Skriftlig fremsættelse (17. januar
2012)
Finansministeren
(Bjarne Corydon)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2011
(Lovforslag nr. L 63)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de
bevillingsændringer, som i finansårets løb er
foretaget på forventet efterbevilling. FTB har dermed en
bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion.
Bevillingsændringer på
FTB for 2011
En stor del af ændringerne i forhold til finansloven for
2011 har enten tidligere været forelagt Folketinget i form af
lovforslag eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneutrale
overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2011 indeholder netto bevillingsændringer for i
alt 1.543,8 mio. kr. i forhold til finansloven for 2011.
Bevillingsændringerne skyldes især ny lovgivning og
aktstykker, jf. tabel 1.
|
Tabel
1. Fordeling af nettoudgifter
på kategorier på FTB11 |
TB-kategorier | Mio. kr. |
Ny lovgivning | 6.617,0 |
Aktstykker | -2.936,3 |
Overførsel mellem
ministerområder | 0,0 |
Overførsel mellem hovedkonti | 0,0 |
Dispositionsbegrænsninger | -403,3 |
Direkte efterbevilling | -292,4 |
Andre bevillingsforslag | -1.441,2 |
I alt | 1.543,8 |
| |
Ændringer der ikke optages
på FTB for 2011
Økonomiske dispositioner i finansåret, der
foretages inden for allerede givne bevillingsmæssige hjemler,
optages som udgangspunkt ikke på FTB.
Blandt de væsentligste dispositioner, der således
ikke optages på FTB, kan nævnes ændrede
skøn for lovbundne udgifter og skatter mv. samt
ikke-fradragsberettiget købsmoms.
Folketinget er løbende blevet orienteret om
statsfinansernes udvikling i de tre budgetoversigter, som
Finansministeriet har udsendt i 2011. Der er heri blandt andet
redegjort for ændringerne i skønnene for statens
udgifter og indtægter på de lovbundne
områder.
Da ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB,
er der ikke nogen direkte sammenhæng mellem DAU-saldoen
på FTB og det endelige resultat i statsregnskabet, jf. tabel 2. I tabellen fremgår
forskellen i DAU-saldoen mellem FTB, statsregnskabet samt det
senest skøn i december-budgetoversigterne fra 2002 til
2011.
| | | | | | | | | | |
Tabel
2. DAU-saldoen i 2002-2011 på
FTB, decemberskøn samt statsregnskabet |
Mia. kr. | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
FTB | 19,9 | 11,9 | 4,5 | 29,8 | 42,6 | 75,1 | 71,3 | -11,2 | -81,8 | -35,1 |
Skøn, december | 12,7 | 12,8 | 10,6 | 68,2 | 83,7 | 95,51) | 59,1 | -52,5 | -95,3 | -49,3 |
Statsregnskab | 25,8 | 12,4 | 27,7 | 80,6 | 98,6 | 106,2 | 72,3 | -29,8 | -88,7 | - 2) |
1) Der
blev ikke udarbejdet skøn for DAU-saldoen i december 2007
pga. folketingsvalget den 13. november 2007. I stedet er
anført skønnet fra Budgetoversigt 1, februar
2008. 2)
Statsregnskabet for 2011 offentliggøres medio april
2012. |
Nationalbankens opgørelse af statens nettokassesaldo,
der blev offentliggjort den 3. januar 2012, viser et underskud
på 27,9 mia. kr. i 2011. Underskuddet er dermed 5,1 mia. kr.
mindre end skønnet for nettokassesaldoen i Budgetoversigt 3 fra december 2011.
Forskellen i skønnet for statens nettokassesaldo samt
saldoens betydning for statens finanser, herunder DAU-saldoen, kan
der redegøres for, når statsregnskabet for 2011
foreligger medio april 2012.
Specifikation af
bevillingsændringer på FTB 2011
Forslaget til lov om tillægsbevilling for 2011 udviser
merbevillinger på udgiftsbudgettet på 6.385,6 mio. kr.,
merbevillinger på indtægtsbudgettet på 4.795,4
mio. kr. samt mindrebevillinger på anlægsbudgettet
på 46,4 mio. kr., jf. tabel
3.
| | | |
Tabel
3. Hovedoversigt over
statsbudgettet, FTB 2011 |
Mio. kr.,
2011-pl | Driftsbudget | Anlægsbudget |
| Udgift | Indtægt | |
§ 1. Dronningen | | | |
§ 2. Medlemmer af det kongelige
hus | | | |
§ 3. Folketinget | 11,0 | | |
§ 5. Statsministeriet | 5,4 | | |
§ 6. Udenrigsministeriet | 110,9 | | |
§ 7. Finansministeriet | 381,9 | 6,7 | |
§ 8. Erhvervs- og
Vækstministeriet | 10.545,7 | 6.200,0 | |
§ 9. Skatteministeriet | 176,9 | | |
§ 10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet | 6,0 | | |
§ 11. Justitsministeriet | 90,0 | | |
§ 12. Forsvarsministeriet | -53,6 | | 68,7 |
§ 14. Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter | 4,0 | | |
§ 15. Socialministeriet | 71,8 | | |
§ 16. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet | 8.504,5 | | |
§ 17.
