samt
væsentlige dele af Mejeriforeningens aktiviteter.
I konsekvens heraf foreslås navnet
ændret i § 34, stk. 2, nr.
6, i lov om erhvervsuddannelser.
Til nr. 4 (§ 34, stk. 3)
Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser har til opgave at rådgive
børne- og undervisningsministeren på et overordnet
niveau om de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser
på Ministeriet for Børn og Undervisnings område,
jf. § 35, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser. Flertallet af
rådets medlemmer udgøres af repræsentanter for
arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer i et lige forhold.
Rådets øvrige medlemmer udpeges efter indstilling fra
en række andre organisationer og foreninger indenfor de
grundlæggende erhvervsrettede uddannelsers område.
I § 34, stk. 3, er det fastsat, at tre af de
medlemmer, der udpeges af Dansk Arbejdsgiverforening, skal
repræsentere henholdsvis Håndværksrådet,
Det Danske Handelskammer og Lederne. Det Danske Handelskammer er
ophørt som en selvstændig organisation, og er nu en
del af Dansk Erhverv Arbejdsgiver. Dansk Erhverv Arbejdsgiver er
medlem af Dansk Arbejdsgiverforening. I konsekvens heraf
foreslås det, at Det Danske Handelskammer udgår i § 34, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser. Det medfører ingen ændring i det
antal medlemmer, som Dansk Arbejdsgiverforening skal udpege til
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
jf. § 34, stk. 1, nr. 1, i lov om erhvervsuddannelser. Dansk
Arbejdsgiverforening er med den foreslåede ændring
alene bundet med hensyn til udpegning af to af de otte medlemmer,
som de udpeger til rådet, i modsætning til tidligere,
hvor de var bundet i forhold til udpegningen af tre medlemmer.
Til nr. 5 (§ 35, stk. 1, nr. 10)
Det foreslås, at henvisningerne til §
19, stk. 9, og § 19, stk. 10, 2. pkt., i § 35, stk. 1, nr. 10, i lov om
erhvervsuddannelser, ændres til § 19, stk. 8, og §
19, stk. 9, 2. pkt. De foreslåede ændringer er en
konsekvensrettelse som følge af to tidligere ændringer
af lov om erhvervsuddannelser.
Ved § 4, nr. 5, i lov nr. 1080 af 17.
december 2002 om ændring af lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v. og en række andre love (Momskompensation)
blev henvisningerne ændret til § 19, stk. 6, og §
19, stk. 7, 2. pkt., i stedet for til § 19, stk. 5, og §
19, stk. 6, 2. pkt.
De pågældende bestemmelser er
efterfølgende blevet rykket til § 19, stk. 8, og §
19, stk. 9, jf. § 1, nr. 3, i lov nr. 1527 af 27. december
2009 om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. og lov om produktionsskoler (Tilskud
til udlændinges deltagelse i erhvervsuddannelse,
Tvistighedsnævnets kompetence, omlægning af
finansieringsmodellen for erhvervsgrunduddannelse,
permanentgørelse af produktionsskoleforsøg for elever
fra Sydslesvig m.v.).
Til nr. 6 (§ 35, stk. 1, nr. 18)
Det foreslås, at henvisningen til §
64, stk. 4, i § 35, stk. 1, nr.
18, i lov om erhvervsuddannelser, ændres til §
64, stk. 6. Den foreslåede ændring er en
konsekvensrettelse som følge af den foreslåede
ændring i lovforslagets § 1, nr. 7, hvorved § 64,
stk. 4, bliver rykket til § 64, stk. 6.
Til nr. 7 (§ 64)
Det foreslås med nyaffattelsen af § 64, stk. 1, at antallet af
Tvistighedsnævnets faste medlemmer reduceres fra fire til to,
således at ét medlem beskikkes efter indstilling fra
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), og ét medlem beskikkes
efter indstilling fra Landsorganisationen i Danmark (LO).
Det præciseres med forslaget til § 64, stk. 2, at beskikkelse sker for
fire år ad gangen, dog således at hvis en beskikkelse
finder sted i løbet af en beskikkelsesperiode, gælder
den kun til periodens udløb. Det præciseres endvidere,
at der kan ske genbeskikkelse.
