Skriftlig fremsættelse (21. december
2011)
Transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
havne (Udvidelse af forretningsmuligheder mv.)
(Lovforslag nr. L 62)
Et Havnelovudvalg bestående af repræsentanter fra
branchen afleverede i maj 2011 i enighed en betænkning om
havneloven. Betænkningen indeholder seks anbefalinger til
ændringer af havneloven, som vurderes at bidrage til at
udvikle de bedst mulige rammevilkår for havnene og havnenes
brugere. Lovforslaget er så vidt muligt en
gennemførelse af udvalgets anbefalinger med opbakning til
udvalgets ønske om at give mulighed for, at danske havne kan
være i verdensklasse.
I lovforslaget er det fastsat, at havnearealer skal
prioriteres anvendt til erhvervsmæssige aktiviteter, der
understøtter søtransport, eller andre aktiviteter der
forudsætter havne nær beliggenhed. Lovforslaget giver
desuden havnene mulighed for at indgå økonomiske
samarbejder om indkøb af varer og tjenesteydelser, og giver
således havnene mulighed for at gå sammen i mere
købekraftige enheder til fordel for havnens økonomi
og dermed også for havnens brugere.
I lovforslaget er der indført en hjemmel til, at havne
kan erhverve arealer, der ikke ligger umiddelbart op til havnens
eksisterende arealer. På disse arealer kan havnen
udøve de aktiviteter, som havnens organisationsform giver
mulighed for.
Lovforslaget indeholder en udvidelse af de helt eller delvist
kommunalt ejede aktieselskabshavnes forretningsmuligheder,
når disse aktiviteter understøtter brugen af havnen og
søtransport. Kommunale selvstyrehavne gives mulighed for at
varetage en begrænset del af disse forretningsmuligheder. Det
følger ydermere af lovforslaget, at de aktiviteter, som de
helt eller delvist kommunalt ejede aktieselskabshavne samt de
kommunale selvstyrehavne, med forslaget må drive, skal
udskilles i et selvstændig skattepligtigt selskab, der drives
på markedsvilkår.
De udvidede forretningsmuligheder, som både helt eller
delvist kommunalt ejede aktieselskabshavne og de kommunale
selvstyrehavne med forslaget må drive, kan kun ske,
såfremt der i den pågældende havn ikke er en
privat aktør, der kan drive aktiviteten. Der er
således et tungtvejende hensyn til, at private aktører
skal have fortrinsret til at drive de pågældende
aktiviteter.
Lovforslaget giver desuden helt eller delvist kommunalt ejede
aktieselskabshavne mulighed for at foretage begrænsede
investeringer i udenlandske havne.
Forslaget indeholder desuden en række mindre
tilpasninger af loven, som har baggrund i den generelle udvikling
inden for havneområdet.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april
2012.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.