Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Bygningsudvalget den 1. marts 2012
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. januar 2012 og var til 1.
behandling den 27. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og klima-, energi- og
bygningsministeren sendte den 28. oktober 2011 dette udkast til
udvalget, jf. KEB alm. del - bilag 45. Den 16. januar 2012 sendte
klima-, energi- og bygningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til klima-,
energi- og bygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliances medlem af udvalget noterer sig med
tilfredshed lovforslagets regler om iblanding af
biobrændstoffer i brændstoffer til landtransport.
Liberal Alliance finder det dog væsentligt at pointere, at
den omstændighed, at man reserverer arealer til
havvindmølleparker, ikke automatisk indebærer, at
Liberal Alliance vil stemme for etablering af nye, dyre
havvindmølleparker.
Et mindretal i udvalget (EL) vil
ved 2. behandling redegøre for sin indstilling til
lovforslaget og det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin parti var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2012.
Stk. 2. § 3, stk.
2, 2. pkt., i lov om bæredygtige biobrændstoffer og om
reduktion af drivhusgasser fra transport som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 3, har virkning fra den 1. januar 2013, for
så vidt angår diesel, der sælges til
jernbanedrift.
Stk. 3. I perioden fra
den 1. april 2012 til den 31. december 2012 er virksomheder, der
leverer dieselolie til jernbanedrift, undtaget fra forpligtelsen i
§ 3, stk. 1, i lov om bæredygtige biobrændstoffer
og om reduktion af drivhusgasser fra transport for den mængde
dieselolie, der leveres til jernbanedrift.«
[Ændring af
ikrafttrædelsesbestemmelse og indførelse af
overgangsbestemmelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad stk. 1
Med ændringsforslaget ændres
ikrafttrædelsestidspunktet til den 1. april 2012.
Ad stk. 2
For at imødegå uregelmæssigheder i
togdriften foreslås det, at jernbanedrift undtages fra kravet
om iblandingsforpligtelse i lov om bæredygtige
biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra
transport § 3, stk. 2, 2. pkt., frem til den 31. december
2012. Undtagelsen vil altså ikke være gældende
efter den 1. januar 2013.
DSB har oplyst, at det kan være problematisk at
overgå til anvendelse af biobrændstoffer fra lovens
ikrafttrædelsestidspunkt, da anvendelsen af
biobrændstoffer medfører en risiko for bl.a.
ødelagte brændstofslanger i togmotorer m.m. En
øjeblikkelig iblanding af biobrændstoffer vil derfor
kunne medføre forstyrrelser i togdriften.
Det er samtidig oplyst, at efter modifikationer af
togmateriellet vil det kunne anvende biobrændstoffer.
Modifikationerne vil bl.a. omfatte udskiftning af 7.500 slanger i
brændstofsystemerne. En sådan udskiftning kan ikke ske
samlet, men må både af hensyn til materielsituationen
og værkstedernes kapacitet strækkes over en periode.
DSB forventer, at omstillingen vil kunne gennemføres,
så togene vil kunne køre med brændstof iblandet
biodiesel ved udgangen af 2012.
Ad stk. 3
En imødekommelse af DSB's anmodning om en
tilpasningsperiode frem til den 1. januar 2013,
jævnfør den foreslåede ændring i stk. 2,
forudsætter, at olieselskaberne er villige til at levere
diesel til togoperatører uden iblandet biodiesel. Det vil
der ikke være sikkerhed for, hvis olieselskaberne ikke
får mulighed for at undtage de mængder, som jernbanerne
aftager, fra kravet om iblanding af 5,75 pct. biobrændstof i
brændstof til transport. Problemet for det leverende
olieselskab er, at når jernbaneoperatørerne ikke kan
aftage biobrændstoffer, vil olieselskabet skulle finde andre
steder at øge mængden af biobrændstoffer,
således at iblandingskravet på 5,75 pct. i den
gældende lov overholdes. Det kan vise sig vanskeligt, og
derfor vil olieselskaberne muligvis afvise at levere til
jernbaneoperatørerne, såfremt de ikke får
mulighed for at undtage de leverede mængder for
iblandingskravet.
Såfremt kravet i den gældende lov om, at det er de
samlede mængder, der skal beregnes iblanding af, opretholdes,
vil olieleverandørerne antages at afkræve
jernbaneoperatørerne en ekstra præmie til
dækning af omkostninger ved en forøget iblanding i
andre dele af markedet. Denne forhøjede pris vil formentlig
skulle svare til forskellen i prisen på fossilt
brændstof og biobrændstof. Denne løsning
forudsætter, at der er mulighed for, at andre dele af
markedet kan aftage diesel med en forøget iblanding af
biodiesel. Det kan ikke med sikkerhed siges, at der på
markedet vil være tilstrækkeligt med aftagere, der kan
køre med en højere iblanding end 7 pct. efter
volumen, hvilket vil være nødvendigt for at overholde
den gældende lovs bestemmelse om en iblandingsprocent
på 5,75 efter energiindhold. Det skal i den forbindelse
bemærkes, at den dieselstandard (EN590), som motorproducenter
giver garanti efter, kun tillader iblandinger op til 7 pct. efter
volumen.
Der er samtidig tale om dieselmængder af en ikke
ubetydelig størrelse. DSB aftager en mængde diesel,
der svarer til ca. 2½ pct. af diesel til landtransport i
Danmark.
Med ændringsforslaget sikres det, at olieselskaberne
fortsat er villige til at levere til jernbanedrift ved at undtage
diesel til jernbandedrift fra den samlede iblandingsforpligtelse
på 5,75 pct. biobrændstof frem til den 1. januar 2013,
hvorefter det samlede iblandingskrav igen vil være 5,75 pct.
Ændringsforslaget er en konsekvens af den foreslåede
ændring om undtagelse af iblandingsforpligtelse for
jernbanedrift.
I forhold til Kyotoprotokollen vil det medføre en manko
på højest 0,25 promille. Det vurderes, at denne manko
vil kunne håndteres på anden vis.
Da biobrændstoffer er fritaget for CO2-afgift, vil biobrændstof skulle
erstattes med fossilt brændstof, og dette vil medføre,
at et provenutab på ca. 2 mio. kr. ikke bliver
realiseret.
Henrik Sass Larsen (S) Jens Joel
(S) Karin Gaardsted (S) Ole Hækkerup (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte
Rod (RV) Steen Gade (SF) fmd.
Jesper Petersen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn
(EL) Thomas Danielsen (V) nfmd.
Henrik Høegh (V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt
(V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V)
Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) René Christensen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF)
Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 64
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra klima- energi- og bygningsministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Ændringsforslag fra klima-, energi-
og bygningsministeren |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 64
Spm.nr. | Titel |
1 | MFU spm. om lovforslagets konsekvenser for
vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til klima-,
energi- og bygningsministeren og ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministrenes svar herpå |
2 | Spm. om ministerens kommentar til
pressemeddelelse af 2. februar 2012 fra Mellemfolkeligt Samvirke:
»EU's biobrændstofsmål koster 133 milliarder om
året og hjælper ikke klimaet«, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå |
| |