Det foreslås med forslaget til § 64, stk. 3, at ministeren beskikker to
stedfortrædere for hvert af de to faste medlemmer,
således at der fortsat beskikkes to stedfortrædere
efter indstilling fra DA og to stedfortrædere efter
indstilling fra LO. Det præciseres, at den indstillende
organisation træffer beslutning om, hvilken af de beskikkede
stedfortrædere der giver møde ved et medlems forfald.
Det foreslås derudover, at børne- og
undervisningsministeren kan beskikke en stedfortræder for
formanden. En stedfortræder for formanden vil, ligesom
formanden, skulle være landsdommer, jf. henvisningen til stk.
1. Det kan f.eks. blive relevant at gøre brug af en
stedfortræder for formanden, hvis formanden skulle være
forhindret i at virke som formand for eksempel på grund af
sygdom. Henvisningen til stk. 2 indebærer, at beskikkelse
ligesom for medlemmerne sker for fire år ad gangen, og hvis
beskikkelse finder sted i løbet af en beskikkelsesperiode,
gælder den kun til periodens udløb. Henvisningen
indebærer endvidere, at der kan ske genbeskikkelse.
Det præciseres med nyaffattelsen af § 64, stk. 4, der tidligere var stk. 2,
at de forhandlingsberettigede organisationers udpegning af de to
medlemmer sker ved, at henholdsvis arbejdsgivere og arbejdstagere
hver udpeger et medlem. Bestemmelsen tydeliggøres herved i
overensstemmelse med hidtidig praksis, hvorefter nævnet for
hver sag tiltrædes af to medlemmer udpeget af de
forhandlingsberettigede organisationer inden for det
pågældende uddannelsesområde, således at et
medlem udpeges af arbejdsgiversiden og et af arbejdstagersiden.
Det foreslås med nyaffattelsen af § 64, stk. 5, som til dels tidligere var
stk. 3, at formanden kan beslutte, at sager afgøres på
skriftligt grundlag. Bestemmelserne om nævnets
sammensætning vil ikke blive fraveget i forbindelse med, at
en sag behandles skriftligt.
Det foreslås med nyaffattelsen af § 64, stk. 6, som til dels tidligere var
stk. 4, at nærmere regler om behandling af sager på
skriftligt grundlag, jf. forslaget til nyaffattelsen af § 64,
stk. 5, vil blive fastsat af børne- og
undervisningsministeren efter indstilling fra
Tvistighedsnævnet og Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser. Der vil blandt andet blive fastsat
nærmere regler om processen ved behandlingen af disse sager,
og der vil kunne fastsættes en afgrænsning af, hvilke
sager formanden kan beslutte, at nævnet skal træffe
afgørelse på skriftligt grundlag, herunder f.eks.
sager, hvor det er godtgjort, at indklagede ikke vil give
møde for nævnet.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.
Til nr. 8 (§ 65, stk. 1)
Med den ændrede formulering af § 65, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, foreslås det, at det klart kommer til at
fremgå af erhvervsuddannelsesloven, at
Tvistighedsnævnet kan tilkende godtgørelse. Der kan
for eksempel være tale om godtgørelse i henhold til
ansættelsesbevisloven, ligebehandlingsloven,
forskelsbehandlingsloven eller erstatningsansvarsloven
(tortgodtgørelse). Herved bliver der udtrykkelig hjemmel
til, at Tvistighedsnævnet kan fortsætte sin hidtidige
praksis.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.
Til § 2
Det foreslås med stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
juli 2012.
Det foreslås med stk. 2, at funktionsperioden for
Tvistighedsnævnets faste medlemmer og stedfortrædere,
der er beskikket efter indstilling fra Dansk Arbejdsgiverforening
og Landsorganisationen i Danmark, ophører på
tidspunktet for lovens ikrafttræden. Der skal derfor
beskikkes faste medlemmer og stedfortrædere i henhold til
lovforslagets § 1, nr. 7, med virkning fra lovens
ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 171 af 2. marts 2011, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1368 af 28. december 2011, foretages
følgende ændringer: | § 19.
(…) Stk. 2.
(…) Stk. 3. En udenlandsk
elev er omfattet af stk. 2, nr. 2, uanset at forælderens
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a
ophører efter tidspunktet for påbegyndelsen af
uddannelsen. Stk. 4-5.