Beskæftigelsesministeriet | -8.618,6 | 5,0 | |
§ 18. Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration | 4,1 | | |
§ 19. Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling | 57,7 | | |
§ 20. Undervisningsministeriet | 63,7 | | -39,2 |
§ 21. Kulturministeriet | 41,1 | | -4,6 |
§ 22. Kirkeministeriet | | | |
§ 23. Miljøministeriet | -43,2 | | 8,4 |
§ 24. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri | 52,3 | | |
§ 28. Transportministeriet | 304,5 | 269,3 | -79,7 |
§ 29. Klima- og
Energiministeriet | 6,5 | | |
§ 35. Generelle reserver | -3.576,0 | -2.000,0 | |
§ 36. Pensionsvæsenet | 29,0 | | |
§ 37. Renter | | -10,6 | |
§ 38. Skatter og afgifter | -1.790,0 | 325,0 | |
I alt | 6.385,6 | 4.795,4 | -46,4 |
| | | |
De væsentligste bevægelser på udgifts-,
indtægts- og anlægsbudgetterne gennemgås i det
følgende.
Væsentlige bevægelser
på driftsbudgettet - udgifter
Nettomerbevillingen på §
6. Udenrigsministeriet
på 110,9 mio. kr. kan blandt andet henføres til
opjusteringen på 19,6 mio. kr. som følger af den
gældende ordning om kurs-, pris- og lønregulering af
Udenrigstjenestens udgifter, der afholdes i fremmed valuta.
Derudover følger nettomerbevillingen af en overførsel
fra § 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag på
88,1 mio. kr. til Udenrigsministeriet i forbindelse med afholdelse
af fællesudgifter vedrørende EU-formandskabet i
første halvår af 2012.
Nettomerbevillingen på §
7. Finansministeriet
på 381,9 mio. kr. kan primært henføres til
merudgifter på 147,3 mio. kr. til køb af aktier i
Aarhus Lokalbank i forbindelse med konvertering af statslig
kernekapital til aktier. Endvidere er der optaget nettomerudgifter
på 402,0 mio. kr. i forbindelse med indskud af ejendomme i
Statens Ejendomssalg A/S. Der overføres 119,6 mio. kr. fra
§ 07.12.03. ABT-fonden til § 16. Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse til Det Fælles Medicinkort og endvidere 65,8
mio. kr. fra § 07.13.07. Flere EUD-elever i staten til en
række ministerområder som kompensation for antallet af
ansatte EUD-elever.
Nettomerbevillingen på §
8. Erhvervs- og
Vækstministeriet på 10.545,7 mio. kr. kan
henføres til merudgifter på 10.596,5 mio. kr. som
følge af tab ifm. bank- og kreditpakker, herunder tab
på kapitalindskud samt tab på de individuelle
statsgarantier. Disse udgifter modsvares delvist af indtægter
ifm. bank- og kreditpakker i 2011.
Nettomerbevillingen på §
9. Skatteministeriet
på 176,9 mio. kr. kan blandt andet henføres til
merudgifter på i alt 46,7 mio. kr. til aktstykker om hhv.
permanent toldkontrol i Danmark og et kørselsafgiftsprojekt
for lastbiler, merudgifter på 32,4 mio. kr. til ny lovgivning
om bl.a. inddrivelse af skatter og afgifter mv. og inddrivelse af
gæld til det offentlige, merudgifter på 25,2 mio. kr.
til EUD-elever i staten og merudgifter på 20,8 mio. kr. til
retssager.
Nettomerbevillingen på §
11. Justitsministeriet
på 90,0 mio. kr. kan blandt andet henføres til 22,5
mio. kr. vedrørende konvertering af åbne pladser til
lukkede, udvidet brug af personundersøgelser samt
midlertidig forhøjelse af
belægningsmålsætningen i kriminalforsorgen, jf. akt 137 af 1. juni 2011, 32,6 mio. kr.
vedrørende efterregulering som følge af politielevers
overgang til SU i skoleperioder og 27,8 mio. kr. vedrørende
overførsel fra den afsatte reserve på § 35.11.26.
Merudgifter forbundet med politiets internationale
operationer.