(…) Stk. 6. Børne-
og undervisningsministeren kompenserer institutionerne for udgifter
til betaling af udgifter i henhold til momsloven, som efter
momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af
afgiftstilsvaret (ikke fradragsberettiget købsmoms), og som
institutionerne afholder ved køb af varer og
tjenesteydelser, til hvilke der ydes tilskud efter denne lov. Stk. 7. Børne-
og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
kompensationen efter stk. 3 og kan herunder beslutte, at der skal
etableres en a conto-ordning for momskompensationen til
institutionerne. Stk. 8-11.
(…) | | 1. I § 19, stk. 7, ændres »stk.
3« til: »stk. 6«. | § 19.
Staten yder tilskud til dækning af de direkte
undervisningsudgifter fraregnet indtægter ved
skoleundervisning efter denne lov. Tilskuddet ydes ud fra antal
årselever og en takst pr. årselev. For elever, der har
indgået uddannelsesaftale, der omfatter grundlæggende
praktisk oplæring i praktikvirksomheden, jf. § 12, stk.
1, 2. pkt., ydes endvidere et tilskud pr. elev. Taksten og
tilskuddet pr. elev fastsættes på de årlige
finanslove for grupper af grund- og hovedforløb samt
øvrige uddannelseselementer. Stk. 2-4.
(…) Stk. 5. Til
institutioner, der er godkendt efter lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse eller lov om professionshøjskoler
for videregående uddannelser, ydes tilskud efter denne lov
ikke til dækning af udgifter til betaling af udgifter i
henhold til momsloven. Stk. 6. Børne-
og undervisningsministeren kompenserer institutionerne for udgifter
til betaling af udgifter i henhold til momsloven, som efter
momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af
afgiftstilsvaret (ikke fradragsberettiget købsmoms), og som
institutionerne afholder ved køb af varer og
tjenesteydelser, til hvilke der ydes tilskud efter denne lov. Stk. 7.
(…) Stk. 8. Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser afgiver
indstilling til ministeren om kriterier for henføring af
grund- og hovedforløb til taksterne, jf. stk. 1.
Børne- og undervisningsministeren kan i løbet af
finansåret henføre nye uddannelser til eksisterende
takster. Stk. 9. Børne-
og undervisningsministeren kan fastsætte særlige
tilskudsregler for uddannelser med lille elevtilgang, hvis det ud
fra erhvervsmæssige hensyn er vigtigt at bevare uddannelsen
som selvstændig uddannelse på en eller flere skoler i
landet. Børne- og undervisningsministeren træffer
efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser beslutning om, hvilke uddannelser der
er omfattet af reglerne, og hvilke skoler der kan tilbyde
uddannelserne i henhold til reglerne. Stk. 10. Tilskuddet i
henhold til stk. 1, 5 og 6 ydes til institutioner godkendt efter
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og til andre
skoler, institutioner og virksomheder, som er godkendt til at
meddele erhvervsuddannelse, jf. § 18. Stk. 11.
(…) | | 2. I § 19, stk. 10, ændres »stk.
1, 5 og 6« til: »stk. 1, 8 og 9«. | § 34.
(…) Stk. 2. Rådet
tiltrædes af 7 medlemmer, der udpeges af følgende
organisationer således: 1) -5) (…) 6) 1 medlem efter indstilling fra Dansk
Landbrug. 7) (…) Stk. 3-9. (…) | | 3. I § 34, stk. 2, nr. 6, ændres
»Dansk Landbrug« til: »Landbrug &
Fødevarer«. | § 34.
(…) Stk. 2.
(…) Stk. 3. 3 af de
medlemmer, der udpeges af Dansk Arbejdsgiverforening, skal
repræsentere henholdsvis Håndværksrådet,
Det Danske Handelskammer og Lederne. Stk. 4-9.
(…) | | 4. I § 34, stk. 3, ændres
»3« til: »2«, og », Det Danske
Handelskammer« udgår. | § 35. Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser rådgiver
på overordnet niveau børne- og undervisningsministeren
om de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser på
børne- og undervisningsministerens område. På
erhvervsuddannelsesområdet afgiver rådet indstilling
til børne- og undervisningsministeren om: 1) -9) (…) 10) Kriterier for henføring af grund- og
hovedforløb til takster, jf. § 19, stk. 9, og
afgørelser om, hvilke uddannelser der er omfattet af
særlige tilskudsregler for uddannelser med lille elevtilgang,
jf. § 19, stk. 10, 2. pkt. 11) -24) (…) Stk. 2-6.