Nettomindrebevillingen på §
12. Forsvarsministeriet
på 53,6 mio. kr. kan primært henføres til en
overførsel på 136,4 mio. kr. fra Forsvarsministeriets
driftsbudget til Forsvarsministeriets anlægsbudget.
Overførslen skyldes ændret betalingsafløb vedr.
forsvaret indkøb af nye fregatter.
Nettomerbevillingen på §
15. Socialministeriet
på 71,8 mio. kr. kan primært henføres til en
merudgift på 96,1 mio. kr. som følge af aktstykker,
herunder 48,5 mio. kr. vedr. statens bloktilskud til kommunerne.
Merudgifterne mindskes dog bl.a. af en direkte efterbevilling
på -52,4 mio. kr. på §
15.11.43. Berigtigelser
vedrørende det sociale refusionssystem som
følge af efterbetaling fra kommunerne.
Nettomerbevillingen på §
16. Indenrigs- og
Sundhedsministeriets på 8.504,5 mio. kr. kan blandt
andet henføres til en nettomerudgift på 2.919,8 mio.
kr. til statslån til Furesø kommune, merudgifter
på 1.257,9 mio. kr. til ny lovgivning på
beskæftigelsesområdet og en mindreudgift på 133,4
mio. kr. til regulering af de generelle tilskud til regionerne og
en merudgift på 3.959,2 mio. kr. til regulering af de
generelle tilskud til kommunerne, jf. akt 154
af 23. juni 2011.
Nettomindrebevillingen på §
17. Beskæftigelsesministeriet på
8.618,6 mio. kr. kan primært henføres til akt 154
af 23. juni 2011 vedr. statens bloktilskud til kommunerne.
Endvidere er der på § 17.31.41 Berigtigelser
vedrørende refusion af kommunale udgifter optaget en
mindreudgift på 62,3 mio. kr. som følge af
efterbetaling fra kommunerne vedrørende ydelser fra
tidligere år.
Nettomerbevillingen på §
19. Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling på 57,7 mio. kr. kan
primært henføres til overførsel på 76,3
mio. kr. til § 19.22. Universiteter vedrørende
ændret aktivitet på universitetsuddannelserne inden for
heltidsuddannelse, deltidsuddannelse og udvekslingsstuderende,
jf. akt. 14
af 1. december 2011.
Nettomerbevillingen på §
20. Ministeriet for Børn og
Undervisnings på 63,7 mio. kr. er sammensat af en
merbevilling på 395,5 mio. kr. på det taxameterstyrede
uddannelsesområde og en mindrebevilling i form af
dispositionsbegrænsninger vedr. 2010 på det selvejende
uddannelsesinstitutionsområde på i alt 403,3 mio. kr.,
der er udmøntet i 2011. Herudover er der optaget
merbevilling ved aktstykker, der netto udgør 73,0 mio.
kr., herunder aktstykke nr. 88 af 23. marts 2011 om nybyggeri
ved VUC Fyn med et statsligt tilskud på 77,4 mio.
kr.
Nettomerbevillingen på § 24
Fødevareministeriet på 52,3 mio. kr. kan
primært henføres til en udligning af ubalance på
gebyrområdet, der er opstået over tid. Der afholdes
udgifter på i alt 57 mio. kr. til dækning af
akkumuleret underskud på Fødevarestyrelsens
gebyrområde, samt til tilbagebetaling af gebyrer til
virksomheder på områder, hvor gebyrerne har været
for høje i forhold til omkostningen for kontrollen.
Nettomerbevillingen på §
28. Transportministeriet
på 304,5 mio. kr. kan primært henføres til, at
en budgetregulering på i alt 300,0 mio. kr. vedr. DSB
udmøntes på indtægtsbudgettet. Herudover er der
optaget en merudgift på 106,2 mio.
kr. overført fra anlægsbudgettets Pulje til
mere cykeltrafik til medfinansiering af kommunale
cykelprojekter samt en merudgift på 76,4 mio. kr. vedr.
projektering af jernbaneanlæg ved Femern Bælt, hvor
udgifterne dog modsvares af indtægter på 76,4 mio. kr.
fra Femern Bælt A/S. Hertil kommer bortfald af 158,3 mio.
kr. fra buspuljerne i 2011 mhp. afholdelse af konkrete
projektudgifter i perioden 2012-2014, jf.
Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010 samt
overførsel af 100 mio. kr. fra buspuljerne til
finansiering af HyperCardordningen i 2011.
Mindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 3.576,0 mio. kr. opstår ved en nulstilling af
reserverne med undtagelse af momsreserven.
Mindrebevillingen på §
38. Skatter og afgifter
på 1.790,0 mio. kr. skyldes primært, at moms- og
BNI-bidraget til EU er reduceret med 1.815,0 mio. kr.
Mindreudgiften skyldes, at EU-Kommissionens skøn for
Danmarks andel af EU's samlede BNI og momsgrundlag i 2011 er
nedjusteret.
Væsentlige bevægelser
på driftsbudgettet - indtægter
Nettomerindtægten på §
8. Erhvervs- og
Vækstministeriet på 6.200,0 mio. kr. skyldes
indtægter fra provision af individuelle statsgarantier
på 1.600,0 mio. kr. samt indtægter fra udbytte fra
Finansiel Stabilitet A/S på 4.600,0 mio. kr.
Indtægterne indgår i den samlede økonomi
vedrørende bank- og kreditpakker mv., herunder til
imødegåelse af allerede konstaterede tab på
individuelle statsgarantier.
Nettomerindtægten på §
28. Transportministeriet
på 269,3 mio. kr. skyldes primært ekstraordinært
udbytte på 300,0 mio. kr. fra DSB og DSB S-tog A/S samt
merindtægter vedr. aktieudbytte fra Posten Norden AB på
112,2 mio. kr. I modsat retning trækker en nedjustering af
skønnet for udbytter fra DSB og DSB S-tog A/S på 141,3
mio. kr.
Mindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 2.000,0 mio. kr. opstår ved en nulstilling af
budgetreguleringen vedr. omlægning af statslige
aktiver.
Merindtægten på §
38. Skatter og afgifter
på 325,0 mio. kr. kan primært henføres til en
merindtægt på afgifter af spil på 770,0 mio. kr.
som følge af en udskydelse af omlægningen af
spilleafgifterne fra 1. januar 2011 til 1. januar 2012. Samme
udskydelse betyder, at en indbudgetteret merindtægt på
selskabsskattekontoen på 550,0 mio. kr. bortfalder. Derudover
skønnes en forkortelse af kredittiderne ved køb af
stempelmærker til cigaretter og røgtobak at
medføre en merindtægt på 450,0 mio. kr. og
endelig skønnes en udskydelse af det forudsatte
ikrafttrædelsestidspunkt for fedtafgiften fra 1. juli 2011
til 1. oktober 2011, at medføre en mindreindtægt
på 350,0 mio. kr.
Væsentlige bevægelser
på anlægsbudgettet
Nettomerbevillingen på §
12. Forsvarsministeriet
på 68,7 mio. kr. kan primært henføres til en
overførsel på 136,4 mio. kr. fra Forsvarsministeriets
driftsbudget til Forsvarsministeriets anlægsbudget.
Overførslen skyldes ændret betalingsafløb vedr.
forsvaret indkøb af nye fregatter.
Nettomindrebevillingen på §
20. Ministeriet for Børn og
Undervisnings på 39,2 mio. kr., er sammensat af en
merudgift på 24,0 mio. kr. og en merindtægt på
63,2 mio. kr. Den væsentligste ændring er en
følge af akt nr. 139 af 26. maj 2011 og akt nr. 12 af 1.
december, der begge vedrører indskud i Statens
Ejendomssalg A/S, og som samlet indebærer merindtægter
på 55,8 mio. kr. og merudgifter på 4,0 mio. kr.
Nettomindrebevillingen på §
28. Transportministeriet
på 79,7 mio. kr. kan primært henføres til
bortfald af puljemidler på i alt 189,6 mio. kr. til
dækning af udgifter optaget på finansloven for 2012 til
projekter besluttet med Aftale om bedre
mobilitet af 26. november 2010 samt til billiggjorte
vejanlægsprojekter på i alt 109,6 mio. kr. Samtidig er
der ifm. overførsel af kombiterminaler i Høje
Taastrup, Taulov og Padborg fra DSB til Banedanmark
optaget regnskabstekniske udgifter og
indtægter på 167,3 mio. kr. Hertil kommer
merudgifter på i alt 180,5 mio. kr. (inkl. reserver) ifm.
igangsættelsen af Signalprogrammet på S-banenettet samt
udmøntning af i alt 167,5 mio. kr. til konkrete
havneprojekter i medfør af Havnepakke II. Herudover er der
overført midler fra Pulje til mere cykeltrafik på i
alt 150,8 mio. kr. til Vejdirektoratet med henblik på
udmøntning til konkrete projekter.
Folketingets videre behandling af
FTB
Ovenfor er givet en kortfattet gennemgang af de
væsentligste årsager til bevillingsændringerne i
2011, som de kommer til udtryk i forslaget til lov om
tillægsbevilling for finansåret 2011. Der henvises i
øvrigt til lovforslagets enkelte bevillingsforslag med de
dertil hørende anmærkninger.
Forslaget til lov om tillægsbevilling for
finansåret 2011 anbefales til Folketingets velvillige
behandling.