(…) | | 5. I § 35, stk. 1, nr. 10, ændres
»§ 19, stk. 9« til: »§ 19, stk.
8«, og »§ 19, stk. 10, 2. pkt.« ændres
til: »§ 19, stk. 9, 2. pkt.«. | § 35. Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser rådgiver
på overordnet niveau børne- og undervisningsministeren
om de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser på
børne- og undervisningsministerens område. På
erhvervsuddannelsesområdet afgiver rådet indstilling
til børne- og undervisningsministeren om: 1) -17) (…) 18) Regler om Tvistighedsnævnets
virksomhed, jf. § 64, stk. 4. 19) -24) (…) Stk. 2-6.
(…) | | 6. I § 35, stk. 1, nr. 18, ændres
»§ 64, stk. 4« til: »§ 64, stk.
6«. | § 64.
Tvistighedsnævnet nedsættes af børne- og
undervisningsministeren og består af en formand, der skal
være landsdommer, og 4 faste medlemmer, hvoraf 2 beskikkes
efter indstilling fra Dansk Arbejdsgiverforening og 2 efter
indstilling fra Landsorganisationen i Danmark. Formanden og de 4
faste medlemmer beskikkes for 4 år. For medlemmerne beskikkes
stedfortrædere. Stk. 2. Nævnet
tiltrædes for hver sag af 2 medlemmer, udpeget af de
forhandlingsberettigede organisationer inden for det
pågældende uddannelsesområde. Stk. 3.
Tvistighedsnævnets møder er offentlige, medmindre
nævnet i den enkelte sag beslutter det modsatte. Stk. 4. Børne-
og undervisningsministeren fastsætter efter indstilling fra
Tvistighedsnævnet og Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser nærmere regler om
Tvistighedsnævnets virksomhed, herunder om afholdelsen af de
udgifter, der er forbundet med nævnets virksomhed. | | 7.§ 64 affattes således: »§ 64.
Tvistighedsnævnet nedsættes af børne- og
undervisningsministeren og består af en formand, der skal
være landsdommer, og 2 faste medlemmer, hvoraf 1 beskikkes
efter indstilling fra Dansk Arbejdsgiverforening og 1 efter
indstilling fra Landsorganisationen i Danmark. Stk. 2. Beskikkelse af
formanden og de faste medlemmer sker for 4 år ad gangen.
Finder beskikkelse sted i løbet af en periode, gælder
den dog kun til periodens udløb. Der kan ske
genbeskikkelse. Stk. 3. Der beskikkes
2 stedfortrædere for hvert af de faste medlemmer, og der kan
beskikke 1 stedfortræder for formanden. Stk. 1 og 2 finder
tilsvarende anvendelse for beskikkelse af stedfortrædere. Den
indstillende organisation træffer bestemmelse om, hvilken af
de beskikkede stedfortrædere der giver møde ved et
medlems forfald. Stk. 4. Nævnet
tiltrædes for hver sag af 2 medlemmer udpeget af de
forhandlingsberettigede organisationer inden for det
pågældende uddannelsesområde, således at 1
medlem udpeges af arbejdsgiversiden og 1 af
arbejdstagersiden. Stk. 5.
Tvistighedsnævnets møder er offentlige, medmindre
nævnet i den enkelte sag beslutter det modsatte. Formanden
kan beslutte, at en sag afgøres på skriftligt
grundlag. Stk. 6. Børne-
og undervisningsministeren fastsætter efter indstilling fra
Tvistighedsnævnet og Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser nærmere regler om
Tvistighedsnævnets virksomhed, herunder om afholdelsen af de
udgifter, der er forbundet med nævnets virksomhed, og om
behandling af sager på skriftligt grundlag.« | § 65.
Tvistighedsnævnet kan træffe afgørelse om
ophævelse af en uddannelsesaftale og om erstatning til den
skadelidte. Stk. 2-4.
(…) | | 8.§ 65, stk. 1, affattes
således: »Tvistighedsnævnet kan træffe
afgørelse om ophævelse af en uddannelsesaftale samt om
erstatning og godtgørelse.« | | | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012. Stk. 2.
Beskikkelsesperioden for Tvistighedsnævnets faste medlemmer
og stedfortrædere ophører på tidspunktet for
lovens ikrafttræden. |
|